HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Internet handel - så kan det gå...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/26 :  21:40:22  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Sladd: "Sedan om man tror att det bara handlar om principer, ungefär som att dricka rättvisemärkt piss-kaffe för att det är så ädelt...."

Jag tycker det är lite fel att dra alla rättvisemärkta kaffesorter över en kant...

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/26 :  23:06:10  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hoppsan, var det så det såg ut, sorry! Dricker själv gärna Markatta kaffe, både Kravmärkt, rättvisemärkt samt rostat "indirekt".

Förr fanns det massor av kaffe som kan gå under benämningen "piss-kaffe" och köptes av flumvänstern trots smaken...

Malmö:

Inte hade jag satt foten i den butiken igen...

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/26 :  23:32:14  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>sladd

Jag har inte satt fot i den butiken igen. Som tur är finns det andra städer, både i skåne, sverige och danmark, som har hifibutiker som är värda namnet.

>cabasse

Jag som bara trodde det var jag. Jag har också märkt en konstig attityd i Malmö. Många man stöter på är arroganta och otrevliga, lite varstans. Nu är det här en fet generalisering och det finns självklart massor med Malmöbor som är jättetrevliga, men ändå. Jag brukar faktiskt komma på mig själv med att bara åka till Malmö när jag verkligen måste, vilket är mycket sällan. Att jag dessutom blivit rånad en gång på öppen gata mitt på dan i Malmö och aldrig någonsin i någon annan stad, inklusive LA och New York gör ju sitt till..

Men jag tycker att generellt för hifi butiker i Malmö så gäller det att när man kommer in så är säljaren arrogant och har en "jag kan allt, du är en korkad kund" attityd. Sen så förklarar säljaren att hans märken är bäst och att alla andra märken(som säljs av konkurrenter) är skit. Sen försöker han trycka på en ett visst eller vissa märken. Tycker man då inte att just det låter bra så blir man idiotförklarad och blir i stort sett ombedd att dra åt helvete.

Jag har t ex blivit idiotförklarad på en malmöbutik som säljer mycket Jm Lab för att jag inte gillar Jm Lab. Det var världens bästa högtalare och jag fick höra av en upphetsad säljare att jag bara var en liten spoling som inte hade mognat nog för att uppskatta bra högtalare. Detta framför andra kunder som undrade vad fan säljaren höll på med. På samma butik har jag också varit med om att en säljare väntat på att en kund ska komma och hämta ett par beganade högtalare han lagt undan. När jag kommer in i butiken skyndar sig säljaren att dema dom för mig och förklara sedan att det ska komma in en kille och köpa dom men att jag får köpa dom om jag bjuder över. Sen försöker han få igång budgivning mellan mig och den andra killen. Behöver jag säga att han inte fick några högtalare sålda alls..

Eller t ex en annan Malmö butik där säljarna ignorerar en totalt om man inte ser ut att ha pengar.

Eller på en tredje butik med en förkärlek för danska högtalare och brittiska förstärkare där den lilla incidenten jag skrev om innan i denna tråden inträffade.


Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/27 :  00:23:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Att en näthandlare åker snålskjuts på "riktiga" butiker är inte bra. Att lokala distributörer (i samverkan med butikerna) håller uppe priserna på den Svenska marknaden är inte heller bra. Det skapar problem både för dem själva och för kunderna i slutändan. Ju större prisskillnader, desto fler "tvingas" att välja lågprisalternativen på nätet. Om prissättningen styrs på detta sätt så tillåter man ju näthandlarna att ta över mer och mer...

Exemplet med Ultimate är ganska talande, "höj priserna om ni vill sälja våra produkter". På detta sätt skapar man själva en växande marknad för näthandel via parallellimport (på EU's gemensamma inre marknad...) Om Ultimate, som är en riktig butik, vill sälja Hifi-produkter billigare än vad de får göra, så är det olaglig konkurrensbegränsning att hindra dom från det. Ingen kan väl ifrågasätta det?

