HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Idètorka!!!! HJÄLP
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/14 :  14:09:04  Show Profile Send jonsson a Private Message
Skall bygga subbas har element stärkare å Linkw.tr. är på G... Men det jag behöver hjälp med är design!!!! Har ni några bra förslag hur man kan integrera dem(jo det är två st det gäller) i rummet utan att den är alltför framträdande.. dvs har ni nåt förslag på "möbel" man kan fejka!? Jag vill som att de ska va lite diskreta och inte skrika SUBBAS!!!!!!! jag kommer inte på nåt det är total torka och snickarn börjar bli lite otålig...han ska såga upp mdf åt mig... så det vi har å leka med är: 12" bas med stärkare, 25mm material och stagning, ca 45liter internvolym (40liter + stag och stärkare)... Snälla hjälp!!!!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/05/14 :  14:14:50  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Två små sidobord till soffan kanske?
/M

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/14 :  15:12:08  Show Profile Send jonsson a Private Message
jo jag har allt tänkt på det men det blir lite stökigt... har två fåtöljer + att det ska in surround ht där bak ochså.. Men tack för förslaget;-)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/14 :  15:22:24  Show Profile Send divander a Private Message
Sätt en kudde ovanpå och ett par snygga fötter undder så får du en fotpall.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/14 :  15:55:26  Show Profile Send jonsson a Private Message
Jo det är en skarp ide men jag har två fotöljer och litet vardagsrum...:-( 16-18m2 typ....Jag är tyvärr åsså tvungen att möblera på bredden... fel håll asså.... så det är lite knivigt....
Ingen som har gjort nåt riktigt WAFbygge????

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/05/14 :  16:06:39  Show Profile Send copland a Private Message
Hade det gällt en sub hade jag nog sagt tv-möbel. En långsmal bakom soffan är också ganska diskret.
Två är ju alltid lite svårare, speciellt när man inte vet exakt hur rummet ser ut eller vilken smak du har vad gäller inredning. Ett kontroversiellt förslag är att skruva upp subbarna på väggen i form av låtsasskåp. Mellan dem kan du ha riktiga skåp. IKEA är mycket inne på väggskåp just nu och katalogen gav mig idén.
Annars kan du ju låta bygga ett par höga, smala subwoofers och ha som stativ till dina stativare (om du har några vill säga).

/Manne

Mann
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/05/14 :  17:31:11  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Skruva upp dem i taket!!!

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/14 :  17:52:48  Show Profile Send jonsson a Private Message
Jodu Manne rummet är typ knappa 4m "långt" och typ 4.70 "brett" idetta skall få plats 2frontar 1 center 2surround 2subb 1 3sitssoffa 2 fåtöljer.....hmmmm tajt blir det......jo sust det.... tvbord och stereobänk(160cm bred)

Copland

Hehe hade nog inte blivit populär om jag hängt upp 2 12"fatboy subbar på väggen.....


Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

Edited by - jonsson on 2003/05/14 18:02:28
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/14 :  17:59:55  Show Profile Send jonsson a Private Message
hehe jorru jensevik. nog för att jag är singel nu, men så har jag ju inte tänkt å va det hela livet....:-):-) Sen tycker jag det skulle se lite PA ut.....om man nu allvarligt hade funderat på det asså....;-)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/05/14 :  18:49:07  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Kombinerad Sub/Stereobänk?

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/05/14 :  20:29:39  Show Profile Send CK a Private Message
En sån här kanske ?: http://sgauge.free.fr/ikeasub.html#finition
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/14 :  21:54:54  Show Profile Send jonsson a Private Message
Jensevik jo helt klart an attraktiv tanke men sen ser man vilka pengar folk lägger ner för att få vibrationsfria rack:-( Så då kan man änna inte med..... Man vill ju ge stereon alla tänkbara möjligheter att låta så bra den bara kan;-)

CK Hehe den var inte dum men jag tror jag kommer ha basen neråt så maskeringsproblemet är inte det stora problemet...

Det lutar väl åt nåt piedestal/stativ aktigt... Men jag är vidöppen för alla galna och roliga ideer.... keepém comin!!!!!!!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/05/14 :  22:38:30  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Tänkte inte på det

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/14 :  22:44:34  Show Profile Send Belker a Private Message
Bygger på Jenseviks: Gjut lådorna i betong!

/mårten
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/05/14 :  22:48:42  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Gör ett par hörnlådor! :)

Då blir de inte så mycket ivägen och samtidigt slipper du tänka på att flytta runt dem för att få en optimal bas... Eftersom det skulle se fördjälvigt ut att inte ha den i hörnen :P

Men allvarligt talat så borde det ju fungera fint (?). Har för mig att jag läste om placering av subbor i någon High Fidelity för ett år sen eller så. Kan ju vara värt att läsa den artikeln och sen utefter det bygga lådor för lämplig placering?

