Author |
Topic |
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 12:51:59
|
Vänta i 9 veckor för att spara 400 kr låter ....hhmmm |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 12:54:21
|
Finns ju ett bra talesätt... "Snålheten bedrar visheten..." |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 12:59:39
|
Även om man har en näthandel så ska man hålla en bra kundpolicy och värna om sina kunder..men tyvärr verkar det inte alltid som dom tycker det..verkar vara att dom gömmer sig bakom datorn..Tråkigt, då såna här oseriösa firmor skadar hela näthandlen...Fram för bojkott av sådana firmor och leve konsumenten !!!
/Martin |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 13:00:27
|
Hej Pjortre!
Du är bara avundsjuk på Apparat.se koncept! Den är ju suvurän dvs ta betalt idag, leverera gårdagensprodukter. Man kanske skulle starta en datorbutik på samma koncept, vad sägs t ex om att idag ta betalt för en Intel P4 3,16 processor och leverera denna om ett halvår när den gått ned minst 25% i inköpspris. Jag hade nog hellre betaltlite extra och fått "prylarna" direkt. Mvh Kenth |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 14:41:34
|
Vad är syftet med tråden? |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 14:52:47
|
quote: Vad är syftet med tråden?
Att man inte ska stirra sig blind på priserna på nätet...alla mynt har en baksida. |
Konsult hos Consulterna |
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 14:53:44
|
Kloka ord Pjotre! Det är tråkigt när en del internethandlare beter sej så, men dom mesta är justa.
/PO |
|
Edited by - poman on 2003/05/20 15:10:48 |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 15:20:35
|
Bara en parentes, det finns IRL handlare som kan uppfattas som oseriösa...Vet själv av ett ställe som jag ställer mig tveksam till. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Herrmann
Member
73 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 15:24:37
|
Jag kan också dela ut en fet diss mot apparat.se Först tog leveransen 4 veckor. Prylen var trasig så jag skickade tillbaka den. Att den var trasig var iofs inte deras fel. Jag fick veta att det skulle ta ca. två veckor att få den fixad... fem veckor senare utan ljud i hemmet hävde jag köpet. Om ni ska handla från dom rekomenderar jag även en god portion tålamod. Det är halv omöjligt att komma fram via telefon och dom svarar inte på mejl. Jag säger som Percy Nilegård...ICKE!' /Herrmann |
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 15:58:26
|
Personligen har jag inga problem med att det finns lågt pris/låg service alternativ och högt pris/hög service alternativ. Ibland är det skönt att kunna välja och varje företag har ju fri rätt (i teorin åtminstone) att välja sin egen affärsmodell.
Frågan är bara om det är Apparat man ska klaga på?
Apparat får säkert bara köpa sina "apparater" av Svenska distributörer, med stora lager, om de följer den hårt styrda prissättningen som distributörer och handlare kommit överens om. Om Apparat vill sätta lägre priser än vad som är tillåtet får de nog inga leveranser och tvingas att köpa in från utlandet, från olika "tillfälliga" leverantörer. Givetvis innebär detta problem med leveranserna ibland. Alternativet är ju annars att lägga ner verksamheten.
Så man kan ju fråga sig vem som egentligen är orsak till problemet?
NAD t ex tillåter ju inte ens tyska hifi-butiker att visa priser på deras produkter på webbsidor längre. Att ett företag som Apparat går förbi hela kontrollsystemet gillas säkert inte av NAD som man t o m kan misstänka gör sitt bästa för att störa leveranserna?
Ursäkta om jag är negativ men jag har sett för många exempel det senaste året på extrem konkurrensbegränsning inom hifi-branschen.
Företag som Apparat skapar åtminstone en lite konkurrens, hur usla de än är på att leverera. Sen skulle jag själv inte tycka det var värt besväret för några hundralappar men ibland skiljer det ganska mycket i pris.
/Stefan |
Man borde inte sova. |
Edited by - n/a on 2003/05/20 15:59:28 |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 16:09:57
|
Håller med, monopol ska motarbetas.
