HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brus från förstärkaren?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ECB
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/05/31 :  10:20:15  Show Profile Send ECB a Private Message
Hej! Mitt första inlägg på detta forum då jag för första gången inte hittade något när jag sökte i tidigare trådar. Jag är för övrigt nybörjare på detta så svaret på frågan kanske egentligen är självklar?

Jag kan höra ett svagt brusande från högtalarna när jag står nära dem (10-25 cm). Är detta ok? Det är ganska svagt, hörs inte alls om jag står 50 cm eller mer ifrån. Verkar inte som att det är volymberoende heller. Det måste vara från förstärkaren för det spelar ingen roll om cdn är igång. Det är hörbart främst i diskantelementet men man kan ana ett litet "brum" ifrån mellan/basen också. Jag kan inte påstå att det har stört musiken (hittills i varje fall), men jag skulle vilja veta om detta är normalt för annars lämnar jag igen förstärkaren då den är nyköpt..

Förstärkaren är en Rega Mira 2000 och högtalarna Rega Jura

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/05/31 :  10:33:38  Show Profile Send Aton a Private Message
Det är (tyvärr) helt normalt. Många förstärkare brusar något. Högtalare med hög känslighet "förstärker" problemet.
Go to Top of Page

ECB
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/05/31 :  10:58:26  Show Profile Send ECB a Private Message
Ok, tack så mycket. Nu kan jag slappna av och sluta stå inne i högtalaren
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/05/31 :  13:04:28  Show Profile Send Texianen a Private Message
Hehe, ja man ska vara rädd om ryggen folks!!

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/31 :  13:27:30  Show Profile Send Snutten a Private Message
En kul test man kan göra som jag kom å tänka på när du sa "stå nära högtalarna" är att sätta förstärkaren på riktigt låg volym och lyssna i vänster resp. höger högtalare och kolla om det låter lika mycket. "Dåliga" förstärkare har ofta svårt med att ge samma volym då man gör detta men det blir sedan bättre ju mer man höjer volymen. Min gamla stärkare lät inte jämt på låga volymer men min nya är perfekt vad gäller detta .
Go to Top of Page

ECB
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/05/31 :  14:14:40  Show Profile Send ECB a Private Message
Argghhh... Nu fick jag spel igen...gjorde nämligen som du sa snutten..satte på väldigt låg volym och satte igång cdn för att kolla att balansen var rätt. Med musiken igång brusade det nu mer än förut!! Vred då upp volymen och nu brusade det trots att volymen hade höjts!!!! Det hade det ju aldrig gjort förut. Inte lite heller utan ganska mycket. Jag var ganska konfunderad och började dra och rycka i sladdarna. Efter ungefär 5 minuters kollande av sladdar och dylikt så kom jag på snilleblixten att byta skiva.

Nu var det plötsligt inte ett brus när volymen drogs upp till högre nivå

Slutsats: F*n vad sunkig Europe's Prisoners in Paradise skivan låter...(det hördes inte så tydligt på mitt tidigare technics midisystem)

(balansen var oxå ok)
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/31 :  14:38:05  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Många förstärkare brusar något."

Jag skulle nog påstå att ALLA förstärkare brusar hörbart, en del mer, andra mindre. Ganska få förstärkare brusar så mycket att det är direkt störande, men jag testade en Proton-förstärkare för några år sedan och den hade ett påtagligt och irriterande brus även vid normal lyssning.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/05/31 :  15:17:25  Show Profile Send Aton a Private Message
Enligt vad jag hört brusar MOS-FET transistorer mer än andra. Men det där med varierande volymbalans är väl vanligt även hos ganska dyra förstärkare. Mekaniska volymrattar har väl oavsett kvalitetsnivå jätteofta en viss balansvariation beroende på volymläget. Märkbar obalans på absolut lägsta hörbara volym är väl mer regel än undantag? Rätta mig gärna om jag har fel. Det problemet slipper man åtminstone med microprocessorstyrda volympotentiometrar, synd att inte alla tillverkare satsar på sådana. Någon som vet varför (är de jättedyra eller vad)?
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/01 :  00:43:08  Show Profile Send flintan a Private Message
Min NAD 317 brusar inte ett smack, inte ens vid fulla 2*80W och örat intill diskanten :)
O där äre inge tal om nåra mikkroprossessorer.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/15 :  05:29:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
De flesta anläggningar brusar i någon mån, den enda jag hört som har varit någorlunda tyst även när man drar på volymen (utan musik) är en Thuleförstärkare

