HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Admon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:40:48  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag har nu bytt ut mina 1.3se till "Admon" som är en skapelsa av moderatorn "epkpeng" här på forumet och som jag köppt begagnade av HSVIP.

Vad jag förstår så har epkpeng gjort dom på beställning av HSVIP och dom har försökt göra en så kompromisslös stativare som det bara går.

Den är gjord i 2lager MDF med dämplim i mellan och 5mm aliminium runt om och är nog den absolut fetaste låda jag sett och väger ca 30-35kg/st

Elementen är scanpeaks ringradiator och skaaning bas/mellan. Tydligen är det bybees på alla element (om man nu vill ha det) och HMS internkablage. tror att impendansen ligger på 6ohm som medel och kännsligheten på 89db.

Jag är inte så bra på att beskriva hur det låter men helt klart är att den är tokmycket bättre än 1.3se på precis allting. Det finns inte någonting som 1.3se är bättre eller ens inärheten av ! !

1.3se tycker jag är en bättre högtalare än special25 btw.

Den spelar väldigt djup och snabb bas mycket djupare än 1.3se men samtidigt mycket snabb bas. Jag tycker den spelar i princip alla mina plattor utan att det skall bli jobbigt. Man kan också spela mycket starkare än med 1.3se och med 2x400w i 8ohm så får den tillräckligt med effekt. Jag har varit på jakt efter högtalare ett tag nu men mest lyssnat på dyra/bra golvare som tex

Von Schweikert Vr4
Mezzo utopia
MartinLogans fetaste
Audiophysik avanti3
revel f50
dynauio special 25 (stativ)
dynaudio c2
sonus faber cremona
sonus faber cremona auditor (stativ)
B&W 802 nautilus
B&W 801 nautilus

Dom enda 2 jag tycker har en chans är "revel f50 och avanti3". Då själklart så orkar inte en stativare lika mycket som en stor golvare i den djupaste basen, men helt klart att Admon är en mycket mycket lyckad högtalare som antagligen skulle kostat gigantiska summor om någon stor tillverkare gjort den. Jag är övernöjd och kommer antagligen leva med dessa högtalare ett bra tag.

Nästa steg är INO-basar och elektroniskt filter. Då tror jag att det finns få högtalare som låter lika bra och definitivt inte många alls till det priset ! !

Mer frågor får ni ta med "epkpeng" eller kika på hans företags hemsida http://www.engelholmaudio.com/.

Det kan säkert finnas ett eller annat fel i texten men då får epkpeng eller HSVIP tillägga det efteråt.

Mycket mycket bra jobbat epkpeng detta är ett mästerverk!!!

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/05/15 10:44:53

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:51:15  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Hoppla! Det där låter hur mustigt som helst! Har du någon bild på högtalarna?
Vilka Ino-moduler skall du köra till?

//Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:55:17  Show Profile Send Rebo a Private Message
Grattis Noob.
Verka vara en mycket fin högtalare.
Sen är det, tyvärr, alltid kul med nya grejer.

"tyvärr" var alltså plånbokens åsikt

Edited by - Rebo on 2003/05/15 10:56:04
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:55:27  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Inte för att bilden gör Admon rättvisa men ändå =) så är det väl alltid ;)

n00b> nu måste du ta ett nytt kort på din anläggning. :)


Edited by - hsivp on 2003/05/15 10:56:40
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:55:53  Show Profile Send n00b a Private Message
Där finns några bilder på epkpengs hemsida men den ser inte alls ut så i verklieghet. Den ser nästan liten ut på dom bilderna =((
jag skall fixa egna bilder som jag skall ställa 1.3se jämte så man ser hur stora dom är.









Jag tror att jag skall köra Öhmans nya profoundus Y-2 som jag senare kanske skall köra y-4 alltså 2 sen 4 basar. Jag skall nog driva dom med 2st Vincent 991 till... men fan allt har man ju inet råd med på en gång =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/05/15 10:57:23
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:57:22  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Oj... jag var snabbst =)
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:57:42  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag satte fler =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/05/15 :  10:58:38  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Oki du vann ;))
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/05/15 :  11:02:30  Show Profile Send Kaleid a Private Message
@ n00b
Vad ligger priset på?
/Mycket intressant även om de med stor säkerhet ligger långt över min budget.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/05/15 :  11:03:07  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Den ser inte lite läcker ut den! Vicka' talanger vi har på forumet!
Har du jämfört Admon mot Ino's större sidosystem, typ i28s eller i56s (med tanke på att du skall ha Ino-basar)?

