HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Sennheiser HD 570 / 590. Lika sköna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/05/12 :  20:03:48  Show Profile Send optimus a Private Message
Sitter just nu och lyssnar med ett par hemlånade HD 570 och tycker de är helt underbara! Har testat både 580 och 600 men de föll bort pga komforten, plus att jag inte tyckte det var så stor skillnad mellan 600:an och 570 att det var värt ca: 2000:- mer.
Nu vänder jag mig till er som lyssnat på både 570 och 590 för kommentarer m.m.
Är det mycket bättre ljud i 590? Är de sköna att ha på en längre stund (har suttit med 570 i 90 minuter utan att tröttna)? Har läst lite på audioreview.com och alla är överens om att 590 är den bättre luren... Vad tycker ni?
(Vill speciellt veta hur komforten är jämfört med 570)

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 06:01:21

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/05/12 :  20:05:40  Show Profile Send optimus a Private Message
Glömde: Driver dem just nu med ett Musical Fidelity X-Can v2.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/12 :  20:26:07  Show Profile Send yalpa a Private Message
Beror på hur stora "paraboler" som ska rymmas under kåpan, givetvis med full rörelsefrihet så du kan fläkta då det blir varmt.

Nu när det är sommartider så kan du tänka på at lurarna är asbilliga i London, drygt 1300 för 590-n. Jag har tyvärr bara testat den och 600, så jag har inget svar på din fråga, skulle bara tipsa om UK.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/05/12 :  22:26:56  Show Profile Send optimus a Private Message
yalpa: Hur tyckte du 590 stod sig mot 600:an?
Var det mycket som skillde ljud- / komfortmässigt? Själv tycker jag att 600 och 580 "trycker" lite för mycket mot huvudet (kanske har extra stort huvud) och vill ta av dem efter en stunds lyssnande. Kännde du något sånt när du testade 590?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/13 :  00:21:06  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jupp, HD600 trycker rätt bra mot skallen, fast att jag har rätt liten boll. Jag upplevde ljudet i HD590 som lite skitigare och mer loudnessaktigt. Jag måste säga att jag föredrar HD600, men du måste testa själv, för det finns folk som tycker tvärtom. HD590 väger mindre och är klart bekvämare, speciellt om du ska röra på dig.

mvh. Adam
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/13 :  13:47:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Har här jag en del info att bidra med, dock tyvärr inte om hur HD570 låter, men men...

Hemma har jag ett par HD590 och ett par HD500. På jobbet finns HD600. Och jag tycker så här:

HD590 är sköna på huvudet.

HD600 trycker mer än HD590, faktiskt så pass at det känns som en rätt stor skillnad. Efter ett tag vill man helst ta av sig HD600 för att det trycker för mycket. (jag har nog normalstort huvud, kanske ovanligt hårt eftersom det är en träskalle)

Det är bättre ljud i HD600 jämfört med HD590. HD590 känns tunna i basen jämfört med HD600.

Sedan skiljer det lite storleksmässigt mellan HD570 och HD590. HD570 har något mindre kåpor än HD590, de ser lika stora ut som hos HD500. HD500:ans kåpor täcker ändå hela örat. Kanske upplevs t o m HD590 som lite onödigt stora efter en stunds lyssnande.

Generellt sett har jag aldrig varit speciellt nöjd med HD590 p g a ljudet som jag tycker är "skrikigt".

HD500 låter väldigt "basigt" och bör undvikas för "seriös" lyssning. Men de funkar bra utomhus till freestylen t ex. En bas som ligger mittemellan i nivå skulle vara att föredra, typ HD600, men den upplever jag som för stark i det övre basregiostret samtidigt som den återger för svagt i det lägsta basregistret. Så egentligen är jag inte helt nöjd med HD600 heller.


I det långa loppet är det nog värt att lägga ned lite mer pengar på ett par lurar, än 1295:- för HD570. Annars kanske du tröttnar på dem och knappt använder dem.

Hälsningar
Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/13 :  16:24:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Högre nummer = högre pris.

Det är antagligen meningen att högre nummer är bättre. De flesta av Sennheisers lurar ser modernt designade ut. Numret antyder nog mest dess prisklass.

Priser (enl Sennhesier):
http://www.sennheiser.se/pdf/pris_horlurar.pdf

HD600 Avantgarde: 3495:-
HD590 Prestige: 1995:-
HD570 Symphony: 1295:-
HD500 Fusion: 995:-


/Johan






Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/13 :  16:27:08  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Men vad konstigt!

Alldeles innan mitt inlägg ovan (kl 16:24) var det en kille som frågade vad Sennheiserhörlurarna kostar. Nu ser det lite konstigt ut med ett svar på en fråga som han tagit bort själv.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/05/13 :  16:56:01  Show Profile Send optimus a Private Message
Knoppen: Precis sådant svar jag var ute efter .

Just nu lutar det åt 590 istället för 570. Har (i affär) jämfört 600 mot 570 och jag kunde inte höra så väldigt stor skillnade dem emellan. Klart att 600 låter bättre (lite mjukare i de övre regionerna och mer fyllig i de nedre) men jag tycker inte det är värt så mkt mer som de kostar, plus att 570 sitter mkt skönare... Ville ta av mig HD600 efter ca 10 - 15 minuters lyssnande .
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/13 :  16:59:33  Show Profile Send marens a Private Message
HD590 låter rent och tydligt. Är väldigt nöjd med mina. Lyssar många timmar om dagen med dem.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/05/13 :  17:15:19  Show Profile Send optimus a Private Message
Precis så känner jag det med 570...
Vad driver du dina med marens? Har du någon lurförstärkare?
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/05/13 :  17:23:15  Show Profile Send John a Private Message
En liten åsikt från en john:

I affär tycker jag att det faktiskt kan vara svårt att höra nåt bra alls i lurar då det ofta är för mycket bakgrundsljud för att det ska vara riktigt bra. Tror att öppna lurar är lite känsliga när det gäller detta. Kunde en gång knappt höra skillnad på en krysskanna och hörlursjacket på en HK fast det en annan gång blev milsvid skillnad (ja, hur stort är nu ljud egentligen...?).