Bravo
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/06/15 :  13:41:51  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Hej flintan!
Hmm kanske inte så konstigt att du inte hör några brus efter att ha lagt örat mot diskanten när du pressar ut dina 80W
Ha det alla
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/06/15 :  13:47:18  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Porvade det snutten pratade om och min försärkare är enligt min hörrsel hörbart perfekt.
Men är det försteget eller slutsteget som gör denna volym skillnad?
Kanske båda? men det känns som om det är förstegets område? men egentligen borde ju problemet redan uppstå i cd:n? Och att vi uppfattar skillnaden mindre på högre volym då örat inte är lika finkänsligt? Jag vet inte
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/15 :  14:05:22  Show Profile Send Snutten a Private Message
Wilder: Det ligger i själva volymkontrollen (de är där de största felen finns). Alltså sitter det i försteget.
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/06/15 :  17:14:56  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
Magnuz: hemma hos mig så brusar det inte det minsta ur högtalarna, sen att förstärkaren kan brusa lite ändå om man har otur... men hörbart är det verkligen inte...

Edited by - paradis_oscar on 2003/06/15 17:27:22
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/06/15 :  18:57:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Oscar> Lägger du örat till diskanten så ska du nog höra brus. Som Magnuz säger, ALLA förstärkare brusar mer eller mindre hörbart

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/06/15 :  19:07:28  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
du tror inte att jag testat det ?, när jag ställer volymen på fyllt så finns det något som liknar brus fast väldit väldigt lågt (om man har örat i diskanten...)

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/15 :  20:36:03  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag hade ett par olika försteg hemma innan jag köpte det jag har nu och det var rätt så stor skillnad vad gäller brusnivån från dom. Sen spelar ju diskantelementets utforming och kännslighet roll hur lätt det är att höra bruset. En smal avlång banddiskant med låg kännslighet är ju betydligt svårare att höra något brus från än ett element med liten area och hög kännslighet.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/06/15 :  21:20:47  Show Profile Send audiogear a Private Message
Det där med brusnivån verkar inte vara särskilt väl korrelerat med den ljudkvalitet som förstärkaren presterar. Min Rotel RA-1060 brusar ganska mycket (har dock inte jämfört med så många förstärkare), men på normalt lyssningsavstånd så är det inte hörbart och därmed anser jag att det inte föreligger någon potentiell risk för att bruset skulle dränka svaga detaljer i musiken. Den upplevda tystnadsbakgrunden i musiken beror förmodligen mer på förstärkarens kontroll och dynamikförmåga än på brusgolvets nivå.

Ett större problem är att jag har rätt så stor kanalobalans vid låga lyssningsnivåer, så pass stor att jag funderar på att lämna in förstärkaren för att få volympotten utbytt.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/15 :  22:03:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
En liten kommentar vad gäller hur man "testar" om förstärkaren brusar, jag är lite tveksam till om det är "korrekt" att bara vrida upp volymen på max utan att spela någonting, bruset man får då är väl i princip bara det termiska bruset eftersom ingen ström flyter genom kretsarna. Jag misstänker att en stor del av bruset kommer av "shot-noise" (vad heter det på svenska?) som är propotionellt mot strömmen (eller är det strömmen i kvadrat?), det går alltså inte att märka det utan att man låter ström flyta genom kretsarna (1/f brus tror jag inte betyder så mycket i detta fall men jag kan ha fel).

Hur man sen ska kunna höra lite brus om man låter förstärkaren spela musik på max är en annan fråga

Det bästa vore antagligen att mata förstärkaren med en ren sinus på några hertz och sedan se vad som kommer ut m.h.a en spektrumanalysator.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/15 :  22:18:39  Show Profile Send Rebo a Private Message
"shot-noise" = hagelbrus på svenska
Formeln för hagelbrus är In^2=2qI, där I är strömmen genom p-n övergången.

Eftersom nästan alla delsteg förutom själva utgångssteget i slutsteget jobbar i klass A, dvs det flyter konstant ström genom transistorerna, så får man med mycket shot-noise bidrag på utgången även om volymen är på min. Ingångsteget är det som ger mest brusbidrag och om det inte alltid flyter en ström där så är det en väldigt spec. design.

Man ska komma ihåg att det inte bara är rent brus, utan också störningar som hörs ut i högtalarna.

MOSFET:ar har normalt mycket s.k. 1/f brus och används därför väldigt sällan i ingångsteg till förstärkare.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:17:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ok, tänkte inte på att det var klass A. Är inte riktigt van vid hifi-elektronik (eller effektförstärkare överhuvudtaget för den delen, har visserligen byggt en del saker med effekt op-ampar men det var för dc-10 Hz ungefär).

