HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ljudbildsfanatism ÄR en modenyck !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

urban
Member

317 Posts

Posted - 2003/05/22 :  21:21:54  Show Profile Send urban a Private Message
Jag vill gärna ta upp det som signaturen BROSK nämnde i en annan tråd, den om Bose 901-högtalaren och att ljudbildsfanatism kanske är en modenyck. Jag menar att den villfarelsen att en exakt och precis ljudbild, i höjd,bredd och djupled är high fidelity! I alla fall om man har levande musik som norm. Jag blir till exempel alltid lika tagen då jag i en recension i företrädesvis tidningen High Fidelity läser att det målas upp en exakt och bild av scenen med musikerna utplacerade i djup- och sidled på ett realistiskt sätt ! Alla som någon gång varit på en livekonsert vet nog att det är ganska så sällan man skulle kunna med förbundna ögon peka ut var dom olika musikerna befinner sig på scenen ! Jag tror nog att i en högkvalitativ och högupplösande anläggning så hamnar man per automatik inför det faktum att musikerna blir lätta att hitta igen på den återuppgivna musikscenen,mer exakt ju bättre anläggning man har MEN, high fidelity vet jag inte om det är! Ignorera gärna denna tråd men jag kände bara att jag var tvungen att få lätta denna sten från mitt bröst, mvh urban

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/22 :  21:23:11  Show Profile Send ekman a Private Message
det är väl knappast speciellt svårt att höra var en musiker står om man lyssnar live?
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/05/22 :  21:53:05  Show Profile Send JM a Private Message
Ekman ! På exvis en rockkonsert så kör dom ju nästan alltid ut ljudet från exvis en gitarrist lika på alla högtalarna. Det går inte att höra vart han står.... Jag har då aldrig hört att ljudet "följt med" när en gitarrist eller sångare flyttat på sig. Är det däremot en liten "oförstärkt" konsert med aukustiska instrument så har du helt rätt ! Det var kanske det du menade ... ?

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/05/22 :  22:22:08  Show Profile Send Gebex a Private Message
Bröderna på Radiolagret i Göteborg resonerar så som du gör urban. Det ligger en hel del i det resonemanget. Därifrån kan man gå till Linn som talar om" stampa takten". De bryr sig om jag har uppfattat det rätt inte lika mycket om detaljer. Det hela beror lite på hur man vill ha musik presenterat. Vissa vill uppleva ljudet lite mer exakt som om man sitter på typ femte eller sjätte raden på en akustisk konsert och kan höra vart ljudet kommer ifrån. Andra trivs lite längre bak. Det är en fråga om känsla och musikideal.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/22 :  22:26:54  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Saxat från www.diyhifisupply.com :

Imaging: It's the be-all-end-all for many. Pin-point sound sources, voices emanating from a mouth-sized space in the blackness of the sound curtain. But if you go to a live concert and close your eyes and listen, you hear something very different. Sound comes from all around the hall in varying ampltudes, but with subtle spatial cues that help you identify the location of the sound. It's nothing like mono (much more complex than that) nor is it like the pin point stereo imaging from our Stereo. Imaging is such a treasured and desired psycho-acoustical effect because with hifi we lack visual cues for the presence of musical instruments and so seek compensation. It's not real, it's only a facsimile of the music event and so strictly intellectual and amusical. To evoke a more physiological systemic response, the body requires much more.


Jag tänker inte värdera denna text, men det är ju rätt intressant läsning i vilket fall.

/Erik
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/05/22 :  23:09:42  Show Profile
Det viktigaste när jag lyssnar är nog att framförallt ev. trummor och sången skall vara någorlunda centrerade,samt ha bra djupledsperspektiv. Resten får gärna vara lite "utspritt". Viktigt oxå att själva högtalarnas placering "försvinner". Förövrigt håller jag med om rubriken. Mvh Mange

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2003/05/22 23:12:10
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/22 :  23:23:17  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
mje1:

Just så!

/Erik
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/22 :  23:47:53  Show Profile Send matså a Private Message
Sedan är det helt klart så att ingen livemusik är lika bra som en studioplatta, speciellt inte när det är utomhus. Då tänker jag på ljudkvaliten. Att det sedan svänger mer live är en helt annan historia.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/23 :  00:27:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Det viktigaste när jag lyssnar är att instrument och röster låter äkta, d v s har rätt klang, karaktär, fyllighet, frekvensomfång o s v. En gitarr får inte låta som en mandolin... Så jag bryr mig väldigt lite om perspektiv men lite 3D-känsla krävs nog ändå för att instrument ska låta realistiska. Vill man utforska sin anläggnings perspektiv-potential har Opus 3 en bra testskiva kallad "Depth of image". Den visar att det knappast krävs 5 kanaler och DSP för att återskapa rumsinformation.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/05/23 :  00:34:15  Show Profile Send erik a Private Message
Gå på en klassisk symfoni och sitt i mitten på bästa raden. Blunda sedan och ta en funderare på vad ljudbild och pin-pointing är!

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/05/23 :  08:43:15  Show Profile Send MartinN a Private Message

Håller helt med erik. För klassisk musik är ljudbilden viktig för mig. Må så vara att endel
inspelningar är gjorda i salar som har mera efterklang och att stereobilden inte är lika
tydlig. Att kunna uppleva orkestern framför sig från bästa position är fantastiskt.

Jag VILL ha hyperexakt, superdetaljerad stereobild. Visst kostar det skjortan, men för mig
ger det upplevelser varenda kväll som jag inte skulle vilja vara utan.

För mig är den högsta njutningen av lättare musik en bra studioinspelning, som en målning
med musiker utspridda över hela scenen. Jag har inte alls förstått mig på liveinspelningar
med grötigt sound och dåligt ljudande instrument.

