HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 nån som har en mds audiophile 10 Q . PE??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/05/15 :  21:54:30  Show Profile Send MadMan a Private Message
jag har länge funderat om det är nån som har en sådan. gärna bilder också..

för dom parametrar jag har på den är relativt coola enligt mig..
det enda som ser dåligt ut är konvikten på ca 260g.. ( om det är rätt parametrar jag har)

Nice from a far, but far from nice.

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:07:17  Show Profile Send luminous a Private Message
Varför skulle det vara dåligt med den konvikten? Konvikten spelar ingen roll för ljudkvaliteten, det är bara en bland många parametrar som bestämmer basens beteende. Ju högre konvikt desto lägre fs.
Någon audiophile 10 Q har jag inte men jag äger en MDS dynamic 10... Jag tycker förövrigt att det verkar som om MDS är lite överambitiösa när de specifierar sina element! T.ex. så luras de genom att ange känsligheten på sina element i SPL/2.83V på sina element med dubbla talspolar, då kopplade i 2ohm! Det skriver de naturligtvis inte... Min bas var specifierad som 95dB känslighet när den egentligen var under 87dB/1W !

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:14:34  Show Profile Send MadMan a Private Message
Blir inte group delay högre med en tung kon???
om inte så är det ju bara bra =)))

jo visst är känsligheten tagen i överkant... men det är ju ett trick

Har MDS bra element??? dom nya elementen hur verkar dom ??

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:32:20  Show Profile Send luminous a Private Message
Hmm... om man ökar konmassan på ett och samma element så får man högre group delay, men det finns ingenting som säger att ett element som har högre konmassa än ett annat automatiskt har högre group delay också. Det beror på elementets övriga uppbyggnad!

MDS brukar ju ha fina parametrar på sina element, men jag måste säga att jag blir lite misstänksam när jag hittar element som är precis snarlika deras audiophile serie (inte din) och deras Monster serie på polk audios hemsida, men då med typ halva effekttåligheten, halva slaglängden, mycket lägre känslighet och sämre Qts/Fs parametrar!!! MDS har väl förmodligen köpt produkten av polk audio och sedan förbättrat den, men kan de förbättra den så mycket?

De nya elementen vet jag inte så mycket om men jag har en kompis som äger en MDS Monster 12" och den kan man spela högt med kan jag säga... Överlag så verkar deras element främst vara avsedda för bilbruk för deras element brukar ha ganska högt FS.

Är det element för att spela högt med som du är intresserad av?

Edit: Om jag inte missminner mig så tror jag att Nagref har använt Audiophile Q elementet tillsammans med någon elektronisk kompensering, jag vet inte om det var linkwitz transform eller vad det var...

MVH | Life's too short for bad sound

Edited by - luminous on 2003/05/15 22:47:28
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:44:32  Show Profile Send tengil a Private Message
Lekte inte Nagref med en MDS Fanatic Power 12.a?

Om mds är bra eller ej, kan nog få sina varierande svar! De flesta mds basar, enligt mina erfarenheter, levererar ett jävligt tungt ljud, med krkaftig bas. Hifi eller inte.. Tryck finns åtminstone, det är nog det man vill ha om man kollar åt mds håll!
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/05/16 :  09:36:04  Show Profile Send MadMan a Private Message
det vore kul om man kunde bygga en sluten hifi låda av en mds bas eller dylikt..... i tex 30-40l slutet med linkwitz T.

xmax'en är den intressanta delen menar jag.. kollar man på upphängningen så ser den ut å ha ganska högt... men kollar man på magnet strukturen på tex... fanatic power, så kan det inte vara fallet.. iallafall inte en xmax på 25mm one way.. har jag fel ?

