HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 scan-speak 8545 lådförslag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

andwa
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/05/06 :  09:28:49  Show Profile Send andwa a Private Message
Finns det nån vänlig själ som har använt dessa element? Ska bli ett par stativare tillsammans med ss 9300. Har suttit och cadat på en låda, den är ca 16,5 liter. Är det alldeles åt skogen?
Finns det någon som roar sig med mer avancerade beräkningar så får ni gärna komma med nåt spännande förslag. Även det här med basreflexrör, grovlek och längd vore intressant.

det är inte mutterns fel att skruven är för liten

Edited by - andwa on 2003/05/06 10:34:16

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/06 :  16:39:02  Show Profile Send celef a Private Message
jag skall prova mina i 35 literslådor med portavstämning som ger en sjuhelvetes basboost, kanske har jag hittat hem!?!?!? tyvärr låter övre registrena från detta element inte så gött i mina öron!!! :(

sound pollution
Go to Top of Page

hohho
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/05/06 :  18:26:45  Show Profile Send hohho a Private Message
Tjenna,
Håller själv på att bygga en 2st floor stand med dubbla SS 8545 ellement och SS D98000 diskant.

Håller med Celef att dessa ellement inte är speciellt lätta att bygga bra filter till, men när man får till det så kan bara säga jävlar anamma va bra det låter .
Övre mellan måsste flatas ut en hel del innan det flyter ihop.

Minimum låda 16.5 liter och max 35 liter st, bässta balans upplever jag vara vid 20 till 18 liter sluten eller basreflex.

Dessa ellement spelar mycker bra som sluten config.

Då jag inte har mätt upp minn config än vågar jag inte lägga ut mitt filter än, men det kommer med bilder mätningar o allt senare.

Att kolla på:
http://www.speakerbuilding.com/content/1021/
http://www.d-s-t.com/scs/index.htm

/Mv

Sockor gillar jag på avigan.
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2003/05/06 :  18:50:26  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Har SS 8545 (tillsammans med 9700) i basreflex ca 19 l. Mycket bra!

Nisse2
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/05/07 :  02:40:13  Show Profile Send aolite a Private Message
hohho:
Vad menar du med att övre mellan måste flatas ut? Hur gör du det?

//aolite
Go to Top of Page

andwa
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/05/07 :  10:19:22  Show Profile Send andwa a Private Message
En får tacke sô môe för alle di bra tipsa!

Då kan man kanske snart dra igång bygget, hmmm. Har ritat av mitt delningsfilter som jag redan har men jag vet inte var deet delar och hur bra det kommer att funka...
Har ingenstans att lägga upp det men jag ska försöka hitta en plats så jag kan lägga in det här kanske, finns väl en och annan på det här stället som är överjävliga på att se om det är nåt att ha eller inte

hohho:Jag undrar med hur du menar med att flata ut övre mellan, nåt enkelt tips? Antar att dina lådvolymsförslag gäller för ett element?

det är inte mutterns fel att skruven är för liten
Go to Top of Page

hohho
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/05/07 :  13:18:18  Show Profile Send hohho a Private Message
Flata ut kan man göra med dessa två kretsar(gäller basar)

och
.

Volymerna jag nämnde gäller per ellement.
Lägre basen flatar man ut med lådvolymen, mindre låda mer låg bas(till en viss gräns) större ie(35 liter) mindre låg bas förstärkning från lådan, rakare frekvens gång.

När det gäller filter rekomenderar jag en avancerad bok eller ett design program, finputsning kräver nästan mic mätningar, även om det är öratt som skall njuta.

/Mv.

Sockor gillar jag på avigan.
Go to Top of Page

andwa
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/05/08 :  00:14:14  Show Profile Send andwa a Private Message
Så här ser det filter ut som jag hade tänkt att nyttja, är det bara skit eller är det ok? Är det nån vänlig själ som ser vad det är för nåt och var det delar?
http://w1.570.telia.com/~u57003244/wallin

det är inte mutterns fel att skruven är för liten
Go to Top of Page

hohho
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:56:57  Show Profile Send hohho a Private Message
Får man fråga var du fått schemat i från?
Ser ut att dela runt 2khz, basen är förrsta ordningens, diskant filtret skulle vara 3 ordningen i fall en spole las till parralellet, i mellan kondingarna.

