HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Det här med att mäta....(bättre data ????)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/28 :  23:41:12  Show Profile Send Xover a Private Message
Hur har vi det med impulssvaret är det inte inverterat?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/29 :  11:31:14  Show Profile Send celef a Private Message
"Måler man parameterene selv, er sjansene for feilmålinger veldig store. Dette gjeller spesielt VAS."

håller inte alls med, självklart skall man mäta själv om man har möjligheten! den största bidragande orsaken till differens mellan uppgivna och "självuppmätta" värden är signalnivån vid mätning.

"Celef: skall kolla detta, ngn speciell Samplingsfrekvens eller mls längd jag skall köra med ? Nu finns det med..."

vad har du för ljudkort?

sound pollution
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/29 :  11:42:25  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Impulssvaret visade flera reflexer. Kolla mätuppställningen. Avstånd till väggar, andra saker i närheten. Hur sitter miken uppfäst etc.


T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/29 :  11:48:24  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

"på order från epkpeng"...
Låter jag så sträng?

Första mätningen på denna sidan:
http://hem.passagen.se/magils/m0528-filer/page0001.htm
...så ser vi mätning på bas/mellanregister.

Det första som slog mig var
1. nivån på signalen är väldigt liten jämfört med bruset före och efter impulsen
2. impulsen är rätt bred
3. inverterad signal

1 kan ju bero på 100 olika grejjer. Jag skulle prova att lasta elementet med mer effekt (men akta så det inte blir för mkt). Tror inte det skulle skada med dubbla höjden på impulsen.

2 svårt att sia om. Tidsaxeln vet jag inget om... 1ms per streck?

3 säkert en inverterande mikrofon och alla andra plus och minus är korrekta. Det är micken som inverterar och det hela har ingen betydelse i detta fall


Om jag får förutsätta att det är 1 ms per litet streck på x-axeln, så skulle jag föreslå:
# mer signal till elementet
# mättidsfönstret sätt till start ~4.8ms, stop ~8 (det blir inte mkt till mätning under 500Hz) Observera att det är väldigt avhängigt med mättidsfönster och avstånd mick-högtalare.


Mätningen underst vettifasiken vad det är!?? Tydligt är en reflex från golv, tak eller nått annat vid ca 2.3ms, och en mindre igen vid 4.2ms.
Signal/brus är iofs bättre. Närfältsmätning?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/29 :  11:51:00  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Kan tillägga att:
http://hem.passagen.se/magils/m0528-filer/page0002.htm

så verkar det som att du har 5ms's tidsfönster (length 5.00). Första reflexen är vid 3ms. Prova med 2.5 ms's length istället!


http://hem.passagen.se/magils/m0528-filer/page0003.htm
Syns att mätarna inte når upp ens i närheten av det röda. För lite signal helt enkelt!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/05/29 :  12:13:04  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Simba:

Här får du en länk till impedansmätningarna på seas P14RC/TV:
http://hem.passagen.se/mcz/hifi/ - Klicka på filen "Seas.jpg".

Jag har bestämt T/S parametrarna med hjälp av "Delta-Mass" metoden i LspLAB. Och det har fungerat utmärkt på andra element, så jag tror inte det är felaktiga mätningar.

Och som en kommentar på Celefs inlägg, så mäter jag med vad jag tror är normal signalnivå. Man kan höra frekvenssvepet ungefär lika högt som vanligt tal i elementet under mätningen, dvs. runt en 60-70 dB. Eller är signalnivån för låg då?

/Mcz

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/29 :  14:29:02  Show Profile Send celef a Private Message
"Syns att mätarna inte når upp ens i närheten av det röda. För lite signal helt enkelt!"

nu ska man ju inte ändra mätnivån mellan diskant och bas då justmls bara mäter relativt, då blir det lätt galet. diskantnivån ligger ju inte så lågt, men basnivån blir därefter.

"Och som en kommentar på Celefs inlägg, så mäter jag med vad jag tror är normal signalnivå. Man kan höra frekvenssvepet ungefär lika högt som vanligt tal i elementet under mätningen, dvs. runt en 60-70 dB. Eller är signalnivån för låg då?"

dessa elementparametrar är ju sk småsignalparametrar så mätnivån ska ju vara låg. fs och qt sjunker medans vas ökar med ökad mätnivå, så flera olika nivåmätningar är nog klokt att utföra. man kan ju oxå med en hårfön/varmluftspistol värma upp magnetsystemet för att oxå se effekten av upphettad talspole, blir det nån effekt??

sound pollution
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/29 :  14:38:52  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Man kan göra ett test för att kolla nivåskillnaderna mellan diskant och bas/mellan. Men man vill ju ha bra mätdata för att kunna göra vettiga filtersimuleringar. Varför inte tillåta högre nivå på bas/mellanreg och simulera efter det? När man kontrollmäter med båda elementen + filter, vrider man ju ändå på upp till motsvarande diskantnivå (till det blir rödmarkerat så att säga).


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/29 :  17:15:38  Show Profile Send celef a Private Message
jo man får göra som man vill, själv tycker jag det är enklare att köra samma nivå på alla elementen, för då blir det rätt på en gång. fast det är klart, efterkontroll (mätning) är alltid nödvändig för det smyger lätt in mer (eller mindre!) resistans än som blivit simulerat i programmen.

sound pollution
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/05/29 :  17:44:07  Show Profile Send Tobias a Private Message
Mcz,

Har du verkligen spelat in elementen innan du mätte T/S-parametrarna?
Om du inte har det; låt elementen stå över natten med en sinus på några hertz med amplitud nära maxutslag, så lär upphängningen bli bra mycket mjukare.

