HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ett analogt DIY försteg De Luxe
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/16 :  21:09:12  Show Profile Send Xover a Private Message
Jaha ibland går det fort men det är ju det som är det nya aldrig förr har man kunnat skriva insändare och få svar på samma gång.

Jag är inte akademiskt utbildad men tycker ändå om att deltaga i ljudtekniska forum.

Det är svårt att bli utnämnd till guru man måste ha gjort något väldigt märkvärdigt inom sitt gebit och själva utnämnandet försigår av mycket fotskrapande och bugande det kan ta väldigt lång tid att bli helt accepterad som guru en del lyckas en del inte that's life.

Att vara pragmatiskt lagd är väl bra, har man teoretiska kunskaper så är ju det också bra kombinerar man detta så är det kanske bättre vad vet jag ingen stor fråga för mig.

Peranders är inte sen att racka ner på folk det har jag sett förr och fått erfara här, men han har blivit lite snällare det kan jag nog tycka, han har kallat mig en person med noll koll offentligt utan att undersöka närmare vad jag menade i en fråga.

Det är bra att du berättar för mig hur jag skall skriva, då vet jag vad jag har att förbättra till nästa gång.

Nu är det så här att jag har inte tänkt att ta nått snällhetspris i insändarbruset för jag kommer ändå aldrig ifatt dom snällaste på forumet.

Jag är färdiguppfostrad så jag behåller min käcka raka stil den är säkert gångbar här med tanke på all skit jag fått från några farbröder.

Nu vill jag inte försvara andra farbröders konstruktioner längre så jag skall försöka att låta bli att nämna elektronikingenjörerna från amerika såsom Walt Jung,John Curl,Nelson Pass med flera.


Farbror Xover
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/16 :  21:18:08  Show Profile Send Nagref a Private Message
Farbror Xover:

quote:
Peranders är inte sen att racka ner på folk det har jag sett förr och fått erfara här, men han har blivit lite snällare det kan jag nog tycka,


Den enda jag har märkt att peranders har rackat ner på är dig och det sedan du har rackat ner på honom betydligt mycket mer!

Att Flint är Flint och beter sig som han gör mot dig det får man ta med Flint (it's a part of the Flint-package! ) och att du ger igen har nog ingen emot (det är faktiskt lite underhållande! ) men du behöver inte vara så emot alla! T o m Flintsnubben blir lite soft ibland och kan vara trevlig...


Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/16 :  21:22:36  Show Profile Send Xover a Private Message
Var skall jag nu få hjälp?(frågetecken) med att hitta nya infallsvinklar när jag skrämt bort peranders och Flint.
Kanske fortsätta att söka på nätet!? efter något diy projekt som någon vill dela med sig av eller applikationsnotiser från de stora, men där är det mest IC som gäller, jag har inte sett någon ny bra diskret design på länge, det lär finnas en väldigt bra bok som man borde försöka få tag på, jag tror att den var skriven av Linsley Hood en engelsman som skrev mycket i engelska facktidningar för många år sedan.
Är det någon som vet vad den heter och om den finns att få.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/16 :  21:50:24  Show Profile Send AndersP a Private Message
Så ska det se ut.

