Author |
Topic |
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 21:21:54
|
Jag vill gärna ta upp det som signaturen BROSK nämnde i en annan tråd, den om Bose 901-högtalaren och att ljudbildsfanatism kanske är en modenyck. Jag menar att den villfarelsen att en exakt och precis ljudbild, i höjd,bredd och djupled är high fidelity! I alla fall om man har levande musik som norm. Jag blir till exempel alltid lika tagen då jag i en recension i företrädesvis tidningen High Fidelity läser att det målas upp en exakt och bild av scenen med musikerna utplacerade i djup- och sidled på ett realistiskt sätt ! Alla som någon gång varit på en livekonsert vet nog att det är ganska så sällan man skulle kunna med förbundna ögon peka ut var dom olika musikerna befinner sig på scenen ! Jag tror nog att i en högkvalitativ och högupplösande anläggning så hamnar man per automatik inför det faktum att musikerna blir lätta att hitta igen på den återuppgivna musikscenen,mer exakt ju bättre anläggning man har MEN, high fidelity vet jag inte om det är! Ignorera gärna denna tråd men jag kände bara att jag var tvungen att få lätta denna sten från mitt bröst, mvh urban |
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 21:23:11
|
det är väl knappast speciellt svårt att höra var en musiker står om man lyssnar live? |
|
|
JM
Member
533 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 21:53:05
|
Ekman ! På exvis en rockkonsert så kör dom ju nästan alltid ut ljudet från exvis en gitarrist lika på alla högtalarna. Det går inte att höra vart han står.... Jag har då aldrig hört att ljudet "följt med" när en gitarrist eller sångare flyttat på sig. Är det däremot en liten "oförstärkt" konsert med aukustiska instrument så har du helt rätt ! Det var kanske det du menade ... ? Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 22:22:08
|
Bröderna på Radiolagret i Göteborg resonerar så som du gör urban. Det ligger en hel del i det resonemanget. Därifrån kan man gå till Linn som talar om" stampa takten". De bryr sig om jag har uppfattat det rätt inte lika mycket om detaljer. Det hela beror lite på hur man vill ha musik presenterat. Vissa vill uppleva ljudet lite mer exakt som om man sitter på typ femte eller sjätte raden på en akustisk konsert och kan höra vart ljudet kommer ifrån. Andra trivs lite längre bak. Det är en fråga om känsla och musikideal. |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 22:26:54
|
Saxat från www.diyhifisupply.com :
Imaging: It's the be-all-end-all for many. Pin-point sound sources, voices emanating from a mouth-sized space in the blackness of the sound curtain. But if you go to a live concert and close your eyes and listen, you hear something very different. Sound comes from all around the hall in varying ampltudes, but with subtle spatial cues that help you identify the location of the sound. It's nothing like mono (much more complex than that) nor is it like the pin point stereo imaging from our Stereo. Imaging is such a treasured and desired psycho-acoustical effect because with hifi we lack visual cues for the presence of musical instruments and so seek compensation. It's not real, it's only a facsimile of the music event and so strictly intellectual and amusical. To evoke a more physiological systemic response, the body requires much more.
Jag tänker inte värdera denna text, men det är ju rätt intressant läsning i vilket fall.
/Erik |
|
|
mje1
Member
500 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 23:09:42
|
Det viktigaste när jag lyssnar är nog att framförallt ev. trummor och sången skall vara någorlunda centrerade,samt ha bra djupledsperspektiv. Resten får gärna vara lite "utspritt". Viktigt oxå att själva högtalarnas placering "försvinner". Förövrigt håller jag med om rubriken. Mvh Mange
|
Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt... |
Edited by - mje1 on 2003/05/22 23:12:10 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 23:23:17
|
mje1:
Just så!
/Erik |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 23:47:53
|
Sedan är det helt klart så att ingen livemusik är lika bra som en studioplatta, speciellt inte när det är utomhus. Då tänker jag på ljudkvaliten. Att det sedan svänger mer live är en helt annan historia. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 00:27:53
|
Det viktigaste när jag lyssnar är att instrument och röster låter äkta, d v s har rätt klang, karaktär, fyllighet, frekvensomfång o s v. En gitarr får inte låta som en mandolin... Så jag bryr mig väldigt lite om perspektiv men lite 3D-känsla krävs nog ändå för att instrument ska låta realistiska. Vill man utforska sin anläggnings perspektiv-potential har Opus 3 en bra testskiva kallad "Depth of image". Den visar att det knappast krävs 5 kanaler och DSP för att återskapa rumsinformation. |
Man borde inte sova. |
|
|
erik
Member
311 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 00:34:15
|
Gå på en klassisk symfoni och sitt i mitten på bästa raden. Blunda sedan och ta en funderare på vad ljudbild och pin-pointing är!
/Erik |
Blås på! |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 08:43:15
|
Håller helt med erik. För klassisk musik är ljudbilden viktig för mig. Må så vara att endel inspelningar är gjorda i salar som har mera efterklang och att stereobilden inte är lika tydlig. Att kunna uppleva orkestern framför sig från bästa position är fantastiskt.
Jag VILL ha hyperexakt, superdetaljerad stereobild. Visst kostar det skjortan, men för mig ger det upplevelser varenda kväll som jag inte skulle vilja vara utan.
För mig är den högsta njutningen av lättare musik en bra studioinspelning, som en målning med musiker utspridda över hela scenen. Jag har inte alls förstått mig på liveinspelningar med grötigt sound och dåligt ljudande instrument.
