HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Internet handel - så kan det gå...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/25 :  22:33:16  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Kemppi:

Hmm, det får du ju fundera på själv

Das Kapital:

Nä, jag tog det inte så heller. Normala förbindelser mellan generalagent - butik innehåller en rekommenderad bruttoprislista till kund som förväntas vara så konstruerad att alla tycker affären fungerar, inklusive kunden i slutändan.

Butiker som inom landet ligger och priskrigar med andra som säljer samma varor i syfte att ta åt sig hela andelen försäljning i landet är ett klart sjukdomstecken på att något inte fungerar.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

SilverSpinnaren
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/25 :  23:41:15  Show Profile Send SilverSpinnaren a Private Message
Det är tvärtom sladd. När butikerna inte konkurrerar får vi en osund, monopolliknande prissättning som säljaren naturligtvis tjänar på men på konsumentens bekostnad. DET är ett klart sjukdomstecken.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/25 :  23:51:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Problemet med allt för stor konkurrens är att priserna blir så pass låga att många handlare slås ut. För att fri konkurrens ska funka för konsumenten måste inträdeströskeln till marknaden var väldigt låg och att produkterna ska vara homogen samt att fullständig information finns (och alla har den informationen). Annars är risken att många för många slås ut och kvar har vi bara ett fåtal starka, undra hur det går med priserna då?

DÄREMOT, så är viss konkurrens bara nyttigt och jag håller väl med om att man ser tecken på marknaden att det är för låg konkurrens. Att de kan kännas surt att internethandlar tar tillvara marknadsföringsresurser som andra företag har investerat i kan jag förstå, men kanske kan det göra att priserna rör sig något nedåt. Och handen på hjärtat så är det ju trots allt hos våra duktiga handlaren runt om i Sverige som vi handla vår utrustning, de ger ju trots allt en överlägsen service MEN det finns ju som sagt gränser vad vi vill betala för denna service. Tror de flesta försöker optimera sin nyttokurva och var man handlar är nog en fråga om preferenser.

Som sagt att dollarna är dyare för vissa importörer är dock lite konstigt och tecken på att något är fel.....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/26 :  00:09:26  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Silverspinnaren: Kallas trolling och är ganska fjantigt. Läs hela tråden innan du gör ett inlägg.

Rydberg:

Allmänt har kanske nätverksamheten tagit ned prisnivåerna något men inte alls i någon direkt märkbar omfattning. Lägre priser är bra för alla så länge det konkurreras på samma villkor.

Dollarpriset ja, det är väl lite som oljebolagen som höjer efter 2 dagar när priset går upp och sänker efter 2 veckor när det går ned....

Man får dock betänka att generalagenterna kan ha lager på prylar som köpts in till ett högre dollarpris och då får man ju förstå att priset hänger kvar några månader. Själv sitter jag och sänker hela prislistan på det vi säljer från USA bara två veckor efter den förra listan gjordes, tomten är god ibland, mina kablar sjönk med 17 000:- på 3 veckor!!

,


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/26 :  00:23:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Japp, det är bra att vara lite seg om man är bensinbolag

Jag köper delvis det du säger, inköpt till ett pris visst pris ut, logiskt!!

MEN, under tider då dollarn var lite stabilare så och lagret borde ha omsatts, så var det ändå stora skillnader, Audionord var ganska dyra vill jag minnas, det kanske finns en bra förklaring eller så kanske de helt enkelt vill ha bättre marginal, sålänge folk köper så skulle jag gjort detsamma om jag var importör (man sysslar ju inte med välgörenhet).