http://www.diyaudio.com

Gå in på solid state och sök på John Linsley Hood eller JLH. Det gjorde jag. Jag fick 2 sidor med träffar.
Det byggs mycket kl A på diyaudio och man ser ofta Nelson Pass själv svara på frågor. Pass egna konstruktioner har egen avdelning.
Mobba inte Nelson om du kommer i kontakt med honom. Han är jättesnäll.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/16 :  21:56:56  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag blir väldigt förbryllad när någon kommenterar något i min tråd som gäller t.ex en förbättring men inte vill lägga up ett schema, detta är ju för tusan ett DIY projekt säger man A så säger man B.
Om man inte gillar mitt projekt så går det bra att starta en tråd som ogillar mitt projekt.
Sedan är det inte så kul att få betyg på hur mycket man rackar ner på någon, jag gör det inte medvetet, det måste ha varit nått bara jag såg som drog igång det hela den gången.
Det tar alldeles för mycket energi att hålla på att gå som katten runt het gröt om man inte gillar ett projekt, låt hellre bli att lägga sig i det är bättre att gå till nått man gillar.
Peranders borde kanske komma med förslag till affärer t.ex han kan ta på sig att cadda kortet och sälja färdigborrade PCB till De Luxe.
Peranders är en trevlig kille på många sätt dessutom en erfaren internationell forumdeltagare som noterat att det går för fort ibland det blir mycket Lunarstormstuk på inläggen men det är väl det som är grejen.
No hard feelings kom bara igen med konkreta förslag jag gör mitt så gott jag kan.
Ohms lag kan jag fortfarande och en del high end produkter har jag ägt genom åren KRELL ML LINN bland annat.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/16 :  22:05:10  Show Profile Send Flint a Private Message
Tack Nagref. Har du en servett. Jag blir så rörd.
Nu ska jag komma med en bekännelse. Under min oftast buffliga yta hittar du en mycket seriös sanningssökare som i årtionden kan gå och fundera på en tes och älta den från olika håll. Jag har en enorm respekt för dom som kan mycket och för dom som uträttar något inom i princip alla områden i samhället. Jag tror på arbete och nyfikenhet och utveckling och att man aldrig bör sluta att leta kunskap och insikt men att man också ska försöka ha lite kul under tiden. Nu har jag blivit så pass vuxen så jag inser att man aldrig kommer dit man en gång sökte dvs. total insikt och därför kan man istället ta det lite mer lugnt och skämtsamt. Det låter som om man var jättegammal men efter fyrtio är jag inte lika het och hungrig länge. Det tycker jag är skönt. Att jag leker LTS-hunter beror på att jag tycker att ni tar er själva lite för mycket på allvar men skämtar bort det med ironi. Självklart har jag lika stor respekt för ert kunnande även om jag själv tolkar resultaten på ett annat sätt. Jag tycker att forumet fylls av allt för mycket tyckande och troende och citerande av Gurus och alltför lite egna erfarenheter. Det kan i viss mån förklara varför jag reagerar som jag gör eftersom jag ställer enormt stora krav på mig själv vad gäller att ha kött på benen i det jag påstår. När jag har en tes som jag tycker inte är bevisad men ändå värd att ta upp så säger jag att jag tror det och det men att jag inte är säker. Säker är jag förresten mycket sällan. Hur skulle man kunna vara det? Man lär sig ju något nytt varje dag. Om man vore säker skulle man stagnera. Man kan ha missuppfattat och man kan ha råkat ut för tillfälligheter. Att bestämma sig efter en enda test är rena vansinnet. Upprepade test med liknande resultat och man kan kanske börja lita på sin ingivelse. Nu tog inspirationen slut. Tack för terapistunden.

Edited by - Flint on 2003/06/16 22:13:46
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/16 :  22:09:15  Show Profile Send Xover a Private Message
AndersP, Nelson är min kompis vi har umgåtts sedan jag kopplade upp mig för första gången tidigt 90tal jag hade win3.11 och ett modem med väldigt låg hastighet.
Jag tror tillochmed att vi hade faxkontakt med varandra.:-|
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/16 :  22:37:17  Show Profile Send Xover a Private Message
Så om jag börjar mitt inlägg så här:

Nedanstående är jag väldigt väldigt osäker på men vill ändå ödmjukt anhålla om att få skriva några rader om distorsion i förstärkare jag har läst om detta i en tidning från ett stort land på andra sidan atlanten så här lyder mitt inlägg:

I klass A förspända försteg utan motkoppling med mosfet bestyckning så anser en del personer med akademisk utbildning att tredjeton och femtetons övertonsbildning är mindre än i ordinära transistorkonstruktioner bestående av BJT anordningar.

Så kan man ju för fasen inte hålla på då hinner man inte få nått gjort annat än ursäkta sig samt buga och bocka, de flesta förstår nog ändå utan rätt grammatik eller rättstavning, man känner intuitivt vad personen vill och kan ge ett snabbt svar om det blir fel så kan man fråga en gång till med ett förtydligande det behöver väl inte urarta till pajkastning för det.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/06/16 :  22:54:28  Show Profile Send UrSv a Private Message
Sent omsider istället för 389 kan man ju välja att matcha två stycken 2SK170GR så kan jag kanske förse samtliga byggare med matchade par. Jag har visst 500 st över...