Tycker också att 600:orna trycker lite, men det ger faktiskt med sig med tiden. Nu trycker dom nån kvart, sedan är dom mys-mysiga på huvet (speciellt på vintern...)

Tycker också att Harmony Designs EAR90 är kalassupermegaotroligtbästbra

/en john som lurpassar

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/13 :  18:13:35  Show Profile Send divander a Private Message
Jag tycker att det är ett problem med att hitta en butik som både har en del olika lurar, en bra källa att spela från samt en någorlunda tyst och bekväm miljö att testa dom i. Jag tycker att antingen finns det en hel rad lurar men bara en billig kompaktanläggning som driver dom. Eller så finns en bra cd-spelare, ett par olika hörlursförstärkare men inte så många lurar som är intressanta. Eller så har dom placerat hela "lurstället" brevid kassan eller någat annat tokit ställe där man bara känner att man är i vägen.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/13 :  18:22:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Divander,
det är rätt trevligt att prova hörlurar på Ljudmakarn. De har ett litet bås med en glasdörr, bra CD-spelare, flera olika lurförstärkare. Och sedan får man sitta där i lugn och ro och prova.

Marens,
hur står du ut? Mina HD590 använder jag bara om jag är tvungen, t ex på fjällresa, i bilen. Hemma får det räcka med en kvart. Jag tycker de låter ljust och spretigt, som om distorsionen är tämligen hög.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/13 :  18:57:28  Show Profile Send divander a Private Message
Då får jag gå till Ljudmakarn nästa gång. Har dom även ett gäng modeller att välja på?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/13 :  21:10:19  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
hur står du ut? Mina HD590 använder jag bara om jag är tvungen, t ex på fjällresa, i bilen. Hemma får det räcka med en kvart. Jag tycker de låter ljust och spretigt, som om distorsionen är tämligen hög.
Dina kanske är trasiga? Jag vet inte hur jag står ut men jag uplever inte ljudet som dåligt. Lite ljusa är dom och basen är låg i nivå, men de låter faktiskt väldigt rent och behagligt tycker jag. Går att lyssna på all sorts musik i timtal, tom skräpig drum'n'bass. Att de sen är bekväma gör ju också att man "står ut" lättare.

edit: visst ja, glömde säga att jag har byggt ett eget "hörlurs-steg" med burrbrown buffertkrestar som fjärrstyrs via förstärkaren.

Edited by - marens on 2003/05/13 21:12:57
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/14 :  14:50:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Marens!

Nej mina HD590 är inte trasiga! De låter faktiskt precis så som du beskriver dem. Och det är jag inte nöjd med. De har även klart hörbar distorsion tycker jag. Det låter inte till räckligt "rent" helt enkelt. Om några dagar kan jag redovisa distorsionsmätningar på dem.

Du kanske står ut med dem för att du inte har provat "bättre", t ex Beyerdynamic DT990?


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/14 :  15:24:27  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Du kanske står ut med dem för att du inte har provat "bättre", t ex Beyerdynamic DT990?
Kanske det, så är det ju ofta.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/05/14 :  20:51:29  Show Profile Send optimus a Private Message
Nu har jag beställt ett par HD590 och en Musical Fidelity X-can V2...
Nästa vecka blir en trevlig vecka!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/15 :  13:09:36  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag vill egentligen inte göra dig besviken, man jag tycker du gör ett felköp. Har du t ex kollat upp andra lurar såsom Beyer Dynamic DT990, DT770, eller DT880?

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/05/15 :  15:48:49  Show Profile Send optimus a Private Message
Nej... Jag har inte kollat in andra lurar än Sennheiser. Ganska svårt när man bor i en "liten håla". Själv tror jag inte att jag kommer att bli besviken då jag redan nu vet att jag gillar HD570!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/05/15 :  17:47:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har väl normalstor knopp
och ska lugnt säga att HD600an gav
mig problem, dock är det inget man
märker efter ett tag, man vänjer sig
väldigt fort, nu kan jag ha dom
på mig tre fyra timmar och inte ha problem
av det alls. Prova att sätta dom
på en forboll och låt dom sitta ett tag, borde
ju töja ut dom lite. Men visst så trycker
dom lite. Jag köpte min hd600 i London för £120.
Finns där för samma pris. Jag hör väldig skillnad
på 590 och 600. 590 känns som den ska skära hål
på trumhinnan i diskanten, funkar inte för mig.
600 tycker jag låter väldigt bra, men den ska
nog ha en hörlursstärkare, vilket du redan har.
Kika på http://www.askdirect.co.uk/uview?call=ask.productBrowse&id=351&topcatid=7
bra priser, jag köpte mina på plats i London i den affären.

Lycka till.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/15 :  21:24:48  Show Profile Send divander a Private Message
Annars kan man skicka efter dom från www.hifinesse.com för 195 € (drygt 1700kr). Kanske finns det ställen där den kostar ännu mindre.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000