HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spikes ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Format C
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/05/24 :  03:48:13  Show Profile Send Format C a Private Message
Hej
Jag vet att det säkert har diskuterats tusentas gånger...men vad finns det för skojiga saker att prova i stället för spikes?
Jag har läst suddigummi och kapade studsbollar....vad mer ?


mvh

Det är MINA öron !

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/05/24 :  09:37:04  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag har läst om "blue-tac" dvs häftmassa, modellera, men man får se upp med fläckar på golv och högtalare.

Själv har jag provat liggunderlag och skumplast som suttit som benskydd i ett blåställ (de kan köpas lösa eftersom de är utbytbar reservdel) Det funkar ganska bra men man måste ta rätt stora bitar för annars så trycks de ihop.

Liggunderlag måste ha slutna celler för att inte plattas ut snabbt, dessutom bör man även här inte ta för små bitar.

I Partille finns en firma som gör nåt som heter Sylodyn, sylodamp och sylomer, där sylodamp och sylomer bör funka bra (byggmaterial för maskinfästen eller stomljudsisolering). De finns i många densiteter. Sylomer som är färgkodad i brunt eller möjligtvis rött om du har riktigt tunga högtalare bör funka bra. Den gröna bör funka till lättare utrustning som spelare, radio och liknande.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/05/24 :  10:37:17  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Nordost Pulsar points kan jag starkt rekommendera, finns i två versioner, en i alu. och en i titan. Tror Alu kostar ca. 2000kr och titan är en bit dyrare runt 6000kr.

Say's who!?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/05/24 :  10:41:04  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
http://www.nordostuk.com/pages/pulsar.htm

HAHAHA allvarligt! Vilka fantasi priser! Sådana kan väl en kvalificerad svarvare göra på 5min och en kostnad på 10kr
Go to Top of Page

Format C
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/05/24 :  11:36:33  Show Profile Send Format C a Private Message
jag har möjlighet att svarava !( jag är prod.chef på ett verkstadsföretag) är det någon som har en ritning på bra spikes?

Det är MINA öron !
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/24 :  11:54:53  Show Profile Send rolandm a Private Message
Sonic Designs "mjukpuckar" har jag använt under golvhögtalare med gott resultat. Men teorin bakom dem är annorlunda än med Spikes. Spikes kopplar högtalaren akustiskt till golvet, medan mjuka puckar (och liknande ting) frånkopplar högtalarna genom att de släcker ut vibrationer. Vilket som låter bäst är upp till var och en att avgöra. Det beror mycket på golvet, och på högtalarna.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/24 :  13:26:00  Show Profile Send divander a Private Message
tillklippta bitar från en Tempurmadrass.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/24 :  15:08:46  Show Profile Send marens a Private Message
En 0 mm stor luftspalt.
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2003/05/24 :  15:36:12  Show Profile Send Gottis a Private Message
Efter att ha läst Rolands inlägg så tog jag bort spikesen och
spelade några låtar som brukade ge oönskade bas resonanser.
och ta mej tusan så hjälpte det. jä... va glad jag blev.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/05/24 :  15:51:44  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
(Junior)ishockeypuckar
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/05/24 :  17:12:49  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har testat en ny kombination idag, med bra resultat!

Högtalare, Spikes, betongplatta och dämpkuddar! Onekligen rent ljud!

Alltså den ordningen är det nu!

Marcus

Edited by - marcus_ec on 2003/05/24 17:13:26
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/05/24 :  17:16:14  Show Profile Send poppop a Private Message
vad för dämpkuddar? Sånadär möbeltassar eller?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/24 :  17:18:41  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
"Spikes kopplar högtalaren akustiskt till golvet,..."

Nej, det gör dom inte! Glöm golvet. Spikes fungerar precis som vilken annan upphängning som helst, fjäder + dämpare (bara det att dämpningen är väldigt liten och fjäderkonstanten hög, klart olämpligt om man vill ha bort vibrationer. Snacket med att "leda ned vibrationerna i golvet" är just bara snack.) Mjuka kuddar funkar också som fjäder + dämpare fast med liten fjäderkonstant (=låg resonans frekvens) och mycket högre dämpning än metaller.
Sedan finns det spikes av kolfiber. Hur dom beter sig kan jag inte säga så jättemycket, det beror på fiberriktning, matris/fiber förhållande och en massa annat. Verkar dock väldigt dyrt och kommer med all säkerhet att ge mer oönskade vibrationer än en helt mjuk upphängning. Men deras innre dämning är troligen mycket bättre än metall.