Ett annat tips är ju att bygga dem med ett "litet djup" (sett framifrån). Då kan man ju placera dem längs med sidoväggarna spelandes utåt i rummet utan att de tar upp för mycket golvyta (om du inte har rummet dekorerat med massor av golvstående bokhyllor då förståss).

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/05/14 :  23:51:31  Show Profile Send DanneS a Private Message
Hur ser det ut innuti soffa/fåtöljer? Kanske kan det finnas lite plats över?

Nåja - i alla fall en ide'

/Daniel
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/15 :  02:16:29  Show Profile Send jonsson a Private Message
Wolfie: Jo hörn är inte dumt... Hehe gratis bas!;-) och nej ingen massa hyllor.. som sagt; singel!!! jo jag fundera på en sån form med en toppskiva som går ut på sidorna och lite inåt rummet... typ som en byrå utan lådor;-) men jag kommer ju lik förbaskat behöva stativ till surrorna så det lutar åt nå sånt men det är just utformningen som är problemet nu.... stativ till en låda med bottenmått 180*255mm och stativet ska ska husa en nedåtriktad 12:a.... Klurigt men klart kul! sitter å lurar som tusan.... hehe ska upp om 5 timmar.. det skiter sig nog med å sova idag... ä pigg som en mört..... Så, finns det några nattugglor här med en rolig designide på staiv so shoot!!!!!!!!!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/15 :  02:22:36  Show Profile Send jonsson a Private Message
Noops DanneS inte tillräckligt med utrymme + att jag tänkt använda subborna som extra drag vid fest , dvs vanlig musik... not just for buttkicking så att säga.... Men stort tack för sympatin;-)

mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/15 :  02:27:50  Show Profile Send jonsson a Private Message
OOps sorry belker, nja betong är lite out of my league... men det är en kul tanke... Är nog säkert nåt man kommer ramla över i framtiden......

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/05/15 :  11:13:27  Show Profile Send blackrose a Private Message
Jag går oxå i byggar-tankar med 2st 12":or, har tänkt göra ett soffbord där subben utgör bottendelen i form av en låda, ca. 60X120, på denna 4 "ben" som sticker upp ca 15cm i varje hörn o på dessa en frostad glasskiva från IKEA! (160X80 tror jag)
Ideen är stulen på IKEA, de har ett bord av denna typ där "lådan" är hyllor för tidn o dyl!
Lådan kan man ju alltid bygga i betong, så står ju groggen stilla på glasskivan! :)

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/15 :  11:20:49  Show Profile Send Belker a Private Message
Magnus,

Passa dig så du inte får ett "stativ" som ger en extra baffelyta till topparna. Kan bli knas.

Annars kanske det är läge att skippa stereobänken och sätta upp grejerna på väggen. Subborna där bänken stod.

/Mårten
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/05/15 :  13:35:48  Show Profile Send tengil a Private Message
Precis! När vi ändå är inne på ikeas banor, så var väl deras senaste tips att möblera på väggarna istället för golvet! - Sätt upp surrarna med fästen, så kan du bygga långsmala lådor för subbarna o ställa i hörnen!
Du tjänar ju några db på att ställa subbarna just i hörnen.

Soffan kan du väl flytta fram några decimeter.. låter ändå lite bumligt längs bakväggen, när du ska hifilyssna!! (för det ska du väl ibland!!)

Cd dvd förstärkare o hela kitet kan du oxå slänga upp på väggen! Blir lättare o dammsuga!
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/05/15 :  14:39:58  Show Profile Send blackrose a Private Message
""stativ" som ger en extra baffelyta till topparna" ?????

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/15 :  15:14:21  Show Profile Send Belker a Private Message
Ja, om jag inte är helt ute och cyklar kan en plan yta nära en högtalare (TV el i detta fall stor låda) få högtalaren att tro att baffeln är större än vad det var tänkt från början. Leder till att frekvensgången ändras. Har med elementens utstrålning att göra. Över en viss frekvens/våglängd (bestäms av element- och baffelstorlek) förstärks ljudet. Samma fenomen som gör att subbar låter mer i hörn. Om högtalaren har en sk. baffelstegskompensation i filtret blir det fel om man plötsligt ändrar baffelns dimensioner.

Jag kanske inte ska skriva läroböcker...

/Mårten
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/15 :  18:01:31  Show Profile Send jonsson a Private Message
jodå belker det stämmer ju bra men det avhjälps med typ ett "ministativ" ovanpå lådan.... det tekniska har jag nog ganska klart för mig det är just den estetiska biten som krånglar....

Tack alla för alla inlägg men jag dristar mig att fråga efter ännu fler vinklar på saken och nya ideer om det finns några att uppbringa!


Mvh magnus jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:08:19  Show Profile Send blackrose a Private Message
Belker: Men lådan är ju baffeln!!!..en sida på den.
Är jag lost nu eller........

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000