Kan förresten i detta sammanhang tipsa om en bra bok:
Otts, "Noise Reduction Techniques in Electronic Systems".

Har den som "bibel" på jobbet och den har även kommit till användning hemma. Tar upp allt man behöver veta om brusredusering, jordning och skärmning. För att få riktig behållning av den bör man nog kunna lite grundlläggande elektronik.

Edited by - f95toli on 2003/06/15 23:26:08
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:21:46  Show Profile Send marcus a Private Message
Det enda brus jag hör är från skivan, för mellan låtar är det helt tyst.
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:33:13  Show Profile Send Nemo a Private Message
Jag har ett Electrocompaniet EC-4 (försteg) och ett Electrocompaniet AW60FTT (slutsteg), vilka båda arbetar i ren klass-A och högtalarna brusar betydligt mer med dessa förstärkare än med min HK670 (klass AB; i stort sett ohörbart brusande). Brusandet är oberoende av volympotentiometerns nivå tills jag vridit den till knappt hälften, därefter tillkommer ett slags störljud (nätbum &c.), som tilltar tills volympoten nått maxläget.

Jag hade på känn att brusandet berodde på att förstärkarna arbetar i klass A; jag hade tidigare en Proton 520 (integrerad förstärkare), som arbetade i klass AB med hög tomgångsspänning och den brusade också rätt mycket, om än inte lika mycket som mina EC. Förresten har jag hört att Classés förstärkare också brusar mycket. Killen jag köpte EC:arna av föreslog att det berodde på Classés grejor kanske inte använder global negativ återkoppling (innebär att man matar en försvagad del av utsignalen tillbaka till ingångssteget, fast fasvänd 180 grader (alltså inverterad/"uppochnedvänd"; detta för att minska vissa typer av distortion). Electrocompaniet använder inte heller global återkoppling.

I alla fall: brusandet beror nog till största delen på "shot-noise" och störningar, precis som Rebo skriver. Dessutom håller jag med Audiogear om att brusandet nog inte har särskilt mycket (dock kanske litet, i vissa fall) med den upplevda tystnadsbakgrunden eller "mörkret", som somliga träffande kallar den, att göra. Bruset från min EC låter rätt mjukt och behagligt och stör inte ljudåtergivningen det allra minsta.

Edited by - Nemo on 2003/06/15 23:36:41
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:50:23  Show Profile Send Rebo a Private Message
f95toli: tackar för tipset.

Nemo: Jag har haft ett klass A Plinius steg och det hade väldigt lågt brus i klass A. Om utgångssteget jobbar i klass A eller AB har mindre betydlse för brusnivån jämfört med ingångstegets brusegenskaper. Normalt så är det försteget som orsakar mer brus än själva slutsteget. ECs grejer är nog heller inte vad man normalt kallar för äkta klass A. Jag vet att de hade med klass A i marknadsföringen tidigare, men det verka som de har tagit bort det nu. Möjligen så har de lite högre klass A bias än normalt, men de ger nog inte hela angivna effekten i klass A, då hade de behövt större kylflänsar. Classes grejer tror jag faktiskt är globalt återkopplade.

Edited by - Rebo on 2003/06/16 00:06:07
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/06/16 :  00:48:48  Show Profile Send Nemo a Private Message
Rebo: Mitt försteg arbetar också i klass A. Enligt manualerna innebär detta följande för både för- och slutsteget (angående de steg som ingår i vardera för- resp. slutsteget): "All stages work in Class A with an efficiency of less than 0,1%". Slutsteget drar 70 W på tomgång och försteget drar 15 W. Tyder inte detta på äkta klass A (grejorna är förresten från slutet av nittiotalet)? Kan brusandet bero på att det saknas global återkoppling i försteget, eller beror det på något annat, tror du? Det vore intressant att få reda på. Vet du förresten varför (åtminstone vissa av) Classés grejor brusar mycket (jag tror jag såg en tråd här på forumet för ett tag sedan om någon, som hade problem med en brusande Classé).

Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2003/06/16 :  01:52:02  Show Profile Send CC a Private Message
Hm? Hemma brusar bara motorvägen Högtalarna är knäpptysta när de matas med min Dynamic Precision 6.4. Oavsett passivt eller aktivt försteg (NLE)... Annat var det med min gamla Rotel 990Bx, där var det sus! Inte lät det riktigt så bra heller, men det hade nog inte med bruset att göra

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000