HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Monacorelement
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/14 :  09:31:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har här 10 st Monacor SP-7W. Är det någon som har en aning om vad det är för data på dom? 3tum eller 3,5tum med papperskon och rätt stor magnet. Funderar på att sätta dom 4 och 4 i öppna bafflar för ett snyggt mellanregister kanske.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/14 :  09:50:49  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Kunde väll vara intressant test!

Jag har en katalog med Monacor. Kommer jag ihåg det kollar jag upp det!

Varför inte sätta 5 och 5 istället?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/14 :  10:03:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag vet inte hur jag skall få impedanserna att stämma då. Två parallella i serie med två parallella tänkte jag. Har du något knep?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/14 :  10:12:38  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det är klart...Grupperingen & belastningen blir lite sne!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/14 :  10:17:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det femte i serie med lämpligt motstånd???

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/14 :  10:18:38  Show Profile Send henricsson a Private Message
http://www.plus-elektronik.de/bilder_monacor/g100750d.mht

http://www.shop3000.de/pdf/G100750K.PDF
http://www.shop3000.de/pdf/G100750Z.PDF


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/14 :  10:19:55  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Bränna effekt i ett motstånd? Njäee...
Nästan så att en snedfördelning elementen emellan är att fördra - eller?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/14 :  13:16:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/14 :  13:23:37  Show Profile Send Nagref a Private Message
Man kan ju om man gör snefördelningen på ett vettigt sätt få lite trevliga riktningsegenskaper...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/15 :  16:07:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hur menar du då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/15 :  20:28:30  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tja om vi tar ett exempel med tre element (kommer till femelementexemplet senare) och sätter dessa i en rad och seriekopplar de yttre och därefter parallellkopplar dessa två med det i mitten så får man bättre spridning än om de alla hade kollats parallellt eller i serie (då de hade haft samma akustiska utnivå). Maximal output är ungefär som om man hade haft två element med samma nivå. Man försakar lite i maximal utnivå för att få lite bättre spridning.

Har man fem element så kan man sätta dem i en x-form. Två par i serie med varandra, där ett av varje dessa sätts i x-ets ben. Dessa parallellkopplas med varandra och ett ensamt element som man sätter i mitten av x-et. Det i mitten kommer ha dubbelt så hög akustisk output som vart och ett av de andra. Genom att manipulera vinkeln på benen på x-et så kan man modifiera spridningsegenskaperna i vertikal resp. horisontalled.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/16 :  01:31:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK då förstår jag

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000