HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dyr hörsel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/30 :  20:36:27  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej! Hur kommer det sig att det är så lätt att bli van vid bra ljud? Jag uppgraderade min stärkare nyligen och det lyftet var stort men snart började jag tycka att nej det låter inte så bra om än bättre än förrut. Så jag blev tvungen att köpa nya högtalare som jag nu väntar på. Då jag hade ett par begagnade hemma tyckte jag att det lät riktigt bra och slog till. Men jag är livrädd för att jag snart tröttnat och börjar leta ny CD (rättare sagt jag vet att jag måste ha en ny senare).....och sen kablar och sen hifimöbel och sen..... Det börjar minst sagt bli dyrt det här och jag förstår de som pratar om "hifiträsket". Jag menar har man lagt ut en massa pengar ska man väl kunna vara nöjd? Om jag ska fullfölja detta verkar jag hamna på belopp som motsvara en fin bil . Och vem vet om man blir nöjd? Ska man helt enkelt försöka blockera det kritiska lyssnandet när anläggningen börjar ta över ens liv ???

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/30 :  21:01:17  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hmmm... En fin bil var ett tag sedan....

Japp, välkommen i uppgraderingsträsket.... Men en vacker dag så känner du att... Japp, nu är jag nöjd.... Kom dit hän för några månader sedan... Ska inte uppgradernågot på flera veckor nu....
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/05/30 :  21:09:24  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
vad är en fin bil mot en fin stereo.
för 100000 får du en medelmåttig bil, för 100000 får du en grymm stereo.
vad har du helst?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/30 :  21:21:38  Show Profile Send Pjotre a Private Message
100.000:-
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/30 :  22:11:34  Show Profile Send divander a Private Message
Stereon är förmodligen betydligt billigare i drift, miljövänligare, tar minde plats, rostar mindre och kräver mindre underhåll Dessutom tar inte upp massa plats i garaget där du i stället kan bygga högtalare och ljudabsorbent.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/30 :  22:53:33  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hehe jag har försökt trösta mig med de där argumenten. Ja är man tokig i hifi så är man, och visst när sakerna är betalda så är dom. Väntar otåligt på mina nya beställda högtalare, jag mår fan inte bra, detta väntande tar på krafterna.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2003/05/30 :  23:02:43  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Haha! Det är svårt... När jag förklarade för säljaren, där jag handlade högtalare sist, att jag inte hade råd med elektrostater just nu tyckte han att jag skule sälja bilen

Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/05/30 :  23:07:11  Show Profile Send Staffan a Private Message
Nöjd ?

Edited by - Staffan on 2003/05/30 23:11:06
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/30 :  23:30:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tja så nöjd att man kan sluta med uppgraderingsjakten och få ro i tillvaron .
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/05/30 :  23:32:24  Show Profile Send lennartj a Private Message
Sälja bilen????
Aldrig!!!
Lycka är att glida fram med Pagodan nercabbad och känna naturens dofter och höra fågelsången (med lätt gasfot) OCH (understundom) att bränna på och höra motorljudet slå mellan de bohusländska bergväggarna (rostfritt avgassystem från Raka Rör - mig veterligt har de inte påstått att de levererar ljuddämpare?).

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/05/31 :  00:04:58  Show Profile Send Brosk a Private Message
Minnet är kort. Man kan vänja sig vid sämre ljud också. Musik blir bra förr eller senare. Det är det som är det fina med musik..

Hmm...Man kanske skulle inrätta en avvänjningsklinik, typ Betty Fords, dit audiofiler kunde komma från hela världen för att lära sig lyssna på sämre anläggningar. För att sen pånytt kunna uppleva glädjen med alla små förbättringar, tills de åter förvandlats till hifineurotiska vrak och måste checka in igen..

Edited by - Brosk on 2003/05/31 00:10:01
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/31 :  00:15:39  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Även om det är en bit över midnatt så är jag fortfarande nog pigg för att tänka klart...

Det jag vill komma till är jag bara måste instämma på det Brosk skrev. När jag bytt från Clou Silver voice till mina gamla kablar så lätt det riktigt tråkigt, och så lät det i flera veckor. Efter det att jag sålt Clou:n så har jag inte haft pengar att uppgradera. Nu tycker jag att det låter riktigt bra och har insett att man faktiskt kan vänja sig vid ett ljud även om det låter sämre. "Musik blir bra förr eller senare"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/31 :  00:31:42  Show Profile Send Snutten a Private Message
Brosk: inga nyheter, jag har redan varit på den kliniken .
Merkurius: Ja det låter hoppfullt. Sen kanske det är så att när CD:n bytts är jag nöjd ! Jag tror att eftersom jag är mitt i en större uppgradering är jag lite frustrerad över hur den "färdiga" anläggningen ska vara. Sen är det ju inte så himla kul att gå och vänta på nya grejer som man beställt. Man vill ju ha dem nästan omedelbart!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/31 :  09:37:23  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Jag menar har man lagt ut en massa pengar ska man väl kunna vara nöjd?"

Nej, det tror jag inte. Man kan bli less, men aldrig nöjd. Det viktiga för de flesta människor är väl egentligen att ha något att sträva efter, när man inte har det längre blir det tråkigt. Hur många känner man inte (inklusive sig själv) som funderat på att t.ex. byta bil bara för att de är sugna, inte för att de behöver en ny bil.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/31 :  09:53:49  Show Profile Send poman a Private Message
Hej på er alla!
Tur att vi är så många uppgraderingsträsket här på forumet så vi
kan stötta varandra!
Själv så har jag bytt ut nästan hela anläggningen utom skivspelare
nu som sagt nya högtalare Avance Signature MK II 8 som kommer i nästa vecka som jag har beställt ska bli himla kul.