Martin
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/23 :  09:15:53  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag anser att om det finns ett ljudperspektiv på skivan, så ska anläggningen kunna plocka fram det. En bra anläggning ska kunna visa upp det som finns på skivan, sedan om detta perspektiv är ett äkta akustiskt (exempelvis det man får med två-mick teknik i en akutiskt bra lokal med akustiska instrument) eller skapad i mixerbordet, är egentligen sekundärt.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/23 :  09:18:52  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Sedan när började de köra stereo på en konsert?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/05/23 :  09:49:24  Show Profile Send erik a Private Message
Vad jag menar är att det INTE går att peka ut enstaka instrument i orkestern ens från bästa plats.
För mig är tolkningen i sig viktig, inte vem som lyttat sig två dm.
Vem tänker på perspektiv vid live-lyssning?

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/05/23 :  10:37:44  Show Profile Send poppop a Private Message
Tråkigt om man lägger ner en fasansfull massa tid på panoreringar och miljöförflyttningar i en radioteater eller radiodokumentär om det blir helt annorlunda när folk lyssnar...
Visst, jag förstår folk som vill ha fyra satelliter, en i vardera hörn, samt två subbor... "Musiken kommer överallt ifrån..." Men det är inte Stereo. Lika lite som Mono är stereo!

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/23 :  13:28:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Vid vilket tillfälle när du är på konsert sitter du och lyssna efter var personen jämte dig är någonstans i ljudbilden? Mvh Kristofer
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/05/23 :  13:58:10  Show Profile Send poppop a Private Message
Det gör jag inte, men örat uppfattar det ändå! Omedvetet! Så det är en bidragande faktor till ljudbilden.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/05/23 :  14:14:39  Show Profile Send bassman a Private Message
Det är inte bara stereoplaceringen som är luddig live, det kan även dista på akustiska föreställningar, ex på Drottningholmsteatern.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/23 :  15:23:28  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det är svårt att få med allt!

Man kan ta genvägar:
"tonsättarens intentioner är det viktiga"
"musiken skall ha timing och rytm"
"det skall vara roligt att lyssna" etc etc

Man kan gå hela vägen:

Tonsättarens intentioner hörs, timing och rytm är förstklassig, det är jätteskoj att lyssna, rockkonserter låter som på rockkonserter, på 5 stråkar i en kyrka låter det som 5 stråkar i en kyrka. Med lokal, pappersprassel och allt som du upplever live. Allt på en gång!!

Det ena utesluter inte det andra.

På vissa klassiska inspelningar hör man inte var instrumenten är placerade så noga. Vi får förmoda att teknikern antingen har misslyckats eller att det är en korrekt återgivning av hur den aktuella lokalen återger.

What´s the problem?

,



Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/05/23 :  15:36:39  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Och där träffades spikhuvudet klockrent ;)

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/05/23 :  16:15:23  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Gå på en klassisk symfoni och sitt i mitten på bästa raden. Blunda sedan och ta en funderare på vad ljudbild och pin-pointing är!

/Erik


Och vilken är den bästa raden?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/23 :  16:22:45  Show Profile Send Timbre a Private Message


"Jag anser att om det finns ett ljudperspektiv på skivan, så ska anläggningen kunna plocka fram det."

Svårare än så är det inte...
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/05/23 :  16:30:26  Show Profile Send erik a Private Message
Håller för en gångs skull med dig sladd. Tyvärr genas det oftast med stendöd livekänsla och urtråkig återgivning som bortförklaras med kommentaren "vilket djup och perspektiv!"
Jag har hör väldigt få anläggningar klara allt och för mig felprioriterar många.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/05/23 :  18:45:35  Show Profile Send Bland a Private Message
Det som gör 50-60-tals rca,decca,emi osv så bra är "frånvaron" av information. Många av dagens inspelningar är så tydliga och tillrättalagda så att det påminner inte längre om en konsert. Det är något helt annat. Instrumenten är för nära tom närmare än orkesterdiket. För mycket detaljer. Instrumenten är förstora. En gissning, men jag är ganska säker på att konsert och inspelning lever i dag i två olika världar. På 50-60-talet försökte man återskapa konserten idag gör man en konsert på skiva. Var och en får bedömma vad som är sant.
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/05/23 :  19:06:42  Show Profile Send Nemo a Private Message
Jag tycker att det är viktigt att ha bra stereoperspektiv, när jag lyssnar hemma med stereon, delvis för att detta är en effektiv kompensation för frånvaron av den närvarokänsla från musikerna och deras instrument, som man får vid en livespelning (även om man sluter ögonen), delvis för att jag vill höra det som finns på skivan och till fullo vill kunna tillgodogöra mig den sköna konst, som produktion, inspelningsteknik och mixning &c. utgör och delvis för att jag gillar magin i att en osynlig holografisk akustisk bild målas upp framför mig.


Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/23 :  20:10:54  Show Profile Send brumel a Private Message
Vad gäller PA och såna konserter är ju 3d lika med noll och intet.
Däremot var jag igår och hörde en massa bra musik live. Klassisk musik med full orkester. Faktum är att 3d upplevelsen är högst varierad från olika dagar och olika sittplatser. Ibland så lyckas man få till det. Och då kan man sluta ögonen och tvärflöjten är precis var man trodde att den var.

Ibland grumlas allting av nån studseffekt från en eller flera nackar i publiken.
Jag kan tänka mig att en ljudkille som Jan Eric "Opus 3" Persson kan lyckas få till det med få rätt inställda mikrofoner. edit: rätt namn på stackarn nu.
Hemma hos mig kan jag inte höra tvärflöjten lika tydligt men jag skall ödmjukt erkänna att jag ligger helt enkelt inte i den prisklassen där man kan det.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/05/25 20:13:41
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000