Tror det kommer låta välldigt skrikit, på grund att ingen kompensatione för basens frekvens respons är gjord.


http://hem2.passagen.se/drkrupp/gk/hifi/index.html
http://www.audiocomponents.nl/speakers/
http://www.homepages.hetnet.nl/~geenius/
http://www.speakerbuilding.com/diy/

Böcker
http://www.worldaudiodesign.co.uk/books.html
http://www.falcon-acoustics.co.uk/pl28p14.htm

/Mv.

Sockor gillar jag på avigan.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/05/08 :  18:23:10  Show Profile Send kasra a Private Message
volym 8545... golvare ca 24 liter med 3tums reflexrör, stativare... 19liter 2tum.

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

andwa
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/05/09 :  00:03:06  Show Profile Send andwa a Private Message
Du verkar ha betydligt mer kött på benen än vad jag har inom detta område hohho, oerhört tacksam för hjälpen!
Självklart får man fråga det! det är en tjusig ritning jag gjorde av det filter som följde med när jag kom över elementen (beg). så det kommer bli skrikigt alltså, hmm... Hur kompenserar jag för basens frekvens respons, vilken komponent ska läggas till och var? (mycket frågor när man inte är alltför haj inom gebietet)

hur hifi- fanns det en del matnyttigt för en glad amatör. tackar för länktipsen. Ska prova att räkna på några filterlösningar där imorrn, kanske inatt...
Ska bli kul att se ditt schema på ditt filter när du testat klart och är nöjd, dock har du 2 element men det borde ge en fingervisning om hur ett ok filter ska se ut iaf! vid vilken frekvens ska du dela dina och vilken branthet?

Var skaffar man bra och prisvärda komponenter till delningsfilter? Du tycker det skulle passa med en "pålödd" spole mellan kondingarna(som en bygling alltså?) är inte så jättehemma i denna bransch, men jag försöker lära mig nåt lite iaf.

Tack till dig med Kasra! mina kommer att hamna kring 18,5L (efter revision), så då verkar det inte helt tokigt då

det är inte mutterns fel att skruven är för liten
Go to Top of Page

hohho
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/05/09 :  05:04:48  Show Profile Send hohho a Private Message
Bara en glad amatör jag me, alltid skojj o ge hjälp om man kan.
Ett perfekt exemper på vad jag menar med frevenks, impedans, lådform och element placering som man kan kompensera via filtret, finns i tråden överst om HFLS-1 högtalaren.

Jag delar runt 2khz, basen 2'a ordningen och diskanten 3'e ordningen.
Allt beror på vilka element man använder hur lågt ner man skall, kan gå med delningen.

Artikeln om M1 högtalaren http://www.speakerbuilding.com/content/1021/.
som använder jusst SS 8545 och en 9300 diskant.

Spolar www.biltema.se
www.ljudia.se
www.hifikit.se


/Mv.

Sockor gillar jag på avigan.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/09 :  11:21:01  Show Profile Send celef a Private Message
jag skall prova mina i 35liters sonablådor avstämnda till 55-60 hz, fetgrym basbooost!! :)

yes, i'm kinky!

sound pollution
Go to Top of Page

XL
Member

55 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:44:30  Show Profile Send XL a Private Message
filtret liknar lc-audio filtret (http://www.lcaudio.dk/com/dele.htm), tror till och med att det är lika. Det filtret fungerade inge bra på ett par 8545k:are i alla fall.
Prisvärda komponenter finns på biltema.
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/05/10 :  11:37:27  Show Profile Send aolite a Private Message
Fick ihop mina M1:or idag, låter riktigt bra, fast kanske lite ljust. Förstår mig inte riktigt på hur han räknat ut filtret bara... Ex. "diskantfiltret" där verkar det som om han räknat ut spole och kondesator med olika impedans? Är det för att han har en resistor i serie?
http://www.speakerbuilding.com/content/1021/net_draw.gif bild på delningfiltret.

Vid låga volymer försvinner högtalaren helt ur ljudbilden, när man ökar volymen till normal lyssningsnivå känns stereobilden grumligare och högtalarna träder "fram" igen. Vad beror detta på? Lådresonanser?

