HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ett hett akustik tips!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/05/24 :  11:30:49  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Har sedan några veckor tillbaka börjat lägga en stor filt över tv:n som jag har mitt emellan mina högtalare (har kombinerad hifi/hemmabio för er som undrar!) när jag lyssnar på musik.
Och detta ger som några av kanske redan vet bättre ljud!!
Det är då främst mellanregistret och diskanten som blir tydligare och utplaceringar blir mer exakta.
Så ni som har något stort, kantigt mellan högtalarna, försök dämpa av reflexerna från det med något mjuk, företrädesvis en filt....
Jag misstänker nämligen att flera här har en tv mellan sina älsklingar där hemma och detta tycker jag alla borde testa som är intresserade av att förbättra akustiken.

Trevlig helg, ikväll blir det reloaded...grymt!!

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/24 :  11:56:52  Show Profile Send matså a Private Message
Tack för tipset. Har tänkt mycket på det där när Jorma skrev att han skulle slänga ut tv för det stör ljudet. Tänkte fråga honom hur man gör när man inte kan slänga ut tv och när man använder hifi och hembio på samma högtalare och så kommer det upp här. Utmärkt jobbat min gode herre.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/05/24 :  12:34:28  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej på er,

För betydligt förhöjd effekt av tidigare nämnda "filt-trick", se först till att TV-ytan är så långt bakom högtalarna som möjligt, inte emellan dem...

Vill man sen kombinera Hifi med hemmabio utan problem måste man ju fundera på att ersätta TV med en projektor........=)

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/24 :  13:21:16  Show Profile Send matså a Private Message
Nja jag föredrar tv pågrund av att jag vill även se vanlig tv med stor bild, har bara en 28 nu men funderar sedan på en 36a och då måste man ha tvn mellan högtalarna. Låter ganska dumt och ha tvn långt bak när man ser tv. Bra för hifi men inte för film.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/24 :  14:07:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nja jag föredrar tv pågrund av att jag vill även se vanlig tv med stor bild

Varför går projektor bort då? Projektorer kan också visa TV.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/05/24 :  14:17:07  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Matså, jag tänkte endast på förbättring av 2-kanalsljudet. Jag tycker dock inte att t.ex. filmljudet lider avsevärt av att TVn blir bakom högtalarna, däremot lider stereoljudet av att den är där. Sen är det en annan sak om man av estetiska själ motsätter sig att tvn blir i "bakgrunden"...

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/24 :  14:46:56  Show Profile Send Johansson a Private Message
Herre gud människa, klart att stereointresset innebär vissa uppoffringar. Tv är skit och har inget i ett hem att göra. Händer det något viktigt får man nog reda på det ändå. Kasta ut spektaklet ögona böj och njut av stereobilden istället för tv-bilden.

//Johansson


Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/05/24 :  15:04:58  Show Profile Send EAR a Private Message
Klart man kastar ut TV`n.
Johansson har klart för sig.Vill man titta på dumburken kan man göra det någon annan stans.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/24 :  15:05:51  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Tv är skit och har inget i ett hem att göra."

Jag vet inte om du är helt allvarlig, men jag börjar nog vara beredd att hålla med. Jag har knappt slagit på min TV på flera veckor. Hur svårt ska det vara att göra vettiga TV-program egentligen?
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/24 :  16:53:01  Show Profile Send matså a Private Message
Nu är det så att det är min ensak om jag vill se tv (och jag ser många bra program), skall icke slängas ut. Tvn skall vara mellan högtalarna annars låter det åt helskotta konstigt. Är det någon som skall slänga ut så är det Johansson. Och du bestämmer vad folk skall ha hemma? Du är någon sorts Gud som bestämmer att vi inte får ha tv hemma??? Att ni inte tycker det finns så många program behöver inte betyda att jag skall tycka samma sak. Tex så ser jag HOme and Away, vi såg Carola igår och idag Melodifestivalen, Jamie Kocken, En karl i KIlt osv.


Ayn visst kan man göra det och det är nog jättehäftigt. Det är bara ett problem med det det tar mycket lamptid och den brinner upp mycket fortare. En lampa kostar omkring 5000 kr. Hade det varit billigare att byta lampa så hade man helt klart valt en proj

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/05/24 :  17:10:52  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Matså har rätt.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/05/24 :  20:32:33  Show Profile Send Brosk a Private Message
Men när man plötsligt sitter och blänger på Kvinnofängelset i sepia har man suttit för länge..

Jag tror nog att Hr Johansson behagar skämta jag...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/24 :  21:57:38  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ingenting är väl egentligen rätt eller fel. Det handlar väl snarare om lyssningsvanor. För egen del skulle det vara fullständigt otänkbart med en TV eller bildskärm mellan högtalarna. En subwoofer möjligen...

Till ettan räcker det just nu med en klockradio... Ryssland tar priset hittills...
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/05/24 :  22:10:06  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Heja Portugal!

