HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Trasig Kenwood KA-54
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/05/17 :  08:05:18  Show Profile Send aolite a Private Message
Har en Kenwood KA-54 förstärkare, problemet är att den bränner säkringar så fort man slårpå den. Sätter man dit en för "stor" säkring brummar den istället.
Har kollat lite, det synns igenstans där det brunnit. Vart börjar man, vad kollar man först?

//aolite

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/17 :  09:00:03  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kolla om tomgångsströmmen är riktigt rätt.
Hade ett liknande problem med mitt NAD-slutsteg som brummade (och blev fantastiskt varm samtidigt). Det var bara att justera om tomgångströmmen så fixade det sig. Jag valde dessutom att lägga mig på nedre gränsen av vad som rekommenderades i service-manualen.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/05/17 :  09:24:46  Show Profile Send aolite a Private Message
"Kolla om tomgångsströmmen är riktigt rätt. "

Hur gör jag detta, kollar man från trafon Har ingen manual till den heller... Är en kompis gamla stärkare, han tycker dessutom om att spela ruskigt högt...

//aolite
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/05/17 :  11:01:19  Show Profile Send aolite a Private Message
Har nu "lekt" lite, sätte dit en större säkring (3,15A, det skall vara 2A) och slogpå, efter några sekunder började det ryka från utgångskondensatorn/erna och transformatorn, är båda skrot Är det dessa som det är fel på eller är det bara de som "drabbas" när något annat pajat
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/17 :  12:45:27  Show Profile Send Xover a Private Message
Lämna in den för kostnadsförslag hos någon bra servicetekniker på din hemort, risken att du förstör är större än att du reparerar detta är ett fall för en yrkesman.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/17 :  13:28:27  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Utgångstransistorerna har troligtvis gett sig och nu med den lilla övningen så kan du ha haft otur och sabbat kondensatorerna både de och transformatorn har blivit överlastade av det men de brukar tåla en del stryk.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/17 :  13:47:02  Show Profile Send Xover a Private Message
Varför skulle kondensatorerna gå sönder av övningen, om så är fallet har det varit stora förändringar på gång, om förstärkaren är värd att laga låt någon som kan jobbet utföra reparationen.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/17 :  15:24:06  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Med tanke på att det började ryka från dem, det var det jag tänkte på. om det är kortslutning i utgångstrissorna så kommer kondingarna att försöka ladda upp sig till matningspänningen men dras ner till jord och då blir det en kraftig strömrusning men de ska klara sådant så det var just det att det hadde rykt från dem som ju är ett litet tecken på överhettning. det kan ha utveklats en för hög effekt förlust i dem då även kondensatorer har Ri och den resistansen plus ledningsresistansen blir i stort sett enda resistansen som blir i kretsen Ri+ Ry.
U^2/Ri+y= Ptot som skall försvinna någonstans.
Det borde inte rykt alls från kondensatorerna.

www.selleri.de
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/05/17 :  17:32:51  Show Profile Send aolite a Private Message
Det har varit inne på lagning förut. En "koppartråd" på kopparsidan krestkortet har brunnit av, det finns även en lagning på ett annat ställe där tråden brunnit av. Lödningarna till transistorerna ser lite sådär lagom bruna & utflutna ut. Stället där tråden är av är mellan 4st motstånd med en röd ring som är seriekopplade. Om jag inte ser helt fel trafo - motstånd - transistor.

Tror polarn körde med en spik som säkring så länge det gick... Koppartråden kanske var av när jag fick det.

Vet inte om det är värt att laga skulle tippa på att den är ca 15 år gammal, det behöver dock inte betyda att det är dåligt.

Hittade två st pottar? en till varje transistor ser det ut som, är det här man ställer tomgångsströmmen?

Undrar om det går att fixa, tänkte annars använda lådan till en Thoramp.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/17 :  17:51:50  Show Profile Send Xover a Private Message
I det flesta större samhällen finns det återvinningscentraler det verkar som om just denna förstärkare kanske borde få komma dit, jag tror att du borde försöka hitta en ny förstärkare att dela bostad med.

Dr Phil
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/05/18 :  01:33:58  Show Profile Send aolite a Private Message
Hmm, du har nog kanske rätt, då borde jag ju kunna använda lådan till en Thoramp...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000