Author |
Topic |
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 22:00:20
|
Pass upp sladd snart är ni avslöjade en storskandal inom hifivärlden är på gång! |
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 22:05:12
|
Undra om det på ett Bensinforum.nu skulle finnas lika mycket åsikter om bensin från olika bolag - som det gör när det gäller t.ex. högtalare här..?
Det kan ju t.o.m. vara så att bensinen är en vara, som mycket riktigt kan prissättas lika... ... men det tycker ju bevisligen inte konkurrensverket (eller vilka det nu är som håller i detta), då kanske inte heller en specifik högtalare eller en specifik förstärkare ska kosta lika mycket oavsett var man handlar...
Kanske skall andra faktorer vägas in, lokalhyra, kundunderlag, löner mm. För att man verkligen ska få en rättvis prissättning..
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
Edited by - drkim on 2003/05/23 22:26:30 |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 22:07:12
|
Jag skulle också vilja se det mötet.. hehehehe
|
|
|
Mattias S
Member
461 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 22:16:13
|
Hmm, tror nog att många bortser från det faktum att tillverkarna/generalagenter kan hindra försäljning via nätet och på så sätt hålla sina priser uppe. Hur då ? tja, det är inte olagligt att vägra sälja som producent och om nån skulle klaga så finns det alltid möjlighet att köpa... bara det till orimliga priser. På så sätt kan inte näthandeln få någon marginal och därmed får kunden i slutändan betala ett högre pris än nödvändigt.
Som sladd skrev: "Lika villkor är en sak men detta?"
Jag har ingen förkärlek till näthandeln även om jag gillar att importera. Dock gillar jag inte heller de fasoner som vissa tillverkare/generalagenter har för sig endast för att hålla priserna uppe ut till kund.
Och nej...ovanstående är inget jag hittat på. Det är inget ovanligt med 2 skilda prislistor från tillverkaren/generalagenten. 1 till butikerna och en till näthandeln.
Mvh // Mattias S
|
Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless |
Edited by - Mattias S on 2003/05/23 22:21:30 |
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 22:18:42
|
Jag undrar om inte debattören syftar på, att om generalagentens rekommenderade prislista inte följs så kan det kanske uppstå vissa leveransproblem till butiken som avviker från prislistan.
Att det sen valdes att kallas kartellbildning mm skapade ju lite lustigheter.
OBS: Bara ett förtydligande,har ingen åsikt i huvudfrågan.
Peder |
Våga vara *openminded* |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 22:24:10
|
Jag håller med Sladd delvis. Men för en fattig man som jag så är det inte så lätt. Jag har inte råd med de dyra apparaterna som hifiaffärerna har i Malmö. Jag skulle gärna vilja köpa därifrån men jag är nog tyvärr tvungen att handla från nätet. Fast mina högtalare har jag handlat från Onoff(jag vet inte hifimecka precis). Men det var från en affär och ej från nätet. Mina nya kablar Supra ply 3.2 S tänker jag handla från nätet minhembio. Där tar de 69 kr per meter och jag tror inte någon slår det.
Men den största anledningen det är högst ok är att bor man i Norrland långt ifrån en hifiaffär då förstår jag att man handlar från nätet.
En fråga hur skall hifiaffärena göra för att ta upp kampen mot nätarna. Javisst en del har råd att betala mer, men jag tror nog att de riktiga hifibutikerna hade blivit glada att få in nätfolket och de som handlar från Onoff. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Kemppi
Member
524 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 22:45:57
|
Sladd: Ok då är jag med.
Men nätfirmorna har ju fortfarande inte gjort något fel. Visst ska man gynna den lokale handlaren och det gör jag, alltid. Jag har aldrig handlat något från nätet men kommer förmodligen att köpa lite småsaker från nätet som är MKT billigare.
ang att jag skulle förstå bättre ifall jag var egen företagare.. Efter som min mor drivit lanthandel i 33år och min far drivit skogsavverkning i 36 år så har jag rätt bra insyn i hur företag drivs.
Jag ser fortfarande inte något fel i att driva näthandel. Eller är det bara så att de vanliga butikerna känner konkurensen som bildas just för att nätbutikerna har mindre omkostnader. Billigt är bra för den normale konsumenten. Själv betalar jag gjärna lite extra för tryggheten och personligheten hos min lokale handlare.
Något som nätbutikerna aldrig kan ta ifrån den lokale hifi-handlaren är personlig relation. Det är här hifihandlaren har sina kunder. Bemöter han bara kunden väl så kommer inte kunden att handla hos mycketbilligarepånätet.nu.
|
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 23:24:16
|
Personliga relationer finns på nätet också. Fast inga fysiska.
