HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med högtalarbygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tedde
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/05/18 :  21:58:15  Show Profile Send tedde a Private Message
Jag har tänkt att bygga ett par golvhögtalare och behöver lite råd. Jag har inte byggt några högtalare tidigare men har gjort en del annat.
Högtalarna ska göras rundade typ dom som chrille visade upp på forumet för ett tag sen.
Måtten som jag har tänkt mig är följande:
Höjd 850mm
Baffelbredd 200mm
Maxbredd 230mm
Bredd i bakkant 100mm
Djup 300mm

Chrille använde tunn plywood till rundningen. Jag funderade på om man kan använda masonit i flera lager.
När man sen kommer till val av element så funderar jag på att använda Vifa P17WJ som bas eftersom jag har ett par liggande. Diskant har jag inte funderat på ännu.
Jag är totalt nollad på det här med filter så jag hoppas på lite hjälp.
Jag är ute efter en allroundhögtalare med hyfsat bra bas. Jag har sett några byggen på internet typ Kai Stark:s V3 http://www.kaiaudio.com/diy2001/kaiopen.html.
Har även funderat på att använda komponenterna som används i Proac-klonen. Kan jag använda ex. proac-filtret till min låda om jag har samma element och samma lådvolym?

/H

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/18 :  22:04:40  Show Profile Send Nagref a Private Message
Om du ska använda samma filter så måste du (om du vill ha maximal kvalitet) ha samma element...
P17Wj är nog rätt trevliga. Är det 8 ohmsversionen eller 4 ohms? Hur många hade du tänkt att ha per högtalare (ett eller två) Ett krväver ca 20-25liter och två kräver det dubbla. Har du två så kan den diskant som vi har i hfls-1-högtalaren passa bra. Vifas Dx25. Vill du ha någon som ser roligare ut så kan du ha Vifas XT25 (jag har två över om du behöver... ).

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

tedde
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/05/18 :  22:15:09  Show Profile Send tedde a Private Message
Tanken var att använda samma element och filter som V3 eller samma element och filter som Proac. Är det någon som har andra förslag på element och filter som skulle funka bra så är jag öppen för förslag. Scab-speak är ju ganska dyra..
Eftersom det lär bli ganska mycke jobb med lådorna så vill man ju att dom ska låta bra....

/H
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/19 :  00:46:03  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
tedde, du behöver inte bara samma ellement som Nagref så klokt pekade ut utan även en låda med samma mått för att filtret ska fungera.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

tedde
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:01:42  Show Profile Send tedde a Private Message
Elementen jag har är P17WJ 8ohm. Dessa element kan jag skrota om det är någon som har någon annan lämplig konfiguration med element och filter.

Jag tänkte använda plywood till dom rundade sidorna men tänkte ändå höra vad ni anser om masonit. Masonithögtalare känns kanske för amatörmässigt men det är nått som jag lätt får tag på i mängder.

/H
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000