Angående internetleverantörer så kanske problemet är uppförstorat??
Jag vet många som aldrig skulle köpa från internet utan vill ha ett fysikt ställe att gå till om det skulle vara problem eller så. De vänder sig till olika segment och skadan kanske inte är så stor. Du som är i branschen sladd, har ni märkt av några stora skillnader i försäljning av produkter som samtidgt kan köpas på t.ex. apparat?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

SilverSpinnaren
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/05/26 :  00:27:18  Show Profile Send SilverSpinnaren a Private Message
sladd: Jag har faktiskt läst hela tråden och följt den med stort intresse. På vilket sätt tycker du att mitt inlägg var trolling?
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/05/26 :  09:59:26  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Ehh... Det har pratats en del om/ gjorts jämförelser med bensin, men hur är det då med bilar? Hur många olika återförsäljare finns det som kan konkurrera med priset om jag kommer och säger att jag vill ha en splitter ny Volvo? Hur många näthandlare finns det som tillhandahåller splitter nya Volvobilar med 30-50% rabatt jämfört med "fysisk" butik?

Är det inte med bilar som med hifi? Att det handlar om sällanköp som sällan kan jämföras med dagligvaror, t ex lingonsylt, för att det är två olika typer av marknader med olika villkor?

Nu vill jag inte ha något påhopp från någon sida, jag tar med detta inlägg inte ställning för (eller emot för den delen) någon sida, även om jag, som fattig student, gärna skulle se lägre priser, men förhoppningsvis ska studierna sluta i ett någorlunda välbetalt arbete och då j----r ska det köpas hus, dämpas rum å handlas hifi (troligtvis i fysisk butik eftersom jag är lite kräsen)... å kanske trimma hojjen lite...

Vanligen, vänligen och högaktningsfullt
/Georg Johansson

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Edited by - jojje_guitar on 2003/05/26 10:00:49
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/26 :  11:00:18  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Tja Sladd!

Visst har nätpriserna gjort så att några märken blivit billigare!
Förstår också att vissa handlare blir sura när t ex Hifi-butikerna tar över ett märke och därmed sänker priserna mellan 25- 50%.
Det visar ju att det finns en "hygglig" vinstmarginal samt att man med direktköp kan sänka priserna betydligt. glömmer alldrig när Hifi-butiken tog över HighEnd märket Snell och sänkte priserna kraftigt över en natt. De andra tidigare säljarna påstod då att det inte var orginalhögtalare utan en budgetvariant av Snell specifikt konstruerade för H.B, vilket var kvalicerat "skitsnack".
Cambride kommer nog nu att få Onoff status i och med HB tagit över agenturen etc!
Sen tycker jag att det är lite fullt att "låna" hem saker från en butik för att sedan köpa "prylen" via nätet, det är lågt!
Jag brukar oftast "gynna" lokalbutiker då dessa är viktiga för mig, det innebär givetvis att de inte tar ut några ockerpriser etc!
Köpte två par kablar i förra veckan ett par via "lokalbutiken" ett par via internett skildnaden i pris mellan dessa var 50%, på Internettbutiken hade de bara ett par kablar kvar, generalagenten lät dem inte köpa in så många exemplar då de skulle förstöra marknaden etc! Det var ingen skillnad mellan kablarna trots prisskillnaden på 50%!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/26 :  12:32:01  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Monopol är det när endast en butik säljer ett märke.
Ogynsam konkurans är det när en kedja el. dylikt är ensama om att sälja ett märke.

Här finns fördelnarna med näthandel, dom konkurerar med priserna alltså skapar dom konkurans!

Nakdelarna är att näthandeln har vissa konkuransmässiga fördelar som avsaknad av dyra butikslokaler, demoex. mm.
Men också ofta en mycket sämre service om / när fel uppstår!
Själv har jag dock fått så enormt mycket bätre service av näthandlare än jag någonsin fått i en hifi butik.
När ett slutsteg jag köpt från Madisound, visade sig vara lite trasigt (det fungerar dock att spela på) så skickade dom med flygfrakt, omedelbart ett nytt slutsteg till mig som stod utanför dörren nästa dag!
Jag fick tom behålla det trasiga!!!

