HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilken multimeter (tycker ni)?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

limpan
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/05/31 :  22:21:20  Show Profile Send limpan a Private Message
Tänkte investera en hyfsad multimeter (ca 1000kr). Har kollat på två från Elfa, men kan inte bestämma mig. Så jag ber om lite hjälp :)

Chy 21C
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2004759.htm
mer info: http://www.chy-meter.com/data-sheet/2x/00021-en.pdf

eller..

Meterman 27XT
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/3961.htm
mer info: http://www.metermantesttools.com/products/xtseries.asp

Jag är just nu i behov av att kunna mäta induktanser (spolar)..

:)

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/31 :  23:15:08  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Meterman var ju billigare men hadde lika hög nogranhet.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/05/31 :  23:30:43  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Har du tittat på Flukes? Vi använder Fluke 75 i utbildningen och den kan jag varmt rekommendera.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/01 :  01:21:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Använder ett otal olika modeller på jobbet och jag kan i ärlighetens namn inte säga att jag märkt någon större skillnad mellan dem. Ingen handmultimeter jag har använt har varit lika bra som en rejäl bänkmultimeter men det beror nog mest på storleken (dessutom skiljer det ungefär en faktor 10 i pris). Vad man får se upp med är att ingen av de modeller du har länkat till är TRMS och de kan inte mäta över 500-1000 Hz men det kanske inte är något problem?

Själv skulle jag nog valt Meterman-modellen, ungefär samma specar men billigare. Annars är som sagt Fluke bra men de modeller som klarar induktans kostar betydligt mer.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/06/01 :  09:52:42  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag har en äldre modell av shy och är nöjd med den det är modell shy 17. och det var induktanser du behövde mäta framförallt. är det stora induktanser bla till STORA drosslar i rör nätdelar så skulle jag tagit shy som klarar upp till 40H.

www.selleri.de
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/06/01 :  10:20:43  Show Profile Send JM a Private Message
Dom är säkert bra bägge dessa multimetrar. En kompis till mig har en sådan där CHY21C, och en sak jag retar mig på är att man MÅSTE använda de därna "springorna" när man mäter induktans och capacitans. Det går alltså inte att koppla normala testsladdar till dom vanliga uttagen.... Det är ju iofs lätt att tillverka ett par "specialare" för detta, men jag tycker det är lite dåligt ändå. Det ser ut som det är samma visa med Meterman 27XT !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/01 :  10:24:37  Show Profile Send Xover a Private Message
Istort sett vad som helst från FLUKE kom ihåg att det ofta inte skiljer mer än några hundralappar mer för flukes billigaste till någon av alla Taiwan producerade Multimetrar.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/01 :  10:34:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Vill oxå slå ett slag för Fluke, bra att jobba med, robusta, bra noggranhet. Om det är ett med true RMS du vill ha så kan det iof bli dyrare än 1000:- ..det beror ju på vad du ska använda det till

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/06/01 10:42:51
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/06/01 :  10:59:11  Show Profile Send JM a Private Message
Det finns ingen Fluke i denna prisklass som kan mäta både induktans och capacitans ! Jag såg just att på meterman 27XT kan man anv vanliga testsladdar förutom "springorna".. Av den anl skulle jag helt klart valt en sådan framför CHY'n !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

limpan
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/06/01 :  16:53:09  Show Profile Send limpan a Private Message
Blir nog en meterman. Lutar åt det nu iaf.

Vilken inverkan har true rms? Vad jag vet ger det högre noggrannhet vid mätning av växelström/spänning (?)

Meterman har visserligen en trms multimeter som klarar induktans, men den då spricker min budget: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/6193.htm

Tack för hjälpen

:)

Edited by - limpan on 2003/06/01 18:10:15
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/06/01 :  19:28:15  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Första Meterman mäter kapacitans upp till 2000 mikroF, medan de två andra upp till 400. Fördel billigare Meterman.
Dimitri

Edited by - Dimitri on 2003/06/01 19:33:24
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/06/01 :  22:34:34  Show Profile Send 944Driver a Private Message
TRMS mäter sant effektivärde istället för att bara dela toppvärdet med 2^0.5 som vanliga multimetrar gör när man mäter växelspänning. Du kan alltså mäta andra vågformers spänning korrekt och inte bara sinus.

//Magnus
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/02 :  10:42:52  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message

för de flesta audiomätningar är stor bandbredd på AC viktigare än TRMS eftersom man nästan alltid mäter på sinus, och instrumenten är kalibrerade för sinus.

Att hitta en multimeter med stor AC-bandbredd utan TRMS för under 2500 SEK kan dock bli svårare. De flesta billigare med TRMS har begränsad bandbredd som ovan nämnts. Skall man ha en multimeter med stor bandbredd på AC blir det nästan alltid TRMS också, så det får man på köpet (ifall man vill mäta på t e x en PWM utgång på en ZapPulse eller liknande)

Att kunna mäta kapacitans > 1000 uF skall också tas med en nypa salt. mätfelet och mättiden kan bli lång .

Min erfarenhet är att man får vad man betalar för, men Fluke är något dyrare än de andra.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000