HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Huga, vågar man näthandla?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/05 :  09:40:38  Show Profile Send matså a Private Message
Kolla in länken!

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=241993

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2003/06/05 09:42:41

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/06/05 :  09:53:13  Show Profile Send henricsson a Private Message
Har köpts massor av grejer över nätet. Works everytime. Vissa har väl tur.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/06/05 :  09:58:37  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Får väl jag också gå med skaran som lyckats. Men jag väljer ju gärna kända företag!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/06/05 :  10:29:58  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det gör man ju helst. Men har även köpt fr småföretag i staterna utan problem, moms & tull

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/05 :  10:31:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag tycker inte om att det generaliseras. Vad är ett nätföretag? Snart är ordet "nätföretag" så ful-stämplat att bra fungerande nätföretag "får skit".

Trist utveckling i så fall.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/06/05 :  10:35:39  Show Profile Send Atlas a Private Message
Jag har heller aldrig varit med om att inte varan kommit fram.
Och ändå köper jag från utlandet varje dag eftersom jag har egen importfirma vid sidan om mitt vanliga jobb,jag köper både från privatpersoner och företag.
Men det gäller att gardera sig så mycket man kan genom att kräva kvitto på transporten så att man vet att godset verkligen är skickat.
Samt att Kolla upp säljarens eventuella feedback.
Har säljaren 0 i feedback så avstår jag från köp hellre än chansar på att han är reko och skickar ändå.
men som sagt det gäller att ha lite tur oxå,,,för helt säker kan man aldrig bli.


Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/05 :  10:42:39  Show Profile Send n00b a Private Message
epkpeng....

För att vara lite halvdryg så är det väl ni själva som dissat nätföretagen utan att direkt göra skillnad på vad som är vad ???

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/05 :  10:56:54  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
n00b:
Hitta ett ställe där jag dissat nätföretag, e du snäll. Jag måste isf editera det.

Jag bedriver själv Engelholm Audio som "nätföretag" till ca 30% (av verksamheten). Utmärkt! Jag har sålt bl.a. till Tyskland och Norge (och självklart Sverige). Perfekt!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/06/05 :  11:08:50  Show Profile Send Revisorn a Private Message
nOOb: Sladd har dissat nätföretag som han tycker sätter priser som inte avspeglar kostnaden att driva vanlig butik. Äras den som äras bör eller hur man säger :)

Edit; tänk att man blev avancerad på detta inlägg!

Edited by - Revisorn on 2003/06/05 11:10:23
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/06/05 :  11:25:20  Show Profile Send KingX a Private Message
har inte heller haft några som helst problem vid näthandel.. men har iochfösrig aldrig handlat från något ställe som verkat lite skumt så att säga..

det blir oftast skivor, film jag köper via nätet o
ginza, dvdon, cdon, skivhugget, dvdboxoffice.. e några ställen som aldrig har krånglat för mig..

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/06/05 :  11:35:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Har handlat från utlandet i 15 år utan minsta problem. Låter verkligen konstigt att så mycket som 1/3 av alla försändelser försvann i deras undersökning. Undrar var de beställde ifrån och hur representativ deras undersökning egentligen är. Det står ju också i artikeln att den totala omfattningen av näthandeln inte är känd.

Om 1/3 av alla beställningar aldrig kommer fram, rent generellt så borde vi väl ha sett några inlägg om det på diverse forum som det här...

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/05 :  11:36:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

jag har inte dissat "nätföretag" som generaliserat fenomen. I varje diskussion så har det framkommit vad det är för skillnad på lycksökare, (egentligen inte företagare alls utan sätter ut lite märken på måfå och hoppas någon dåre nappar), piratföretag (som driver handel med märken i strid med både tillverkare och alla andra...), butik med vidhängande näthandel samt näthandel med egen generalagentstatus.

Klarar ni inte att skilja på dessa distinktioner så undvik att läsa de trådarna.

mvh

Sladd

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/05 :  12:06:51  Show Profile Send n00b a Private Message
epkpeng....

Sorry kanske inte du gjort det personligen. Jag har en tendens att förknippa er moderatorer som samma person ibland.

Jag kanske inte förstott riktigt hur tex sladd menare då men den almänna uppfattningen av nätföretag tycker jag det känns dålig här. Epkpeng skriver ju själv att han nästan tycker det är fult (snart)Det betyder ju att det inte bara är jag som reagerat på detta vis ?

Men sure sladd du kanske har rätt när du säger att du inte skrivit ner nätföretag men det känns endå lite som om det börjar bli något fult att handla på nätet faktiskt och säga det här på forumet.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/06/05 12:08:52
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/05 :  12:11:14  Show Profile Send n00b a Private Message
Sladd...

Jag kanske inte är tillräckligt smart att förstå vad du skrivit om nätföretag, men att säga att tex jag skall undvika dom trådarna är väl lite att ta i.

Jag kanske gör mitt bästa helt enkelt. Vem vet kanske inte det är nog. Kanske om jag läser tillräckligt i trådarna om nätföretag där du/ni skrivit så lär jag mig något.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/05 :  12:39:19  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
n00b:
Ingen fara. Skulle bara vilja ta tillfället i akt att förtydliga lite:
Epkpeng skriver ju själv att han nästan tycker det är fult (snart)
Ja, det börjar kännas som ett skällsord (hur nu det stavas). Jag börjar tycka att ordet är fult, inte "företeelsen" eller "aktiviteten", så att säga.