Bland den bästa service jag fått var när jag köpte en pickup direkt från Japan. Väldigt artig och hjälpsam herre, trots att jag aldrig träffat karln. Alltid svar samma dag (nästan i alla fall).
När det senare visade sig att jag behövde längre skruvar för monteringen skickade han en hel påse. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 21:21:27
|
Monopol är en dålig sak för konsumenten. Det är när Hifibutiken X säljer sitt märke och ingen annan får sälja något annat. Hifibutiken X har alltså total kontroll på marknaden. Så är inte fallet som tur är.
Istället är det en oligopolsituation i Sverige där det finns ett fåtal handlare som kontrollerar utbudet och priset i samarbete med ett fåtal distributörer/importörer. Näthandeln bryter detta mönster.
Jag tycker att det är bra med oberoende handlare som för sitt eget sortiment och sätter egna priser oavsett om dom finns i Ystad eller Östersund. |
Hifiarkeologen |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 22:18:06
|
"Istället är det en oligopolsituation i Sverige där det finns ett fåtal handlare som kontrollerar utbudet och priset i samarbete med ett fåtal distributörer/importörer."
Vilka fåtal handlare kan detta vara?
Någon av de 50 - 70 hifibutiker som trots allt finns i sverige?
Vilket "samarbete" har de med det "fåtal" generalagenter som finns (10 - 20 stycken minst)
Näthandeln bryter mönster. Den åker snyltskjuts på andra människors arbete, investeringar och intresse. Kom igen när de marknadsför egna nya produkter som butikerna sedan får tag på köksvägen efter att ett intresse väckts, då kan vi ju tala om villkor....
Oberoende handlare är det fullt av i Sverige som säljer de varor som de känner för själva. Det är ytterligt sällsynt att handlare ägs av generalagenterna. Den butik som vill sälja varor som alla kan hitta på internet för 30 - 50% rabatt får skylla sig själv men visst är det fint med valfrihet att kunna sänka sitt pris till kundernas fromma så att inget blir över till butikshyra eller lön? Vi kan förmoda att det märket förvinner ur sortimentet. (jo, det är valfritt att sluta sälja ett märke!) In med ett som fungerar, där man kan få en slant över. Protektionism skriker genast de som inget begriper.....
ICA har den typen av ägande av butiker och handlare där den enskilde handlaren i praktiken inte har något att säga till om.
Bensinbolagen har flera butiker som de äger och använder sig av anställda platschefer. I båda fallen kan man tala om styrning och oligopol.
Så ej i hifibranchen där både butiker samt generalagenter slåss ganska duktigt med varandra. Varje segment av produkter, varje prisgrupp, har ett getingbo runt sig med Kinesiska, Japanska, Taiwanesiska, Jugoslaviska, Norska, Danska, Tyska, Engelska, Skotska, Amerikanska, Canadensiska, Finska, Franska, Italienska, Spanska konkurrenter i samma prisklass.
De populäraste kan ibland även köpas hos nätföretagen. Enkelriktat, enfaldigt, snyltande och självmord för de produkter som hamnar där.
Fram för den fria handeln!
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 22:34:01
|
"ICA har den typen av ägande av butiker och handlare där den enskilde handlaren i praktiken inte har något att säga till om."
Öh? Vad? I fråga om vad? Mjölk är mjölk. Lingonsylten Felix, eller vilke märke som helst, får ICA handlaren ta in om han så vill, och sätta ett lågpris/erbjudande som skiljer sig från ICAs rekommenderade ca pris.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 22:43:20
|
I ICA:s värld existerar många ägarvarianter. En av de vanligare är att man äger några aktier i företaget samt sin butik förstås. Den enorma overhead i form av ICA-kort, reklaminsatser, samordnad marknadsföring, samordnad hylldesign, prismärkningssystem, nätansluten kassarapportering..... Utrymme för frifräsare som av någon anledning har ett annat märke lingonsylt för billigare pengar när ICA:s lingonkampanj går för fullt?
Glöm det.
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 22:50:29
|
Visst. Min far var ICA handlare i 20 år. Den hjortronsylt han sålde var av ett mycket orginellt märke som inte såldes via ICA centralt på något sätt. Detsamma gällde lingonsylten. Och båda var mkt omtyckt hos kunderna. Så glöm det Sladd.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 22:58:15
|
Lingonsylthifi, kan de´ va´ nåt...