//aolite
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/05/10 :  11:50:59  Show Profile Send aolite a Private Message
Glömde fråga, motståndet i serie med kondensatorn är det en dämpning av diskanten? I sådanfall hur mycket dämpar den? Vet bara hur man räknar ut dämpning med "L-pad".
Nej nu ska jag ta och lyssna lite mer

//aolite
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/10 :  12:17:35  Show Profile Send celef a Private Message
"Förstår mig inte riktigt på hur han räknat ut filtret bara... Ex. "diskantfiltret" där verkar det som om han räknat ut spole och kondesator med olika impedans? Är det för att han har en resistor i serie?"

verkliga filter slutar nästan alltid väldigt olik ett "textbook-filter"!

"Vid låga volymer försvinner högtalaren helt ur ljudbilden, när man ökar volymen till normal lyssningsnivå känns stereobilden grumligare och högtalarna träder "fram" igen. Vad beror detta på?"

kan det vara din förstärkare som får gå hårt vid höga effektuttag? annars brukar rumsakustiken vara en stor bov, iaf enl mina erfarenheter!

"Glömde fråga, motståndet i serie med kondensatorn är det en dämpning av diskanten? I sådanfall hur mycket dämpar den? Vet bara hur man räknar ut dämpning med "L-pad"."

du ska inte ändra resistorn då en ändring där kommer påverka diskantfiltrets egenskaper, bättre hade det varit om resistorn satt före kondning och spole, då hade inte en ändring påverkat filtret så mkt.

sound pollution
Go to Top of Page

andwa
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/05/11 :  12:10:01  Show Profile Send andwa a Private Message
Jag kommer nog att prva samma filterlösning som du , aolite. om inte det jag är nöjd med det jag har... måste ju prova först, men det verkar ju inte få några toppbetyg här iaf...

Jag kommer nog att följa strömmen känns det som, om nån säger att ett filter är ok så testar jag det iaf. Jag har inte den där känslan som vissa andra att när jag ser ett filter så ser jag ungefär hur det delar å låter... *avundsjuk*. Men det är ju tur att sådant folk finns!

det är inte mutterns fel att skruven är för liten
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/05/11 :  23:20:21  Show Profile Send aolite a Private Message
Kunde svurit på att jag skrev ett inlägg igår...

Celef:
Tycker bara att det borde gå att räkna ut? Jag vill alltså ha reda på hur han visste vilka värden han skulle ha på komponenterna, han kan väl inte ha gissat eller suttit och provat sig fram? Han måste ju ha haft någon teori som grund och sedan fintrimmat? Om det inte stod vid vilken frekvens han delat, skulle ivartfall inte jag kunnat räkna ut det...

Parallellmotståndet i en L-pad är väl bara till för att delningsfiltret skall se samma impedans som utan dämpning. Får en dämpning på ca 2 dB (vilket man i detta fall torde vilja ha) till att bli ca 1ohm i serie.Om man nu kopplar ett motstånd i serie med låt säga diskanten, när man då skall räkna ut värden för filterkomponenterna skall man då använda impedansen vid vald delningsfrekvens + seriemotståndet för att få resultatet?

"kan det vara din förstärkare som får gå hårt vid höga effektuttag? annars brukar rumsakustiken vara en stor bov, iaf enl mina erfarenheter!"
Kan det mycket väl vara även fast jag som normal lyssningnivå inte menar mer än samtalsnivå. Har snedtak...

Andwa:
Det låter bra så jag tycker du ska testa, mina högtalare är dock inte inspelade än... Men det brukar bara låta bättre när de väl blivit det!

//aolite
Go to Top of Page

andwa
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/05/12 :  20:58:03  Show Profile Send andwa a Private Message
Aolite: då har jag i alla fall en referens att skylla på .

Är bra sugen på att dra igång bygget nu men tyvärr så håller jag på med examens arbete så det blir nog tight med tid innan opponeringen är avslutad... SURT!

Har dock varit å inhandlat lite mahognyfanér, tyvärr så blev jag inte 100% nöjd med strukturen så det kan tänkas att den får stiga åt sidan för bok istället. Lite off-topic, men jag var bara så sugen på att dela med mig...

tack för hjälpen!

det är inte mutterns fel att skruven är för liten
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/12 :  21:33:54  Show Profile Send celef a Private Message
*Tycker bara att det borde gå att räkna ut? Jag vill alltså ha reda på hur han visste vilka värden han skulle ha på komponenterna, han kan väl inte ha gissat eller suttit och provat sig fram? Han måste ju ha haft någon teori som grund och sedan fintrimmat? Om det inte stod vid vilken frekvens han delat, skulle ivartfall inte jag kunnat räkna ut det...*

visst kan man räkna ut detta med matematiska formler och papper o penna, men hur dessa formler ser ut har jag ingen aning om, poler hit och dit...

