HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Audio Research LS16 MKII
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/05/03 :  21:42:55  Show Profile Send pesa a Private Message
LS16 MKII ror-forforstarkare
LS16 introducerades 1999 och har varit en stor framgang forsaljningsmassigt. Med tiden har storasyskonen ”Reference 2” och ”LS25” uppdaterats till Mark II och enligt Audio Research har dessa uppdateringar varit sa populara att de bestamde sig for att gora motsvarande uppdateringar aven i LS16 MKII. Rekommenderat pris i USA ar $3495. LS star for ”Linestage” vilket innebar att du inte kan kora en skivspelare (las vinyl) genom detta forsteg.

Pa utsidan ar det mycket sma forandringar som skett i MKII. Nagra input-benamningar har dopts om och det har tillkommit en 12V-switch for mojligheten att styra fler lankade komponenter via fjarrkontrollen. Pa insidan har LS16 MKII uppdaterats i linje med de andringar som gjorts i ”storasyskonen” LS25MKII och Reference 2 MKII. Konstruktionen ar en kombination av JFET-design och tva 6H30-ror. Dessa ror anges ha en livslangd pa 10000 timmar – imponerande! Enligt Audio Research har framsteg astadkommits pa snart sagt alla omraden (upplosning, renhet, musikalitet, fokusering, ljudbildens storlek, bas-kontroll etc.) jamfort med foregangaren och da anses anda foregangaren vara ett mycket bra forsteg.

Traditionell design
Designen andas traditionell HiFi och den ar odmjuk, pa gransen till trakig och utan nagra extravaganser (inga fritt synliga glodande ror har inte). Frontplattan, tillverkas i svart eller borstad aluminium, och ar bredare an ”ladan” bakom. Fronten pryds av fyra switchar, tva vridreglage samt de typiska Audio Research-handtagen. Aven om LS16MKII ger ett solitt intryck sa framgar det klart att den storsta delen av den investering man gor ligger pa insidan och inte pa utsidan.

Fjarrkontroll ar standard vilket jag tycker ar ett maste for ett forsteg. Vad galler funktioner vill jag ocksa namna den Processor/Input-switch som finns pa framsidan. Med denna kan man kopla forbi volymkontrollen och lata systemet styras av en annan enhet. Mycket bra for alla oss som maste kombinera var tvakanalsanlaggning med ett hemmabiosystem da det gor det mojligt att lyssna rent tva-kanaligt nar man sa onskar men man kan ocksa kora hemmabio utan att behova koppla om nagot kablage over huvud taget.

Nar jag forst kopplar upp LS16MKII sa marker jag ett litet sus i hogtalarna. Detta kan ha och gora med mina el-ledningar har hemma men suset ar nagot hogre an med min nuvarande anlaggning. Nivan ar dock sa pass lag att den endast hors nar man ar framme vi hogtalarna och det stor absolut inte vid lyssningen. En sak som forvanade mig lite negativt ar stegen i volymkontrollen. Det ar ganska stora skillnader mellan varje steg och jag hade efterlyst lite mindre nivaforandring per steg.

Dovt?
Det forsta jag lagger marke till att att presentationen kanns lite dov. Jag blir lite konfunderad nar jag skriver ned ord som ”dov” och ”sloja” pa mitt lyssningsprotokoll. Allteftersom jag byter fram och tillbaka med min nuvarande anlaggning inser jag att det ar den neutrala presentationen samt det absoluta lugnet som skapar illusionen att det ar dovt – mer om detta nedan. Efter att ha lyssnat en stund blir jag snart overtygad om att jag tagit mina forsta steg in i en ny varld...

Lyssningsintryck
Balansen mellan bas, mellanregister och diskant ar mycket bra. Presentationen kanns darfor mycket neutral och komplett. Basen gar djupt och dynamiken i botten ar bra. Jag tycker den saknar riv och tajthet i den allra lagsta basen nar jag jamfor med min Krell-uppsattning. Att det ar god balans marks framfor allt i ett stycke dar piano och bas spelar samtidigt. Varje instrument kan hela tiden urskiljas pa ett satt jag inte upplevt tidigare och det ger en helhet som ar mycket bra. Ibland skulle jag vilja ha lite mer dynamik i mellanregistret vilket kan vara en effekt av att jag inte ar van vid en lika neutral atergivning i min nuvarande anlaggning.

