HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Handöverfräsar, har någon provat rustas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:20:31  Show Profile Send molsson a Private Message
Nu blir jag lite tjatig, men håll ut. I går svängde jag förbi rusta för att köpa mig en fräs. Men väl inne i butiken så blir jag slagen av snålpudas. Även om det bara är 299 kr, så känner jag att kommer att känna mig lurad om den är dålig.

Så, har någon provat rustas fräs, och duger den för hobbybruk?


/Marcusoft

No hay banda!!

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:27:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Jajamän, jag har en! Fungerar helt Ok, fast jag fördrar min Black & Decker, den osar mer kvalitet
Se upp för dem billiga frässatserna bara. Jag köpte Julas billigaste och på några stål har lagren rasat.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:47:44  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har Rustas fräs. För 299kr får man ett ganska användbart verktyg. Men den har några svagheter. Den är inte så mjuk i "nertrycket" som de flesta dyrare maskiner är. Den glappar även lite när man trycker ner den. Detta resulterar i att det blir en liten ojämnhet där man tryker ner och där man tar upp den vid fräsning. Sen sitter inte "djupmätaren" så väldigt bra. Men med lite pill så klarar man de flesta fräsningarna med millimeterprecision. Sen får man hålla koll när man låser den i ett nertryckt läge. Den glider gäjrna upp lite efter ett tag. Jag har lyckat fräsa så pass bra hål så de flesta skulle vara mer än nöjda. Men jag är inte riktigt nöjd så länge det går att få det bättre. En handöverfräs är ett mycket användbart verktyg för många. Därför tror jag inte att man ångrar sig om man lägger ut ett par lakan för en maskin. Men köper man Rustas så ångrar man sig kanke inte heller. För den kostar ju nästan ingenting. Man kan ju fortfarande köpa en dyrare. Nu vet man ju vad man vill ha.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/16 :  01:32:43  Show Profile Send flintan a Private Message
Jag har också köpt Rustas handöverfräs. Kvaliten är väl inte den allra högsta men den gör det den ska. Om man inte ska använda fräsen så ofta så är det helt klart värt att köpa en billig. Den är som sagt lite trög vid sänkning/höjning men inte så det stör. Och djupmätaren känns inte särskilt trovärdig. Men man kan ju fräsa lite i en provbit och ställa in djupet.

GONATT
/
Linus
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2003/05/16 :  02:06:11  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Jag har också den modellen och är väldigt nöjd med den för det priset. Problemet med nedtryckning har jag löst med lite symaskinsolja och det funkar kanon bra. Det jag tycker att man bör lägga ner lite mer pengar på är frässtålen vilket i slut änden är det som gör resultatet. Om det är något som jag retar mig på så är det mätaren för djupet, den är ej så precis dom man skulle önska.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:06:10  Show Profile Send divander a Private Message
Är det ingen annan som har problem med att den vickar/glappar lite vid nedsänkning?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:20:21  Show Profile Send n/a a Private Message
jo, den jag har glappar när man sänker ner den.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:22:42  Show Profile Send divander a Private Message
Då är nog alla likadana. Ingen idé att gå tillbaka och byta med andra ord. Annars tycker jag att just denna svaghet är den som är det största problemet. Det är svårt att fräsa utan att få märke efter nedsänkningen.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2003/05/16 :  13:13:31  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Min glappar inte och ger inga märken vid nedsänkning. Divander kolla om du får byta ut din om du har det problemet.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/16 :  13:43:43  Show Profile Send divander a Private Message
JAg får gå dit och höra med dom.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/23 :  22:09:44  Show Profile  Visit peranders's Homepage
priset har ofta ett visst samband med kavlitet som ibland (ofta) kan vara svår att genomskåda. Det _kan_ vara OK men troligen är det skräp.

Jag köpte en polygrip på Clas för 19 kr. Den så fin ut men inte riktigt som en Bacho eller Kamasa. Hjälp, den går inte att använda! Om man tar i för hårt så hoppar den ur spåren. 19 spänn åt h-e.

Min skickare kör bara med proffs grejor typ blå Bosch men en dag dristade han sig att köpa en Firestorm B&D skruvdragare. Efter en vecka var den skev....

Min pappa har en 25 år gammal Elu handöverfräs, mycket använd och funkar fortfarande. Två gröna Bosch borrmaskiner har han gjort slut på.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/23 :  23:03:56  Show Profile Send divander a Private Message
Helt riktigt. Det kostar pengar att göra bra grejer. Bra grejer kostar mer. Detta slår nästan aldrig fel. Men om man inte skall använda fräsen så många gånger kan det kännas lite jobbigt att punga ut med 2500:- på en handöverfräs. Skall man bara fräsa hål till några högtalare så blir det ganska dyra hål. Men om man tror att man kommer att använda den en del så kan det nog vara en bra idé att investera lite mera. Man kan även tänka som jag. Jag kommer nog förmodligen ha en del avnvändning av en fräs. Men jag har ingen erfarenhet och vet inte vad jag kräver och vill ha av en fräs. Jag köpte i stället en billigare (299:-). Jag testar först med den. Går det åt skogen så är det inte så många kronor i sjön. Fungerar den perfekt så behöver jag kanske inte köpa en dyrare. Men det blev som jag trodde, ett mellanting. Den fungerade hyffsat. Kommer jag att köra en del med fräs i framtiden så investerar jag i en ny. Och viktigast av allt. Nu vet jag var jag vill ha reglagen, vilka funtioner, m.m. Förmodligen så kommer jag kunna välja en bättre fräs för mina behov och min smak den dagen som jag investerar någon tusenlapp på en ny fräs.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/24 :  15:43:11  Show Profile Send celef a Private Message
jag var idag inne på rusta och kollade på deras maskiner, blev bra sugen både på fräsen och den lilla cirkelsågen, men så kom jag på kritiken i denna tråd, så det blev inget köp... men nu ångrar jag mig! :(
fråga1: ni rustafräsägare, vad kör ni med för stål? rusta hade en billig sats för 198:-, e den ok för kantbearbetning och elementförsänkning?
fråga2: ere nån som har provat/äger en rusta cirkelsåg (den lilla för 299:-)?