Att det går dåligt för hifi-försäljare idag beror på att 80-talet är slut sen 13 år tillbaka.
förklaring > det har kommit saker som PC, hemmabio, mobiltelefoni, etc. och en stor minskning av köpkraft för de flesta människor = lite pengar, många nöjjen. |
|
|
cabasse
Member
114 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 19:15:50
|
Jag håller inte med om gnället. Har själv beställt från Apparat och leveransen gick på ett par veckor. Dom svarade snabbt på mail och var trevliga och hjälpsamma på telefon (dock var det svårt att komma fram).
Men... Jag misstänker att dom helt enkelt gör som vilken konsument som helst d v s beställer där det är billigast. Min pryl kom från en adress i Tyskland så den hade (troligen) inte passerat någon svensk generalagent.
Å andra sidan vad spelar det för roll med Europa-garanti. Man kanske kunnat spara ännu mer om man beställt direkt från Tyskland. |
Vissa saker kan inte värderas i pengar. |
Edited by - cabasse on 2003/05/23 19:16:47 |
|
|
yahriel
Member
468 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 19:28:59
|
Sanoj & Pjotre: Påstår ni att jag är snål? Sanningen är att dom hela tiden lovar att den ska komma nästa vecka. Och nu har dom även lovat mig att jag ska få kompensation för den långa väntetiden. Så dom kryddare det hela för att få mig att stanna kvar. Jag menar, 400kr billigare plus kompensation i vilken form det nu blir är ju inte helt fel.
P.S. Det var alltså jag som startade tråden om APPARAT.SE på DVDForum. |
Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com |
Edited by - yahriel on 2003/05/23 19:29:58 |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 20:02:37
|
Detta gamla tjat om monopol...
Hittat på nätet ur en uppsats om marknadsföring:
Monopol är den raka motsatsen till konkurrens. Det är när ett enda företag står för hela utbudet. Detta leder till högre priser och lägre producerad kvantitet. Monopolföretagen ser inte heller priset som givet utan de bestämmer själv priset. De är till skillnad mot ett företag som verkar i en fri konkurrens ingen pristagare, utan en prissättare. Priset sätter de naturligtvis så att de får maximal vinst.
Posten är ett företag som har (nästan) monopol. För att undvika de uppenbara nackdelarna så styrs det av många regler för allmännyttans skull. (med varierande framgång...)
Många länder har monopol på enskilda varor, t ex socker.
Monopol finns inte när det gäller hifi. Det är inte monopol när t ex Arcam (för att ta en av de större aktörerna) förväntas kosta samma sak oavsett butik i landet. Det existerar en rekommenderad prislista som handlarna vanligtvis följer. Är priset för högt satt så kommer konkurrensen att ta kål på Arcam eftersom man då köper något av de 30 alternativ som existerar i varje prisnivå.... Alternativen finns i samma butik eller hos närmsta andra hifibutik.
När det gäller kedjor av den typ som hifiklubben representerar så har jag ingen koll, min kunskap gäller bara "vanliga" hifibutiker med enskilda ägare.
Med näthandel så är det samma gamla visa. De rider på andras arbete och investering. När de sålt tillräckligt mycket av en vara blir den helt ointressant för någon butik att sälja och alltså försvinner den från marknaden. Då försvinner den alltså också från nätfirman... dags för nästa byte.
Vad tycker egentligen tillverkaren om detta, han som lever på den där apparaten som nu inte säljs alls längre, vare sig på nätet eller i butikerna?......
Ja just det, han är ju företagare och det är ju så "fint" med en fri marknad och konkurrens. Han är säkert för fenomenet. Tror ni inte ?
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 20:21:03
|
Personligen betalar jag mer än gärna för att få sjunka ner i en fåtölj/soffa med en god expresso och avnjuta ett par högtalare eller olika elektronikprylar för att sedan ta en diskussion om hur musiken presenterades. Prova med olika kablar, låna hem grejer, tom (ja, det har hänt) få en vän som delar mitt intresse och som dessutom har det som yrke.
