Author |
Topic |
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 19:23:27
|
Epkpeng, nu skall du inte vara sådan...
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/06/11 : 16:27:52
|
Har idag hämtat min kabel så nu ska det testas! Tar väl lite tid att "bränna in" den så den får gå några dagar innan jag lyssnar kritiskt. Dessutom har mina nya högtalare landat i Stockholm så det blir förhoppningsvis roliga dagar framöver . |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 10:03:25
|
Första intrycken är att det blir lite lugnare ljud, ngt mer avslappnat men inte så stor skillnad. Sen undrar jag hur den där "filter-effekten" fungerar rent tekniskt? Kabeln har ju en skärm men det sägs ju att kabeln skärmar av "skräp" på elnätet och denna skärm påverkar väl bara ut- och instrålning i själva kabeln, så hur kan kabeln filtrera bort detta skräp i elnätet? Eller hur fungerar det? |
|
|
AU
Member
86 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 12:20:34
|
Det är nog bara båg allt ihop, men å andra sidan hör du ju skillnad. Väldigt mystiskt, men allt behöver inte förklaras med fysik, lyssna och tyck istället det berikar HiFi-branchen.
MVH AU |
Collecting stars.. |
|
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
|
Lasse Kongo
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/06/13 : 16:51:19
|
Jag fick mina Jorma kablar idag. Måste säga att det är nog den mest prisvärda uppgraderingen jag någonsin gjort. Basen blev mycket fastare, djupare och med en helt annan slagkraft.Mellanregistret öppnare mer avslöjande men med ett större lugn. /LK |
|
|
musiclover
Member
345 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 14:02:57
|
Om man har ett försteg, slutsteg och cd-spelare. Är det bäst att köpa JPC 2.5 nätkabel till alla, för att få ett bra resultat? Eller räcker det med att köpa till t ex slutsteget eller cd-spelaren? |
Edited by - musiclover on 2003/06/16 14:04:14 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 14:08:06
|
Ju fler desto bättre, annars blir du "orolig" för att det skulle kunna bli bättre. Det psykologiska är en viktig bit i sammanhanget för att bli nöjd med ljudet.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 14:18:35
|
PAC din fegis!!!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/22 : 19:17:17
|
Får väl fortsätta här om långa diskussioner inte passar på nyheter (om du tillåter epkpeng)
quote: Det stämmer att den inte påverkar multiplar av 50 Hztonen, men materialet i skärmen påverkar annat som följer med nätspänningen. Och det var vad jag menade i ett tidigare inlägg att ska man mäta så måste man veta vad man letar efter. Det finns mycket mer än övertoner på nätet. Och det som finns är beroende av var man bor. Att enbart lägga på en fyrkantvåg vid 1 mHz och sedan kika på resultatet med ett oschilloskop är knappast någon utförlig mätning av kabeln. Det var på det viset som LTS mätte kabeln. Och skrev om detta redan på den gamla hifimagasinet tiden. Olika material i skärmen påverkar detta på olika sätt. Och också hur skärmen är förlagd i förhållande till ledarna. Den får inte vara för tät. Då hade ett järnrör fungerat bäst. Jag har provat många nästan likadana kablar, med samma typ av skärm, men med annan flätning och också med annat avstånd från ledarna. Och också med skärm av rostfritt, kopparskärm osv. Dom ger inte samma resultat. Hade det bara handlat om skärmningen så hade jag inte fått dessa olika resultat. Den med rostfria tunna trådar var snyggast och även behagligast att arbeta med. Men den fungerade inte ett dugg bättre vad det gäller ljudet än en standardkabel.
Nå, vad annat är det som påverkas. Detta annat måste ju också ha en frekvens och amplitud? Förklara mer....
Snutten> Teoretiskt skickar man in en dirac impuls, faltar man den med h(t) får man just h(t) dirac har nämligen transformen 1 för alla frekvenser. Att falta i tidsdomän är att multiplicera i frekvensdomön. H(f)*1=H(f) dvs överföringsfunktionen. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/22 : 19:21:53
|
Om man kollar på en fyrkantsvåg så är den en utveckling av många överlagrade sinusar. Om fyrkanten fortfande ser ut som en fyrkant säger detta en hel del om kablens filteregenskaper. Som du antagligen vet justerar man in mätproben på ett oscilloskop just med en fyrkantsvåg, det är lätt att se. Just att det är lätt att se är nog orsaken till att LTS använde sig av en fyrkantsvåg. |
|
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/06/22 : 19:27:14
|
Jag upplevde det nog precis som du Lasse Kongo förbättringen mott den med följande kablen till förstärkaren och CD-spelaren.
/PO |
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/06/22 : 19:31:24
|
Sorry, Rydberg. Jag har inte tid att hålla på med ändlösa diskussioner. Så jag lägger av där. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/22 : 19:46:34
|
Ändlösa? Vi har ju precis börjat (ett inlägg om JPC). Har du inget bra svar så säg det istället, din kabel blir väl varken sämre eller bättre för det!? Att alltid säga, "det är inte relevant" eller "nu orkar jag inte diskutera mer" är ju precis sådana uttalande som ledde fram till min första fråga på nyheter. |
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/06/22 : 23:44:11
|
quote: Rydberg
- Du är som ett välanvänt tuggummi... |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/22 : 23:49:07
|
Aj aj, inget bra betyg. Får skylla på sommaren, har inte så mycket annat för mig, jag är inte alltid såhär seg...
Bra att du sa det förresten, hade faktiskt ett tuggummi inne som jag tuggat på i 4 timmar nu, segt och jobbigt. Ut med det, TACK! |
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 02:38:29
|
Har skivan hakat upp sig "Rydberg" måste vi köra allt detta ett varv till. |
Bravo |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 11:24:08
|
Bravo> Tja, nu var det faktikst bara en enkel fråga om Jpc:s filterverkan. Så det är ett helt annat topic egentligen. |
|
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 11:30:27
|
Vore jag i Jormas kläder skulle jag bara svara på JPC-frågor via pm, eller lägga upp ett FAQ på hemsidan... |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 17:54:33
|
Rydberg: jaja det är den där diracen hehe, nu kom det tillbaka en hel del av det jag läst för några år sedan. Man glömmer fort . |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 18:09:34
|
Snutten> Jo man glömmer snabbt tyvärr. |
|
|
|