Author |
Topic |
Kemppi
Member
524 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 12:59:47
|
The two top models - the 12" LTD. SI and 15" SI - are driven by a record-breaking 170 mm diameter voice coil. The giant voice coils offer hitherto unheard of power handling capacity: the Aliante 10" Sl can withstand a maximum performance of 800 watts, while the next one up - the Aliante 12" SI - has a power handling capacity of up to 900 watts. The two largest Special Edition woofers have turned all previous specifications on their head: according to the data sheets, we are not talking of 1,000 or even 2,000 watts - but of capacity which is, quite simply, unlimited!
|
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
Edited by - Kemppi on 2003/05/30 13:01:11 |
|
|
Kemppi
Member
524 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 13:12:15
|
Power handling(RMS) - 2000 Watts
Power handling(Peak) - 4000 Watts
Impedance - 1.4 Ohms
|
|
|
|
illbatting
Member
83 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 18:23:46
|
http://www.lanzar.com/itempage.asp?model=OPTI1232D inte lika crazy som en del av dom du postat men jag har ägt ett otal av deras basar o dom kan plågas med mycke watt...nu snackar jag inte 20000watt som någon sa någonstans utan typ 1k som man kan nå med vanliga medel =D
inte för att gnälla men spelar det verkligen roll för er om ett element tål 500 eller 5000 watt...jag menar hur många hemsteg trycker ur sig 5k watt? =) (gäller duellen om stroker mestadels=)
coola bilder dock (dom ser ju för grymma ut dessa monster som du postat=)
my 2 cents |
oops did i do that!?!? |
Edited by - illbatting on 2003/05/30 18:30:22 |
|
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 18:32:28
|
Ahh Nu klappar hjärtat lite extra när det dyker upp Rockford prylar här. |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
|
|
illbatting
Member
83 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 18:38:10
|
ahh en botad bil-ljudsbyggare jensevik? =) |
oops did i do that!?!? |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 19:14:29
|
Illbatting! Man blir aldrig botad från billjudsbyggandet man smyger bara lite mer i garaget med det och har hifi intresset som en täckmantel. |
Skeptiker |
|
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 19:25:42
|
Nä riktigt botad kommer man aldrig bli. |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 20:16:01
|
Häftiga element . Med såna här doningar så får man nog bygga slutsteg som likriktar nätspänningen direkt för att få fullt utbyte , har för mig att JBL har haft ett sånt steg men det kan vara fel. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
|
|
PelleW
Member
311 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 22:13:26
|
Stroker, du skriver att du inte sett ett annat element som simulerat lika bra som ett strokerelement. Av det du skriver att dömma så har du aldrig lyssnat på ett strokerelement, utan bara simulerat det. Har jag fel? Att simuleringen blir bra, kan visa sig bli helt katastrofalt fel i praktiken. Jag tycker dock du ska köpa ett element och prova, så slipper vi också hifi-kriget om vem-som-vet-vilken-bas-som-spelar-bäst, vilket även denna tråd inte handlade om. Det är inte mycket går upp mot lite praktisk erfarenhet, det lär man sig mest av.
-Pelle
|
|
|
Stroker
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 23:25:25
|
Jo, jag har faktiskt ett stroker element.. Varför tror du annars att jag skulle ha detta namnet? |
|
|
Petter
Member
129 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 23:25:45
|
Dahlberg: Får väl vara 3-fas lr? 230 volt lär inte räcka långt |
/Petter Lind
"Friskt lödat, hälften brunnet." |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 23:32:36
|
Stroker, jag trodde du var samma person som personen bakom nicket arne!
Och som jag förstod det var han/du påväg att köpa, men ägde inte ännu någon Stroker! |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
tengil
Member
331 Posts |
Posted - 2003/05/31 : 10:52:39
|
den där jättestora basen är enligt vad jag läst 5 fot i diameter! Spelade 160dB vid 12hz.. hifivapen? |
|
|
Amazon
fd. arne
490 Posts |
Posted - 2003/05/31 : 11:54:56
|
Tja, om det nu är hi-fi kan man ju diskutera.. Kan tänka mig att den inte låter jättebra direkt. |
|
|
Amazon
fd. arne
490 Posts |
Posted - 2003/05/31 : 11:56:19
|
Eh, vadå stroker? Jag har ingen sådan nej, men jag ska köpa ett element och bygga en låda sen. |
|
|
PelleW
Member
311 Posts |
Posted - 2003/05/31 : 12:40:35
|
stroker,
okey, då kommer min nästa fråga. Att du simulerat många andra högtalare, betyder det att dom nödvändigtvis är sämre än en stroker bara för att det på datorskärmen sägs så? Tycker det är dumt att säga att andra inte har någon aning om vad dom snackar om, dom kanske har andra erfarenheter än dig.