Jag kommer ALDRIG att handla hifi på nätet ALDRIG.
Min inställning kan bero på att jag bor på västkusten där Sveriges (världens??) bästa handlare finns. Personliga favoriter är Ågrens i gbg, Hifi consult Alingsås, Radiolagret gbg, Tonläget gbg, Ljudkällarn gbg, hifiklubben gbg. På alla dessa ställen har jag blivit bra bemött. Dessutom finns det en guldbutik till nämligen Hifistället där du också får en mycket personlig service tom jag sist trots att jag och ägaren inte alltid har samma åsikter. Det är ju också en del av tjusningen.
Detta betalar jag gärna lite extra för.
|
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 20:28:01
|
Med samma resonemang kan man utan problem säga att det är dåligt att köpa begagnat. Då får hifibutiken agera lyssningsställe, men prylarna köps någon annanstans...kan inte annat än hålla med iofs - jag skulle köpa mina nuvarande högtalare från en lokal handlare, men kunde inte säga nej när jag fick erbjudande om samma modell för 8000 mindre.
Som konsument får man alltid göra en avvägning av hur mycket det är värt att få det där lilla extra från lokale handlaren, och även hur mycket ens principer är värda när det kommer till kritan Jag erkänner rakt av att jag känner mig lite skamsen för att "min" lokale handlare inte fick sälja till mig, men någonstans går en gräns...och med 8000 diff har den gränsen passerats för ett bra tag sen för min del är jag rädd. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 20:34:53
|
Begagnat känns faktiskt lite som en annan grej. Kan inte butiken fixa fram likvärdigt så vad skall man göra???
Men nytt?? NEJ!! Inte jag i alla fall. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 21:18:46
|
Det ena utesluter väl inte det andra? Finns en massa bra grejer man kan köpa på nätet, antingen för att det är billigt, eller för att det inte går att få tag på någon annanstans.
Jag har, peppar peppar, bara fått bra eller åtminstone hygglig service på nätet. Minst lika bra som i butik och ibland bättre.
Butiker får de kunder de förtjänar och näthandlare likaså.
Tror att vem som helst här har minst en dålig affär i butik under bältet och skulle kunna starta en liknande tråd fast tvärtom. Apparats strul säger väl ingenting om näthandel i allmänhet?
Det dras alldeles för mycket över en kam här, tycker jag, bland näthandelkritikerna. Påminner mig om artikeln i något av de första numrena i HiFi+, där allt vad nätet hette (inklusive forum som det här) sågades med fotknölarna. Som tur är har de mjuknat.
Nej, jag lyssnar inte i affär först och köper på nätet sen. Jag chansar. Köper jag dyrt eller något jag är tveksam till, lånar jag hem och handlar sedan där. Alla sätt har sina för och nackdelar, men tro inte att näthandeln kommer att försvinna, snarare förfinas. Man kan inte bromsa sig uppför en uppförsbacke. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
Kemppi
Member
524 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 21:21:30
|
Nåja.
Det är trotts allt inte bara när man handlar på nätet man får vänta. Själv fick jag bara vänta i 2månader på mitt Electrocompaniet försteg. Om det beror på Electrocompaniet eller Tonkraft vill jag inte svara på. Ett tack till Jan på Tonkraft för all hjälp iaf. Tack Jan!
Hur som haver så verkar iaf moderatorerna på denna sida väldigt duktiga på att påpeka hur värdelöst näthandel är, varför? Har dom vinstintressen i andra företag som förlorar kunder till dessa eller?
Som sladd så fint sa: "Med näthandel så är det samma gamla visa. De rider på andras arbete och investering. När de sålt tillräckligt mycket av en vara blir den helt ointressant för någon butik att sälja och alltså försvinner den från marknaden. "
Som jag uppfattar det så säljer alltså näthandeln så pass mycket att en vara blir ointressant för konsumenten? eller har jag helt fel då? Då måste ju näthandel vara MKT bättre än vanlig handel efter som den verkar konkurera ut den vanliga handeln, ialla fall när det gäller billigare produkter.
