HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 På jakt efter fasen (mätningar...långt)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/14 :  22:15:12  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag måste bara få berätta om mina modifieringar i mitt aktiva filter i högtalaren, och vilka saker som jag råkat ut för. I brist på simuleringsprogram så har jag försökt på manuellt vis att få min låda, filter och element att spela ihop. I de första filtren delade jag vid 2100 Hz, och tyckte att jag fick en hyfsad respons on-axis. Off-axis fick jag en puckel mellan 2-4 kHz som inte lät så bra.

Efter många små modifieringar i delningsfrekvens och Q så fick jag fortfarande skumma resultat som inte verkade stämma med mina teorier. Men jag skulle bli än mer förvånad. Jag försökte hitta fasläget genom att invertera diskanten och fann att den spelade väldigt konstigt. Mina högtalare har en "inbyggd" lutning på 7-8 grader för att diskanten ska få en teoretiskt sett, bättre akustik fas. Jag provade nu att luta högtalaren i olika riktningar, bl a framåt så att baffeln blir helt lodrät. När jag då mätte med och utan reverserad diskant fick jag följande:



Mätningen är gjord i nollgraders-axis men på två höjder; 84 cm (diskanthöjd) och 94 cm (motsvarande ca 8 grader från diskantaxis). Det resultatet som jag fick var att den reverserade diskanten (röd + grön) blev en hyfsad summering men den korrekt kopplade diskanten blev utfasad (blå och lila). Bry er inte så mycket om texten jag har nu börjat kalla dessa tvärtom, men det är inget felkopplad internt i högtalaren. Ej heller vid förstärkarna. Men kan det vara så att en av slutstegen spelar med omvänd fas? Nog om detta, konstigt är det att den akustiska fasen verkar bli korrektare med en lodrät baffel, till och med att loben spelar 8 grader uppåt????

Följande graf visar hur responsen ser ut 30° offaxis:




Vid 84 cm ser off-axiskurvorna (0, 30 och 45 grader) ut så här:



Noteras skall att miken har en 2.5 dB höjning som börjar vid ca 6 kHz och slutar vid 10 kHz. Toppen som syns vid högre frekvenser kan därför vara överdriven. Fallet över 10 kHz vet jag inte vad den kommer ifrån. Diskanterna skall vara raka till 18 kHz, enligt Peerless och Öhmans mätningar.

I mina många försök att få bort 2-4 kHz toppen så har jag nog lyckats. Men jag vet nu inte om mina tidigare försök skulle ha varit bättre, om jag visste att jag skulle ha kopplat om diskanten "fel" eller lutat högtalaren framåt. *Suck*

Nåja, responsen vid 74, 84, 94 cm on-axis ser ut så här:




Fortfarande är jag inte nöjd. Framförallt toppen som jag har runt 1-1.5 kHz retar mig. Men med facit i hand så skulle kanske någon av mina tidigare lösningar varit bättre, om jag bara vetat lite mer. Nästa gång, om det blir någon, så köper jag en simulator eller ett par färdiga högtalare....


THomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/05/19 :  17:54:26  Show Profile Send AndersP a Private Message
Va fint att elementen har börjat spela ihop! Det är ju liksom det som brukar va det svåra.
Jag bara garvar åt din lilla puckel vid 1-1.5k. Den hade jag gott kunnat leva med. Men det är ju klart, jag kanske kan leva med det mesta. Har haft Yamaha ns20m i 15 år tex.

Ska man va lite seriös kunde man gissa på lite konkantresonanser eller lådskrammel kanske. Jag hade en gång en länk ( varför raderar man något så högtstående som DIY-länkar? ) till en asiatisk självbyggare som höll på med Seas Excel - basar i tvåvägare. Han limmade asfaltgummi på korgarna, borrade flera skruvhål i frontplattorna för att fästa dom bättre mot baffeln osv. Han mätte före och efter vart och ett av sina olika " treatments " och hade jättefina resultat. Hade vart kul att släppa lös honom på din puckel måste jag säga. Du kanske kan få länken av nån mer vaken person som läser det här.

Förresten, är du säker på att det inte är nåt med din mikrofon, ljudkort eller att du har nån rumsresonans?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/19 :  23:35:56  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej,

trevligt med lite respons. Efter detta har jag orkat gjort lite ytterligare modiferingar med lyssning. Jag tyckte inte att de tidigare filtren lät speciellt bra utan att det lät bättre förr, så jag har ändrat tillbaka.

Så nu har har jag igen minskat lite på baffelstödet, ändrat till Q=0.79 på ena halvan av LP filtret, och Q=0.61 på ena halvan av HP filtret.



Nu ser responsen kanske inte rakare ut men det låter bättre. Har nu en liten dip mellan 3-4 kHz on-axis.

Har också lagt in en mätning på en BW802 högtalare som jämförelse...

Jag har suttit ikväll och funderat på om jag ska löda igen, även om det låter bra. Vet dock inte hur jag ska göra för att jämna ut responsen vid 1-1.5 kHz, men kanske jag ska öka responsen ytterligare mellan 1.5-2.5 någon dB och sänka gain något.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000