Edited by - UrSv on 2003/06/16 22:56:24
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:00:43  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag skall kolla vad en person som jag känner säger om detta förslag vad är det för pris på matchade par.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:01:21  Show Profile Send Flint a Private Message
UrSv
Har du 2SJ74GR med i samma antal?
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:13:27  Show Profile Send Xover a Private Message
Sitter just nu med en kompis som arbetar som psykolog, han är mäkta imponerad av de personlighetstyper som florerar på detta forum, en del är förmodligen inte dom som dom utger sig för utan är här bara för att få visa upp sig, detta kan bero på många olika anledningar säger min kompis.
Man grupperar sig gärna och man vill inte vara ensam med sina problem osv osv.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:20:12  Show Profile Send Xover a Private Message
Peranders, jag är inte arbetslös, inte ledsen, inte från glesbygd, inte fattig, inte drogmissbrukare, inte 18 år bara helt förstummad av ditt inlägg men... varför är du på diy avdelningen om du inte vill dela med dig av dina rön varför vill du inte göra affärer med oss det kan väl inte bara ha att göra med din livstil.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:21:31  Show Profile Send UrSv a Private Message
Flint: Nej, tyvärr annars hade jag byggt massor med roliga saker typ Forsell-OP. Tyvärr har ju Elfa bara 170:n och inga 74:or till råga på allt.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:45:41  Show Profile Send Xover a Private Message
Peranders citera hela meningar inte lösryckta delar det blir lite för färgat av dina åsikter om mig, jag betackar mig för fortsatta bedömningar av min person det leder bara till att du får dåligt aktievärde.
Jag är här anonymt och det är min rättighet att få vara det, du däremot kränger prylar till folk skall nog vara varsam med bedömmning av mig och andra.
Har du läst mitt svar på PM?

Jag tackar för ditt råd att starta hemsida med projektet istället för att var i forumet, bra idé.
Jag har kommit till insikt jag förstår nu att det inte passar alla att florera med sina idéer på ett forum, men kul är det ibland det måste jag erkänna, min kompis tycker för övrigt att du verkar vara en lite ledsen men trevlig och rakryggad personlighet.

Hälsa Kålle å Ada
Ha de gött peranders

Edited by - Xover on 2003/06/16 23:52:33
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:55:15  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Nej, tyvärr annars hade jag byggt massor med roliga saker typ Forsell-OP. Tyvärr har ju Elfa bara 170:n och inga 74:or till råga på allt.


Jag tänkte att jag skulle knåpa ihop något med JFET:ar. Glad i hågen beställde jag K170 och J74. K170 fick men J74:orna hade utgått.

Dessa går att få tag på till exempel hos www.reichelt.de men jag har inte kommit dit än. JFET-projektet får ligga på is så länge. Annars tycker jag JFET:ar är jäkligt skoj.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/16 23:56:19
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/17 :  00:33:03  Show Profile Send Flint a Private Message
UrSv
Så ligger det till. Konstigt att Elfa har tagit bort den ena eftersom dom är ett komplementerande par. Jo FETar är kul och påminner ju en hel del om rör som är min prägling. Jag har byggt en del med BF245. Jag gillar dom. Går att köra SRPP vilket ger lite bättre (lägre) utimp om man nu vill ha det.

Edited by - Flint on 2003/06/17 00:45:12
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/17 :  07:38:23  Show Profile Send Pabo a Private Message
Flint

Vi har haft våra dispyter förut och de har helt och hållet berott på att du har kastat dig över mina påståenden under antagandet att jag är tekniskt obevandrad. Du kallade mig vid ett flertal tillfällen för grön bara för att jag endast hade gjort tio inlägg på forumet. Det man måste lära sig med internet är att man måste uttrycka sig annorlunda jämfört med om man verkligen pratar med en person eftersom ironi och skämtsam sarkasm inte kan betonas. Minsta lilla otrevlighet blir enormt stor i skrift eftersom det inte syns om man vrider till mungipan på slutet av meningen. Det är liksom onödigt att vara så kaxig även om man inte är det innerst i själen. Många nybörjare på forumet kan ta illa vid sig och avsluta engagemanget.

Det blir lite motsägelsefullt att skriva om att söka sanningen och kött på benen för att i nästa stund snacka sig varm om FETar. Dålig branthet, stor spridning och dyra (fast det spelar kanske ingen roll iofs). Även om man matchar Vgs vid ett visst Id så har man ett dåligt diffsteg eftersom man inte har koll på lutningen. Man bör alltså matcha sitt Vgs vid två olika Id.