HifiForum består av fem individer vars åsikter ibland sammanfaller, ibland inte. Så är det, och så måste det vara. Om det inte är så, är 4 av 5 överflödiga.

Lev väl!
;-)

Edit: Lite halvdan syftning innan...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio

Edited by - epkpeng on 2003/06/05 13:32:40
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/06/05 :  12:57:48  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Hej Sladd

Ok, kanske är det din piratföretagsdefinition som blivit ihopblandad med nätföretagsfrågan eftersom handel utan prisrekommendation från generalagent ofta sker via nätbutik.

För att inte bli OT, tycker jag att man bör kolla upp nätsäljaren så att denne har telefonnummer/postadress och gärna se hur tidigare leveranser funkat om man kan.

Björn
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/05 :  13:07:16  Show Profile Send Timbre a Private Message

Den sista biten här känns viktig att understryka. Inte kan fem personer ha samma åsikter bara för att vi driver ett forum ihop.
Vi har inte ens samma preferenser när det gäller hifi. Det är ju detta som är själva grejen och forumets styrka som jag ser det...

Däremot är vi nog rörande överens om att traditionella hifibutiker är viktiga för hifiintresset i Sverige.
Var sen de olika varianterna på näthandel kommer in i bilden är ju upp till var och en att bedöma.

Jag ser Internet i sin helhet som ett ofantligt lyft för alla hifiintresserade.

Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/06/05 :  13:09:14  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Jag har här på Hififorum under en längre tid debatterat om näthandel kontra butiker. Var jag står i frågan är fullständigt klart.
Sladd.
Go to Top of Page

sunda
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/06/05 :  13:20:22  Show Profile  Visit sunda's Homepage Send sunda a Private Message
Jag har handlat via nätet vid många tillfällen.
Framförallt har det varit datordelar. Men även TV har jag köpt.
Har inte haft några som helst problem. Hade problem med TV:n ett tag. Men då skickade dom ut en reparatör som kom hem och kollade på den, så det var inga problem.
Beror självklart på vilka företag det handlar om. Har dock aldrig handlat ifrån utlandet.
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/06/05 :  14:31:28  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Hmm, det gäller att vara källkritisk. Var ekot fått uppgiften att en tredjedel av beställda varor aldrig kommer fram undrar man ju.
Kolla på http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/pressmeddelande.asp?lngArticleId=2971&lngCategoryId=1352

Jag också nämna att jag har köpt minst 100 olika varor på nätet, och aldrig har en leverans uteblivit trots betalning.
Jag kanske bara har haft tur, eller kan det vara så att jag kollar upp företagen innan jag gör affärer med dem som är förklaringen?

Ni kan ju dra egna slutsatser .

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/06/05 :  14:47:00  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag har handlat en j*kla massa via nätet. (Även Hifi, men bara vid ett tillfälle och detta mest pga att produkten enbart säljs på ett ställe) och aldrig en endast gång haft några problem. Jag pratar om hundratals genomförda affärer. Jag har haft betydligt större problem med vanliga fysiska handlare än med näthandlarna.

Exempel: I förrgår ville jag ha en 88:an Lakrits-glass - det hade INTE Statoil. Just den dagen var det 100% av mina försök till köp i vanliga fysiska affärer som inte lyckades.

Handen på hjärtat - hur många av er brukar få med er precis allt ni skall ha från affären varje gång? Kanske inte ens ICA klarar av att hålla bättre leverenssiffror än näthandeln?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/05 :  14:59:31  Show Profile Send marens a Private Message
Handlar det mesta på nätet, fast aldrig kläder och glass mm. Har aldrig någonsin råkat ut för att en vara uteblivit. Jo en gång uteblev en skiva jag köpte, fast konvolutet kom, men det var skivbolaget som råkat plasta in ett tomt fodral.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/05 :  15:48:27  Show Profile Send David A a Private Message
En sak som jag som egenföretagare reagerat på är hur pass många nätföretag som vill ha förskottsbetalning. Av princip och tidigare misstag så förskottsbetalar jag aldrig något som har med firman att göra. Visst, handlar du med kända aktörer så är risken liten att bli blåst, MEN dom kan dra ut på leveranser och support i evighet. Och när man betalar i förskott till ett okänt nätföretag som privatperson, vad har man då för egentlig säkerhet?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/05 :  15:55:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
David A:
Du har ett kvitto på din inbetalning. Det emottagande företaget måste kunna uppvisa ett kvitto som stärker att företager verkligen sålt något.

Självklart är det lite "kymigt" med förskottsbetalning. Man får som kund avgöra från fall till fall.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/05 :  16:12:58  Show Profile Send David A a Private Message
Dom få gånger jag betalat något med kort på internet, så får man ju liksom fram dels en verifierare för betalningssäkerheten, och sedan efter man har klickat på "utför" så får man mycket riktigt ett kvitto. Men vet man inget om vare sig säkerhetsverifieraren eller företaget så lär ju risken för att kunna bli blåst vara uppenbar, eller??
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/05 :  16:26:49  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
DavidA:
Ja. Det är inte (aldrig?) 100% säkert.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000