Säsongsbetonad kampanjhifi alltså. Vad blir det i sommar, bärbar DVD-Audio... |
|
|
SilverSpinnaren
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 23:16:16
|
Thomas A: Numera är det så att det finns tre stora kedjor inom dagligvaruhandeln som köper ut de små oberoende handlarna och styr "sina" butiker med järnhand gällande priser, kampanjer och sortiment.
Till den egentliga diskussionen: Generalagenterna inom hifibranschen kontrollerar bara priserna såvitt jag vet. Det är lite svårt att förklara varför ingen priskonkurrens förekommer inom samma märke annars. Eftersom generalagenten har ensamrätt på varan inom denna marknad (Sverige) och sätter priset så tvingas vi stackars konsumenter betala monopolpriser på hifi. Inte bra!! Jag tycker faktiskt att det är rätt trevligt att nätbutikerna utmanar detta monopol och därmed tvingar till eftertanke. Dessutom: Man får den service och vara man förtjänar baserat på vad man är villig att betala. |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 23:22:03
|
Silverspinnaren,
att det finns ett grundsortiment och en gemensam annonsering innebär inte att den enskilda handlaren inte får ta in andra märken om kunderna så vill!
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
SilverSpinnaren
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2003/05/25 : 00:02:03
|
Thomas A: Det är sant att den enskilde handlaren brukar få tillhandahålla ett visst sortiment utöver bassortimentet men det är, som jag förstått, ganska begränsat. Främst är det till för att handlaren ska kunna tillgodose speciella lokala önskemål. |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2003/05/25 : 00:21:25
|
Bruttopriser är generellt förbjudna inom Sverige. Med det menas att tidigare säljled genom påtryckning tvingar försäljare att följa någon form av gemensam prispolicy.
Det är också generellt förbjudet att som generalagent neka en "lågprisåterförsäljare" leverans av produkter för att uppehålla en speciell prisnivå.
Finns det überruttna generalagenter i Sverige som försöker hindra priskonkurrens mellan sina återförsäljare? I så fall känner min avsky inga gränser - skäms.
En uppmaning till alla återförsäljare. Gå ut med namn på de generalagenter som med påtryckningar söker diktera sina priser (eller ännu värre: vägrat er leverans eller på annat sätt förhindrat er att sälja) så vi konsumenter kan välja produkter från andra distributörer med ansvarskänsla och ett genuint kundfokus.
Med vänlig hälsning, Rickard |
Ino Audio for life |
|
|
trolleri
Member
70 Posts |
Posted - 2003/05/25 : 01:53:30
|
sladd> Med näthandel så är det samma gamla visa. De rider på andras arbete och investering.
Jag tror jag förstår din synfallsvinkel; Icke-näthandlare fungerar som en slags reklam för produkter. Då det kostar att göra reklam säljer icke-näthandlare dessa produkter för en högre summa än näthandlare som ej behöver bekosta reklam (då den redan är bekostad av icke-näthandlaren). Så ja, det är väl korrekt att säga att näthandlare rider på andras arbete :)
sladd> När de sålt tillräckligt mycket av en vara blir den helt ointressant för någon butik att sälja och alltså försvinner den från marknaden. Då försvinner den alltså också från nätfirman... dags för nästa byte.
Du menar att marknaden är mättad.
sladd> Vad tycker egentligen tillverkaren om detta, han som lever på den där apparaten som nu inte säljs alls längre, vare sig på nätet eller i butikerna?......
Om en tillverkares vara har mättat en marknad borde ju tillverkaren vara nöjd, ingen tillverkare räknar väl med att sälja mer än möjligt, eller vadå?
sladd> Ja just det, han är ju företagare och det är ju så "fint" med en fri marknad och konkurrens. Han är säkert för fenomenet. Tror ni inte ?
Jag förstår inte vad du menar eller dess relevans till det övriga du har skrivit, så jag sätter punkt här. |
- I'm a head of my self |
|
|
the_insane
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/05/25 : 01:59:17
|
Jo! Daskapital det finns så ruttna generalagenter, nu hittade jag inte den specefika tråden på minhembio.com, som hadlade om monitor audio och deras generalagent. Men jag hittade en annan tråd: http://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21267&whichpage=2&SearchTerms=generalagenter
saxat ur denna: ...Det kan faktiskt vara så lustigt att vi får arja samtal från återförsäljare som tycker att vi säljer deras produkter till för låga priser. Vad detta beror på är lite svårt att förklara men det har faktiskt endel att göra med ett märkes status...
citat ovan av Per Östling från Ultimate.se
Här tycker jag att vi kan skönja en metod från generalagenter att bara sälja eller, skylta annonsera med, rekomenderat pris. Vad jag kommer ihåg så ska det finnas en tråd om KEF också hur de anser att rekomenderat pris skall följas. I och för sig så är det ett från tillverkaren satt rek. pris lite annorlunda kanske men ändå, ett sätt att hålla priset, statusen, uppe.
fram för bra ljud åt folket.