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/05/16 :  17:08:38  Show Profile Send luminous a Private Message
Fanatic basen har Xmax 20mm tror jag... Och det var såklart den som Nagref använde. Jag gissade rätt på märket iaf =D


MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/16 :  17:20:21  Show Profile Send jonsson a Private Message
Själv har jag 2 st 1290 power(auiophile-serien) basar som väntar på låda och linkwits-T. sen ska det bli åka av!!!:-) Kommer nog säkert skriva nåra ord om det när det blir klart.... men det blir mycket att skriva.... 1 par proac kloner skall färdigställas + 1 par proac1sc kloner + 1 proaccenterklon + då de två nämnda subbarna + att det mesta av elektroniken skall bytas ut!! hehe rolig tid framför framför mig.. dock mycket jobb då ALLT bara är i första stadierna av montering:-( nånå nån gång blir det väl klart...

Mvh Magnus jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/16 :  19:39:59  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kan ju nämna att i jämförelse med en optimal sluten låda för MDS-elementet och en XLS-10 i en basreflex så lät MDS-lådan bumligt så att hälften hade gjort en bilstereofantast glad medan XLS-basen lät minst tio gånger mindre bumlig så att den hade gjort en hifientusiast glad! XLS-basen gick dessutom djupare med mindre effekt. Lådorna var jämförbara i storlek...

I valet så är det enkelt. Peerless XLS-10 vinner stort!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/05/16 :  20:17:41  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Nu kan man ju faktiskt både va bilstereofantast och HiFientusiast.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/05/16 :  20:25:04  Show Profile Send Larsen a Private Message
Det X-max som MDS så fint anger är det mekaniska X-max... det vore mer ärligt att ange linjärt X-max, vilket i en del fall kan vara tex 1/4 av mekaniskt.
En fet upphängning behöver inte betyda att slaglängden är motsvarande då det i en del fall endast verkar vara en kosmetisk sak då resten av elementet inte är dimensionerat för tex ökad slaglängd.

Precis som en massa andra "märken" så köper väl även MDS från stora tillverkare och får sitt namn på produkterna... att den påminde om en Polk KAN ju även betyda att även Polk köper från samma fabrik.

Tyvärr säljs alldeles för mycket endast på ett "rått" utseende, glorifierande beskrivningar och vilseledante "fakta".

Klart kromad högtalarkorg och gummislangsupphängning låter bättre än tex XLS

OBS: jag bara yrar på lite allmänt och vill inte peka ut något specifikt.
F-låt, f-låt, f-låt om jag verkar gnällig.

Jag kan förhoppningsvis mäta upp en Peerless SLS 263 denna helg, då jag just nu färdigställer en testlåda. Får väl se om den uppfyller förväntningarna...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/05/17 :  00:08:04  Show Profile Send luminous a Private Message
Ibland skriver de att det är linjär slaglängd, deras Monster bas är t.ex. specifierad till 52mm linjärt p-p. Men det verkar lite konstigt för mekaniskt Xmax är angivet till 58mm p-p, alltså bara en liten skillnad... Är det verkligen möjligt att ha ett så stort område linjärt???

Annars tycker jag att det här med Xmax är lite konstigt... Jag har en Zachry Bx-410 10" bas som har angivet Xmax på bara 3mm (i WinISD), men ändå kan jag spela rätt högt med den utan att det låter speciellt dåligt, det funkar att spela så att den rör sig åtminstonde 2cm p-p...

MVH | Life's too short for bad sound

Edited by - luminous on 2003/05/17 00:08:58
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/17 :  00:18:44  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det är rätt uppenbart att MDS ljuger...

Om någon MDS representant tvivlar så kan jag faktiskt såga upp min bas...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/17 :  01:47:13  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Ja kan hålla med Nagref att MDS-basar låter bumligt!

Jag har 2st i bilen men sjukt ös är det iallafall.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/05/17 :  02:25:14  Show Profile Send MadMan a Private Message
tacka vet jag peerless... utan jämnlike

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/17 :  07:00:05  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Sugen på att byta till XLS-car i bilen för lite mer sk hifi.

Egentligen är det lite overkill att ha dubbla 10:or i en bil för "normalt" bruk då man sällan spelar så rutorna bångnar.

Hon har ju ändå skrikit tinnitus innan jag kommit upp till den volymen ändå..

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000