Den där sanningen du söker måste verkligen kryddas med "det låter i alla fall bra".

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/17 :  08:21:21  Show Profile Send Flint a Private Message
Pablo
Att du fick på nöten tidigare började med att du tolkade mina inlägg med antaganden. Jag tror att det var vid tre tillfällen. Jag tröttnade.

Att säga att jag talar mig varm mig varm för FETar är också ett antagande. Jag sa att jag gillar dom men jag sa inte att det var ur teknisk synvinkel. Det är ännu ett exempel på din tolkningsfantasi. Sen vill jag protestera mot din tolkning av sanningssökning. Jag tillåter mig även att leta sanningen i områden som du kanske inte accepterar och gillar. Varför sålla bort stora delar bara för att man tycker att dom är undermåliga. Du har nog rätt i din tekniska bedömning av FETar men det hindrar inte mig eftersom jag verkar ha en vidare uppfattning om rätt och fel i dom här sammanhangen. Det blir lite smalspårigt om man bara letar i det man tror är rätt ur någon form av fatalistisk inställning. Jag har inte inställningen att allt som är ”perfekt” i teorin också ger ett bra musikaliskt resultat. Man kan ha det som en tes men alltför många praktiska erfarenheter har visat att resultatet bli annorlunda. Jag vidhåller min uppfattning om att alltför stor tilltro till superteknik och perfekta mätvärden är en naiv uppfattning (grön) när det gäller att åstadkomma välljud. Däremot skulle jag uppskatta den hos grabbarna som konstruerar kärnkraftverk. Det är liksom två olika mål där det ena är att tillfredställa ett subjektivt sinne med musik och det andra att hantera en mycket farlig energikälla på ett så säker sätt som möjligt. Medlet teknik är däremot detsamma, det är ett verktyg som är underställt målet. Man klipper inte gräs med en avbitare bara för att den är perfekt och att det står Lindström på skaftet. Pabo, tänk om vi kunde samarbeta istället för att motarbeta varandra. Du skulle kunna börja med att inte tolka mig med antaganden så lovar jag att visa stor respekt för din kunskap som är vida överlägsen min. Din kunskapsnivå har jag respekterat hela tiden men inte din förmåga att lägga ord i munnen på mig eller kanske knappar på mitt tangentbord.

Edited by - Flint on 2003/06/17 09:23:23
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/17 :  08:49:27  Show Profile Send Pabo a Private Message
Att min kunskapsnivå är högre än din vill jag inte påstå eftersom jag inte känner dig (och jag skulle ändå inte påstå det eftersom jag är sådär svenskt snäll) och jag skulle verkligen föredra om vi samarbetade istället för munhöggs

Det kräver dock att vi alla är så vänliga som möjligt. Alla har inte samma överseende med syrliga kommentarer (jag är en av dem, kanske beroende på underliggande psykiska problem men i alla fall).

Om jag läser en artikel om en viss olinjäritet och det står beskrivet hur man har mätt upp den samt hur den påverkar den totala linjäriteten så måste det vara acceptabelt att godta dessa kunskaper utan att behöva göra samma test igen.

Jag håller med om att det är en besvärlig värld vi lever i där teori och praktik inte alltid stämmer överens. Det är dock mycket enklare att framskrida på diskussionsplanet om man håller sig till siffror och inte känslor. Det var bland annat därför jag startade tråden "Den genomskinliga förstärkaren". När vi där tog upp tre olika exempel på ingångssteg så fick det bli de teoretiska kvaliteterna som avgjorde vilka som var lämpligast eftersom det är omöjligt att sakligt disskutera hur de låter. Ännu en brist med internet I slutänden skall vi naturligtvis lyssna på förstärkaren och om den låter skrot så är jag den förste som byter yrke.

Xover

Nu till handlingen, vad är du ute efter? Vilka förstärkare föredrar du ljudet (oljudet) ifrån? Är det Krell, Audio Research, Pass osv? Smaken är ju som baken så skall man komma med förslag (vilket jag gärna gör) så vill man veta vad målet är.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/17 :  08:50:49  Show Profile Send Xover a Private Message
Hrm... mina herrar brunsten kommer inte förrän hösten låt testosteronet vila, jag vill ha justa konkreta förslag till De Luxe peranders ville att jag skulle lista innehållet men från början var det tänkt att det skulle vara tre grenar som följer:
Rör
Diskreta FET BJT
OPAMP IC

Jag bestämmer att det får bli helkomplementärt BJT FET och eller OPAMP IC (hurv) i salig blandning en god anledning är att då kan man köra med CE godkänt nätaggregat det blir lättare för samvetet om man skall sälja apparaten nackdel med detta förslag är att det blir lite begränsat strömuttag bara 1 A totalt.

