HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Simaudio Moon I-3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/04/12 :  10:13:31  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej!
Ska försöka ge lite synpunkter på min integrerade förstärkare I-3. Till att börja med tog det ca 6 veckor av regelbundet spelande innan ljudet "släppte". Basen var lite otydlig och allt var som inlindat i bomul i början, mjukt men som sagt lite oklart. Kan tillägga att priset var 21000 men det påverkas av dollarkursen. (Simaudio är ett kanadensiskt märke, se www.simaudio.com). Det första som man märker är den fantastiska dynamik som finns och en kraftfull bas. På pianomusik som ställer stora krav på dynamik är det en ren njutning. Sen tycker jag som pianist att klangen är mycket bra och äkta, det låter mjukt men dynamiskt och rätt "tonfärg". Klassisk musik blir mycket spännande att lyssna på om skivan så tillåter. På pop/rock är det ett härligt drag. Negativa saker jag märkt är inte många men ibland kan jag tycka att det blir lite mycket av det goda, dvs kan slå över en liten lite aning i för mycket driv/livlighet. Därför trodde jag i början att den hade lite problem med lugna passager i musiken men nej den kan "hålla käft" när så behövs vilket ju också ökar dynamikkänslan. En annan sak: har även hört deras modell I-5 och jag tycker att den låter lite mer trovärdig (mer livs levande så att säga) men den kostar också enhel del mer. Annars bara positivt, ger också bra med effekt om högtalarna kräver det (100W/8 ohm, 160W/4 ohm, och som mest kan den ge ca 300W). Sen tycker jag att den ger ett gediget intryck men fin kvalitékänsla. Jag tror att för pengarna är detta ett mycket trevligt val! Jag är mycket nöjd! Man kan använda den i flerkanalsystem (går att bygga ut) samt att man kan använda försteget och koppla på separat slutsteg om man vill. En annan sak som är bra är att den är väldigt "snabb".
Jag kan tillägga att min CD och högtalare inte är i samma klass som I-3 så då ekonomin tillåter skall de uppgraderas.
/Staffan

Uppdatering: den "klagan" jag hade på lite för mkt livlighet visade sig främst ligga i mina gamla högtalare, med ett par Revel blev det hela klart mer balanserat så nu har jag inte så mkt att klaga på .

Edited by - Snutten on 2003/05/15 06:49:17

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/04/12 :  10:44:40  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag har lyssnat på moon I-5 och blev väldigt förtjust i den. Vad tycker du, mer ingående, skiljer dessa åt?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/04/12 :  17:18:32  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har lyssnat väldigt lite på I-5 så jag kan tyvärr inte ge mer info.
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/04/13 :  17:42:47  Show Profile Send linkan a Private Message
Får väl gratulera till ditt köp och att du är nöjd, känner mig lite "skyldig" eftersom jag föreslog att du skulle lyssna på I-3:an innan du bestämde dig för nåt annat.

Linkan

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:21:52  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tack linkan, det var bra att jag lyssnade på I-3 men som sagt kvalité kostar som du ju vet . Lyssnade lite på I-5 när jag hämtade min I-3:a (farligt jag vet hehe, men Kent hade den uppkopplad med Totem Signature 1) och det lät kanon så grattis du också. Jag letar också högtalare och om ekonomin tillåter ska jag köpa Revel M20. Såg att du lyssnat på F30 men jag tror att de är lite överprissatta i Sverige? Ca 40'-45' vore rimligare än de 50' som de ligger på om man jämför vad M20 och F30 kostar i USA. Vad tyckte du om F30 (oavsett vad de kostar)? Jag har inte rummet för golvhögtalare så jag satsar på kvalitétsstativare.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:23:37  Show Profile Send Klenkar a Private Message
nästa sim för mig

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/04/14 :  12:41:49  Show Profile Send Snutten a Private Message
Klenkar, vad letar du efter?
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:16:56  Show Profile Send linkan a Private Message
Snutten

Jag lyssnade på F30 för 2-3 år sen och kommer bara ihåg att det lät bra men inte att nåt område lät speciellt bra eller dåligt. Tror att de kostade runt 40-43' då.

Linkan

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:21:47  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok linkan då har de blivit dyrare, de kostade 50' på bestsound när jag var där för ca 2 veckor sedan och lyssnade på M20 (20' på erbjudande).
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/04/14 :  20:55:03  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Det var ett konstaternade. Att när jag tröttnat på mina Roksan prylar köpet jag SIM.
mvhdd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/04/15 :  13:21:54  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok Klenkar, jag hade Roksan Caspian hemlånad (även Naim Nait 5) innan jag bestämde mig för Sim. Du kommer få ett bra lyft men visst det kostar. Jag slog till på Sim för jag misstänkte att jag skulle tröttna ganska fort annars och jag vet att jag gjorde rätt. Synd bara att den "skriker" efter nya högtalare och CD .

