HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Internet handel - så kan det gå...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/05/29 :  08:16:25  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Silverspinnaren, 1 års garanti med 2 års reklamationsrätt är inte samma sak som 2 års garanti.
F.Ö när en handlare parallellimporterar en produkt sker det oftast utan garanti för handlaren, om han får garanti kan du ju tänka dig hur "kul" det blir för kunden när apparaten går sönder den skall då skickas iväg till landet där handlaren köp den!

Jag måste dra nu fortsätter senare!!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/29 :  09:10:12  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Butiken står dessutom med extra arbete i processen, man får hantera kostnad för förskottsbetalning, tull 4,7%, frakt etc och behöver jag nämna att för att intresset för produkten alls skall finnas måste någon (annan) ha marknadsfört, demat, annonserat.... Någon buffert kanske man skall ha om det går sönder någon maskin. Eller skall man gå i KK så fort det händer?

I sista änden skulle alltså detta generera ett lägre pris till kund?

Tillåt mig tvivla. Dessutom är det - som vanligt - principiellt fel om någon annan bär kostnad för marknadsföringen i landet.

Dessutom, de butiker som importerar paralellt jämte en existerande generalagent kan ju knappast köpa från tillverkaren direkt. Inköpspriset är kan vi förmoda inte lika gynnsamt och alltså blir hela affären än mer omöjlig.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/05/29 :  12:52:44  Show Profile Send drkim a Private Message
Gällande garanti..

..Så antar jag att Svenska butiker ofta och gärna säljer hifiprodukter till utländska turister, för att då försätta dem i samma sits som en Svensk kund skulle få om han importerar eller köper sin hifipryl i Hong Kong eller Dubai.

Men det kanske är så att den Svenske handlaren upplyser turisten t.ex en Amerikansk kryssningsresenär att det är bättre att han/hon tar sitt feta bankkonto och handlar sin hifi hemma - och då gärna inhemska märken då detta till sist kommer gynna både kund och den Amerikanska hifimarknaden..?


MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2003/05/29 14:32:18
Go to Top of Page

SilverSpinnaren
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/29 :  13:46:10  Show Profile Send SilverSpinnaren a Private Message
En butik som direktimporterar slipper ju dock att betala generalagentens vinstmarginal och eftersom tillverkarna tydligen tillämpar olika prissättning i olika länder så borde det gå att hitta ett sätt att sälja prylarna billigare i butik. När dessutom en del butiker verkar anse att det går att tjäna mer pengar genom att skära i sina marginaler och därmed sälja mer men hindras av generalagenten verkar det ganska uppenbart att det tas ut överpriser här och där. När det gäller garanti så lyckas i alla fall Apparat ge 2 års garanti på allt utom högtalare där de ger 5 års garanti.

sladd: Om man nu direktimporterar och säljer i en butik där man själv demar varorna, hur är då detta att snylta på andra?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/29 :  13:56:09  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Silverspinnaren:

Den berömda "marginalen" som generalagenter har är ju inte samma sak som "vinst". Det kostar att frakta, att förtulla, att hantera kreditkostnader, att marknadsföra och på toppen vill man ju gärna ha lön för sitt arbete. En generalagents inköpspris är alltid bättre än vad en enskild butik kan hitta om vi pratar om samma apparat. Redan där faller förmodligen den stora vinst som butiken då skulle skänka kunderna....

Enskild butik måste som regel betala vartenda öre i förskott utan att veta om han sålt varan eller inte. Inte läge att ligga med lager direkt....

Att butiken dels tar fraktkostnader, tullkostnader etc samt har ett högre inköpspris än generalagenten ger att den stora sänkningen inte blir så stor om ens något alls.

Snyltandet finns om butiken säljer en produkt till lägre pris än vad den svenske generalagenten gör. Butiken skickar inga maskiner på test, har inte kostnad för annonsering, har inte byggt upp intresset och skapat ett nät av återförsäljare i hela landet. Allt detta kostar pengar och tar tid.

I det läget dyker det upp en liten butik som säjer: "Köp av mig 20% lägre pris".... Om inte generalagenten gjort jobbet hade inte butiken tagit in produkten eftersom han då inte varit hyfsat säker på att det skulle vara intresse runt den.

Snylt.

,

,


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

SilverSpinnaren
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/29 :  14:09:02  Show Profile Send SilverSpinnaren a Private Message
sladd:

Du påstår väl ändå inte att generalagenten bedriver välgörenhet, eller hur? För om de inte bedriver ren välgörenhet så tar de ut vinst. Vinsten är anledningen att ett företag existerar!

När det gäller din definition av snyltande vet jag knappt vad jag ska säga. Du är uppenbart mer intresserad av att hålla uppe priserna (branschanknytningen kanske???) än att ge folk mer hifi för deras surt förvärvade slantar.

