HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ljud filosofi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/27 :  21:20:57  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag råkade nämna ordet blindtest tidgare idag här så jag tänkte förklara min syn på saker och ting. Håll i er nu:

Min idé om en stereo är att spelar jag in en signal på skiva och spelar denna skiva på stereon så ska jag få ut samma signal ur högtalarkabeln, fast förstärkt. Inget skall läggas till och inget skall dras ifrån. Det är målet. Nu är inte alls det uppnått på långa vägar, men ändå...

Men! Det är ju inte alls alla som har samma mål och varför skulle dom det? Många vill ha ett ljud som passar ljust deras tycke och smak. Om man inte gillar ljudet från sin anläggning så är det ingen idé att lyssna, man sitter bara och blir förbannad på att det inte låter som man vill.

Läste här på formuet om ett litet gäng personer som gjort en blindtest av ett antal CD-spelare. Alla kunde mer eller mindre säkert peka ut sin egen apparat. Slutsatsen blir att alla utom möjligen en (som då är helt neutral) färgar ljudet hörbart. Hoppas att alla är nöjda mett just sitt val!

Men åter igen, det gäller att hålla reda på syftet, om man vill ha minmal förvrängning, eller om man eftersträvar något annat.




Edited by - Mr.Älg on 2003/05/27 22:08:53

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/27 :  21:33:40  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ja jag säger då det.... Here we go again.. eller....??

Mr.Älg, jag vill inte vara elak eller så men måste fråga.... Har du sökt på ordet "blindtest" i vår sökfunktion??? Inkludera gärna arkiverade trådar... Ett tips, gör det innan du skriver mer i denna tråden...
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/27 :  22:12:03  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag har numera ändrat på första inlägget så betoningen liggar på själva idén, inte på ett speciellt testförfarande.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000