Det värsta exemplet jag själv råkat ut för var när jag skulle köpa Monitor Audio högtalare från danska http://www.tapeconnection.dk, som är en etablerad "riktig" hifi-butik som nu också erbjuder näthandel. Priset på mina tänkta högtalare var cirka hälften mot i Sverige(!). Dom vägrade dock att sälja till mig med motiveringen att "den Svenska generalagenten hade bett dom att inte sälja sina produkter till Sverige"(!!!) (AudioSquad i Malmö)

Jag kontaktade då Monitor Audios försäljningschef (David Hobbs) och bad om en förklaring. Han svarade bl a med följande:

"There is no reason for prices to be vastly different in any European country apart from the small variant of Vat, plus of course your country not being linked to the €uro."

Ett par veckor senare sänktes priserna på många av MA's produkter i Sverige med drygt 20%(!). Jag tror inte att denna sänkning hade blivit av om inte en verklig konkurrenssituation hade uppstått. MA's nya priser ligger på en hyfsad EU-nivå och då finns heller inte något direkt behov av att näthandla eller importera.

Näthandlare som Apparat.se blir bara intressanta för det stora flertalet, om priserna på den Svenska marknaden avviker för mycket mot EU-snittet.

När priserna väl har EU-anpassats så finns dock ändå problemet med näthandlarens lägre omkostnader/lägre priser, i förhållande till den "riktiga" butikens högre kostnader/högre priser. Men det problemet tror jag är betydligt mer begränsat. Kanske rör det sig t o m om olika kundgrupper?















Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/05/27 00:26:18
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/05/27 :  08:07:54  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Det där med omkostnader är intressant. Om vi bortser från näthandlarna och bara tittar på riktiga butiker finns samma fenomen.

Hypotetiskt exempel
Om vi jämför en hifibutik på fina gatan i stora staden, med flådiga lokaler och mängder med dyr high end uppställt hemma och många anställa, med en liten enmans-butik i ett industriområde i en kranskommun som bara har low- till mid-fi hemma och mycket enkla lokaler mm. Båda butikerna har alltså möjlighet att dema det de säljer, de kan ge lika mycket service. Dock har den ena butiken en kostnadsmassa som är en fjärt i vinden jämfört med den flådiga. Båda har också samma potentiella kundbas med tanke på attt avståndet inte är för långt dem emellan.

Då ställer jag mig frågan; skall inte den lilla butiksinnehavaren få sätta sina priser efter eget huvud? Har han valt att skippa läderfåtöljerna, drar hela lasset själv och är allmänt ekonomiskt förnuftig - varför skall han då inte få sätta det pris på produkten som vinstmaximerar (drar mest folk) just hans verksamhet?

Det finns väl inte en själ som tycker det är rätt att han, genom att tvingas hålla ett högt pris, skall subventionera lyxlirarens flärdbutik på dyra gatan. Man väljer ju själv var man vill förlägga sin verksamhet. Väljer man ett mycket dyrt alternativ och vill ha massor med anställda, så givetvis, kommer priset per produkt man säljer att behöva vara mycket högre för att få det att gå ihop. Men det måste ju vara tokigt om den lille entusiasten i kranskommunen skall vara med och finansiera kalaset!

Istället bör det ju vara upp till kunderna att välja. Vad fokuserar jag på när jag vill handla hifi - funktion, prisvärdhet och personligt kunnande, eller en kopp Latté och kaka i läderfåtöljen när man får provlyssna de där högtalarna för en miljon (som säljaren och jag själv vet att jag aldrig någonsion kommer att kunna köpa). Jag säger inte att det inte går att kombinera båda, men vill jag välja ett av alternativen så tycker jag möjligheten skall finnas!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/27 :  09:52:01  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

007:

"Att en näthandlare åker snålskjuts på "riktiga" butiker är inte bra. Att lokala distributörer (i samverkan med butikerna) håller uppe priserna på den Svenska marknaden är inte heller bra. Det skapar problem både för dem själva och för kunderna i slutändan."