Om alla hifibutiker skulle sälja alla märken / modeller precis som man kan köpa Heinz ketchup i vilken matvarubutik som helst.
Och om parallel import vore tillåten.
Då skulle man ha en mycket mer gynsam konkurans och näthandlarnas stora prisfördel vara borta!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/05/26 :  12:46:38  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Många butiker säljer endast märken dom själva tycker låter bra och som dom har förtroende för. Jag tror inte att det finns så många handlare som skulle vilja ha ett superjätte sortiment. Det hade iofs varit bekvämt med att ha allt under ett tak

Annars förstår jag inte riktigt det här med att det är så dyrt i butik. I jämförelse är Sverige relativt sett billigt på hemelektronik.
Fast jag brukar ju köpa svensk eller brittiskt. En del märken kan nog vara relativt dyra i Sverige, kan inte komma på något just nu i alla fall. Mitt val är ändå att köpa lokalt. Jag är övertygad om att det lönar sig i längden.

Å andra sida föredrar jag Felix ketchup

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Cliff Barnes
Member

72 Posts

Posted - 2003/05/26 :  12:57:18  Show Profile Send Cliff Barnes a Private Message
Leve hifi-handlarna! Det är ju klockrent att man kan gå till dem för att klämma, lyssna och titta på produkten för att när man sen bestämt sig beställa den från nätet för halva priset! Funkar kalasbra

Im not a loser
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/05/26 :  13:53:43  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Frågan är bara var du skall klämma någonstans när butiken har kursatt.?

Hoppas att ditt inlägg var menat som ett skämt, jag vill tro att det var så i alla fall.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/05/26 13:54:17
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/26 :  14:01:26  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Silver:

De konkurrerar ju med varandra, butiker emellan även om extremen att butik A i grannstaden inte alltid försöker sälja SAMMA produkt billigare än butik B 5 mil bort. Klart som korvspad och ingen handlare - oavsett vad han än säljer - skulle gå med på att kalla det förhållandet "monopolartat". Marginalerna är inte så stora för handlarna att det alls är möjligt i längden. Smaka på 35-marginal vilket är en vanlig butiksmarginal inom hifi. Guld och gröna skogar....

Alexi:

Man kanske skulle börja sända ett nytt reservsteg med på köpet. Om restvärdet dessutom är noll så kan man ju undra....

Majjen 03:

Jag minns detta svagt, var inte alls aktiv då. Detta har blivit en reklampelare för hifiklubben (var det väl?) men hur gick det sen? När det gått två år, hur stog priserna då?

Rydberg:

Vi har märkt noll skillnad i försäljning pga av apparat. Inget av det de säljer är huvudprodukt hos oss. Det innebär en trygghet för både kunder och butiker att värdet håller sig. Det resonemanget bygger på att 1. prylarna är värda sitt pris och 2. att det finns konkurrans ute i butikerna så att kunden kan få detta verifierat.

Både 1. och 2. är uppfyllda i vårt fall samt ute hos samtliga butiker som handlar med Advantage, QRS, Terminator samt Transparent.

Ordning och reda, pengar på fredag!


Alexi igen:
Alla skulle ha hela sortimentet, paralellimport skulle vara OK.... Förståeligt varför ekonomer så sällan driver butiker....Den fria handelns haveri med utslagna småaktörer (entusiaster) och de penningstarka containerköparnas marknad (billigare produkter, utarmat sortiment, sämre kunnande, intresse och "återväxt" fösvinner)

Men billigt blev det! Allra billigast blir det om alla köper SAMMA förstärkare..... Det är konkurrans det!

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/05/26 :  14:38:19  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Det där sista du skrev Sladd, om alla köper samma förstärkare... ...det hade faktiskt varit en höjdare!

Min gamle examinator i ekonomisk analys berättade en gång en historia om ett (fd?) svenskt bilmärke geografiskt placerat på västkusten. Det hade räknats och kalkylerats en del, och tydligen föll det sig så ut att om man bara hade sålt bilarna lyxutrustade med största motorn och flådigaste inredningen/läderklädsel mm och skippat alla andra varianter, så hade omställningskostnader och lagerkostnader etc minskat så drastiskt att utpriset hade kunnat sättas lika lågt eller lägre än den enklaste varianten av modellen som nu tillverkades...

