HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Simaudio MOON - P3, W3 & Nova-CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/05/13 :  16:54:43  Show Profile Send mva a Private Message
Jag har gått över gränsen och bytt sida från musikalitet till nyans, med andra ord från Naim till Simaudio Moon.
Innan jag beskriver ingående hur det låter ska jag förklara min filosofi ang. det ovannämnda,
med musikalitet menar jag elektrifierad musik (pop & rock) och nyans menar jag akustisk musik (jazz & klassiskt) i ärlighet ska väl tilläggas att jag ej har lyssnat till Naim´s värsta anläggning.

Det är alltid lite barndoms julaftnar när man öppnar kartongerna ser de vackra skapelserna, efter uppackning av MOON P-3 (försteg) MOON W-3 (slutsteg) och MOON Nova CD, och efter sedvanlig inbränning (ca 5 veckor) så sätter man sig i soffan och greppar den osedvanliga tunga och rejäla fjärren och trycker på play då befinner man sig i iverns land innan de första tonerna når mig via Martin Logans SL3.

Det första som slår mig är renheten lyssna bara till Monica Borrfors & Sweet Jazz Trio, inspelad live i studio, där saliven i munnen gör det hela kanske för rent. Basen är följsam och med djup, mellanregistret är rent det låter äkta.

Det där med renhet visas i lika stor grad i Airto Moreira & The Gods Of Jazz
från cd "Killer Bees" närheten från Herbie Hankock piano är nästan så att man kan ta på pianot, Moreiras trumspel där diskanten i cymbalen är krispig och ren inga övertoner där
Och sen Stanley Clarcks basspel är lysande och följsamt.

Klassisk musik är briljant att lyssna till tex. Puccinis opera Tosca på Philips dubbel cd det är en dynamisk inspelning där scenen är bred och har ett djup, en annan höjdare är Händels opera Aroidante på Archiv, där du verkligen sitter på första parkett du hör tydligt när musikerna rör på sig och stolarna knarrar.

På det hela låter det balanserat det är lätt att följa alla instrument i synnerhet på akustisk musik på elektrifierad musik låter också bra om den är väl inspelad en dålig inspelning är hemsk att lyssna till.
Jodå, lite kritik ska jag också leverera jag tycker att den har lite svårigheter att måla upp instrument placeringen då framför allt studioinspelat det är dock bättre i klassik musik.
Annars är jag jävligt nöjd med anläggningen.

Kablar:
De första kablarna jag använde var från cd > preamp = Kimber silverstreak, preamp>slutsteg = Kimber PBJ, Högtalarkabel Kimber 8WS singel wire.
Efter det fick jag låna Kimber 8TC biwire OJ vilken skillnad det blev, lite mer nyanserad men framförallt jag behövde inte skruva upp volymen lika mycket = detaljerat på låga volymer.

Sen fick låna Totem signalkabel Sinew med WBT 0101 kontakter denna sladd provade jag mellan cd > pre = någon drog isär en gardin, jag provade att byta PBJ mellan pre > slutsteg till sliverstreak detaljerna blev inte lika spretiga som PBJ.

Bytte sedan högtalarkabeln Kimber 8TC mot Totem Tress biwire här blev lite mindre spret och en lugnare ljudbild.
Sen provade jag med ytterligare en Sinew och då mellan pre > slutsteg = WOW vilken balans mellan diskant, mellanregistret & basen det blev en lugnare ljudbild men med fortfarande detaljer och dynamik, allting jag lyssnade på blev så självklart.
Det där kan ju låta kufiskt men ni som lyssnar mycket och har några favorit skivor som ni vet hur dom låter förstår vad jag menar med det.

Sista kabel jag fick låna var Totem högtalarkabel Wave biwire = jag tappade nästan hakan prata om att lyfta fram musiken till dig i soffan, min flickvän sa till mig "det är som att dom spelar här live i rummet". Den är dyr ca. 12 lök men den ska jag bara ha.
Tills jag får råd med Wave så får jag leva med Kimber 8WS. Sinew sitter där dom sitter.

