HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 acustic neon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/05/28 :  22:02:59  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Hur bra låter detta kit från hifikit. Någon som vet hur pass "bra" filter det sitter i högtalarna. Egna lådor antar jag är att föredra.

Det är kitet med seas P21rex/DD och H534 aluminium diskant i en 50 liters basreflex låda.

Alla kommentarer uppskattas!!
http://www.hifikit.se

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/05/28 :  23:57:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
H534 är finemang, P21 ingen erfarenhet av.

Sök på Hifikit och filter i detta forum så får du nog (med) kommentarer om filtren, generellt är de teoretiska std filter...

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/05/29 :  17:35:22  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Den erfarenhet jag har angående hifikit och filter är kitet acustik BBK-II som min bror köpte för ett par år sedan och sär bestod filtret av en konding till diskanten. Inte mycket till filter förta ordningens filter en oktav ovanför diskantens resonansfrekvens känns inte trygt men de håller fortfarande.
Förhoppningsvis är det inte så i acustic neon.
Tack för ditt svar.
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/05/29 :  23:04:54  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Finns det verkligen ingen som har någon anning om hur filtret ser ut, eller hur pass bra dessa högtalare är?
Alla kommentarer uppskattas.
Go to Top of Page

jesse67
Member

87 Posts

Posted - 2003/05/29 :  23:25:31  Show Profile Send jesse67 a Private Message
Hej

har du varit inne på Seas hemsida?
Där har de en del kits bla ett som heter Njord. Samma bas som Hifi-kit men en tygdiskant istället för aludomen.
Enklast tänkbara filter: spole till basen och konding + motstånd till diskanten.
Det är säkert likadant med Acoustic Neon.
http://www.seas.no/vintage%20kits.htm
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/05/30 :  13:00:23  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Tackar. Det kitet har jag missat. När det är seas själva som har gjort det så är det säkert helt okej. Har lysnat på deras odin och den var fin.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/30 :  13:18:16  Show Profile Send Nagref a Private Message
FredrikN: Jag har för mig att det är P21rex/DD och H534 som Ptter har i sina högtalare och de låter fantastiskt bra! Han dyker väl upp idag annar så kan du skicka ett PM till honom.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/05/30 :  22:40:26  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Jepp!

Visst är det de elementen jag har använt.
Jag har byggt enligt LTS-F1ritningen och använt samma filter med en liten modifikation.
Högtalaren låter verkligen kanon! Den har en väldigt tydlig och distinkt karaktär...fast och lagom mycket bas.(vad svårt det är att beskriva ljudkaraktär)
En fördel är att man lätt kan uppgradera den till en "äkta" LTS-F1 om man vill det bara genom att byta basen mot en P21-LTS.
Jag tänker antaglien uppgradera snart, men inte för att jag är missnöjd med dem utan snarare för att jag vet att de kan bli bättre....
Och när det gäller filtret så litar jag betydligt mer på ing. Öhmans filter är Hifikits filter
LTS-F1 kan du läsa mer om här om du inte redan känner till högtalaren:
http://www.lts.a.se/
Om du vill veta mer, Fredrik, så är det bara att höra av sig!

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."

Edited by - Petter on 2003/05/30 22:42:25
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/05/31 :  01:04:39  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Jag titta i Hifikit katalogen och såg att man kan köpa en lådbyggsata för 800:-st till LTS-F1. Jag vet inte men 800:- tycker jag låter dyrt. Så vitt jag förstår kan man lika gärna köpa beskrivningen a 40:-och bygga själv. Är det så du har gjort, Petter, eller har du hittat informationen någon annan stanns? Vad är det för uppgraderingar du funderar på?
Tack för hjälpen!!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/31 :  01:31:23  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Öhman konstruerar filter till dom flesta ht Hifikit säljer och det är vad dom sa till mig men det är nog kompnentvalet du bör uppgradera om du vill ha bättre ljud.

Foliespolar och Mundorf kondingar..

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/05/31 :  12:51:27  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Jag får helt enkelt ta och ringa och fråga dom på hifikit vad det sitter för filter i kitet. Annars kan man som Petter sa använda filtret till LTS-F1 med vis modifikation. Det är ju Öhman som har gjort det ialla fall så det kan man ju lita på.
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/05/31 :  18:44:17  Show Profile Send tengil a Private Message
Ett filter med få komponenter behöver inte låta bättre än ett filter med många komponenter.. snarare tvärtom. Ju färre komponenter desto bättre.. Filtret spelar ihopmed högtalarna, och är till för att få de olika elementens frekvenser att lappa över varandra snyggt..