Om man använder JFET i ingångssgteget så har man en mycket bra början dessa kan t.ex vara av typen 2SK389 ( finns det bättre fabriksmatchade) men sedan så glider det isär väldigt mycket en del tycker BJT medan andra säger MOSFET i utgångsteget.
En känd amer (nä just det det fick jag inte) en del anser att en komplementär konstruktion med fetar är det bästa för våra öron ger en del andraton men väldigt lite tredje och den förhatliga femtetonen som får Mozart att vända sig i sin grav.En dansk som heter Sonny har en hemsida där han har lagt ut en fin design med fetar och bjt i salig blandning kanske denkan få bo i fina låddan.
Men det vore roligare om vi kunde ha en egen state of the art kretslösning från någon hejare här på forumet vi kanske kan svära ihop nått tillsammans Pabo verkat vara prestigelös och inte bunden till eventuell affärsrörelse stämmer det?
Hur är det med sub nätdelen den som skall drivas av en yttre transformator går det att göra en tillräcklig lågimpediv och kapacitansfri design med en yttre transforamtor.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/17 :  09:03:05  Show Profile Send Xover a Private Message
Ojsan! jo hej Pabo, jag och någon annan här kanske drömmer om det där ljudet som får en att minnas farbror Roland radiogrammofon men inte vill ha ett försteg med lampor, jag menar att det är ganska lätt att hitta en linje som kan följas jag har sökt genom the internet vid ett flertal tillfällen och sett att det som verka var dominant är konstruktioner med följande topologi SE helkomplementärt fetbestyckat med servo för att slippa kondingar och transformatorer utgångssteg med MOSFET verkar var modernt och fint.
En sådan design ger ett lågt brus hög bandbredd och musikalitet.
I och med SE valet så blir det ju automatiskt klass A eller hur.
Varmt och gött bör det vara men räcker den tänkta nätdelen då jag får nog besked om tillgänglighet och pris idag eller i morgon.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/17 :  09:36:47  Show Profile Send Pabo a Private Message
Pabo är inte bunden till en affärsrörelse som säljer hifi, han är bunden till sitt företag som utvecklar analogelektronik, mestadels strömförsörjningssystem.

Moderan MOSFETar har inte kvadratisk överföringsfunktion. Är du ute efter sådana måste du ta till JFETar men det går väl det också. Vill du sedan slippa ifrån alla uddatoner skall du inte koppla dem komplementärt utan istället i single ended mode (som Pass ofta gör). Använd då en strömgenerator för att förspänna utgångssteget, det ger mindre förluster samt bättre linjäritet. Denna strömgenerator behöver inte vara en FET eftersom den inte jobbar med signalen, det går bra med BJT. JFETar ger dock en massa förvrängning så du måste absolut applicera global motkoppling. Där är jag av åsikten att det kan vara en fördel att ha samma motkopplingsfaktor vid alla hörbara frekvenser eller i alla fall upp till 10kHz eftersom 20kHz (1:a övertonen) är utanför det hörbara området. Övertonsspektrumet "ser" snällare ut om övertonerna faller i amplitud med ordningen vilket absolut blir fallet med stor open loop bandbredd. Jag skickar gärna ett schema till dig som du kan lägga upp på någon ftp-server. Jag kan inte själv göra det just nu. Ge mig bara din mailadress!

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/17 :  09:54:09  Show Profile Send Xover a Private Message
Det vore fint med en gemensam uppladdningzon för bilder, men du kan få min hotmailadress men isåfall i ett PM jag vill inte att den förgiftas av obehörig post jag är lite känslig där.:-|

(Herr Moderator går det att ordna så att vi kan lägga in bilder av begränsad storlek, det skulle underlätta och underhållningsvärdet samt besöksfrekvensen skulle öka avsevärt.)
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/17 :  10:36:32  Show Profile Send Pabo a Private Message
Håller med Xover, Herr Moderator!

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000