HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlurar till Mor, hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/17 :  15:31:26  Show Profile Send Johansson a Private Message
Nu behöver jag hjälp med att sätta ihop en liten hyfsat bärbar anläggning till min kära mor som fyller år på morsdag. Jag lovade henne en i julklapp, men det har liksom inte blivit av...

Budgeten ligger runt 4000:- och det som ska ingå är hörlurar (inga dasslock då hon har rätt litet huvud), hörlursförstärkare och en bärbar cd. Eventuellt kan det räcka med bara en bärbar cd och lurar, men det måste låta hyfsat då jag kan tänkas tjyvlåna den ibland.

Snabba tips tack, för jag måste beställa fort som faen ifall det ska hinna fram innan helgen!!!

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 06:00:50

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/05/17 :  16:17:55  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Koss porta pro som lurar? fast det kanske är i fel budgetklass...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/17 :  16:41:38  Show Profile Send marbrink a Private Message
Den här cd:n http://www.larsbengtsson.se/prod_view.asp?Id=sondej955
och ett par lättdrivna lurar. Det finns hur mycket som helst att välja på men portabla lurar brukar Sennheiser, Sony och Grado vara bra på! Helst impedans på under 100 ohm om du inte ska ha lurförstärkare.
Om du ska ha en lurförstärkare också så kika på project headbox.

Lycka till!
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/17 :  18:45:39  Show Profile Send rolandm a Private Message
Hörlursförstärkare: Project Head-Box (1 995 kr.)
Hörlur: Grado SR-60 (1 075 kr.) är riktigt fin, men den spräcker nog budgeten så Koss Porta Pro är helt OK för pengarna (ligger på runt 700-750:-). Eller varför inte prisbomben Philips HP-800? Halva priset mot Koss Porta Pro, och skillnaden i ljudkvalitet upplever jag som hårfin. Dessutom har Philipsen bättre byggkvalitet, mina PortaPro gick sönder. Muffarna släppte, tyget förstörde sig själv. Men OK, jag hade dem i många år - men ändå...

Har en Philips CD spelare till detta, köpte den för runt tusenlappen och den låter bra.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/17 :  18:59:46  Show Profile Send marbrink a Private Message
lägg hellre mer pengar på lurar än på lurförstärkare..
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/17 :  23:10:26  Show Profile Send divander a Private Message
Jag tror också att det kan vara bra med en lite dyrare lur och en enklare förstärkare. Hur skall hon använda den? Ska hon ha den hemma och lyssna på, skall hon ha den när hon sitter på bussen eller kanske näg hon är ute och springer eller cyklar?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/18 :  00:30:27  Show Profile Send Johansson a Private Message
divander: Hon lär nog ha den bredvid fåtöljen hemma. Har hon inte börjat springa än vid 52 års ålder så lär den nog inte hända framöver heller...

Hittills så lutar det åt en SONY D-EJ955 bärbar cd och Philips HP 890. Lars Bengtssons har bägge två hemma vilket är ett plus. I framtiden lär jag väl investera i en lurförstärkare men som ni säger så är det bättre att prioritera lurarna just nu. Hon lyssnar heller inte särskilt högt så nog kommer hon att klara sig även om lurarna är lite trögdrivna.

Tack för tipsen!

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/18 :  00:39:35  Show Profile Send rolandm a Private Message
Utbudet i Sverige på bra, billiga hörlursförstärkare är tyvärr tunt i Sverige. Men, de ger ett lyft och jag tycker lite grann att det är slöseri att lyssna på en bra lur genom en dålig utgång för det är mycket som försvinner. En hörlursförstärkare kan ge ett rejält lyft även till en billig hörlur.

Med mina billiga Philips HP-800:or så hör jag en tydlig, klar skillnad mellan min bärbara CD spelare och min stationära (och då har jag ändå en riktigt bra bärbar...). Ändå är den inbyggda hörlurstärkaren i min Micromega bara sådär. När jag hade en NAD 306 så brukade jag köra via hörlursutgången på den, för den hade en bättre hörlursutgång än Micromegan. Det var en tydlig skillnad...

Risken med att köpa en bra lur till en bärbar CD spelare med en halvtaskig hörlursutgång, det är att ljudet blir tröttande därför att den bra luren tar fram alla fel. En billigare lur, som HP 800 istället för HP 890, är mer förlåtande och därmed i längden mer lyssningsvänlig.

Men det är väl som det är med högtalare och förstärkare, vissa vill lägga krutet först medan andra spenderar nästan hela budgeten på högtalarna. Jag tillhör dem som tror på att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/18 :  00:57:01  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jag bör väl tillägga att min mor inte direkt tillhör skaran med kritiska lyssnare, i likhet med de flesta fruntimmer så gör det detsamma hur det låter så länge det hörs vad som spelas...