Martin |
|
|
rolandm
Member
483 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 09:15:53
|
Jag anser att om det finns ett ljudperspektiv på skivan, så ska anläggningen kunna plocka fram det. En bra anläggning ska kunna visa upp det som finns på skivan, sedan om detta perspektiv är ett äkta akustiskt (exempelvis det man får med två-mick teknik i en akutiskt bra lokal med akustiska instrument) eller skapad i mixerbordet, är egentligen sekundärt.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 09:18:52
|
Sedan när började de köra stereo på en konsert? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
erik
Member
311 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 09:49:24
|
Vad jag menar är att det INTE går att peka ut enstaka instrument i orkestern ens från bästa plats. För mig är tolkningen i sig viktig, inte vem som lyttat sig två dm. Vem tänker på perspektiv vid live-lyssning?
/Erik |
Blås på! |
|
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 10:37:44
|
Tråkigt om man lägger ner en fasansfull massa tid på panoreringar och miljöförflyttningar i en radioteater eller radiodokumentär om det blir helt annorlunda när folk lyssnar... Visst, jag förstår folk som vill ha fyra satelliter, en i vardera hörn, samt två subbor... "Musiken kommer överallt ifrån..." Men det är inte Stereo. Lika lite som Mono är stereo! |
Mono är underskattat! |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 13:28:34
|
Vid vilket tillfälle när du är på konsert sitter du och lyssna efter var personen jämte dig är någonstans i ljudbilden? Mvh Kristofer |
|
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 13:58:10
|
Det gör jag inte, men örat uppfattar det ändå! Omedvetet! Så det är en bidragande faktor till ljudbilden. |
Mono är underskattat! |
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 14:14:39
|
Det är inte bara stereoplaceringen som är luddig live, det kan även dista på akustiska föreställningar, ex på Drottningholmsteatern. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 15:23:28
|
Det är svårt att få med allt!
Man kan ta genvägar: "tonsättarens intentioner är det viktiga" "musiken skall ha timing och rytm" "det skall vara roligt att lyssna" etc etc
Man kan gå hela vägen:
Tonsättarens intentioner hörs, timing och rytm är förstklassig, det är jätteskoj att lyssna, rockkonserter låter som på rockkonserter, på 5 stråkar i en kyrka låter det som 5 stråkar i en kyrka. Med lokal, pappersprassel och allt som du upplever live. Allt på en gång!!
Det ena utesluter inte det andra.
På vissa klassiska inspelningar hör man inte var instrumenten är placerade så noga. Vi får förmoda att teknikern antingen har misslyckats eller att det är en korrekt återgivning av hur den aktuella lokalen återger.
What´s the problem?
,
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 15:36:39
|
Och där träffades spikhuvudet klockrent ;) |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 16:15:23
|
quote: Gå på en klassisk symfoni och sitt i mitten på bästa raden. Blunda sedan och ta en funderare på vad ljudbild och pin-pointing är!
/Erik
Och vilken är den bästa raden? |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 16:22:45
|
"Jag anser att om det finns ett ljudperspektiv på skivan, så ska anläggningen kunna plocka fram det."
Svårare än så är det inte... |
|
|
erik
Member
311 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 16:30:26
|
Håller för en gångs skull med dig sladd. Tyvärr genas det oftast med stendöd livekänsla och urtråkig återgivning som bortförklaras med kommentaren "vilket djup och perspektiv!" Jag har hör väldigt få anläggningar klara allt och för mig felprioriterar många.
/Erik |
Blås på! |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 18:45:35
|
Det som gör 50-60-tals rca,decca,emi osv så bra är "frånvaron" av information. Många av dagens inspelningar är så tydliga och tillrättalagda så att det påminner inte längre om en konsert. Det är något helt annat. Instrumenten är för nära tom närmare än orkesterdiket. För mycket detaljer. Instrumenten är förstora. En gissning, men jag är ganska säker på att konsert och inspelning lever i dag i två olika världar. På 50-60-talet försökte man återskapa konserten idag gör man en konsert på skiva. Var och en får bedömma vad som är sant. |
|
|
Nemo
Member
157 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 19:06:42
|
Jag tycker att det är viktigt att ha bra stereoperspektiv, när jag lyssnar hemma med stereon, delvis för att detta är en effektiv kompensation för frånvaron av den närvarokänsla från musikerna och deras instrument, som man får vid en livespelning (även om man sluter ögonen), delvis för att jag vill höra det som finns på skivan och till fullo vill kunna tillgodogöra mig den sköna konst, som produktion, inspelningsteknik och mixning &c. utgör och delvis för att jag gillar magin i att en osynlig holografisk akustisk bild målas upp framför mig.
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 20:10:54
|
Vad gäller PA och såna konserter är ju 3d lika med noll och intet. Däremot var jag igår och hörde en massa bra musik live. Klassisk musik med full orkester. Faktum är att 3d upplevelsen är högst varierad från olika dagar och olika sittplatser. Ibland så lyckas man få till det. Och då kan man sluta ögonen och tvärflöjten är precis var man trodde att den var.
Ibland grumlas allting av nån studseffekt från en eller flera nackar i publiken. Jag kan tänka mig att en ljudkille som Jan Eric "Opus 3" Persson kan lyckas få till det med få rätt inställda mikrofoner. edit: rätt namn på stackarn nu. Hemma hos mig kan jag inte höra tvärflöjten lika tydligt men jag skall ödmjukt erkänna att jag ligger helt enkelt inte i den prisklassen där man kan det. |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/05/25 20:13:41 |
|
|
Topic |
|