HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 De absolut mest sjuka elementen.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/01 :  23:29:35  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Själv kan jag inte skärmdumpa. Men dahlberg kan.

dahlberg: ordna lite kurvor åt oss.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/01 :  23:33:25  Show Profile Send Kemppi a Private Message
EEEHH... stämma av element under sitt eget FS? är det så lyckat?

Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/06/01 :  23:39:25  Show Profile Send Amazon a Private Message
''18" elementet som finns på denna: http://jdb3.com/ra/main.html sidan verkar vara hyfsat kraftigt med sina fyrdubbla 10" magnetern och den ska klara typ 5KW. Xmax 6 cm peak-peak.''

Jo den är riktigt kraftig enligt mina beräkningar. Vid samma effekt som strokern så spelar den inte lika högt men vid 5 kw så spelar den högre. Dock så finns det inget värde angivet på effekten. Basen finns heller inte ute i handeln. Den verkar vara under utveckling. Men det skall bli intressant då den har släppts.

Edited by - Amazon on 2003/06/01 23:42:13
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/06/01 :  23:46:22  Show Profile Send Amazon a Private Message
Cerwin-vega rekomenderar ju själva att man skall stämma av dem under avstämningsfrekvensen. Stroker 12 D har en fs på hela 51 hz men ändå så har de med ett lådförslag där porten är avstämd vid 35 hz.

http://www.cerwinvega.com/products/pdf/strokers/apstkr12.pdf
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/06/01 :  23:51:12  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
arne om du läser kemppis inlägg ordentligt så ser du att han testat strokerelementen, men valt att inte köpa något eftersom han tyckt vegaline varit bättre.
du kan även läsa att de inte är till för lågbas och varför.

det du verkar ha gjjort är att simulera i en massa programm men som alltid så är det inte alltid i praktiken som det är i teorin.
kylsystemet är ett utmärkt exempel där du inte tagit hänsyn till alla variabler, det kanske har parametrar som är utmärkta för subbas men kylsystemet gör att det inte lämpar sig för subbas.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/02 :  00:15:52  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Arne: jag har räknat som du gjort, visst det stämmer. Men vad jag vet så brukar man inte stämma av element under FS.

Prova att räkna med avstämning på 34-35 som förmodligen är mer lämpligt för Stroker 18D.
När jag gör det så får jag följande resultat. 116,5 db spelar elementen (både stroker 18 och vega 154) vid 27,75hz sedan faller 18" elementet kraftigt. Vid 20hz så ligger fortfarande vega 15 på 116db medans stroker ligger på 102.
OM du INTE tycker att detta är sämre prestanda så kan jag inte hjälpa dig.

Vid 2500W matning så bottnar inte 154 förens vid 18,5hz. Stroker gör då det vid 28hz.

Jag vet inte vad jag mer kan skriva. eller räkna. Jag tycker att 15" elementet står sig aldeles ypperligt mot 18" elementet. Faktum är att jag tycker att det är ett bättre element. Jag har provat stroker väldigt lite. Men jag gillar inte dess sätt att spela bas på. Låter skitigt och illa. DBdrag över 45hz så lämpar sig dessa element hyfsat, inte för att de hänger med DD, men som sagt hyfsat.