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/24 :  22:12:09  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ja, England kan ju knappast vinna...
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/05/24 :  22:14:55  Show Profile
Klart man måste ha tv:n kvar! Finns inget fränare än att se på Bengt Magnusson i surround...eller? Skämtåsido,min tv förpassades bort från "mellan högtalarna" och vips hade jag åstadkommit ett tweak värt minst 10000 i kablar eller nåt,med alla förbättringar som inträdde. (orkar inte rabbla, det talar för sig själv vad som händer när 1kvadratmeter ljudreflektor mellan högtalarna försvinner...) MVH Mange

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/24 :  22:22:16  Show Profile Send Timbre a Private Message

Efter att ha spelat med stereohylla mellan högtalarna i ett antal år förstår jag vad du menar.
Skall man nödvändigtvis ha burkar mellan högtalarna, låt dom krypa på golvet hävdar Ray Kimber.
Han vill ju sälja långa kablar men har inte mindre rätt för det...
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/25 :  00:38:02  Show Profile Send matså a Private Message
Precis då har vi bestämt att tvn skall vara emellan högtalarna.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2003/05/25 :  10:56:32  Show Profile Send Nautilus a Private Message
Om TV:n skall vara mellan högtalarna eller inte låter jag vara osagt. Hemma hos mig är den dock det, och det medför två stora problem.

1: Som så många andra redan har konstaterat så blir musikåtergivningen lidande.

2: Av någon outgrundlig anledning så lyckas min NAD S500 (även i stand-by läge) mer eller mindre störa ut tv-signalen. Det gäller särskilt kanaler som Eurosport, den enda kanal man egentligen behöver. Vissa kanaler märker man dock nästan ingen skillnad på (jag gissar att det har med vilket frekvensband de sänder på att göra).

Finns det någon som har haft ett liknande problem och lyckats avhjälpa det på något sätt, alternativt har någon bra förklaring till hur fenomenet kan uppstå?

It's a long way to the top if you wanna rock'n'roll
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/05/25 :  14:08:57  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Allvarligt talat, om man dämpar sin tv och flyttar bak den någon decimeter från högtalarna uppnår man då inte något som är nästan lika bra som att inte ha en tv alls??
Det är ju inte några extrema skillnader jag uppnått, men klart till det bättre med en filt över tv:n. Man få väl testa och lyfta bort 55kg klumpen någon gång och se om ni har rätt.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/05/25 :  16:25:40  Show Profile Send mag a Private Message
ähh tv diffuserar ju ljudet, den är således av godo, tar bort lite av refexerna från bakväggen

Den får dock ej fungera som en "breddning" av högtalar baffeln för då blir det riktigt tokigt

Häng upp ett par draperier bakom högtalarna istället, det gör generellt betydligt mer för välljudet än att täcka över tvn (fast prova gärna både och) Gardinerna bör hänga en bit ut från väggen och vara ordentligt veckade tyget bör dessutom vara något trögt att blåsa igenom för att uppnå rätt stömnings motstånd. Gärna dubbla gardiner med nån dm mellanrum.

Komplettera gärna med någon gobeläng vid sidoreflex punkterna så blir det ännu bättre.

Har man problem med att steriobilden "lyfter" i mitten så behöver troligen taket över högtalarna dämpas.

Att uttala sig (på allvar) om att det inte går att kombinera en tv med god sterioåtergivning (HiFi) tyder på okunskap eller möjligen snobbism.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/25 :  16:40:39  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jag glömde visst dessa:



Hoppas att ingen satte kaffet i vrångstrupen på grund av min oförlåtliga miss att inte avsluta ett ironiskt och lite småfånigt inlägg med några smileys, det ska inte upprepas...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/25 :  19:22:11  Show Profile Send matså a Private Message
Johansson, Tummen upp.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/05/25 :  20:56:32  Show Profile Send dax a Private Message
Då jag lyssnar seriöst gör jag:

1. Flyttar ut högtalarna ytterligare en bit från bakväggen.
2. Kastar ett par filtar över TV:n
3. Lyfter bort soffbordet.
4. Slänger ett par kuddar på golvet där golvreflexen hamnar.

Har man inte möjloghet till den ultimata stereosetupen för jämnan så blir det lite mixtrande ibland!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/25 :  21:07:13  Show Profile Send Johansson a Private Message
Och du bestämmer vad folk skall ha hemma? Du är någon sorts Gud som bestämmer att vi inte får ha tv hemma???

Apropå kategorin Genomtänkta Inlägg...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/05/26 :  10:47:07  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Johansson: Jag trodde att jag had hittat en själsfrände, så skickar du en massa sånna här: . Efter att under ett antal år på nittiotalet haft en störd relation till TV har jag bannlyst TV från vardagsrum, kök, matsal och sovrum.
Där TVn går in går vettet ut! (åtminstone mitt vett)

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000