/PO

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/31 :  10:21:17  Show Profile Send Merkurius a Private Message
poman

quote:
Avance Signature MK II 8 som kommer i nästa vecka som jag har beställt ska bli himla kul

Det tror jag det. Dessa högtalare skulle jag nog ha köpt om jag inte fick tag på mina JMlab som jag har nu. En extremt bra högtalare är det....... och för dom pengarna
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/05/31 :  11:58:54  Show Profile Send Roq a Private Message
Var hittar man dem? Kostar? Har aldrig sett dem förut...
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/31 :  12:29:42  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Det är relativt nya högtalare som kommer från andra sidan sundet. Finns så vitt jag vet bara någonstans i Stockholm (tror det var på Pause) och i Skellefteå. Priset ligger på cirka 22 000:-
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/31 :  14:06:53  Show Profile Send poman a Private Message
Du kan hitta dom på http://www.tele-ha.se/och http://ljudshopen.se/ dom kostar nu Signature 7 MKII, 11.995.- (birdeye/lönn +500.-) Ord.pris 15.950.-
Signature 8 MKII, 15.995.- (birdeye/lönn +500.-) Ord.pris 19.950.- på
Tele-Hå och samma på ljudshopen med andra ord bra priser.
Beror på att det kommer nya modeller till hösten.
http://www.avance-international.com/
http://www.hifishoppen.dk/shop/productinfo.asp?id=149

/PO

/PO

Edited by - poman on 2003/05/31 17:29:21
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/05/31 :  19:33:07  Show Profile Send Aton a Private Message
Maple bird-eye finishen är underbart läcker! Jag var mycket nära att köpa en Signature 3a häromåret. Skulle jag köpa golvhögtalare idag är chansen stor att jag skulle följt i dina fotspår Poman.
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/06/01 :  01:25:55  Show Profile Send Pass a Private Message
Har passerat tvåhundra långsjalar nu i nerplöjda pengar på anläggningen, och skulle jag ställas mellan alternativet att få tillbaka varenda krona, eller att behålla prylarna, så väljer jag det sistnämnda - tveklöst och utan ånger
Min bil (Volvo 740 från 86) är väl värd runt en tiondel av anläggningens värde, vilket är precis som det ska vara. Bilen är ett transportmedel (åtminstone för mig), anläggningen handlar och teknik, intresse, passion, och framförallt konst!! Upplevelsen av när allt bara stämmer, ljudet släpper totalt i rummet och man bara "är där", är obeskrivlig. Det är samma känsla som exemeplvis motorcyklister kan uppleva ett par gånger per säsong (ni vet, medvind, sol i ryggen, motorn spinner som en katt, etc.etc) och den "kicken" motiverar deras intresse - som många gånger kostar minst lika mycket pengar som motsvarande hifitokeri. Skillnaden är dock att vi kan lyssna och njuta 365 dagar om året

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/06/01 :  08:43:11  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Själv sitter jag med en ca: 40.000 anläggning (säkert LoFi för de flesta här) och var nöjd i säkert 3 månader men nu börjar det klia.

Ett problem dock (och detta är faktiskt allvar) de flesta av mina vänner har inte detta intresse men lysnar på ungefär samma musik, hur jobbigt är det då inte att sitta hemma hos dom och inte kunna njuta av den musik man tycker om!
Det blir olidligt! De ser ju så lyckliga ut och har bara lagt ut ett par tusenlappar, tänk om jag kunde njuta till musiken som dom, vad med pengar jag hade sparat.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/06/01 :  09:16:13  Show Profile Send poman a Private Message
Hej Aton!

Dom är snygga med Maple bird-eye finishen jag ska ha sådana vad
har du för högtalare? Ett som är jobbigt med Avancén är dom har en
inspelnings tid på ca 600 timmar innan dom är inkörda.
Men jag ser verkligen fram mott när jag får dom nu i veckan som kommer.

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/06/01 :  09:30:21  Show Profile Send poman a Private Message
Ja du ibland undrar man vad håller på med jatttelite!
Men jag har accepterat att jag är en hifitok och mina vänner med
även om dom muttrar ibland om mitt intresse.
Det är inte frågan vad anläggningen kostar si och så mycket huvudsaken är att man själv är nöjd med det man har.

Ett problem dock (och detta är faktiskt allvar) de flesta av mina vänner har inte detta intresse men lysnar på ungefär samma musik, hur jobbigt är det då inte att sitta hemma hos dom och inte kunna njuta av den musik man tycker om!
Det blir olidligt! De ser ju så lyckliga ut och har bara lagt ut ett par tusenlappar, tänk om jag kunde njuta till musiken som dom, vad med pengar jag hade sparat.

Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/06/01 :  13:47:20  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Hej Poman!

Kanske är därför jag tycker Avance Dana (modellen under Signature) som jag lånat hem för provlyssning låter lite burkigt? Har oxå sneglat lite på Signaturen. Ni som har/ska skaffa er signature vilka andra högtalare i samma prisklass har ni lyssnat på och varför är Signature sämre/bättre.

Vad tycker ni om Avance Dana?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/01 :  14:02:44  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag undrar vad som skulle hända om man kopplade upp en bra anläggning på typ Onoff, skulle antagligen minska deras försäljning och ge kommentarer som "det låter ju skräp om den där kompaktgrejen ".
Tur för dessa kedjor att de flesta aldrig hört en riktigt bra anläggning. När jag lånade hem lite bättre grejer slutade det med inköp samt att när jag väntade på min nya stärkare kunde jag knappt lyssna på den gamla. Jag tröttnade efter 5 minuter.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000