*Parallellmotståndet i en L-pad är väl bara till för att delningsfiltret skall se samma impedans som utan dämpning.*

så är det säkert, men kombinationen kan oxå användas till att bättre forma tonkurvan.

*Får en dämpning på ca 2 dB (vilket man i detta fall torde vilja ha) till att bli ca 1ohm i serie.Om man nu kopplar ett motstånd i serie med låt säga diskanten, när man då skall räkna ut värden för filterkomponenterna skall man då använda impedansen vid vald delningsfrekvens + seriemotståndet för att få resultatet?*

så borde det vara.

btw - ser inte *wallinfiltret* konstigt ut?

sound pollution
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/12 :  21:49:05  Show Profile Send celef a Private Message
hmm, 20 liter borde vara alldeles utmärkt har jag kommit fram till, avstämd till x hz blir rena rama mumman!!

sound pollution
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/05/12 :  22:23:04  Show Profile Send aolite a Private Message
"visst kan man räkna ut detta med matematiska formler och papper o penna, men hur dessa formler ser ut har jag ingen aning om, poler hit och dit...
"

Ok trodde du var lite insatt. Jo ca 20 liter med en avstämning på ca 40Hz verkar bli bra ivarjefall i teorin... Själv kör jag ju slutet på ca 20 liter. Saknar inget i basdjup ivarjefall.
Är dock lite sugen på att själv pilla lite med filtret för att se om man kan göra förbättringar, tycker att impedanskorrigeringar borde förbättra frekvensgången.
Finns dock så många olika skolor för hur man skall åstadkomma samma sak så jag vet inte vart jag skall börja

En av anledningarna till att jag valde att kopiera någon annans arbete är att jag inte har någon mätutrustning. Kan kanske vara lite svårt att bara lyssna sig till om det har blivit någon förbättring.

Ser att du är intresserad av akustik... Om man snickrar ihop en dämppanel av säg två "gullfiberskivor", vart placerar man denna. Mellan högtalarna?

//aolite
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/05/12 :  22:42:38  Show Profile Send aolite a Private Message
"Wallinfilret" ser lite skumt ut, förstår inte varför parallell motståndet är sammankopplat med basen?

Kan dock vara något liknade det Marens skissat på till HLFS-högtalaren. http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13247&whichpage=5 (mitt på sidan)

Alltså motståndet och kondensatorn... (till diskanten)

//aolite

Go to Top of Page

andwa
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/05/13 :  10:04:08  Show Profile Send andwa a Private Message
"wallinfiltret"... hehe.

Jag tyckte med att det såg lite annorlunda ut, trots mina ringa kunskaper i ämnet så lyckades jag inte hitta vad det var för nåt. Jag sitter heller inte och trycker på nån mätutrustning så jag kommer att ge mig in på samma bana och kopiera det beprövade.

det är inte mutterns fel att skruven är för liten
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/13 :  20:15:26  Show Profile Send celef a Private Message
ser ut som wallinaren är ett seriefilter...

*Ok trodde du var lite insatt. Jo ca 20 liter med en avstämning på ca 40Hz verkar bli bra ivarjefall i teorin... Själv kör jag ju slutet på ca 20 liter. Saknar inget i basdjup ivarjefall. Är dock lite sugen på att själv pilla lite med filtret för att se om man kan göra förbättringar, tycker att impedanskorrigeringar borde förbättra frekvensgången.
Finns dock så många olika skolor för hur man skall åstadkomma samma sak så jag vet inte vart jag skall börja*

ett cad-program är aldrig fel.

*En av anledningarna till att jag valde att kopiera någon annans arbete är att jag inte har någon mätutrustning. Kan kanske vara lite svårt att bara lyssna sig till om det har blivit någon förbättring.*

det är trisst att kopiera, iaf om man inte blir nöjd.

*Ser att du är intresserad av akustik... Om man snickrar ihop en dämppanel av säg två "gullfiberskivor", vart placerar man denna. Mellan högtalarna?*

beror ju väldigt på uppställning och rum och högtalare, men att dämpa bakväggen är ju aldrig fel säger de lärde, men det kan ju oxå vara förödande...

sound pollution
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000