De som har nätbutikerna är trotts allt egna företagare. Det innebär att någon måste slita ärslet av sig för att få det att funka, vissa lyckas och andra inte. Egna företagare är en beundransvärd grupp! Så sluta hacka på dom och gör lite nytta själva. Skapa något istället för att försöka bryta ned.
Eller det bästa; Starta ett eget företag så att vi kan klaga på er, för ingen är perfekt!
my 2 cents
|
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 21:40:43
|
Kemppi:
Vår koppling till branchen finns redovisad i princip överallt för att undvika resonemang under dold flagg, det är bara att läsa innantill.
"Som jag uppfattar det så säljer alltså näthandeln så pass mycket att en vara blir ointressant för konsumenten? eller har jag helt fel då? Då måste ju näthandel vara MKT bättre än vanlig handel efter som den verkar konkurera ut den vanliga handeln, ialla fall när det gäller billigare produkter."
Du har fattat fel.
Omsättningen på hifi har gått ned kraftigt sedan 80- och 90-talet. Detta är på inget sätt näthandelns "skuld". Men varan blir inte ointressant för kunden. Den blir ointressant för butiksägaren som först köpt in, sedan demonstrerar och i sista änden förlorar affären till näthandeln. Sådana varor tar man inte i med tång. Om du hade företag skulle du förstå bättre kanske. Det är parasitering. Uppmärksamheten, skriverier i tidningar, att sända kartonger för tester och demos, att sälja in prylarna till en butik som sedan i sin tur skall skapa och vidmakthålla intresset i "sin" stad.... Både generalagenter och butiker har lagt åtskilligt med krut och kraft (samt pengar) för att snyltarna skall tjäna en slant.
Man behöver inte vara kunnig eller vara butiksägare för att förstå hur snett detta är. Lika villkor är en sak men detta? Nä.....
Sedan om man tror att det bara handlar om principer, ungefär som att dricka rättvisemärkt piss-kaffe för att det är så ädelt.... Här är det tal om sämre nåbarhet, oftast obefintlig lyssningsmöjlighet innan köp samt övriga nackdelar som ren postorder har.
Hififorum.nu tar klart ställning emot denna typ av verksamhet och vi tar gärna diskussioner som den här. Det finns inget olagligt i verksamheten och man får tycka om den om man vill. Man får också tycka att det är en form av parasiterande och prata för det. Som vi gör.
Gynna din lokale hifihandlare. Ger han dålig service eller är omöjlig på alla vis så åk till grannstaden. Eller handla av de nätfirmor som agerar lokalt i Sverige och har egna generalagenturer. En av våra annonsörer är ett sådant exempel.
,
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 21:45:21
|
Håller med dig Sladd, det existerar nog inget monopol inom hifi-sverige, men det du beskriver kan ju å andra sidan klassas som kartellbildning..
Det höll ju även bensinbolagen och asfalltläggningfirmorna på med kostade dem en liten slant, plus fängelse för en del om jag inte minns fel..
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 21:51:28
|
Kartellbildning är något helt annat, det är när konkurerande företag går samman och sätter priset. Här handlar det om att en GENERALAGENT har satt en rekomenderatprislista till butikerna... Har inget med varandra att göra... |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 21:53:11
|
Tror att du också fattat fel.
Bensinbolagen påstod att de inte samarbetade. I hemlighet gjorde de upp för att hålla priset på en hög nivå. Olaglig kartellbildning.
I hifivärlden skulle alltså vi på HiFi Consult(QRS, Terminator, Advantage m fl) träffa Tonkraft(Dynaudio, Gryphon m fl), Ljudtema (Arcam, Audiovektor m fl), Linn, Audionord (Krell, Sonus faber m fl), PL Audio (Harmonic Tech, JM Lab Audionet m fl) och många fler en gång om året och komma överens...
Den träffen skulle videofilmas.....
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 21:57:18
|
Ha ha ha ha ha....... |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/05/23 : 21:58:49
|
Och vad var det som var så jäkla roligt med den dåliga liknelsen ???? |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Topic |
|