Näthandlarna åker inte bara snålskjuts på butikerna utan även generalagenterna. Vi få också skilja på operatörer som handlar av respektive generalagent i det aktuella landet och de nätfirmor som agerar som "pirater", alltså i strid med både butiker, generalagenter samt tillverkare. Jag tror inte de "lokala" (nationella generalagenter?) distributörerna skall klandras för att de vill ha en sund prispolitik. Konkurrensen därute är stenhård och det är ganska naivt att inrikta sig på den gemensamma prispolitik som alla samverkande butiker och kedjor gärna vill hålla sig till. Lösningen på priserna är inte att få kamrater att börja slåss med varandra. Det är att kriga med andra märken, bl a genom att tillverka/ prisvärda apparater.

I den omgången får jag också rycka in till en del generalagenters förvar här. Det är ibland så att tillverkaren - eller om det finns en större europadistributör - ger olika inköpspriser till olika länder. Ta ett land i Europa med låg skatt där denne distributör av olika anledningar ger 10% rabatt (volymrabatt, kompisar i lumpen, satsning på just det landet under något år etc) till generalagent. Jämfört med vårat påslag på moms 25% samt den där skillnaden i botten i första ledet och så lägger vi på marginaler till generalagenter och butiker på toppen.... Blir mer än 40% skillnad i sista änden.

Och ändå har ingen täljt med någon guldkniv i någon ände! Det finns massor av exempel på detta från tillverkare som inte tänkt till från början.

Das Kapital:

"Istället bör det ju vara upp till kunderna att välja. Vad fokuserar jag på när jag vill handla hifi - funktion, prisvärdhet och personligt kunnande, eller en kopp Latté och kaka i läderfåtöljen när man får provlyssna de där högtalarna för en miljon"

Kunderna brukar sträva efter funktion, prisvärdhet, personligt kunnande SAMTIDIGT som man avnjuter en latte och en kaka i fåtöljen.

Hur många små butiker i områden med billig hyra som ligger lite off-side har ni inte sett gå omkull? Trots annonser om både kunnande och bättre priser än alla andra?

Övrigt:

Om Ultimate uttalar jag mig inte.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/05/27 :  11:04:43  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Idag avbeställde jag min NAD från APPARAT. Efter att ha skickat fem brev utan att få något svar dom senaste 5 dagarna har jag nu tröttnat.

Min beställning anlände till APPARAT den 13:e mars och idag är det den 27:e maj. Jag har alltså väntar i 75 dagar, nästan 11 veckor.

Jag kan nu inte göra annat än att varna er alla för att någonsin handla från dessa pajaser.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/27 :  12:46:37  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Det är ibland så att tillverkaren - eller om det finns en större europadistributör - ger olika inköpspriser till olika länder.


Om det är så så är det vad man än tycker om det inte tillåtet. Försök att styra priserna på de inom EU individuella marknaderna har gjorts av en del företag och det har stått dem dyrt. Volkswagen fick böta ett antal hundra miljoner för sitt tilltag. Kanske man inom ett så litet område som hifi inte tror att någon ska bry sig om det eller så skiter man i det ändå Vad vet jag. Det sistnämnda är bara spekulationer från min sida.

Stefan007: Den danska butiken får inte vägra att sälja till dig. Det är också en del av den lagstiftning som ska säkra en öppen marknad inom EU. Tjurar ett företag så kan man bara lite lugnt påpeka detta och fråga om vad landets konsumentverk kan tyckas ha att säga om det...




Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/27 :  13:47:28  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Vissa vill köpa billigt från nätet.. andra vill ha lite extra service etc och köper från en butik. Allt beror väl på hur man är? Aka... är det bara priset som styr så är det väl inte konstigt om man handlar från nätet. Vill man ha service, kunna låna hem produkterna innan man handlar, få dem direkt (inte alltid om produkten inte finns i lager) etc.. så handlar man från en butik.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/27 :  14:43:23  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Jag tror inte de "lokala" (nationella generalagenter?) distributörerna skall klandras för att de vill ha en sund prispolitik.

Om "sund" prispolitik är detsamma som att styra prissättningen så är det nog mer fråga om "osund" prispolitik.

quote:
Konkurrensen därute är stenhård och det är ganska naivt att inrikta sig på den gemensamma prispolitik som alla samverkande butiker och kedjor gärna vill hålla sig till. Lösningen på priserna är inte att få kamrater att börja slåss med varandra. Det är att kriga med andra märken, bl a genom att tillverka/prisvärda apparater.