-Pelle |
|
|
Parasite
Member
734 Posts |
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/05/31 : 13:52:38
|
Undrar var Ino Profundus Z-4 hamnar i ligan bland monstersubbar? 4 femtontummare, 80 liters pumpkapacitet, >139 dB/1 meter i rum vid 19 Hz.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
Stroker
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2003/05/31 : 14:08:46
|
''okey, då kommer min nästa fråga. Att du simulerat många andra högtalare, betyder det att dom nödvändigtvis är sämre än en stroker bara för att det på datorskärmen sägs så? Tycker det är dumt att säga att andra inte har någon aning om vad dom snackar om, dom kanske har andra erfarenheter än dig.''
Visst. Men man kan ändå inte komma ifrån att stroker basarna trots att de är så gamla fortfarande är några av världens kraftigaste baselement. Enligt egna simuleringar och egna erfarenheter så kan de spela både högt och djupt. Kan hända att det finns dem som kan spela högre men något sådant element i samma storlek har inte jag hittat. Men att säga att ett vega element skulle kunna spela djupare och högre anser jag tyder på bristande kunskaper. Man kan ju undra om han har testat själv? Men om ni visar mig att en vega 15 kan spela högre än 123dB@28Hz så........ Inte för att vega elementen på något sätt skulle vara dåliga snarare tvärtom, men det är ändå inte riktigt samma klass på dem som på stroker elementen.
|
|
|
luminous
Member
252 Posts |
Posted - 2003/05/31 : 19:03:32
|
Stroker, var snäll och citera mig inte utan att skriva att det är jag som har skrivit det. Det är dumt om vi blir ihopblandade. |
MVH | Life's too short for bad sound |
Edited by - luminous on 2003/05/31 19:12:50 |
|
|
Amazon
fd. arne
490 Posts |
Posted - 2003/05/31 : 22:18:30
|
Hej fagin |
|
|
Parasite
Member
734 Posts |
Posted - 2003/06/01 : 16:26:19
|
SNÄLLA, dra inte in stroker diskussionen här oxå , den som gör det kommer jag hälla en burk surströmming över och slå på med en liten rosa kudde. |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
|
|
Kemppi
Member
524 Posts |
Posted - 2003/06/01 : 22:10:30
|
Ta detta skitsnack i någon annan jävla tråd.
jag avslutar detta snack om stroker elementen med att säga: Stroker: Cerwin-Vega! Stroker series var väl ett värsting element för ca 5-6-7 år sedan.
Strokers kylsystem är inte heller dimentionerat för att spela låga frekvenser under 44hz. Alltså är elementet inte ens tillverkat för att spela djup bas och där av alla discotek som fått byta ut dessa element väldigt många gånger för att de helt enkelt inte klarat 3KW vid 25hz utan de klarar snarare 4,15W vid dessa frekvenser. Stroker ÄR inte ett lämpat element för subfrekvenser. Att du sedan i din vildaste fantasi tror att Stroker är det absolut värsta elementet i världen, ja då är det upp till din egen trångsynthet. Jag trodde det med, när jag var 14-15 innan jag började prata med folk och lyssa på de som visste lite bättre. Jag skulle till och med påstå att MDS Monster 12 spelar högre än Stroker 12. Sen att stroker låter skit gör ju inte saken bättre. En polare hade ett par stroker 15D2 och ena basen var sne i korgen från fabrik och den andra släppte limningarna på efter första spelningen. Han ångrade att han sålde sina Soundstream SPL 170 basar. de spelade även högre och renare och djupare! Och detta i bara var sin 43L sluten låda, inte illa för 15" element.
Vegaline: de har ju faktist rätt lågt FS, 23hz, och har dessutom full effekttålighet ner till 21,93hz. Vad som är ännu mer intressant med Vegaline är att en Vega 154 inte har bottnat vid 20hz och 3kw in. FRÄNT.
Sen kommer man sakta men säkert mot Digital Designs, förmodligen de mest högspelande element som går att fåtag på. Tål helsjuka mängder effekt och spelar hur brutalt som helst. ett element av den billigare serien, 3500 serien, råkade jag ut för en gång på tävling. Jag var helt såld. Ett 12" elemen som inte fick speciellt mycket effekt, under 1kw, lirade 152 db. *tappa ord och allt annat man kan tappa*
Att det sedan spelas högst i världen, i alla länder, med just digitaldesigns är ju bara något som talar för sig själv!