Signalkabel:
Slutsats är att Kimber PBJ är sanslöst prisvärd (ca 1700), Kimber Silverstreak (ca 2500) är OK men när Totem Sinew (ca 3500) är så mycket bättre på ALLT då är den ett fynd.
Högtalarkabel:
Slutsats är Kimber 8WS är verkligen prisvärd och desamma gäller Kimber 8TC, dessa når inte riktig den något dyrare Totem Tress (ca 6000)

Ett STORT tack till Kent på HIFI Art i Stockholm som lånat ut alla dessa kablar och som verkligen vill att kunden ska hitta det bästa, vilken underbar människa Du är! TACK!


Länkar:
www.simaudio.com
www.kimber.com
www.totemacoustic.com

Världen har musik för dom som lyssnar!

Edited by - mva on 2003/06/25 17:50:39

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/05/13 :  19:33:59  Show Profile Send linkan a Private Message
Har du nåt speciellt att säga om Novan?

Linkan

Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/05/13 :  20:10:19  Show Profile Send mva a Private Message
Dess ljudbild är homogen och varm nästan åt rörhållet och sticker inte ut någonstans den är väl värd 35 lök, skulle vara kul att testa den mot billigare och dyrare spelare.
Hälsning från jorden.

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/14 :  23:45:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Hej Jorden.. Jag har testat Novan mot en del produkter, både billigare och dyrare och får bara säga att den står sig riktigt bra mot det mesta..Kan nog säga att den ger nog de flesta spelare på marknaden i den närmaste prisgruppen en mycket tuff match..det jag uppskattar är oxå den totala kontrol och närvaro som den ger musiken. Och att du har ett MYCKET bra system hemma nu är det inget snack om. Jag gillar oxå Totems produkter och just deras kablar passar mycket bra till simaudio. Jag har prövat dyrare Kimber till sim och har inte gillat det lika bra som Sinew och Wave. Totem kablarna är lite lugnare och inte så spretiga som kimber kan bli ( om man jämför).. Jag har dock inte prövat sim med ML men ska nog göra det snart..

Om man skulle jämföra Nova med Naim så får man gå upp till CDX med en extra nät del för att få nått jämförbart, dock är det två olika karaktärer så det blir upp till var och en att bestämma vad man tycker är bäst..
Kan bara säga gratis till ett kanon system som jag vet att du kommer att få många trevliga musikupplevelser utav, och om Kent kan man bara säga att en mer omtänksam säljare får man leta efter..*ler*

Ha det bra..
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2003/05/18 :  10:08:00  Show Profile Send Figge a Private Message
Hej Jorden

Är Moon Nova rätt spelare att matcha Moon I-5 eller skall jag vänta tills den nya kommer i höst.
Vet inte hur den ser ut eller kommer att kosta.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/05/18 :  12:21:20  Show Profile Send mva a Private Message
Jag skulle nog vänta om det ej rycker köptarmen, annars tror jag definitivt att den matchar I-5.
Må så gott!

Världen har musik för dom som lyssnar!

Edited by - mva on 2003/05/18 12:21:49
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:16:15  Show Profile Send Snutten a Private Message
Figge: vad jag vet är det Sims "budgetspelare" som kommer ligga någonstans kring 20-25 lax. Jag ska absolut kolla in den då den vad jag vet är tänkt att matcha I-3 men jag tror att den kommer vara så pass bra att den säkert är perfekt med I-5 också.
jorden: kul att du är nöjd med grejerna, jag håller som bäst på med att uppgradera min anläggning, har nu en Sim I-3 och väntar på mina beställda Revel M20 högtalare. Sen blir det CD, kanske den kommande från Sim.

Edited by - Snutten on 2003/05/19 20:19:25
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/26 :  21:42:51  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Har någon testa Simaudio I-5 med någon JMlab högtalare? Hur låter det i såna fall?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/27 :  01:25:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
JMlab har ju en hel massa högtalare, men jag kan nog tänka mig att det skulle låta bra med en så pass bra förstärkare som I-5..
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/27 :  15:44:09  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Tänkte mest på deras Electra serie...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000