Men om samtliga distributörer/handlare håller uppe priserna på alla produkterna i Sverige så blir ju inga produkter prisvärda i slutändan, jämfört med övriga EU. Detta är den situation som nu har uppstått och som gör att näthandlarna täljer med guldkniv...

Och så länge de Svenska generalaganterna inte tillåter någon fri prissättning så begränsas Svenska butikers möjligheter att konkurrera, både lokalt och inom EU. Man måste inse att dagens konsumenter i många fall är mer prismedvetna än tidigare.

quote:
I den omgången får jag också rycka in till en del generalagenters förvar här. Det är ibland så att tillverkaren - eller om det finns en större europadistributör - ger olika inköpspriser till olika länder. Ta ett land i Europa med låg skatt där denne distributör av olika anledningar ger 10% rabatt (volymrabatt, kompisar i lumpen, satsning på just det landet under något år etc) till generalagent. Jämfört med vårat påslag på moms 25% samt den där skillnaden i botten i första ledet och så lägger vi på marginaler till generalagenter och butiker på toppen.... Blir mer än 40% skillnad i sista änden.

Som konsument tar jag inte så stor hänsyn till de bakomliggande orsakerna. 40% prisskillnad inom EU accepterar jag bara inte.

/Stefan




Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/05/27 14:44:15
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/05/27 :  15:05:16  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Om Sverige inför Euron som valuta kommer folk i allmänhet ha lättare att jämföra priser mot varandra... planen med € är ju att underlätta rörlighet av varor och tjänster till exempel genom att underlätta konkurens över hela europa.

En effekt av ökad gränshandel är att Danmark tvingats sänka priset på öl!! En annan är att Systembolaget (eller snarare staten) förmodligen tvingas sänka alkoholskatten pga privatimporten och smugglingen.

Stefan007 har förnuftiga invändningar.

Bristande konkurens har vi inom byggbranschen där det mesta i materialväg i Sverige kostar dubbelt eller mer jämfört med Tyskland. Troligtvis är det bättre konkurens i hifi-branschen, men det finns helt klart ett intresse hos vissa distrubitörer att på konstgjord väg hålla priserna uppe.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/27 :  16:02:28  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

007:

"Om "sund" prispolitik är detsamma som att styra prissättningen så är det nog mer fråga om "osund" prispolitik."

En ganska intressant inställning. Vi skall inte ha några prislistor alls, när jag kommer med varor till en butik som är intresserad av att sälja "mina" märken och han undrar vad de kostar till kund skall jag säga: "lycka till"?

Eller skall jag säga: "säg vad du fick för prylarna så försöker vi göra upp sedan så att ingen går back?"

Tillverkarna skall ju inte tro att de kan sätta ett pris på det de tillverkat. Aluminiumlådor finns säkert billigare någon annan stans och det är en skam att man väljer dyrare lådor i syfte att lura konsumenterna! Finns det ingen billigare fax att köpa, varför skall vi konsumenter behöva betala för tillverkarens slösande attityd. Stäm honom! Och kontor?! Vad f-n, kan han inte sköta papperen hemma?

Vi får väl införa en kommission som åker runt och inspekterar de olika områdena så att ingen tillåts tjäna en enda spänn....

"Men om samtliga distributörer/handlare håller uppe priserna på alla produkterna i Sverige så blir ju inga produkter prisvärda i slutändan, jämfört med övriga EU. Detta är den situation som nu har uppstått och som gör att näthandlarna täljer med guldkniv..."

Helt fel påstående. Att alla skulle hålla uppe priserna är dels felaktigt antagande, dels så skulle det krävas en sådan konferens ett par gånger per år mellan generalagenter och butiker som redan i trådens inledning förkastades som löjeväckande cirkusnummer. (fast det passar ju inte in i den fria marknadens cirkusnummer i sifferböckerna)


Det berömda guldet är ute och far igen med täljkniv och allt. Är det inte den traditionella handeln så är det nätbutikerna Sist de var i farten så fick de in 26 miljoner och gjorde av med 32. Kallas konkurs och något guld blev det inte för de fordringsägare som stog med lång näsa....