här kommer en lista på element som jag provat och varit ganska nöjda med.
Vegaline 104*2; funkade bra för mig i en 56l låda med en port på 19cm. en aero-port. byggd för att spela snabbt och snyggt, inte djupt.
Vegaline 124*2: funkade väldigt bra i 80L portat 2 st 4" portat som var 22lång st.
vegaline 124*1: 40L 30cm lång 4" port.
Vegaline 154*2: 144L 2 4" portar som var 25 långa. detta var en njurdödare :P
vegaline 154*1: 85L portat, kommer inte ihåg proten. Detta är nog bland de bästa lådor jag lirat med. Tålde sjukt med effekt och spelade sjukt högt.
Soundstream Exact 12: 35-40L slutet, otroligt mkt hifi över denna bas. tyvärr så var den sne i korgen, eller limmad sne så jag bytte den.
Soundstream SPL 15: 70L slutet, lirade djupt.
Soundstream SPL 160: 50L slutet. Detta funkade riktigt bra hemma. torr fin bas.
Soundstream SPL 160: 70L portat, bra output.
Soundstream SPL 12: 30L slutet, alla som provat detta vet att det är elakt.
Soundstream SPL 12*2: 60L slutet, ungefär dubbelt så elakt som den enkla. MKT hög spyfaktor på denna låda.
MTX ett elemet som jag inte kommer ihåg vad det hette, lät så där.
Rockford Fosgate XLC 12"*2: 70l slutet, rätt bra output men elementen luktade bränt konstant men höll otroligt nog. Körde mina soundstream steg tills de dog på dessa element för att kolla ifall de verkligen inte gick att bränna.
MDS Monster 12"*2....... hehe. detta var fränt, eller det är fränt. 70L portat dubbla 4" på 25cm. Lirar i en Transit otroligt högt, Tom med högre spyfaktor än SPL elementen. fortsättning följer på dessa element.

tjaa.. sen har det väl varit ett par billigare elemet med som varit i förbi farten. Byggt mkt åt vänner och bekanta. så visst har jag provat att bygga effektiva baslådor både för dbdrag och mer normalt bruk.

Edited by - Kemppi on 2003/06/02 00:24:03
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/06/02 :  00:38:04  Show Profile Send Amazon a Private Message
Här har jag simulerat en stroker 18D och en Vega 15D4. Jag har fokuserat på djupbas enligt cerwin-vegas egna rekommendationer. Jag har använt samma volym på lådan och lika långa portar. Avstämningsfrekvensen blev då ca 2 hz under vad som stod (35 hz för vega 15 och 30 hz för stroker 18)

http://www.cerwinvega.com/products/pdf/strokers/apstkr18.pdf
http://www.cerwinvega.com/products/pdf/vega/Vega_subwoofers_manual.pdf

Som vanligt så är det inte direkt någon super kvalitet på bilden men för er som är intresserade så kan jag berätta att stroker 18 spelar 123,3 db vid 30 hz medans Vega 15 ''bara'' kommer upp i 112,3 db. En skillnad på över 10 db. Och 6 db motsvarar ju som de flesta vet en fördubbling av ljudtrycket. Vore ytterst märkligt om det inte var meningen att man skulle stämma av under fs då cerwin-vega själva rekommenderar detta.

Edited by - Amazon on 2003/06/02 00:41:09
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/02 :  00:43:19  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Arne: stäm av basarna vid FS eller 1hz över så att vi simulerar lika.

Nu orkar jag inte med detta längre så jag tror att jag lämnar ämnet. Trött på att försöka förklara för någon som inte vill lyssna/läsa.

vad jag vet så är väl 10db det som upplevs som en fördubbling av ljudtrycket?

Edited by - Kemppi on 2003/06/02 00:46:49
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/06/02 :  00:45:49  Show Profile Send Amazon a Private Message
Varför skulle jag stämma av basarna vid fs då cerwin-vega rekommenderar något helt annat? Klart som fan att du får dåligt resultat om du stämmer av som du vill och struntar i deras rekommendationer!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/06/02 :  00:46:23  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Mycket riktigt Kemppi 10dB ska det vara inte 6dB!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/06/02 :  00:47:11  Show Profile Send Amazon a Private Message
Och nej, 6 db är en fördubbling av ljudtrycket. 10 db är det man upplever som en fördubbling. 2 helt olika saker.
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2003/06/02 :  00:50:51  Show Profile Send Antonic a Private Message
arne:
Vad jag vet så är 3dB en fördubbling av ljudtrycket. ;)
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/02 :  00:50:57  Show Profile Send Thomas A a Private Message
6dB är en fördubbling av luftpumpningskapaciteten = ljudtrycket.

Ang. kurvorna så anser jag personligen att det blir för hög Q med den låga avstämningen. En puckel vid 30 Hz. Den lär inte bli snällare av kavitetsverkan i rummet.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/02 :  00:52:46  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nej, 3 dB är icke en fördubbling av ljudtrycket. Det är 6 dB som Arne säger.