Atergivningen av diskanten fortjanar ett kapitel for sig. Jag ar mycket kanslig for ljus och metallisk presentation i diskant samt ovre delen av mellanregistret. Audio Research har i LS16MKII lyckats utveckla ett forsteg som ar bland det basta jag hort pa detta omradet. Akustiska gitarrer, piano och blasinstrument framstalls suverant bra utan kansla av ”stick” eller ”hinna”.

Det jag upplevt som ljusa presentationer tidigare (i saval diskant som mellanregister) tonas ned ett steg och blir mycket behagliga. Ett stycke med saxofon var sa imponerande att jag tankte for mig sjalv; ”...och jag som inte ens tycker om saxofon...”, men sedan slog det mig att i min anlaggning med svag tendens at det ljusa sa blir saxofon sallan bra. Aven vokal presentation av S-ljud som jag ar kanslig for, presenteras mycket bra. Aterigen mindre metalliskt och mer neutralt.

Perspektivet ar behagligt bakat. Presentationen totalt sett ar mycket avslappnad och tydlig utan att man pa nagot satt tappar driv i musiken. Tvartom ar detta en i mitt tycke mycket musikalisk forforstarkare. Roster och instrument separeras fran varandra pa ett positivt satt och det hela blir mycket lugnt och rofyllt. Ljudbilden ar stor, bade djup och bredd ar bra samtidigt som detaljer presenteras overtygande. Det har ar en enhet som utan tvekan haller ordning pa ljudbilden och presentationen. Storre/komplicerade orkesterverk presenteras mycket mjukt och ibland nastan lite for snallt pa bekostnad av det sista steget av total dynamik. Jag har svart att tro att nagon nagonsin kan bli lyssningstrott av LS16MKII.

Slutsatser
Audio Research LS16 MKII ar en mycket bra forforstarkare. Den enda mindre svagheten jag ser ar att det saknas den allra sista kontrollen i botten men detta vags val upp av enhetens starka sidor. Presentation, detaljer och ljudbild ar utmarkta. Balansen mellan bas, mellanregister och diskant ar otroligt bra samtidigt som hanteringen av de ovre registren ar det basta jag hittills hort. Kombinera detta med Audio Research namn och rykte vilket borgar for god kavalitet och hogt andrahandsvarde sa har Du en mangd anledningar till varfor LS16 MKII skall med pa Din framtida lista for provlyssning. Rekommenderas varmt!

Detroit, Michigan

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/03 :  22:05:24  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ken Kessler har skrivit mycket konstigt men han skrev en sak:

"Upplösning är inte samma sak som analytiskt eller vasst ljud.
Upplösning är lugn."

(HiFi News, test av Kimber Select KS-3038)
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/04 :  14:49:33  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan Pesa!

Kul att läsa nån som gör en väl genomförd test och dessutom tar sig tid att skriva ner sina egna åsikter.

En trevlig stunds läsning är vad jag tackar för!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/05/04 :  17:46:06  Show Profile Send pesa a Private Message
Timbre; sa sant, sa sant...

ekpeng; tack sjalv. En sak jag lart mig ar att det ger sa otroligt mycket mer om man strukturerar sin provlyssning val och kombinerar detta med lyssning for nojes skull. I den forsta delen fokuserar man pa prestation betraffande specifika omraden (bas, mellanregister, diskant, perspektiv, ljudbild mm) medan man i den andra delen bara njuter till sin favoritmusik. Kombinationen gor att man blir mer saker i sin bedomning och kan plocka upp sma tendenser som man kanske inte borjar reta sig pa forran efter ett par manader annars....

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/05/18 :  00:04:04  Show Profile Send pesa a Private Message
Jag bor gora en korrigering till recensionen ovan da jag upptackt ett fel. Jag papekade att volymkontrollen hade langa steg vilket forvanade mig. Detta galler endast om man andrar volymen pa sjalva enheten. Om man andrar volymen via fjarrkontrollen man gora mindre justeringar.

Ratt skall vara ratt...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000