"Och så länge de Svenska generalaganterna inte tillåter någon fri prissättning så begränsas Svenska butikers möjligheter att konkurrera, både lokalt och inom EU. Man måste inse att dagens konsumenter i många fall är mer prismedvetna än tidigare."

Så var vi ute och cyklade igen en smula. Jag har inte läst alla länkar i denna tråden men jag undrar om det finns någon som förbjudit butikerna att sätta ett eget pris?

Att marknadsföra sig med ett eget lägre pris nationellt är ju så korkat så det behöver väl inte förklaras varför det inte är bra?
Inte ens för konsumenterna? Tittar man kortsiktigt så är det ju käckt för den aktuella butiken samt för de kunder som handlar. I förlängningen händer dock något helt annat. Om det bara behövs en hifibutik i sverige som annonserar ut de lägsta priserna så behövs det inga andra butiker som saluför märket (ingen kommer att vilja ta i det med tång dessutom) och alltså heller ingen generalagent. (som heller inte vill ha kvar agenturen och släpper den till den aktuella butiken.) Som i sin tur måste börja syssla med marknadsföring, översättning av handböcker, får kostnader för lagerföring och annat och oj, kanske är bäst nman skaffar fler butiker som säljer de här grejorna för att kunna sälja mer och bära kostnaderna för kalaset.

Hoppsan, var det ingen som ville????

Konstigt

Märket blir sakta en lokal företeelse eftersom det ej finns i många butiker ute i landet, volymen går ned, det hela blir olönsamt och märket slutar säljas. Vad händer då med 2:a handsvärdet på de apparater som finns ute? Jo, just det, vad billigt det blev, även i den ändan

"Som konsument tar jag inte så stor hänsyn till de bakomliggande orsakerna. 40% prisskillnad inom EU accepterar jag bara inte."


Lite politisk frihandelspamflett så där, käckt!

Nej, idealet är förstås att skillnaden är momsens bidrag. Sedan så är ett märke som regel billigare i tillverkningslandet.

Det är ju det jag säger hela tiden, varje dag: Köp Svenskt där det är ordning och reda på finanser, distribution, 2:a handsvärde och där näthandeln inte konkurrerar. Simple as that.

Viktigast av allt dock Neodynium:

Det är inte så lätt att man kan handla på nätet om man vill och i butik om man vill. VARFÖR vill man handla en viss produkt? Var har man sett den, hört den, läst om den? Och vem har haft kostnaderna för detta?

,


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/27 :  16:57:28  Show Profile Send n/a a Private Message
Sladd:

quote:
En ganska intressant inställning. Vi skall inte ha några prislistor alls, när jag kommer med varor till en butik som är intresserad av att sälja "mina" märken och han undrar vad de kostar till kund skall jag säga: "lycka till"?

Inte riktigt vad jag menade... "Vägledande cirkaprislista" är väl helt ok, bara handlaren tillåts sätta sitt egna pris också. Men ofta tillåts inte handlaren sätta sitt eget pris. Ultimate har ju t o m öppet beskrivit på minhembio.com hur generalagenterna ringer och klagar när deras priser är "för låga" och jag känner till många fler liknande exempel. I vissa fall har leveranserna upphört helt... Sund prispolitik?

quote:
Helt fel påstående. Att alla skulle hålla uppe priserna är dels felaktigt antagande, dels så skulle det krävas en sådan konferens ett par gånger per år mellan generalagenter och butiker som redan i trådens inledning förkastades som löjeväckande cirkusnummer. (fast det passar ju inte in i den fria marknadens cirkusnummer i sifferböckerna)

Nejdå, det behöver inte alls vara så organiserat. Det börjar med att en distributör sätter ett högt pris, sen kommer nästa och sätter sina priser i "förhållande" till den första, sen kommer nästa och så är karusellen igång i den lilla ankdammen... Prisvärdhet är ju ett relativt begrepp.