Edited by - Snutten on 2003/04/15 13:22:10
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/03 :  21:24:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kan säga att Totems högtalare är mycket bra matchningar till Simmar.. Har lyssnat på flera modeller med både I-3, I-5, P-3/W-3 och har alltid haft ett bra reslutat. Jag önska att fler kan lyssna på Sim, då dom är så bra, så bra..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/07 :  12:25:49  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej martin, jag har lyssnat på Totem Hawk med I-3 och det lät ju inte så pjåkigt. Tyvärr är de ganska dyra (ca 28000+). Dessutom väger de bara ca 12 kg styck vilket jag ifrågasätter lite??
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/15 :  01:06:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan nog göra din tvekan lite klarare.. Hawken behöver inte vara tyngre!! detta pga av att lådan är av en mycket bra konstruktion med så kallade " Lock-Miterd Monocoque" låda och en speciell dämp metod med borosilikat invändigt i lådan. En bra låda behöver på detta sätt inte väga som fyra backar läsk för att vara stabil.. Däremot så kostar det pga detta lite pengar som du vet.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/15 :  06:47:28  Show Profile Send Snutten a Private Message
OK martin, jag misstänkte att ngt sådant låg bakom. Själv köpte jag ett par Revel M20 som jag väntar på (stativare). Kostade ca 20000 vilket jag tycker är min maxnivå då jag ska ha en CD också så snart det går.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/15 :  20:06:24  Show Profile Send MartinH a Private Message
Snutten: Jag har inte lyssnat så mycket på Revel, men det ska bli kul och höra hur dom passar till simmarna ( inte spelet !!)..avlägg en rapport sen.

Vad har du tittat på när det gäller CD ?? det snackas ju om en ny från SimAudio..men titta in till Kent och kolla vad han har..Kolla gärna in Metronomes spelare, riktigt trevliga dom gånger jag lyssnat på dom..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/15 :  21:58:09  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag ska absolut besöka Kent då det blir dags för CD. Det som gjorde att jag inte valde Kents prylar vad gäller högtalare är att jag helt enkelt blev förtjust i Revel och ville ha dem. Mitt intryck av demoparet jag hade hemma är bra basdjup med tanke på storlek samt en massa detaljer naturligt presenterade, dvs inte överanalytiska som tex Monitor audio Gold ref 10 vilket annars är bra högtalare (även billigare). De var inte heller så tungdrivna som jag befarade. Sen gillar jag utseendet men Revels egna stativ är inte bra så det får bli ngt annat där.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:29:48  Show Profile Send MartinH a Private Message
Låter kul..hoppas du får ett bra system..ska nog ta och lyssna dom bara för att skaffa mig en egen uppfattning..tror dock inte jag byter min Totem Model 1 Sign. men som jag sa en gång tidigare..smaken är som baken ...Vi kanske ses hos Kent nån gång..Ha det bra/Martin
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:48:03  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har lyssnat lite på model 1 sign. och de lät mkt bra så jag tror knappast du behöver byta. Jag tror Revel spelar i samma division men lite annorlunda. Jag har även lyssnat på Dunaudio Contour 1.3mkII och de lät bra förrutom på piano där dynamiken var mindre bra (kanske de behövde mer effekt för att komma till sin rätt, men de spelades med en ganska kraftig stärkare så jag blev tveksam och valde bort dessa). Med M20 var det inga problem att få ett levande piano samt lät bra på det mesta. Det som kanske talar lite emot M20 är att de inte är speciellt "insmickrande" så är skivan tråkig låter det tråkigt hehe.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/16 :  00:01:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Då är dom ganska lika totem kan jag tro.. om man har en dålig skiva så ska det inte kunna skyllas på högtalaren utan på skivan..Själv har jag lite svårt för en högtalare som lindar in saker så allt låter ungefär på samma sätt..då vet man ju inte om skivan är bra eller ej !?!?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:11:22  Show Profile Send Snutten a Private Message
Nej precis men en del föredara högtalare som "engagerar" oavsett skiva så att säga. H&M testade M20 men tyckte att de ibland inte engagerade lika mkt som tex Monitor Audio Gold 10. Jag tycker M20 låter klart homogenare än MA G10 men det var bra drag i G10. Röster lät också lite "jobbiga" ibland med G10. Men jag lägger det där på hyllan nu när jag bestämt mig, orkar inte hålla på att fundera mer, nu är det CD som gäller!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/18 :  13:01:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag säger bara lycka till och så får vi hålla kontakten och se vad du kan säga om M20 när du kört dom ett tag..
Ha det bra/Martin
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/18 :  13:39:22  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja Martin, jag ska återkomma om detta. Jag sitter och väntar på dem eller ska jag säga sitter och plågas hehe.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000