Jag säger bara: "you can have any color you want, as long as it is black"...

Frågan är vad det kostar mig som konsument att kunna välja en uppsjö olika finishar och extrafunktioner på hifin? Kanske man som tillverkare borde satsa på ett fåtal modeller och göra dem grymt bra istället för att erbjuda digra produktprogram där varje modell går att få i femtioelva varianter? Lite avtopic, men intressant!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/26 :  14:57:32  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Sladd, jo det var ju inget Krell direkt, dom 3'000kr steget kostade hadde ätits upp av frakt tillbaks till USA, lagning och sedan skicka tillbaks det till mig här i Sverige, å andra sidan hadde väll en mindre seriös handlare sagt att jag får betala för frakt själv.

Och nej jag menar inte att alla handlare MÅSTE ha alla produkter precis lika lite som alla affärer har Heinz.

Men om mataffärer drevs som hifibutiker så skulle ICA vara ensamma om att sälja Heinz, Konsum bara Felix, Vivo bara Slots.

Hur bra "kunnande" hifibutikerna egentligen har... hmm... man får hoppas att majoriteten av dom hifihandlare här i Stockholm jag stött på är ett undantag.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/26 :  15:11:35  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det där med att lysna på utrustningen...
Hur många här har inte sagt hur lite man kan ta reda på genom att lysna i butik, utan det är ändast i hemmiljö, med sin egen utrustning man kan utröna kvaliten av produkten...
Vad har då hifibutiken för syfte när man ändå måste lägga fullt belopp i handpening för att få låna hem?
Då kan man lika bra köpa via nätet på öppet köp!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/26 :  15:15:43  Show Profile Send yalpa a Private Message
De har kunnande, men delar inte gärna med sig.

När jag skulle köpa högtalare så kördes de hem och installerades av säljaren. Det lät så dåligt att jag började spy, men han tyckte att det var helt ok. Jesus! Det är väl bara att säga som det är, det låter skit, jag tar tillbaka dem, du får hitta nåt annat.

Han höll på och försökte ställa in dem så identiskt nära bakvägg som möjligt, men det hjälpte föga då det låg ett stort skrivbord mellan dem. Nej, såfort han stack så drog jag fram dem, det blev genast ljusår bättre ljud, men på tok för tunnt, vasst och jävligt. Så de åkte tillbaka till butiken och nu sitter jag toknöjd med mina gamla hemmabyggen som spöade skiten ur ett par nya lådor för 19kkr.

Annars är jag emot näthandel, hifi är en hobby, det måste finnas butiker där man kan klämma på vararorna och låna hem! Hur ska vi annars kunna hålla igång vår hobby? Gå på rekommendationer från tidningar och folk på nätet? Det var det jag skulle göra med ovan nämnda högtalare, det skulle blivit en total katastrof! Nej tack! Supporta butikerna, annars försvinner vår hobby. Dock får man gärna kolla in en vara och sen köpa beggat från privatpersoner, det är helt ok i mina ögon.

Näthandel då det gäller t.ex. datorer är nåt helt annat, där räcker det med en massa siffror på prestandan och en koll hos grannen, men med hifi måste man provlyssna hemma!

Edited by - yalpa on 2003/05/26 15:46:43
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/26 :  16:14:23  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Kunniga handlare tycker jag inte det finns många av i skåneland, inte i Malmö iallfall. Jag får intrycket av att handlaren oftast säger vad kunden vill höra, eller bara ljuger för att sälja "sina" grejer.

Ett utdrag från en konversation med en handlare i en hifi butik i Malmö angående kablar.

Jag: Jag tycker Audioquest kablar har en tendens att betona toppen och botten och "glömma" mellanregistret i jämförelse med Nordost.

Handlaren: Vad har du för elektronik hemma?

Jag: Jag kör med Musical Fidelity.