Märk dock att det inte alls är alla som tycker det är önskvärt att få till det så att själva högtalaren vibrerar mindre. En del tycker det låter bättre med spikes och det är helt upp till dom.



Edited by - Mr.Älg on 2003/05/24 21:26:54
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/24 :  17:32:46  Show Profile Send divander a Private Message
"vad för dämpkuddar? Sånadär möbeltassar eller?"

De är av liggunderlagsliknande matrial. 1cm höga och några centimeter i diameter. Det finns en del olika fabrikat men de mest kända är SD-fötterna. Finns hos de flesta "bra" ljudbutikerna.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/24 :  17:57:32  Show Profile Send henricsson a Private Message
6000kr för dessa? Wow.. Man upphör aldrig att bli förvånad. Lite suspekt att resten av deras sortiment är lika överprisat?



Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/24 :  18:06:38  Show Profile Send Pontan a Private Message
quote:
divander: "tillklippta bitar från en Tempurmadrass."


Fasen vilken grym idé, det är DIY på topp! Funkar det bra? Det är ju extrem dämpning i det materialet! Ett måste för en audiofil. Gick det att få till snyggt?

/Pontus

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/24 :  18:11:29  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har inte själv testat. Men jag har hört om andra som varit nöjda. Kanske skulle vara bra även som underlägg under cd-spelare och förstärkare.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/24 :  18:13:22  Show Profile Send divander a Private Message
Det borde ju kunna gå att få det ganska snyggt på ett enkelt sätt. Varmluftspistol på en (kanske rund) pepparkaksform. Sen trycker man den genom matrialet. Det borde ge ett resultat liknande en mjuk puck.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/24 :  18:18:28  Show Profile Send flintan a Private Message
SÅ LÄNGE DET FINNS FOLK SOM BETALAR SÅ...

Känns dock trevligare med lite DIY i såna lägen när man kan få lika bra resultat med hockeypuckar, liggunderlag, möbeltassar etc.
Fast där finns nog lite psykologiskt välljud att skaffa också..har man lagt sextusen på en TITAN upphängning av ett fint märke så måste det ju bli en förbättring
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/24 :  18:29:14  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag ska själv förmodligen köra med Superspikes till mitt högtalarbygge. Inte alls för att jag tror det kommer påverka ljudet positivt utan för att det är snyggt. En annan anledning är att det är praktiskt då de kan justeras i höjdled för ett golv som inte är 100% plant.

Men om ljudet går i allra första hand tycker jag att divanders tips verkar svårslaget.

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/24 :  18:44:25  Show Profile Send divander a Private Message
Något man själv har gjort låter alltid bättre.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Format C
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/05/24 :  19:27:32  Show Profile Send Format C a Private Message
Pontan !
Det påverkar ljudet !
Positivt eleer negativt ?
bara att lyssna !!!!
man kan ju till och med höra skillnad på fasfel i nätdelen !!!

ÖRONEN !!!

Det är MINA öron !
Go to Top of Page

Format C
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/05/24 :  19:28:52  Show Profile Send Format C a Private Message
6000:- låter skit dyrt !
Är det ingen som har en bra ide/ritning så kan vi fixa en prototyp !!!!(jag tillverkar den gratis!)

Det är MINA öron !
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2003/05/24 :  19:43:47  Show Profile Send Gottis a Private Message
Är det någon som på ett enkelt sätt kan förklara varför mina
oönskade resonanser i stort sett försvann när jag tog bort spikesen.
Nu står dom direkt mot golvet ingenting imellan. Mina R/T 16 har
en egen platta med fyra små trä fötter som den står på.
(basporten mynnar ut under)man tycker ju att det skulle bli värre
med en större anläggningsyta.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/24 :  20:39:12  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Gottis: Jag har förklarat det kort i mitt ilägg tidigare på denna tråd. Jag har skrivit om det på en annan tråd förr också, mer utförligt.

Format C: Jag kan rita en proto, du kan få den i IGES, DWG, DXF, STEP, Pro/E, SW eller SAT-format. 3D eller 2D. Men det kanske tar någon dag, jag har lite att stå i. Observera att en sån här grunka antagligen får högtalarlådan att vibrera ännu mer än med spikes direkt ned i golvet. Men vill du göra och prova, så visst...
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/25 :  03:43:53  Show Profile Send flintan a Private Message
gottis, vad har du för golv? det borde ju bli mer resonanser om man kör spikes på ett golv som är mottagligt för resonanser ex trägolv. eftersom spikesen är hårda och kopplar högtalarlådan med golvet fortplantar sig resonanserna.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000