HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 DVD-drive mot CD-drive för CD-lyssning...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/05/13 :  11:54:10  Show Profile Send K-man a Private Message
Det har varit en del undrande om DVD-spelares CD-spelarkvaliteter på forumet ett antal gånger....och för varje gång blir man mer och mer sugen på att utreda....

Så som jag har fattat det så är det många som skriver att det hänger mycket på DAC:n i DVD-spelaren är sämre för CD-spelning... (kanske en ren missuppfattning av mig) Hur som helst så tänkte jag iallafall försöka testa detta lite... dock med den skillnaden att jag bara jämför min inspelningsbara DVD drive mot min Advantage Drive. Bägge använder i testet samma DAC. Känns som att drive:n i den inspelningsbara DVD:n bör vara av hyffsad kvalité?

Jag gjorde ett litet snabbt stressat test av detta när jag precis fått hem min DVD och tyckte då inte att det var så stor skillnad...men ville testa lite mer nu när jag haft den ett tag. Jag lyssnade ett tag på varje drive med lite olika musikstilar osv, och den skillnaden som nu uppvisade sig var i mina ögon större än vad jag trott... jag hade förväntat mig små diffar med kanske lite mer exakthet i min CD-drive, men jag kan inte komma på ngn parameter som DVD-drive:n tog hem.... Inte för att DVD-drive:n gjorde bort sig, men i tävling mot CD-drive:n så var det TKO.

För att inte få för mycket egen psykoakustik med så var jag tvungen att be min fru lyssna på en låt... hon var inte helt inne på det, men satte sig ned ändå.... hon lyssnade på en halv låt på den ena och fick sedan lyssna på samma i den andra utan att veta (eller bry sig) om i vilken ordning.... den förra var väldigt mycket bättre sa hon..... och la till: Hoppas den förra var DVD:n så att vi blir av med en maskin i hyllan.... ;-) men ack så fel hon hade..... hon föredrog CD-driven klart. Hon ville testa en skiva till med en favvosångerska.... och kommenterade... : Du jag inser att vi får ha kvar bägge maskinerna...

Så, i mitt lilla enkla test så föll det ut med klar vinst till den rena CD-drivens fördel. Hade de gått delronder i som i olika tester så hade CD-driven vunnit med 10-0....med möjligen en vinst för DVD:ns förmåga att nyttjas till mer än ett format om nu testet skulle utvidgas till annat än ren CD-spelning.....

Naturligtvis är det min erfarenhet och ingen lag...och det är bara en CD-drive mot en DVD-drive.... men gav iallafall mig en känsla för skillnaden....

\\K-man

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/05/13 :  17:26:57  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det vore kul att få veta vilka produkter du låtit kombatera med varandra. Pris mm.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/13 :  22:45:09  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag är också nyfiken på mer! Vad tyckte du skiljde spelarna åt i ljudet? Vilka spelare var det mer exakt? Vilken DAC?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/05/13 :  22:45:28  Show Profile Send CC a Private Message
Jag har samma uppfattning som du K-man, DVD som drive verkar vara svårt att konkurera mot regulär cd... Hade vart gott annars å bli av med en låda inklusive nät o digital-kabel!

Finns det någon här på forumet som har haft motsatt upplevelse? Att DVD till dac låtit bättre än CD-drive till DAC? Naturligtvis nu inom jämförbar prisnivå...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/05/13 :  23:12:56  Show Profile Send Patrik a Private Message
Vad har du för DAC?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/05/14 :  07:47:19  Show Profile Send linkan a Private Message
Är det inte generellt så att DVD:n har sämre digital-utgång än en CD?
Jag har för mig att det var nån diskussion om detta förra året (på Hifimagasinet kanske?) och om jag kommer ihåg rätt så var det många som tyckte detta. Om man moddade denna så kanske det kan funka?
Nån som gjort det och jämfört?