Handlaren: Nordost är jättedåliga, dom låter ljust och inte alls kul. Jag har själv sålt nordost innan men bytt till audioquest för att dom är så mycket bättre. Om du tycker att botten och toppen lät betonad så är det omöjligt att det var Audioquests fel, det var din elektronik. Musical Fidelitys grejer betonar botten och toppen, så det är dom som det är "fel" på. Jag har själv lyssnat på Musical Fidelity, så jag vet vad jag pratar om. Jag har sysslat med detta länge ska du veta. Så skyll inte på Audioquest kablarna.

Jag: När jag testade Audioquest kablarna mot Nordost så använde jag arcams fmj serie som elektronik, och inte Musical Fidelity. Så jag tror knappast att betoningen av toppen och botten beror på Musical Fidelity.

Handlaren: eehh.. jaa.. alltså.. ehh..

Kunniga? tja.. allt är ju relativt.



När jag sedan sa att jag kanske haft fel angåeende Audioquest kablar eftersom han verkade tycka dom var jättebra och ville låna hem ett par och prova så sa han nej, du får inte låna nånting, du måste köpa dom. Jag blev lite smått överraskad och undrade om det var nåt personligt mot mig (jag har lånat ett par högtalare från samma butik för ca ett år sen som jag inte tyckte om och dom verkade stötta när jag inte köpte dom). Nej, det var så för alla sa han. Dom lånar inte ut nåt alls längre, för det "blev ett sånt jävla spring i butiken". Jag undrade då om jag kunde köpa dom på öppetköp. Nej, vi har inte öppet köp svarar säljaren. Då undrade om jag kunde få köpa demoexet på öppetköp, och anting lämna tillbaka dom eller byta dom mot ett par icke demo ex om jag gillade kablarna. Nej, det gick absolut inte. Jag frågade om han inte kunde förstå mig när jag inte vill köpa kablar för 10 000kr utan att ha lyssnat på dom. "Det är därför vi har alla grejer på demo i butiken" blev svaret. Men ni har inte den elektronik som jag har hemma sa jag. Inget svar. Jag frågade om jag kunde ta in mina grejer i butiken och prova kablarna på det sättet. Svaret blev: Ja, det kan du säkert göra, men det är inte lönt, för det kommer ändå inte låta likadant i butiken som det låter hemma hos dig ändå. Sedan frågade han uppmanande? Ska du ha kablarna eller inte?

Jag kan bara dra slutsatsen att han är skitsur för att jag inte köpte det par högtalare jag lånade hem från honom för ett år sen. Jag har starka misstankar om att butiken i fråga inte har slutat med hemlån, utan allt syftade bara på att han inte ville ha mig som kund. Jag handlar en miljon gånger hellre på internet, där man iallfall har öppetköp, än av handlare som gör såhär. Tänkte mest upplysa folk om att det finns fysiska butiker som är överdjävligt dåliga också, allt är inte guld och gröna skogar.

Som tur är verkar det bara vara i Malmö som handlarna är rackliga, för på alla andra orter där jag gått in i en hifibutik har jag blivit extremt bra bemött, om det så varit Lyssna i Ystad, Pe-Audio i västerås eller The Rock i Lund, bara för att nämna några exempel.

Men inte i Malmö inte, jag har blivit illa behandlade och förolämpad i var och en av de tre "riktiga" hifibutiker som brukar vara populära i stan. Först trodde jag att det berodde på mig, men det är BARA i Malmö jag blir illa bemött, så det kan det ju inte vara. Än så länge har det bemötande jag fått i var och en av de tre hifibutikerna i Malmö gått utanpå allt annat, om man så räknar in alla butiker jag nånsin handlat i. Butikerna har tydligt visat att dom inte vill ha mig som kund, och det har jag aldrig varit med om innan. Med undantag för en gång på malmö hificenter då jag fick jättebra bemötande, men då var det en säljare från en hifibutik i sthlm som hjälpte till tillfälligt den dan, så det ser jag som ett undantag.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/05/26 :  18:29:28  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Alla verkar tro att hela världen kommer rasa samman om näthandeln tar över och handlarna försvinner. Det tror inte jag. Behovet av personlig service, demoprodukter och experttips kommer självklart att finnas kvar. Men detta behov kommer då att kommersialiseras.
Konsulter, "hifi home parties", facklitteratur, mässor och uthyrningsfirmor kommer fylla denna sektor. Kanske skulle det etableras demobutiker i de större städerna. Entry levelprodukterna kan börja säljas i stora butikskedjor som ONOFF.
Som sagt, där det finns ett behov, finns det kulor att tjäna. Frågan är vilket som blir billigast i längden?