//galningen |
|
|
SilverSpinnaren
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2003/05/25 : 02:30:43
|
the_insanse: Tackar för en mycket intressant länk! |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/05/25 : 12:18:18
|
Haha, nej jag menar inte att marknaden är mättad, intresset att sälja den från butikernas sida (och generalagenternas) upphör.
Slut med gratisarbete, intresse, tester och demoarbete av butikerna ÅT näthandeln = näthandeln upphör med varan och söker efter nästa som man kan snylta på.
Marknaden mättad...
Tomas A:
Jo, jag är också uppväxt i ICA samt Statoil. Vi hade också jordgubbar från grannfälten, sylt från små tillverkare men detta har inget med diskussionen att göra. Skulle det bli policy att detta inte var riktigt rumsrent så skulle det försvinna direkt. ICA-handlare av i dag är en modern variant av slavarbete. Ingen butik tar fram den alternativa lingonsylten till en förvånad kund som har rabbattkupongen i handen. Han vill heller inte köpa dubbelt så mycket lingonsylt denna vecka. Alltså är det kampanjvaran som volymsäljs. Alternativen kan - nuförtiden möjligen i små butiker på landet - däremellan tjäna som pittoreskt inslag bland hyllorna.
Angående diskussionen om vad som är förbjudet eller inte så är den ganska ointressant. Det är fritt att välja att inte ha en viss butik som återförsäljare. Sköter dom sig dåligt så blir de av med distributionen. Enkelt, bra för alla inklusive kunderna. Konkurrensen finns och är synnerligen livaktig mellan olika märken. Det är där slaget skall stå. Inte vilken butik av 5 stycken som säljer en viss produkt man kan pruta mest hos via telefon....
Ingen handlare är mig veterligen förbjuden att ge kunder rabatt?
Men marknadsför dig: "20 % billigare på Advantage i min butik, handla på postorder" så kan du vara ganska säker att jag kommer på besök och i valfrihetens namn upphör med leveranserna. Det är ett löfte...
Vad butiksägaren gör mellan 4 väggar till en trogen stamkund bryr jag mig inte om alls.
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2003/05/25 : 20:21:22
|
Hej Sladd! Jag menade inte att just Advantage är ett sådant märke.
Dock är det förbjudet att aktivt motverka att en återförsäljare håller ett lägre pris än leverantörens "cirkapriser" eller "rekommenderade utpriser". Se för övrigt punkt 1. i utdraget från konkurrenslagen nedan. Under 8§ finns några skäl för undantag från 6§, men de lär inte vara tillämpliga på hifimarknaden. För att se hela lagen, gå till www.notisum.se, där förövrigt jag kopierade utdraget ifrån.
Konkurrensbegränsande samarbete mellan företag 6 § Om något annat inte följer av beslut enligt 8 eller 15 § eller av 13, 17, 18 c eller 18 e §, är avtal mellan företag förbjudna om de har till syfte att hindra, begränsa eller snedvrida konkurrensen på marknaden på ett märkbart sätt eller om de ger ett sådant resultat.
Detta gäller särskilt sådana avtal som innebär att 1. inköps- eller försäljningspriser eller andra affärsvillkor direkt eller indirekt fastställs, 2. produktion, marknader, teknisk utveckling eller investeringar begränsas eller kontrolleras, 3. marknader eller inköpskällor delas upp, 4. olika villkor tillämpas för likvärdiga transaktioner, varigenom vissa handelspartner får en konkurrensnackdel, eller 5. det ställs som villkor för att ingå ett avtal att den andra parten åtar sig ytterligare förpliktelser som varken till sin natur eller enligt handelsbruk har något samband med föremålet för avtalet. Lag (2000:1021). 7 § Avtal eller avtalsvillkor som är förbjudna enligt 6 § är ogiltiga. |
Ino Audio for life |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2003/05/25 : 21:55:43
|
DasKapital,
Men frågan är väl vad som är relevant marknad, geografisk avgränsning, substituerbarhet etc... Den juridiska verkligheten känns inte så självklar som lagtexten verkar ge sken av . |
|
|
Kemppi
Member
524 Posts |
Posted - 2003/05/25 : 22:12:14
|
Sladd: Ska jag fortfarande starta mig ett eget företag? |
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
|
|
Topic |
|