Linkan

Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/05/14 :  08:00:08  Show Profile Send K-man a Private Message
Eftersom jag testar med de maskiner som står hemma i hyllan och ville göra ett enkelt test för att se om det var ngn påtaglig skillnad så är ju inte testet helt rättvist för maskinerna. "DVD-recorder"-driven ligger ett antal tusingar efter prismässigt men är å andra sidan årsfärsk.

Skillnaderna vid test av CD-spelare med större priskillnader brukar ofta ge små skillnader där de olika maskinerna tar hem några ronder var, och det slutligen handlar om en personlig smak av presentation. I detta fallet var det ingen figth på målsnöret....

Och jag måste påpeka att jag själv inte trodde det skulle vara sååå stor skillnad. ....det är ju bara avläsningen som skiljer (iom att jag använder samma DAC)

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/05/14 08:01:39
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/05/14 :  10:36:22  Show Profile Send CC a Private Message
Skilladen mellan drivverk ligger i princip i nivå med vinylspelarnas värld... Det är lätt att höra skillnad mellan olika fötter/underlag, nätkablar/filter, digitalkablar osv. Olika drivverk låter olika bra under olika omständigheter
Men detta med att modda digitalutgången på en DVD skulle vart intressant, många som prövat? Och med för några maskiner? Har själv en Pioneer DVD717 som börjar bli till åren...Helt okej för film men som cd-avspelare? Nej tack Men kanske man skulle ge sig in på ett litet projekt på den? Inte mkt att förlora

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/05/14 :  15:34:15  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har bara provat att jämföra min dvd(Denon ca 6000kr) mot min vanliga CD-Combo (McCormack SST-1 och DAC-1 deluxe ca 36000 inkl digitalkabel) ingen rättvis tävling direkt, dvdn får verkligen stå i skamvrån trots sina 24 bitar och allt vad det är.
Till och med 24-96 inspelningar var den oduglig i en direkt jämförelse.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/05/14 :  23:21:30  Show Profile Send svejk a Private Message
Saxat från Harmony design sida. Jag har stort förtroende för Mattias han är ärlig och gör bra jobb.

En del DVD-spelare lämpar sig mycket väl som transporter. Som exempel kan nämnas Cambridge DVD300 som kostar 6000 kr. Att modifiera den med helt ny nätdel och digitalt utgångssteg kostar 5000 kr. För 11 000 kr kr får man då en transport som låter bättre än en drivverksmodifierad CD-spelare.
Ett exempel på en billig DVD som kan modifieras med ett nytt digitalt utgångssteg för 1600 kr är Pioneer DVD525/535.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/05/16 :  18:20:48  Show Profile Send Adagio a Private Message
En tumregel för alla digitala driveunits är att den mekaniska uppbyggnadens stabilitet är i första hand avgörande för i vilken grad välljud (senare i ledet) kan erhållas.
Om inte denna första del är tillfredsställande kan man lika gärna lägga ner eventuella uppgraderingar och moddningar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/05/17 :  14:16:09  Show Profile Send dax a Private Message
Man bör nog undvika uppgradering av Pioneer 535. Den surrar något så oerhört! Iofs skulle man kunna dämpa den på ett mer fysiskt sätt om man tycker det är kul!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/17 :  16:08:58  Show Profile Send Timbre a Private Message


"En tumregel för alla digitala driveunits är att den mekaniska uppbyggnadens stabilitet är i första hand avgörande för i vilken grad välljud (senare i ledet) kan erhållas."

Verkar i högsta grad förnuftigt.

När Bedinin kommer fram och man ser hur otroligt vinda och skeva de flesta skivor är, blir man förvånad över att det kan bli något ljud överhuvudtaget. Eller det kanske inte spelar nån roll...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/17 :  16:13:48  Show Profile Send Timbre a Private Message


Borde vi inte flytta över denna tråd till Hifi då den har tagit en mer allmän vändning...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000