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/05/27 17:04:23
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:56:44  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Om generalagenten har samma pris till alla sina butiker och en av dem vill slå ihjäl marknaden med "butik på nätet" ( vilket i klartext innebär att kunden i norrland skall gå till sin lokale handlare, lyssna, bestämma sig för att sedan handla av den billigare butiken) är det självklart att generalagenen reagerar. Om 35 marginal är vanligt så kan man ju undra vad det är för vits med att skaffa sig 15 eller kanske 20-marginal i stället.... Så mycket fler apparater säljer man inte. Och om man gör det - ja då har kunderna lyssnat någon annstans. Samma snyltande som nätpiraterna alltså.

Mina prylar hamnar aldrig i en sådan butik.

Om ovanstående gäller Ultimate har jag dock ingen aning om, inga av "mina" produkter säljs där.

mvh
,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/28 :  00:17:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Sladd:
quote:
Om 35 marginal är vanligt så kan man ju undra vad det är för vits med att skaffa sig 15 eller kanske 20-marginal i stället.... Så mycket fler apparater säljer man inte. Och om man gör det -ja då har kunderna lyssnat någon annstans. Samma snyltande som nätpiraterna alltså.

Javisst, det kan alltid handla om snyltande till viss del men det kan också handla om vanlig hederlig afärsverksamhet. En handlare kan utöka sin kundkrets både lokalt och regionalt genom attraktiv prissättning och låga omkostnader vilket innebär ökade säljvolymer och större vinst. Handlaren kan då växa och utöka sitt sortiment + sin kundkrets ännu mer. Ska verkligen inte detta vara tillåtet? I så fall det ju bara butiker i storstäderna som "tillåts" ha en stor kundkrets och därmed stort sortiment?

Men jag tänker nog inte på "dina" jättefina, lite dyrare produkter i lyxklassen första hand utan mer på lite enklare produkter. Där volymmarknaden finns. Det skulle vara väldigt trevligt om fler vanliga människor valde hifi-butiken istället för SIBA och On-off och därmed fick upp intresset för hifi. Hifi-butiker är idag (tyvärr) rena specialbutiker för en ganska begränsad krets av kunder som har hifi och musik som en hobby. Andra människor som inte är lika intresserade styr oftast kosan mot SIBA eller On-off när det ska handlas, eftersom det är "billigare". För det mesta får man då också tveksamma produkter (ibland rent skräp) men att handla riktig hifi blir så dyrt, hör man ofta som argument. Det är då man inser att det finns ett stort behov av någonting mitt-emellan som inte täcks idag, annat än möjligtvis av näthandlarna till viss del. Denna "dolda" mellanmarknad skulle kunna vara mycket lönsam för de Svenska distributörerna om de kunde släppa sina föråldrade affärsmodeller och se hur omvärlden har förändrats de senaste 15 åren. Men alla kör på som vanligt, hoppas att det ska lösa sig och under tiden utnyttjar näthandlarna situationen och uppfyller konsumenternas verkliga behov så gott de kan på sitt "oseriösa" sätt.

Konsumenterna verkar dock inte vara helt nöjda med varken det ena eller det andra alternativet. Hifibutikerna har sina fördelar och nackdelar, hög servicenivå vs. höga priser. Näthandlarna har lägre priser men sämre service. Nånstans mittemellan dessa alternativ finns det en mycket stor marknad tror jag. Frågan är bara vem som etablerar sig där först? Eftersom de riktiga butikerna inte får konkurrera med pris så kanske det t o m blir näthandlarna som med tiden blir morgondagens nya hifi-butiker?

Jag har inget intresse av att se hifi-butiker försvinna. Jag vill helst se en ökning av hifi-försäljningen i Sverige men jag tror inte på en sådan utveckling med Svenska generalagenters nuvarande "sunda" prispolitik.

/Stefan






Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/05/28 00:31:11
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/28 :  09:44:33  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jag tycker du beskriver utvecklingen ganska fint. Det är många som vill slåss om att göra hifi och "mid-fi" till en sektor av färre märken, större volymer, sämre service samt mycket färre försäljningsställen. Minskar intresset och återväxten och tar naturligtvis död på hifiintresset bland de breda lagren.