Dagens heliga kossa är därmed slaktad =)

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/26 :  18:30:28  Show Profile Send matså a Private Message
Akhenaton så trist att det skall gå till sådär. Hur i jössenamn skall du veta om kablarna är bra eller inte om du inte får prova dom. Sicken knäpp försäljare.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/05/26 :  19:37:21  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Alla verkar tro att hela världen kommer rasa samman om näthandeln tar över och handlarna försvinner. Det tror inte jag. Behovet av personlig service, demoprodukter och experttips kommer självklart att finnas kvar. Men detta behov kommer då att kommersialiseras.
Konsulter, "hifi home parties", facklitteratur, mässor och uthyrningsfirmor kommer fylla denna sektor. Kanske skulle det etableras demobutiker i de större städerna. Entry levelprodukterna kan börja säljas i stora butikskedjor som ONOFF.
Som sagt, där det finns ett behov, finns det kulor att tjäna. Frågan är vilket som blir billigast i längden?

Dagens heliga kossa är därmed slaktad =)

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/05/26 :  19:38:24  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
sorry....råkade backa =/

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/05/26 :  19:49:41  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag har en känsla av att man blir seriöst bemött först när man på något vis förmedlar att man tänker köpa grejor, alternativt att man har handlat hos säljaren tidigare. Här tycker jag även klädsel spelar roll... Om jag kliver in med kostym med pressveck i en butik får jag alltid ett annat bemötande än om jag har lappade jeans. (gäller alla butiker nästan, inte bara hi-fi)

Ifos kan jag förstå handlare som inte orkar med ännu en snubbe som bara vill snacka och låna hem prylar som han sedan skall beställa på internet men med mig är det så att jag gärna vill testa och prova prylarna, helst mer än en gång och dessutom fundera på om det är bra ett tag för att sedan kanske slå till.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/05/26 :  20:59:49  Show Profile Send cabasse a Private Message
Akhenaton
Jag förstår vad du menar.
Har gjort ett par rundvandringar i Malmö och märkt en viss attityd som är främmande för jag är van vid.
Det kanske är fördomsfullt men jag undrar om inte Malmö är en aning speciellt generellt (usch vad säger jag...).
The Rock är bra. Har bara goda erfarenheter därifrån.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/26 :  21:23:27  Show Profile Send brumel a Private Message
Det finns ett, hmm, några märken som vill kontrollera marknaden (och skulle nitiska jurister på konkurrensverket säga minska konkurrensen) exempelvis Linn. Mitt eget märke. Linn vill kontrollera att butikerna som säljer deras varor har den kompetens dom är ute efter bla bla ja ni vet. Om Onoff eller Östens radio&TV vill sälja Classik eller Kan så går det inte.
Priset på Linn sätts inte av marknaden utan av Linn och Linnhandlarna.
Det är det som hela diskussionen handlar om tycker jag. Inte om kunden får kaffe eller trevligt bemötande om han köper en splitter Mercedes SLK 320 eller om det finns fler bilar att köpa på annat håll.
Nu går det att importera en Merca. Det är enda sättet att få konkurrens inom märket. Det kan finnas en handlare i varje gathörn men det förändrar inte prisbildningen.
Antalet inköpsställen för Systembolaget skärper väl inte konkurrensen. Ja det finns olika spritsorter att välja på men bolaget är ett monopol och priset bestäms inte på marknaden. Det är helt fundamentalt i en marknad och för den här debatten.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/05/26 21:30:42
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000