Tack för mig!...
jag trodde att jag hade gjort mig väldigt klar redan där... Elementen är inte byggda för att spela djup bas, då skulle deras FS vara lägre.
Som jag skrev någon annan stans så var det ju lite lustigt att jag haft 10-12-15" av vega serien men inget element ur stroker serien. Varför? de ska inte spela djupt, kylsystemet är inte byggt för det. -----
Nog om detta nu. Är det ingen som hittat något fränt element som skulle passa in i denna tråd? |
|
|
|
luminous
Member
252 Posts |
Posted - 2003/06/01 : 22:31:18
|
18" elementet som finns på denna: http://jdb3.com/ra/main.html sidan verkar vara hyfsat kraftigt med sina fyrdubbla 10" magnetern och den ska klara typ 5KW. Xmax 6 cm peak-peak. |
MVH | Life's too short for bad sound |
|
|
Amazon
fd. arne
490 Posts |
Posted - 2003/06/01 : 23:00:24
|
Jadu.. Vem är det som snackar skit egentligen?
''jag avslutar detta snack om stroker elementen med att säga: Stroker: Cerwin-Vega! Stroker series var väl ett värsting element för ca 5-6-7 år sedan''
Stroker är FORTFRANDE några av världens bästa element då det gäller att spela högt. Har du överhuvudtaget hängt med i db dragracing så vet du vad jag snackar om. Annars kan du ta och simulera själv. Du har inte kommit med bevis för någonting utan bara rabblat upp en massa skit som du sen vill att alla ska tro på. Jag skiter dessutom fullständigt i va du trodde när du var 14-15 år och vem du sen har snackat med. Du skriver ju själv att du aldrigt haft något stroker element så hur kan du då veta så mycket om dem? Och hur kommer det sig att alla simuleringar visar det motsatta? Och hur kommer det sig att man kan mata en stroker 18 med 7 kw@30 hz utan att den bottnar om man stämmer av lådan enligt cerwin-vegas rekommendationer om den nu är så klen?
122db@ 23 hz anser heller inte vara särsilt dåligt. Men att du är så förbannat trångsynt så du vägrar inse sanningen kan inte jag hjälpa.
''Jag skulle till och med påstå att MDS Monster 12 spelar högre än Stroker 12.''
Har du belägg för detta? Inte för att jag förnekar det men har du testat? Eller simulerat i nåt program? Eller är det din egen vilja som bestämmer allt? Du påstår även att stroker låter skit. Hur kommer det då att hi-fi klubben i göteborg körde dubbla troker 18 tillsammans med dali megaline? Du kan ju ringa själv och fråga om du vill. Det lät dessutom riktigt bra. Och att din kompis stroker 15 var sne i korgen vad spelar det för roll? Tror du att alla är det? Det tror inte jag, för då hade dem inte fått sålt många basar. Vegaline spelar inte alls lika högt och djupt som strokern i mina simuleringar. Varför håller du på och klistrar in en massa gamla inlägg som du skrivit innan föresten? Ingen här som bett om att få läsa din skit en gång till. Vad har du fått 44 hz från föresten? En stroker 18 har en fs på 34 hz. Vet du föresten vad fs betyder? Det är högtalarens resonansfrekvens men stämmer man av lådan lägre så spelar den likförbannat djupare! Att basen sen kan bli långsam är en helt annan sak. Jag tvivlar heller inte på att det finns element som är kraftigare även om jag nu inte simulerat något. Digital Designs du kanske har parametrar på dem? I så fall kan jag ju ta och räkna lite så får vi se sen.
''jag trodde att jag hade gjort mig väldigt klar redan där... ''
Hur skulle du kunna ha gjort det när du inte kommit med några bevis utan bara slängt ut dig massa skit om hur kassa stroker basarna är när du inte ens haft en själv? Jag har själv ingen stroker, men jag hade en för ett bra tag sedan. En 12'' som inte fungerade särskilt bra pga att jag byggt en felaktig låda till den. Men lågbas kunde den spela. Även om den inte klarade så mycket effekt. Däremot så har jag varit iväg hos hi-fi klubben och lyssnat på både en 12'' stroker och en 18'' i rätt lådor. Dem fungerade mycket bättre. Därför är jag inte alls lika skeptisk till stroker elementen som jag var då jag sålde min 12'' stroker och köpte en mds monster 12x. |
Edited by - Amazon on 2003/06/01 23:06:41 |
|
|
Topic |
|