T

Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/06/02 :  00:53:44  Show Profile Send Amazon a Private Message
''Vad jag vet så är 3dB en fördubbling av ljudtrycket. ;) ''

Det är också fel.. Däremot så behövs det dubbelt så mycket effekt för att åstadkomma en ljudökning med 3 db.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/06/02 :  00:56:17  Show Profile Send Amazon a Private Message
Kemppi du var visst snabb att ändra i ditt inlägg såg jag
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/06/02 :  00:59:23  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
"6dB är en fördubbling av luftpumpningskapaciteten = ljudtrycket."

Menar ni att ett ellement som spelar 6dB högre automatiskt flyttar dubbelt så mycket luft?

Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/06/02 :  01:04:27  Show Profile Send tengil a Private Message
Chrille visade någon bild på en blueprint 1803.. såg riktigt hemskt ut, så jag forskade vidare.. Hittar en kille som byggt två STORA sonotubes med en bas i varje.. Tydligen hade EN sådan enkelt i den lådan spelat 135db vid 20hz, innan hela lådan börjar studsa flera cm upp i luften! Låter alldeles utmärkt för bio tänker jag!

Men.. Vad får jag reda på? Blueprint har lagt ner, så jag blr rekommenderad basar från http://respl.com istället.. Skall tydligen vara i princip samma! (för tillfället ligger den sidan nere..)

Jag har inte hört mycket av extrema basar.. Jag tackar därför för dina delade erfarenheter ovan kemppi!! Värdefullt!

Edited by - tengil on 2003/06/02 01:12:50
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/06/02 :  01:06:30  Show Profile Send Amazon a Private Message
''Ang. kurvorna så anser jag personligen att det blir för hög Q med den låga avstämningen. En puckel vid 30 Hz. Den lär inte bli snällare av kavitetsverkan i rummet.''

Nej basen lär väl inte bli så snabb vid lägre frekvenser och låta lite bublig men man kommer ändå kunna spela högt. Det borde ändå fungera skapligt med tanke på att cerwin-vega själva rekommenderar det. Vill man ha ett element som låter bra vid lägre frekvenser så skall man välja ett med lågt fs. Sen beror det ju på hur långt under fs man stämmer av.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/02 :  01:06:57  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Alexi,

ja.

T

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/02 :  01:11:31  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Arne,

ja starkt blir det. Fast jag har ju inte provat i verkligheten. Vet inte hur elementet reagerar på att stämma av så lågt. Under Fs så går ju kraften förlorad i upphängningen på elementet (!?) Någon som mätt max SPL på elementet i sådan låda/avstämning i rum, vid 25 Hz?

T

Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/06/02 :  01:13:52  Show Profile Send tengil a Private Message
arne: kolla PM
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/06/02 :  01:34:27  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Thomas A, det betyder om jag räknar lite:
10 - 20 - 30dB en uppfattad tredubling alltså.
6-12-18-24-30dB en verklig femdubling av ljudtrycket.
Så 30dB känns 3x högre men egentligen är det 5x högre!
Avståndet kommer såklart att öka ju mer vi höjer

Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/02 :  10:12:39  Show Profile Send luminous a Private Message
Alexi, det blir väl så att 10-20dB = fördubbling, 20-30 = en fördubbling till = en total fyrdubbling (2*2=4...) !

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/06/02 :  10:54:40  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Thomas A, det betyder om jag räknar lite:
10 - 20 - 30dB en uppfattad tredubling alltså.
6-12-18-24-30dB en verklig femdubling av ljudtrycket.
Så 30dB känns 3x högre men egentligen är det 5x högre!

Alexi, feltänk!

6 dB är mycket riktigt en fördubbling. Ytterligare 6 dB är ytterligare en fördubbling, därav alltså 12 dB = fyrdubbling!

30 dB är alltså 10^(30/20) = 10^(1.5) = 31,6 ggr högre amplitud...

På samma sätt: 30 dB uppfattas som en fördubbling 3 ggr... inte samma sak som x3!

mvh
JP
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000