/Tobias
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/05/29 :  21:39:11  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hej alla,

har arbetat på en DIY-trappa till altanen idag...(free-air)

1. Ljudkortet är ett SB-Live, ngt av de första..dvs. 48 Khz borde passa ganska bra.

Page0001 är bilder på hur det ser ut när jag kalibrerar dvs. micen är inte inkopplad...(jag tror det var detta celef frågade efter) Den första är kalibrering vid 8 Khz Sampling och 32768 i mls length, den under är vid 48 Khz och 4096 mls length.

Det är så man även skall tolka övriga mätningar där dist är avstånd.

Jag har försökt höja utnivån, men åker på rundgång titt-som-tätt.

Men alltså den sista bilden dvs. Page0005, är det inte "intressant att kurvorna är så lika"...eller har allt med utnivåer och fönsterlängder att göra.

Det jag verkligen undrar är om jag skall byta ut kapsel eller se till att fylla röret med t.ex. PL400 och fästa kapseln ordentligt etc. Vilken väg skall jag gå egentligen.

/L


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/29 :  22:11:06  Show Profile Send celef a Private Message
om page0001 är mätt med loopback så är nåt helgalet, du skall inte ha nåra reflexer i denna koppling, haru stängt av alla ljud utom dem du skall använda? (i "rec control" skall bara "line in" vara vald, i "play control" stänger du av allt utom "play control" och "wave/direct source". då funkar iaf min setup! och använder alltid 48k sampl.frekv.)

sound pollution
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/05/29 :  22:42:29  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
celef: Jag förmodar du kör tvåkanal dvs. med micförstärkare, det gör inte jag, alltså väljer jag "mic in" isf. "line in" í rec control. Fö. så var dt en massa junk som ej var mutat....Skall göra snabbtest nu..

edit: Utöver detta hittade jag en "mic boost 20db" som var ikryssad...bort med den också och nu fick man dra på ordentligt med volym och Nu händer det grejer och jag börjar få tro på livet..

Tack! Återkommer med nya bilder...inte ikväll, dock.

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2003/05/29 22:53:53
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/29 :  23:01:12  Show Profile Send brumel a Private Message
Basen ser clean ut. Men efter 500 Hz så händer något.. Jag hade väntat mig problem i basen, inte i mellanregistret. Måste va nån diffraktions effekt!??? Vad är det för en låda?Är basen nedfräst?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/05/30 :  00:42:23  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Tobias:

Element var inspelade med LspLAB egna "Break In" program i 2 timmar, varpå mätning skedde direkt efter. Men nu är elementen betydligt mer inspelade, kanske ska göra en ny mätning..? Återkommer när jag får tid, har tenta på lördag som måste pluggas inför.

/Mcz

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/05/31 :  23:45:50  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nu har jag gjort nya mätningar, fräscha batterier i micen, röret fyllt med PL400, datorn rätt inställd .

brumel: Ja elemententet är nerfräst, bilder på lådan kommer så fort jag lyckats ragga en 0101-kamera.

Bilder finns här...och nu tycker jag det börjar likna något..särskilt portmätningen gillar jag eftersom lådan faktiskt är avstämd för 49Hz...

http://hem.passagen.se/magils/m0531.htm

Frågan är nu hur jag skall använda dessa för att börja skissa på filter? Särskilt basen är ju tvådelad..?? Kurvorna har jag såsom frd filer.

Impedansen går det fortfarande trögt med, mycket störningar etc. Skall testa utan förstärkare..imorgon.

/L


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/01 :  21:55:29  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nu har jag sugit lite på dessa och importerat i LspCAD....men är de verkligen riktiga nu? Känns fortfarande som kurvorna lever sitt eget liv. Skall verkligen H702 ha en topp vid 5500 Hz, på samma ställe som H534 ?

/l

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/01 :  22:18:53  Show Profile Send Thomas A a Private Message
För mig känns det som något är tokigt i mätningarna.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/01 :  22:38:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hum, håller med, eller så skulle micen behöva en rejäl kalibreringsfil....intressant att båda "bryter" fasen vi 10 Khz?

Är nivån fortfarande för låg? Jag vågar inte riktigt "kräma" på mer, med omtanke om elementen. Det blir ganska hög volym för att överhuvudtaget få utslag på "mätarna"

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/01 :  22:44:01  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Du har ingen möjlighet att göra en närfältsmätning på ex. basarna med ett svep och jämföra? Allt över 500 Hz ser märkligt ut i dina grafer.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/01 :  22:49:34  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Förstår inte vad du menar med svep, jag har gjort närfältsmätning, finns längre ner på websidan, på vilket sätt skall jag mäta annorlunda?

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/01 :  22:52:55  Show Profile Send celef a Private Message
det ser onekligen skumt ut, va kör du med för grejjer? om du inte får volym nog, testa och boosta mikingången (+20db eller va de nu är). har du nåra andra högtalare att mäta på?

sound pollution
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/01 :  23:06:25  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
JustMLS ver. 5.22
Win ME, SB Live Value...(ABIT BX6 P450.....)
Kopplingslåda byggd enligt manual till justMLS.
Mikrofonkapsel ELFA EC-9.7WP, kondingen är en tantal-elyt på 1u, R på 2,2kOhm, matning 3V batteri.
Förstärkare Yamaha AX-550...

Nog finns det andra högtalare, men det är ju inte direkt några referensex! Men jag misstänker att det du är ute efter är att se om samma "vågfenomen" finns på andra burkar också..ska även testa att koppla in boosten igen.

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/01 :  23:11:09  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Med svep menar jag att du spelar in ett sinusvep 20-20000 Hz. Använd en tongenerator från dator eller CD skiva.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/01 :  23:15:40  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Var hittar jag en tongenerator, helst den datorgenererade?

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000