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/05/24 :  16:26:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag köpte en billig sats med stål från Jula, jag tror det är samma kvalitet som hos Rusta. På tre st har lagren rasat, lagren sitter väldigt ocentrerade från börja vilket gör att dem vill ""kasta" när man fräser. Jag fräste bla en dörrspegel när ett av stålen rasade, det var inte kul Iofs så har jag använt dem proffessionellt och har några timmar bakom sig...
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/05/24 :  16:39:03  Show Profile Send tengil a Private Message
Ju sämre grejer desto högre krav på chauffören!

Jag har fått lånat en hyffsad handöverfräs.. funkar underbart, men ligger i prisklassen 2500:-

Min bordcirkelsåg á Silvan (stort sett likadan som hos rusta och obs) för 499:- funkar väldigt bra för priset, men inte superduper jämfört med annat.. jag kompromissade, och är nöjd! Sågbordet är väldigt litet, det är nog största nackdelen..
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/24 :  17:37:58  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har en Rustafräs. Jag körde först med frässtålet som följde med. Men jag knäckte den när jag tog i lite för mycket. Köpte en ny på Clas Ohlson för 90:-. Fungerar mycket bättre. Det går mjukare och det blir ett snyggare "snitt". Jag köpte inte någon sats utan köper i stället på mig de fräs som jag verkligen behöver allt eftersom.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/24 :  17:57:22  Show Profile Send flintan a Private Message
Till min fräs (Rusta) följde det inte med några stål?
Köpte ett stål på Clas Ohlson för lite drygt hundringen som har fungerat bra. Tycker också det är bättre att köpa enstaka stål vartefter man behöver olika nya. Köper man en sats får man antingen betala extra för stål man inte behöver (för tillfället iaf) eller också får man göra avkall på kvalitén, om man ex köper en billig sats på Jula eller liknande.
Om man ska fräsa högtalare behöver man ju inte mer än två kanske tre stål heller (rak försänkning, kantfräs rak/profil)
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/24 :  18:06:15  Show Profile Send divander a Private Message
Jag klarade mig utmärkt med ett frästål. Det var en 6mm notfräs. Med den gjorde jag försänkning och sedan hål. Kantfräsen hoppade jag över. Det verkade aldeles för krångligt, omständigt och arbetskrävande. Jag kom fram till att det var mycke enklare att skära och slipa. Men det kanske beror på vilken typ av fanér man har.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/24 :  18:16:22  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Nu har jag precis kommit hem från Rusta, med en fräs, en cirkelsåg och massa tvingar

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/24 :  18:48:42  Show Profile Send divander a Private Message
Kul. Då är det bara att köra igång.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/24 :  22:34:09  Show Profile Send celef a Private Message
*Min bordcirkelsåg á Silvan (stort sett likadan som hos rusta och obs) för 499:- funkar väldigt bra för priset, men inte superduper jämfört med annat.. jag kompromissade, och är nöjd! Sågbordet är väldigt litet, det är nog största nackdelen..*

litet bord försvårar väl bara kapningarna, bättre med en cirkelsåg med styrskena!?

*Jag har en Rustafräs. Jag körde först med frässtålet som följde med.*

så det följer med frässtål???

*Nu har jag precis kommit hem från Rusta, med en fräs, en cirkelsåg och massa tvingar*

asch, nu ångrar jag mig än mer! :( följde det med frässtål? vilken cirkelsåg?

sound pollution
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/25 :  00:20:20  Show Profile Send divander a Private Message
I min lådalåg det i alla fall ett 6mm frässtål. men ett nytt i samma kvalité kostar ju bara ett par tior så det var väl inget stor plus.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/25 :  01:43:46  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
jodå låg ett frästål i min låda också!
Har dock inte satt ihop den helt än, så vet inte om något annat saknas...
Cirkelsågen var en 1200W för ändast 349kr, med fin stödskena.
5st snabbtvingar kostade bara 149kr :-)

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/25 :  03:49:56  Show Profile Send flintan a Private Message
mäh
ja fick inge frässtål buuuuhu

men jag har en guldplätterad korkskruv
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/05/25 :  09:54:11  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Notera också att snabbstålsfräs blir slö väldigt snabbt om man fräser spånskiva. Hårdmetall är melodin om man ska fräsa lite mer och/eller vill kosta på detta.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/25 :  09:56:41  Show Profile Send divander a Private Message
Kör med korkskruven. Det blir nog bra.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000