Sedan missar ni som talar er varma för nätföretagen alltid den viktiga springande punkten (och då talar vi inte om en DVD för 1995:-)

Någon ANNAN har köpt in, lagerfört, demonstrerat, skickat till tidningarna för test, haft kostnader för marknadsföring och står med personal och hyror.

Som paperskonstruktion kan det se fint ut och det appellerar till plånboken. men verkligheten är något helt annat.

Fel både på kort och lång sikt alltså.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/28 :  11:19:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Sladd:
quote:
Jag tycker du beskriver utvecklingen ganska fint. Det är många som vill slåss om att göra hifi och "mid-fi" till en sektor av färre märken, större volymer, sämre service samt mycket färre försäljningsställen. Minskar intresset och återväxten och tar naturligtvis död på hifiintresset bland de breda lagren.

Ungefär på samma sätt som Lanthandeln vs. stormarknaderna och det vet vi ju hur det gick. Konsumenterna gjorde sitt val. Ja, diversiteten minskade och stora starka varumärken klarade sig bäst. Men det minskade inte intresset för mat?

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/05/28 11:21:00
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:04:41  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Bra paralell!

Samma socker, samma kaffe, samma vita bönor på burk, klart det gick ifrån småhandlarna. De tjände ju så OERHÖRT med pengar (täljkniv och guld...)på sin verksamhet dessutom, rätt åt dem!

Och eftersom det gick så så var det alltså bra?

Eftersom människor inte äter mindre så spelar det ingen roll?

Eftersom vi äter broileruppfödd kyckling så är det OK med sådan kyckling? De som har lite vett i huvudet använder ofta den information som kommer till dem. Informationen om hur det är att vara kyckling och vilket liv den har de 35 dagar den lever skulle drastiskt minska konsumtionen. Får vi mycket info om det? Näpp, det är mest snack om hur salmonellafria de är och vad magert köttet är...

Gäller att ge information alltså om hur förhållandena är och vem som betalar när du köper på nätet. Med information kan man göra medvetna val. Fast det gillar inte marknaden något vidare "konsumenterna gör sitt val" är snarare: åsorna följde helt programenligt de röda prislapparna.... DET gillar marknaden.

När det gäller mat kan vi ju också enkelt se att utrymmet för nischade varor ökar samt kvalitetsmat. Hemlagad pasta, 80 olika sorters oliver, hembakt bröd på längden och tvären, butiker med blåbärsinriktning you name it.

Fram för diversifierade, nischade high-end butiker alltså där billigaste produkt gissningsvis kommer att ligga på 15 - 20 lapp, inget i sortimentet kommer att kunna hittas på näthandeln och där prylarna gissningsvis är gjorda inom landet.

Så får näthandeln ta över midfi-segmentet och göra skrot av det precis som Siba m fl har gjort skrot av begreppet vad en "stereo" egentligen är för något. (det är något som är ännu billigare nästa år, och halva priset på det året därpå och nu kan man få en midfianläggning för 1 :- om man handlar en torktummlare ) Kompetent personal, bra priser, stabilt andrahandsvärde...

Eftersom det sker måste det ju vara rätt, eller hur?

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:13:31  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag tror mycket väl att det går att skärpa konkurrensen/minska uppdelningen av marknaden och därmed sänka priserna utan att utbudet försämras men det kommer säkerligen att förändras. Man kan inte få samma exklusivitetsstämpel på highend då och vissa dyra märken som inte säljer bra kommer att försvinna. Såsom yuppisarna på 80-talet.Det som verkligen är bra kommer att finnas kvar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:31:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Sladd:
quote:
Gäller att ge information alltså om hur förhållandena är och vem som betalar när du köper på nätet. Med information kan man göra medvetna val. Fast det gillar inte marknaden något vidare "konsumenterna gör sitt val" är snarare: åsorna följde helt programenligt de röda prislapparna.... DET gillar marknaden.

