HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 xtra magneter för xtra dB? uppdaterad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/04/29 :  22:57:04  Show Profile Send kasra a Private Message
Är det någon som har testat att montera xtra magnet ringar på ett element för att nå högre känslighet? resultat?

/kasra

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2003/05/17 01:07:45

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/29 :  23:28:02  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Extra magnetkraft borde ge annan basavstämning, och sannorlikt ett annat mellanregister - eller?

Jag var "nära" att göra det förut, när jag konstruerade Sensitiva. Vi nådda iofs 92.5dB så det behövdes ej.

Men hur svårt skall det var? bara till å beställa från Elfa! ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/04/29 :  23:45:35  Show Profile Send kasra a Private Message
epkpeng intressant!
i detta fall så gäller det diskanter =D
Diskanternas originalmagnet är ca 90mm. Jag har fått tag i magneter som mäter samma yttrediameter, dom har ett hål internt enligt bilden som mäter 42mm. Tjockleken är 17mm.

Dom kostar knappt något, så jag tänkte testa med 2st sådana bakom varje diskant, verkar det vettigt/överdrivet? Eller kan man fläka på hur många som helst?! jag kan tänka mig att slänga på många

Vad gäller extramagnetens storlek, tror du 90mmaren blir bra eller ska man ha mindre kanske?

Jag letar efter 1-1.5dB =D

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/05/01 :  08:23:34  Show Profile Send joakim a Private Message
Har du ngt sätt att mäta ev effekter av magneterna?
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/05/01 :  14:49:48  Show Profile Send kasra a Private Message
Tja, vet inte exakt vilka effekter du menar, men har tillgång till mätnings prylar, så visst kommer "resultat" att noteras... om det ens händer något =/

Ingen som har erfarenheter???

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/05/01 :  21:11:46  Show Profile Send joakim a Private Message
Om du vill få den 1.5 dB känsligare så lär ju det vara ganska svårt att höra med blotta örat
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/05/01 :  22:47:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Joakim,
1,5 dB är väldigt mycket och långt över den minsta skillnaden örat kan registrera. Sedan har du rätt i att det kan vara svårt att veta var i frekvensspektrat man fått tillskottet om man bara mäter med örat.
Kasra och jag använder mätprogram så det skall nog gå att få ordning på det.

Det låter på dig som att du har koll på detta, har du någon erfarenhet av extramagneter du kan dela med dig?

Vänligen, P


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/05/01 :  23:38:48  Show Profile Send kasra a Private Message
Det verkar inte vara många som har testat här på forumet?

Wilson + sonus faber verkar ju sätta dit extra magnet på alla sina basmellan och diskanter(i varje fall dom ja har sett), magnetflödet får en annan typ av karraktär enligt dessa bilder:


Är det denna effek folk är ute efter med xtra magneter eller dB gain?

Hursomhelst, kommer väl 4st feta magnet ringar så en utvärderning kommer senare framöver.

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/05/01 :  23:44:55  Show Profile Send dax a Private Message
Så som bilden visar brukar man vilja göra för att skärma en högtalare! Ta ett element och närma dig t.ex en TV. Pressar du nu en polvänd extramagnet mot högtalarens magnet och du utför samma manöver kommer du se att TV'n inte påverkas lika mycket. Observera att det gäller att hitta lämplig styrka på magneten för att detta ska funka bra!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Guran
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/05/03 :  14:13:44  Show Profile Send Guran a Private Message
Kasra>> Var har Du hittat magneter? Tyckte elfa endast hade små sådana.

Är det någon som har koll på sambandet ljudkvalite magnetstorlek (finns sambandet?)
Har en bas som har extremt liten magnet, ej Neo, och undrar vilka förändringar som skulle fås med ytterligare magneter monterade.

/Guran
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/05/03 :  15:08:44  Show Profile Send kasra a Private Message
Magneterna finns på: http://www.lsv-achenbach.de

Vad gäller xtra magneter så kommer jag somsagt att prova under snar framtid, vad gäller xtra magneter på klena element citerar jag svalander:

"Även dessa element fick en rejäl dos Plastic Padding för att hålla magneten på plats. Efter ett tag så fick magneterna också förstärkning i form av ytterligare en magnet som sattes fast bakom den ordinarie. Detta gav större exakthet åt återgivningen. Dessutom ökade känsligheten något."



/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/05/17 :  01:14:01  Show Profile Send kasra a Private Message
Nu har 4st magneter kommit på posten, när tid kommer så kommer dessa att testas på ett par focal TC-120TDXT, fabriks ventilerad variant av tc-120tdx.



Målet är att få upp känsligheter nån dB för att kunna matcha dessa nykomlingar i elementhögen:





http://medlem.spray.se/asdf2/7K2.jpg [/img

Nämligen 2st New old stock Focal audiom 7k!!! originalen från -95 som enligt ryktes väg är bland de bättre mellanelementen som tillverkats. Ialla fall bättre än de nyare 7k2 7NV2 7A2 o allt va dom heter...

7K:na än så länge testade på en enkel öppen baffel, med enklaste möjliga filter. Väldigt detaljerat mellanregister jämfört med 8545, detaljerad utvärdering kommer =D

/kasra

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2003/05/17 01:20:41
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/17 :  13:30:27  Show Profile Send Belker a Private Message
Var köpte du Dynaudio!?
/Mårten
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/05/17 :  14:19:44  Show Profile Send kasra a Private Message
Belker,
Dynaudio köpte jag från en tysk firma som använder dynaudio i sina högtalare.
Vilket dynaudioelement är du ute efter?

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/17 :  16:40:47  Show Profile Send Belker a Private Message
Inget särskilt för tillfället. Jag hade avskrivit dem från mina projekt eftersom jag trodde de slutat sälja till amatörer och klåpare. Går det att köpa vad som helst genom din kontakt (vi snackar högtalarelement här. Inte VAD som helst)?

/Mårten
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/05/17 :  17:13:49  Show Profile Send kasra a Private Message
Belker:

"kontakten" är inte på något sätt försäljningssugna då dom inte får sälja till privatpersoner för dynaudio!

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/17 :  23:06:46  Show Profile Send Belker a Private Message
Nej, jag tänkte väl det
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000