Ino Audio for life
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/05/15 :  11:06:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Det verkar vara en riktigt trevlig högtalare! Är sugen på att slänga ihop en egen högtalare med dessa element...
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/05/15 :  11:16:34  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Det är en mer än trevlig högtalare ;).
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/15 :  11:55:19  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
nOOb det var Martin Logan - Prodogy, vi lysnade på...
sen har du glömt Ino Audio - piP / pi60s.

Jag skulle säga att största skillnaden mellan pi60s och Admon är att pi60s går lägre och är mer analytisk.

Admons starka sidor jag märkt hitills är djupet i stereoperspektivet. Hur dom totalt släpper från högtalarna och man bara lysnar på ljudet, man glömmer bort att det står ett par högtalare i rummet.

Dom var dock inte perfekt placerade igår när jag lysnade så dom har fortfarande mycket mer att ge!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/15 :  11:56:52  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Admon är en underbar musik-maskin!

Redan dom första testerna, i MDFlåda, minns jag som att skiva på skiva åkte fram även från de mest undangömda ställen; Elvis 3CD box, Beach Boys, Carola "Främling" på 7" vinyl...

Admon har väldigt hög känslighet med tanke på storlek och basprestanda. Filtret är relativt enkelt. Tester med mer komplexa filter gjordes men ljudet ville inte riktigt släppa...efter tre fyra försök gick jag så "back to basics".

Kul att den fallit i smaken!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/15 :  12:28:20  Show Profile Send n00b a Private Message
ojojojojjo... ! ! ! ! !

Ino pi60s var helt klart en högtalare som verkligen kunde konkurera !!

Sorry Soryy pi60s är också ett mästerverk =)

DasKapital....

Jag har hört i56 hos knoppen och dom låter verkligen iaf mer korekt och är nog snäppet bättre än admon faktiskt. Dom var tyvär inte ett alternativ och inte i28 heller. Jag har nämligen inte råd med moduler, slutsteg och filter nu och dom går ju bara till 50hz som max och är inte gjorda för att spela utan moduler. Därför så behövde jag en högtalare som kunde lira bra utan moduler.


//jonas


Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/15 :  12:31:07  Show Profile Send n00b a Private Message
Kanske i28 med ringradiator i framtiden, i56 är lite stor för mig faktiskt.=)))

Öhman har väl varit inblandad i ringradiatorskapandet ???


//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/15 :  12:45:04  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag har hört av den tidigare ägaren att Ino T11h diskanten (Pro versionen av den som sitter i pi60s, i56 mm) ska låte extremt likt Scan-Speak Ringradiatorn!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/15 :  13:45:02  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

va roligt..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/15 :  14:16:08  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Edit: Var lite "bufflig". Fick en black-out. Sorry.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/05/16 09:28:53
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/05/15 :  14:18:02  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Vad kan man tänkas få betala för dessa "små" godingar??

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/15 :  14:38:05  Show Profile Send n00b a Private Message
Knoppen....

jo det är nog svårt att slå i56, av någon anledning förträngde jag dom i början av tråden =)


//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/15 :  14:47:26  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Knoppen:
Kan vara bra att lägga till att Admon stod på ett par köksstolar istället för stabila stativ.

Att släppa en högtalare med "stora problem med att måla upp korrekt ljudbild från inspelningar där de lekt med fasen" är knappast något jag skulle göra och sätta mitt namn på.

Så sant som du säger, så hade vi åkt på en fraktskada som nu sjlävklart är fixad. Att basera kvalitetsuttalande på ett högtalarpar med en fronten lös, är inte riktigt rätt.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/05/15 :  14:55:18  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Det var kanske inte den mest seriösa test som utförts ;). Frontbaffeln som satt lös gjorde att ljudbilden på ena sidan blev lite knasig... vilket som återgärdats av epkpeng smidigt och nu är det en enormt stabil ljudbild och alla instrument osv är enormt bra separerade.=)
Alexi och n00b kan nog tillägga ett och annat om ljudet och ljudbilden.. ;)

/A
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/15 :  15:18:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Se edit ovan om köksstolar...
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/05/15 :  19:37:27  Show Profile Send pricer a Private Message
Hur står sig Ino piP mot alla de stativare som finns nämnda i tråden?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/15 :  19:38:21  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Hur står sig Ino piP mot alla de stativare som finns nämnda i tråden?


Spelar inte i samma divisioner....
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000