Ett tillägg till debatten är ju att eftersom ingen BUTIK direktimporterar hifi och säljer i Sverige (vad jag vet i alla fall) så finns det förmodligen alltför stora hinder mot detta för att det ska vara möjligt att genomföra. Om dessa hinder utgörs av ekonomiska faktorer eller påtryckningar från olika håll har jag ingen aning om.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/29 :  15:01:36  Show Profile Send peder47 a Private Message
Sladd: *Dessutom, de butiker som importerar paralellt jämte en existerande generalagent kan ju knappast köpa från tillverkaren direkt. Inköpspriset är kan vi förmoda inte lika gynnsamt och alltså blir hela affären än mer omöjlig.*

Trots det som beskrivs som än mer omöjligt,så sker det hela tiden.
Det är kreativa och duktiga företagare som av olika anledningar bygger upp sin verksamhet där pris,service och kvalitet är honnörsord....men de väljer att till en del parallellimportera.

Ett exempel:
Winge-Center i Luleå är idag den motorcykelhandlare som säljer mest hojar i hela Sverige.

Kunderna kommer från hela landet.

Det började med sidoimport av Hondas Gold Wing (det var då USA-modellen)som är mer utrustad än den Europeiska samt att den trots det såldes till ett mkt fördelaktigare pris.

Winge-center har ett mkt gott rykte bland sina kunder,mkt bra priser,garantivillkor osv.Detta gör att kunder reser från exempelvis Malmö till Luleå (165 mil) för att köpa sin hoj.

En liknande parallellimportör i Stockholm är Motor-Action för att nämna en till.

Givetvis har Sportmanship (Generalagenten för Honda) försökt att stoppa detta med olika medel,försvåra registreringsbesiktningar mm mm.

Detta har pågått i många många år och inte lyckats....Honda sänkte till slut sina priser på nya Gold Wings samt erbjöd sina trogna kunder affärslösningar som uppfattades attraktiva.

Dessa två aktörer slås på samma marknad,konkurensen har varit positiv för konsumenten i form av bla lägre priser...viktigt att betona,servicen är INTE sämre hos Wing-Center,snarare bättre.

Curt Olsson som driver Winge-Center drev tidigare Skoter-specialisten på samma sätt i många år innan han sålde det.Den firman blev lika stor.

Länk till Winge-Center: http://www.wingecenter.se/

Det finns alltid parasiter/lycksökare,... precis som du beskriver Sladd....men duktiga kreativa företagare är snabba att agera om dom hittar en potential för sin verksamhet.

Och tycker dom som i ovan redovisade exempel, att prisbilden är skev samt att här borde jag kunna gå in och agera med mitt företag så gör dom det.Och är då mkt mkt svåra att stoppa.

PS: Både jag och Curt (han med Winge-center) har suttit i Gold Wing Club Swedens huvudstyrelse, där klubben haft/har ett mkt gott samarbete med VD Robert Pascheto Honda Sportmanship.

Världen förändras och ingenting kan /kommer att vara som det alltid varit.Vi lite äldre måste hänga med och anpassa oss och vår eventuella verksamhet till det nya världsläget.

Titta bara på dagens 15-22 åringar,för dom är det inga problem att ha kontakter över hela världen och räds inte heller inköp därifrån.

När vi var i den åldern så var det ju nästan en stor sak att åka till grannstaden 4-5 mil bort för att handla.

Lite fria tankar från Norr

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/29 :  17:09:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Om motorcykelvärlden vet jag inte så mycket men det är ganska korkat av Honda att leverera direkt till en konkurrent (eftersom detta ju fått proportioner av generalagentur) till den befintliga agentur man valt att sälja genom. Det har kanske inte gått så bra?
Motorcyklar är väl också mer "självsäljande", de 5 - 6 stora märkena säljs över hela världen med små skillnader, annonseras globalt, tävlas över hela världen och får mycket uppmärksamhet den vägen. Detta jobb är det ju inte de nationella generalagenterna som står för utan Honda T ex själva.

Vad jag menar är att generalagenten för Honda i Sverige inte har så stora kostnader för marknadsföring etc som en agent i Hifibranchen. Man får väl se till att ta rejält betalt för den eventuella garantiservice, reservdelslager etc man kan kanske ligger på samt ha differentierade priser vid registrering etc.

Eller är tanken att man skall bjuda på arbetet åt den inhoppande konkurrenten?

Silverspinnaren:

Ingenstans har jag påstått att generalagenter utövar välgörenhet. Den butik som får merkostnad, sämre inköpspris än generalagenten och mer arbete - tror du att de tänker jobba gratis för dig?

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/05/30 :  10:49:39  Show Profile Send jatttelite a Private Message
En mycket stor kedja i sverige "gråimporterade" en produkt marknadsförd en längre tid av en annan stor kedja i sverige. De satte priset några % lägre.
När denna produkt går sönder visste få butiker i den "oetiska" kedjan vart man skulle skicka apparaten, den defekta produkten skickades till fel verkstad och kunderna blev sura.

Här har alltså ett mycket starkt varumärke (tack vare den svenska generalagenten) fått utstå en massa skit för att en kedja vill tjäna snabba pengar. Problemet är att det oftast inte är kedjan som blir lidande utan MÄRKET på produkten!
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000