Ja, de flesta konsumenter anser att pris är en mycket viktig faktor när de tar sina inköpsbeslut men de påverkas inte särskilt mycket av information "om verkliga förhållanden" verkar det som. Akrylamiden i chips och flingor påverkade inte nämnvärt försäljningen av dessa produkter, vidrig djurhantering verkar inte heller avskräcka dem från att köpa billigt kött o s v. Så därför tror inte att det räcker med att informera om hur konsumenterna bidrar till att snylta på andra företags resurser, för att möta konkurrensen från kreativa och affärshungriga näthandlare.

Sen finns det alltid en begränsad grupp medvetna konsumenter som är beredda att betala för kvalitet och rättvisa. Där har du nog just din nisch. Men den stora massan styrs väldigt hårt av prisnivåer och det påverkar utvecklingen av framtidens marknadsplatser för hifi.

På gott och ont...

/Stefan


Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/05/28 16:33:12
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/28 :  17:41:52  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Så kul, konsenseus till slut?

Näthandeln (viss näthandel) är ett snyltande på andra människors arbete och investering.

Prislappen är överlägsen information om de faktiska förhållandena.

Kvalitet, kunnande, antal försäljningsställen samt bredd och djup på utbudet kommer att minska i förlängningen.

Skillnaden i pris är ej (ytterst sällan) uppkommen pga butikernas eller generalagenternas "skärande med guldkniv".




,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

SilverSpinnaren
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/28 :  17:56:44  Show Profile Send SilverSpinnaren a Private Message
Parallellimport nämdes som hastigast av någon för ett antal inlägg sedan. Skulle inte en butik kunna direktimportera prylarna från något annat EU-land och sälja i Sverige. Därmed skulle de kunna erbjuda samma service som vilken annan butik som helst fast till lägre priser eftersom de inte skulle behöva betala generalagentens vinstmarginal också? Inget snyltande, bättre priser och bättre konkurrens.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/05/28 :  18:18:14  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Parallellimport är INTE bra. dessutom gäller inte Världsgaranti i hela världen (inte heller i EU), det är upp till varje lands generalagent att bestämma om dom vill gå med på den "Världsgaranti" som skickas med produkten!

Jag betalar mer är gärna för den service jag får. Det är nog inte unikt
Go to Top of Page

SilverSpinnaren
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/28 :  18:27:51  Show Profile Send SilverSpinnaren a Private Message
Fast om inte butiken är knuten till generalagenten så borde ju garantin inte regleras därigenom heller, utan genom de inköpskanaler butiken använder. 2 års garanti (inte mycket, jag vet) är man garanterad enligt svensk lag även om bevisbördan för att det faktiskt är ett tillverkningsfel går över på kunden efter det första året.

jattelite: Finns det några fler skäl till att parallellimport är dåligt än garantin, anser du?

Edited by - SilverSpinnaren on 2003/05/28 18:28:32
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/28 :  22:57:35  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Så kul, konsenseus till slut?

Näthandeln (viss näthandel) är ett snyltande på andra människors arbete och investering.

Ja, i många fall är det så idag men till viss del har man också sig själva att skylla för den situationen.

quote:
Prislappen är överlägsen information om de faktiska förhållandena.

Ja, men med undantaget att i vissa fall tillåts inte prislappen att spegla de faktiska förhållandena. T ex när en butik med låga omkostnader vill sänka priserna men inte får det.

quote:
Kvalitet, kunnande, antal försäljningsställen samt bredd och djup på utbudet kommer att minska i förlängningen.

Ja, det tror jag också men jag ser inte enbart nackdelar med den utvecklingen. Det finns hifi-butiker redan idag som inte heller har nån speciell bredd och djup på utbudet tycker jag. De är helt enkelt för små för att ha råd med bredd och djup...

quote:
Skillnaden i pris är ej (ytterst sällan) uppkommen pga butikernas eller generalagenternas "skärande med guldkniv".

Jag hoppas du har rätt men är mycket tveksam här. Du har ju själv läst om distributörer som bevisligen haft för höga priser, i denna tråd. Om tillverkaren måste gå in och korrigera prissättningen då är något fel. Kanske är det ytterst sällan som du skriver, jag hoppas det.

/Stefan


Man borde inte sova.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.09 sekunder. Snitz Forums 2000