Author |
Topic |
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 15:39:32
|
Har precis fått hem ett exemplar av denna förstärkare. Helt ok, med alla typer av musik. Prisvärd! mvh dd Satt och lyssnade på Ernest Ranglin och blev nästan anfådd av alla detljer som exponerades för mina öron. Det var inte så att jag inte hört dem, men nu blev de fristånde, helt separerade från varandra. Tystnad sen allt på en gång! Rekommenderas stark! Tjena Igen! Har under dagen lyssnat lite, eller ganska mycket, på RageAgainstThe Machine. Detta tillsammans med en inte allt för imponerad vän, Albin. Alltså innan han hörde vad Caspianen, nej inte en finne, hade att säga om saken. Han blev lite imponerad, alltså inte allt för mycket enligt egen utsago. Men till saken hör att han alltid hävdat att det inte spelar någon roll vilken utrustning man har utan att det bara är en subjetiv bedömning man gör utifrån hur mycket sakerna kostar. Ju mer något kostar desto bättre ljud. Han satt där med hakan i knäna och förundrades hur det kunde låta så mycket mer än hos honom. Bas, detaljer, dynamik, snabbhet och separation om vart annat det lät bra helt enkelt och från en så liten maskin. Så är den ju snygg också. Fast mest imponerad blev Albin av den blåa transparenta systemfjärren som hörde till Caspianen, den var snygg, hehe. Djävla snåljåp. Tack Kevin som sålde den till mig för en relativt billig peng! Alltså löjligt prisvärd! mvh dd ps. återkommer! Jag var lite orolig, men det gick ju bra att driva mina Audience 82:or med Caspianen. De ser inte så kraftfull ut men den spelar med aukoritet och pondus. "Mycket" bättre än MF A3 som jag hade hemma innan. dd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
Edited by - Klenkar on 2003/02/23 00:33:13 |
|
TB
Member
122 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 18:42:24
|
Hej. Klenkar Vi verkar båda söka liknande ljudideal. Både Totem och Caspian är prisvärda produkter.
Caspian har jag testat med flertalet högtalare med fullt gokännda resultat. Faktiskt, är Caspian en av få "billigare" förstärkare som klart har fungerat med ettorna som kan vara kräsen på elektroniken. Att den spelar med äkta glädje, gör ju inte det sämmre
|
|
|
kevlu
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 16:19:38
|
Det var roligt att höra att du är nöjd. Har precis beställt mina nya grejer! Det blev en Cairn 4808A med cd-spelaren Cairn Fog. Sålde mina Canton Ergo RC-L och köpte mig ett par Triangle Comete 202 stativare! Så nu längtar jag bara tills jag får mina saker! Visst är Caspian en bra förstärkare och jag tror att jag kommer sakna den ibland!
MVH/Kevin |
MVH // Kevlu |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 12:52:02
|
Caspian är en riktigt bra !! grattis |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 22:49:50
|
En sån förstärkare kanske kan vara något för mig. Funkar den till AUDIO PRO BLUE DIAMOND..?
Caspianen kostar väl 10-11,000 eller nåt sånt?
Någon som vet en begagnad i landet sverige?
MVH Mikaell. |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2003/04/18 : 00:23:34
|
Hej! Ny kostar den 12900kr, just nu, men de planerar att höja priset till 13500kr. mvh dd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 21:16:13
|
Kan bara hålla med om att caspian är en utav de mest prisvärda stärkarna man kan köpa idag.. Och det visar att det inte alltid är stora slutsteg som kan ge kraft och drag.. Men behövs det mer effekt så kan man köpa till ett caspian slutsteg och koppla till, och vips så har man en bi-amp kombination som låter hur bra som helst.. |
|
|
M.Thorsén
Member
273 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 01:24:06
|
Tjena, sållar mig till klubben av lyckliga ägare
Förstärkaren har driv och flyt men även detaljer så det räcker gott för mig. Att fjärren ser ut som en universalkontroll från classe ohlsson tycker jag bara är nice. Det känns lite som att varför showa med en värstingfjärr- när man har, det som verkligen spelar roll, en värstingstärkare?
Nu är det så att jag förutom den integrerade stärkaren råkar sitta på ett matchande slutsteg och vet inte riktigt vad jag skall göra med det. Mina nuvarande högtalare, dynaudio 42, tar endast emot SW.
Alt 1. Sälja av slutsteg, köpa ett par seriösa kablar för pengarna, och troligtvis ångra mig i all framtid Jag är inte missnöjd med ljudet nu, men allt kan bli bättre...Vad kan vara skäligt pris om jag säljer, 4000:-?
Alt 2. Ha kvar steget å börja leta högtalare...
Har ni andra ägare isåfall några bra tips, förutom nämnda totem, på speciellt lyckade kombinationer med biampade caspians och högtalare?
Det optimala borde väl vara högtalare med aktiv delning. De enda burkar med detta som jag hittat har haft märket Linn. Främst är det väl Ninka eller Katan som ligger i mitt intresse isåfall. Kan det funka kanske?
Prisnivån är satt vid 10 - 15 tusen och begagnat får det gärna vara med.
Tacksam för råd/ Micke |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 00:32:37
|
Tjena Micke.. Var i landet bor du nånstans ?? Tänkte lite på det där du sa om högtalare..Jag skulle nog behålla din caspian med tillhörande slutsteg och hitta en ny högtalare.. För de pengar du nämde så kan du säkert hitta nått som kan vara spännande..
MVH,Martin Och ja..jag är en roksan fan !!! *L* |
|
|
M.Thorsén
Member
273 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 22:23:47
|
Hej MartinH, jag bor i halmstad. Mina tankar just nu är att behålla caspian- slutsteget och hitta ett par passande högtalare förberedda för aktiv drift (verkar lättare sagt än gjort- finns det bara hos Linn?). Det känns som att dynaudio 42orna är lite av en flaskhals i systemet, trots att de briljerar på vissa punkter. Mycket fina detaljer och klang men jag skulle vilja kunna spela högre utan att det känns ansträngt. Kom gärna med förslag.
Mvh Micke |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 12:58:46
|
M.Thorsén: Låter som du tänkt rätt i förstärkar tankarna. Det finns fler som har högtalare för aktiv drift (Naim) men det är inte det du behöver tänka på, hitta istället en högttalare som har biwiring möjlighet och bi-ampa dom..detta ger nästan precis samma resultat som en "äkta" aktiv drivning..och det ger dig en hel del mer intressanta högtalare än Linn, även om dessa kan vara bra så har jag inte fått dom att falla mig i smaken..Och jag kan nog hålla med om att 42 orna kan vara lite i enklaste laget.. Vad för typ av musik spelar du ?? Vill du ha en lite stativare eller känner du att en golvare känns intressantare ??? Vad för budget pratar vi om??
Mvh,Martin |
|
|
|
Topic |
|