Att jag då lägger så mycket krut på grejorna kan väl liknas med när man var liten och köpte Turtles-tuggummin för 50 kronor till henne i födelsedagspresent bara för att få samlarmärkena, jag har alltså tänkt lägga beslag på lurarna lite nu och då...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/18 :  01:22:33  Show Profile Send divander a Private Message
Att hon säger att det inte spelar någon roll hur det låter betyder inte att hon inte uppskattar braljud. Bara att hon inte är medveten om det. Om det låter bättre så kommer hon att lyssna oftare, längre och vara mer nöjd efteråt. Men hon är kanske omedveten om det. Jag tror att det även är viktigt att lurarna sitter bekvämt. Det är förmodligen något som hon kommer att reagera på ganska snabbt. Bekväma och lätta lurar är nog inte så dumt. Om hon bara kommer att sitta still med dom så behöver man heller inte tänka på att dom skall vara små och ihopfällbara. Glöm inte heller att de inte får förstöra hennes frisyr. det kommer hon defenitivt att reagera på. Kanske ett par Sennheiser HD570 eller HD590. Dessa tycker jag sitter bekvämt. Och de låter inte heller så dumt.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/18 :  01:37:38  Show Profile Send yalpa a Private Message
Vad ska du med en lurstärkare till?

En topp-discman från sony kan driva HD600 finfint, en X-can V2 förbättrar inte ljudet nämnvärt, bara förstärker svagheterna hos Sonyn. Keep it simple, ingen idé att köpa en massa halvtaskiga grejjer för pengarna. För 4000 får du HD600 och en topp Discman, beställ från Askdirect i London, eller köp här, fast då får du nöjja dig med HD580. Dock lär inte skillnaden mellan de två lurarna framhävas av en Discman, så då är det smidigare att köpa på plats. Jag ska ha en HD600 till min D-EJ925, har testat några gånger, funkar kanon, speciellt kvällstid, helt underbart då man ligger och ska somna, man vill bara lyssna mer.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/18 :  12:16:46  Show Profile Send divander a Private Message
Hur mycket bättre låter de dyrare bärbara cd-spelaren? Man känner ju ofta att det är en stor skillnad i byggkvalité. Batteritider, skakminne och annat verkar även bli bättre. Men är det stor skillnad på ljudet i mellan och den lite dyrare prisnivån?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/18 :  12:19:16  Show Profile Send marbrink a Private Message
jag tror dom dyrare cd-spelarna är lite bättre pga att de oftast är byggade i dyrare och bättre material än plast. t ex aluminium och magnesium.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/19 :  00:12:08  Show Profile Send divander a Private Message
Dom är i alla fall trevligare att hålla i. Det är ju i och för sig värt en del det mé.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/19 :  00:26:04  Show Profile Send marbrink a Private Message
jag tänkte mer på att aluminium är mer avstörande =)
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/19 :  11:40:09  Show Profile Send Johansson a Private Message
Nu är SONY:n och Philips 890:orna beställda, jag tackar och bockar för tipsen och ska återkomma med en lyssningsrapport...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/19 :  12:41:26  Show Profile Send divander a Private Message
Är det någon som vet om det är något cdspelar-fabrikat som överlag är bättre eller sämre (ljud och kvalité).

Oops! I did it again
Go to Top of Page

PenPusher
Member

51 Posts

Posted - 2003/05/19 :  13:57:20  Show Profile Send PenPusher a Private Message
Äger själv en SONY D-EJ955 och är mycket nöjd (minus för att söktiden lite slumpmässigt ibland - väldigt sällan - kan bete sig underligt när man sätter i en ny CD; lång söktid), att den är supersnygg och har fantastisk batteritid (den håller verkligen i sina 92h/uppladdning) skadar ju inte heller.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/19 :  15:57:21  Show Profile Send marbrink a Private Message
sony och panasonic räknas som dom två bästa fabrikaten av bärbara cd-spelare. Både ljud- och kvalitetsmässigt.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/19 :  16:04:51  Show Profile Send rolandm a Private Message
Vill även lägga till Philips till ovanstående.
Philips har ofta lite fylligare ljud än Sony, med mjukare diskant. Kvaliteten i övrigt är det inget fel på heller. Philips var en av de första som tillverkade bärbara CD-spelare. Jag minns min från slutet av 80-talet med externt batteripack för 6 stycken AA. Det har hänt saker sedan dess. :-)

Aiwa lär vara bra också, men de har aldrig tillhört storsäljarna. (kan bero på dålig distribution och marknadsföring).

Talar vi mindre bra så finns det ju många billiga... AFK, Denver, Luma...

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000