HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur placera steron i ett rum med lutande väggar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/05/26 :  14:00:31  Show Profile Send mangs a Private Message
Som rubriken antyder, undrar jag ifall det finns några grundregler man bör ha i åtanke. Rummet ser ut ungefär så här. Golvyta på 4,5*6 meter och i ena kortsidan är det glas för hela slanten ut mot en balkong. Andra kortsidan är relativt öppen mot ett trapphus mm. Långsidornas väggar börjar luta vid ca 1.2 meters höjd och möts vid 3.5 meters höjd (ungefär). Alla ytor utom ena kortsidan är trä med synliga bjälkar.

Går det att få bra ljud i ett sådant rum?

I dagsläget kör jag två golvstående högtalare med 2 st 6,5 i varje. Hur bör jag placera högtalare samt lyssningsposition i detta rum?

Säg nu inte bara att det är att testa sig fram för jag har inte tillgång till rummet än. Mina egna tankar är att sätta upp systemet längs ena långsidan och spela mot andra. Tror dock att detta kan medföra bumlig bas. Kanske bättre att ställa upp det längs fönstret?

/Mangs

chg
Member

171 Posts

Posted - 2003/05/26 :  14:41:06  Show Profile Send chg a Private Message
Av din beskrivning av rummet att döma påminner det mycket om mitt förutom att jag har ett mindre fönster på gaveln där din glasvägg är.
Jag hade exakt samma funderingar men av möbleringsmässiga skäl blev det som du tänkt, dvs anläggning längs ena långsidan. Jag har den dessutom förskjuten i sidled pga trapphuset, lyssningskvadraten är ca 20kvm

Snedtaket verkar ha en positiv inverkan för dämpningen, öppen nock ger en behaglig mängd rumsinformation, inte helt dött alltså.
Här skall nämnas att jag rumskorrigerar högtalarna vilket gör att basen stramas upp. Det märktes också vid inmätningen att den basförstärkningen var betydligt kraftigare från den sida där högtalaren står längr mot hörnan.
I ditt fall hade jag försökt placera anläggningen på mitten av långsidan med högtalarna lika långt från sidoväggarna.

Utan att ha testat det andra hållet kan jag rekommendera denna uppställning, jag kommer inte att ändra i första taget...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/26 :  14:47:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Bara att instämma med föregående talare. Försök bara att inte få den ena högtalaren för långt in i hörnet så kommer det säkert att fungera till belåtenhet.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/26 :  18:11:12  Show Profile Send Johansson a Private Message
Hade du tänkt att även syssla med annat i rummet, eller är det enbart musiklyssning?

Om det ska bli ett musikrum och inget annat så hade jag prövat att ställa upp anläggningen mot kortväggen med trapphuset ett par meter ut i rummet. Visst kommer högtalarkablar och sånt att vara lite i vägen, men som du kanske vet så måste man lida pin för att få bra ljud. (Eller hur det nu var...)

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/05/27 :  08:43:55  Show Profile Send mangs a Private Message
Tackar för era svar, nu har jag lite att fundera på till inflyttningen. Meningen är att det skall låta bra men eftersom rummet även skall användas till lite annat blir nog en lösning längs ena långsidan kalas. Det blir lättare att få ige´nom detta förslaget där hemma oxå misstänker jag.

/Mangs
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/05/27 :  22:31:21  Show Profile Send mag a Private Message
Jag hade möblerat mot fönstren, det är trevligt att njuta av utsikten samtidigt som man lyssnar (beror ju lite på vad man ser dock), det borde ge mindre problem med basen.

Naturligtvis behövs lite gardiner, behöver dock ej vara helt stängda vid lyssning, utan man kan med fördel lämna ca 1-2m öppet i mitten. Gärna dubbla gardiner och tyget bör vara något trögt att blåsa igenom (det ska gå att blåsa igenom det) för bästa effekt.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000