Slutsats1: Det är bara att åka till hifikit och lyssna!

Slutsats2: Bygg Hififorum högtalaren! Ligger i liknande prisklass, låter riktigt bra, och du kan försäkra dig om att du får ihop ett bra filter!

Fick nyss provlyssna på den, och jag är helt inne på att bygga ett par! Så snart som pengarna från jobbet ramlar in så!!
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/05/31 :  20:11:19  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Ja jag väntar med spänning på lyssnings kommentarer angånende forum högtalaren och så vitt jag förstår så dröjer det inte allt för länge innan de kommer. Ja skillnaden i pris är ju faktiskt inte så stor när jag tänker efter. Jag har dock inte denna planets bästa förstärkare snarare tvärt om, (läs hemmabio reciver a ca 3500:- från sony). har inte riktigt bestämt mig för vad som skulle förbättra ljudet hemma mest, Ny stärkare eller nya högtalare. Dagens högtalare vill jag knappt nämna på detta forum, audio pro cinema 1 och 2. Inte allt för upphetsande.
Hjälp vad göra?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/31 :  21:21:01  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tror du ska försöka hitta ett par riktigt sjyssta högtalare som du verkligen är nöjd med innan du börjar fundera på småjusteringar som att uppgradera förstärkaren. En riktigt bra förstärkare kan göra en den där lilla sista förbättringen på ljudet när man har de mest kritiska delarna åtgärdade, dvs högtalarna.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/31 :  21:42:50  Show Profile Send Belker a Private Message
Det faktum att HifiKits lådor är så snuskigt fula gör ju att de går bort av ren princip. Vänta på HFLS-1 vettja, kan bli nå't!

/Mårten
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/05/31 :  22:16:14  Show Profile Send tengil a Private Message
HFLS-1 kommentarer kan du nog snart leta efter under rubriken "DIY-träff GBG", nånting! Ett fantastiskt fint par visades upp! Björkfanér på, snuskigt snygg!
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/06/01 :  17:30:50  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Att Öhman gjorde filter till hifikits högtalare visste jag inte...

Jag tycker också att du ska byta högtalare innan stereo, det kommer säkert att lyfta din anläggning mer än en ny stereo...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/01 :  17:33:55  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Öhman konstruerar filter till dom flesta ht Hifikit säljer och det är vad dom sa till mig
De kanske menade att de flesta högtalare som de säljer av är de som Öhman konstruerat.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/01 :  17:42:58  Show Profile Send celef a Private Message
vilka högtalare på hifikit har öhman konstruerat??

sound pollution
Go to Top of Page

walle85
Member

64 Posts

Posted - 2003/06/01 :  18:51:53  Show Profile Send walle85 a Private Message
det finns faktiskt några snygga lådor på hifikit tex, focal lådorna o ac challenger och ac phase, alla dessa e ju hyffsat sjyssta
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/06/01 :  19:49:09  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Varför jag tog upp min förstärkare var för att jag var på ett evenemag på Hifiklubben och brskrev min anläggning för dom och dom tyckte att jag skulle byta, "konstigt va". Det är så att när jag gasar ordentligt så börjar bas låta flof flof istället för det som det ska vara. men det kan ju vara så att högtalarena inte pallar trycket.
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/06/01 :  19:51:13  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Varför jag tog upp min förstärkare var för att jag var på ett evenemag på Hifiklubben och brskrev min anläggning för dom och dom tyckte att jag skulle byta, "konstigt va". Det är så att när jag gasar ordentligt så börjar bas låta flof flof istället för det som det ska vara. men det kan ju vara så att högtalarena inte pallar trycket.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/01 :  20:39:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
Om det låter floff floff så kan det vara förstärkaren. Helt riktigt men ett högtalarbyte skadar nog inte ändå!?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/06/01 :  22:07:05  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Det är ju trors allt när man belastar högtalarna ordentligt. Något mindre belatsning om jag kör mycket bas tung musik. Det är ju knappast kvalitativa högtalare som jag har så det kan ju mycket väl vara dom. Genomgående så värkare det som om ni tycker att nya högtalare är det bästa som jag kan göra. Det känns bra för då får man bygga något. Köpa förstärkare är ju inte lika roligt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000