HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Surroundproccessorer / försteg i hign end -klassen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bjoben
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/05/14 :  10:23:42  Show Profile  Visit bjoben's Homepage Send bjoben a Private Message
NN: det är två st högtalare som är direkt bakom lyssnaren.
de första orginalsurroundkanalerna ska då vara på sidan i lyssningläge.
dessa extra kanaler högtalare kan antingen vara diskreta kanaler eller uträknad (som DPL etc).
yamaha brukar även ha två st extra kanaler fram. dessa ska då sitta typ långt höger och långt vänster om frontarna för att få mer utbredd ljudeffekt. dessa två kanaler räknas då fram med dsp.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/14 :  10:30:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


hmmmm...
verkar som det är 5.1 man ska ha

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/14 :  10:39:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
NN, ju fler kanaler desto bättre. Du ska minst ha en processor som klarar DTS-ES, Dolby Digital Surround EX. Den bör också ha analog 5.1- eller 7.1-ingång som inte A/D-D/A-omvandlas.

Man vill ju kunna köra de senaste formaten med flest möjliga antal högtalare.


Varför begränsa sig till 5,1?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/14 :  10:49:29  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jasså.
Men köper man en ny då rä det 7.1 som skall gälla då..
hmmmm

varför analoga ingångar?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/05/14 :  10:54:45  Show Profile Send dali a Private Message
Man kommer väääääääldigt långt med 5.1. Visst kan 6.1/7.1 vara med på önskelistan, men det ska nog inte väga så väldigt tungt.

De som provat 6.1/7.1 brukar tycka "var det inte mer än så?". Det finns förstås ett fåtal som tycker att 7.1 är så otroligt, fantastiskt, oerhört, underbart, exceptionellt mycket bättre än 5.1, men de överdriver. Prova själv. Det är betydligt knöligare att få in 7 högtalare i ett normalt rum än 5.

Rotel RSP 1066 klassas väl knappast som high end (för billig, bara ca 18.000), men den står sig bra mot dubbelt så dyra konkurrenter (TAG McLaren mfl). Och den har 7.1 ...

Nya Rotel RSP 1098 ligger runt 37.000 och är väl tillräckligt dyr för att godkännas som high end, den kanske kan vara ett alternativ. Den har ALLT som du kan tänkas vilja ha, åtminstone sett till icke-tillverkarberoende finesser.


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2003/05/14 10:56:26
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/14 :  11:23:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Niklas,
Om du någon gång kommer att köpa en DVD-Audio- och/eller SACD-spelare så behöver du ha analog 5.1-ingång. (Pioneer har kommit med special Firewirekontakt som är standardiserad(?) så det ska gå att koppla digitalt).

dali,
jag har totalt 17 högtalare i mitt vardagsrum (4 basmoduler, höger vänster center, samt 10 bakkanalshögtalare) så det får plats. Kanske rätt fullt med högtalare dock. Men för "Svensson" är det inte en omöjlighet att köra med 4 bakhögtalare, det är faktiskt mycket bättre än enbart 2 st. Prova själv så får du se, dvs du kan om du har bara 5.1, så kan du koppla två i paralell till varje bakkanal. Kanske är bäst att separera tankarna om vad som är bra ljudmässigt, och vad som är möbleringsmässigt besvärligt?


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/14 :  11:23:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
whiskyman, jag förstår inte riktigt, vad är det för extra två kanaler?
och vart sitter dessa?

är det nån medning att ens bry sig om 7.1 eller? om man har ett stort rum
kanske eller? vad?

Nej jag för min del tycker inte att det är någon mening med att bry sig om 7.1. Den extra signalen plockas ut från DDEX alternativt DTS Es- signalen. Den är endast till för att ge en mer rymdupplevelse, dvs du skall bättre kunna riktningsbestämma var ljud bakom dig kommer i från.

Men i det stora hela så tycker jag at det är en ren styggelse som om man är elak, skulle kunna anta kommer från högtalartillverkare, att man skall behöva skaffa 7 eller ännu fler högtalare.

Jag har också svårt att få plats med ens 5 st. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/14 :  11:24:02  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Okej !
DVD-A vore kanske kanske skoj.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/05/14 :  12:41:36  Show Profile Send Yps a Private Message
Niklas Nord: Kolla in TagMclarens AV32R, mjuk och hårdvaru uppgraderingsbar, klarar alla tänkbara format. Finns en på begagnat sidan för ett en billig peng (26´) med de senaste DACarna i.

Deras senaste uppgradering innehåller rumskorrigering med 8 filter / frontkanal och 5 filter / överiga kanaler. www.tagmclaren.com för mera info.

//Magnus
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/14 :  13:16:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

right, ok

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2003/05/14 :  13:52:15  Show Profile Send Viking a Private Message
Jeg kan vel bare anbefale min egen Meridian 861, Thule 350 kommer ikke i nærheten :-)
861 kommer i versjon 4.0 nå, med romkorreksjon :-)

MVH Viking
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/05/14 :  13:54:40  Show Profile Send David A a Private Message
Var går gränsen egentligen? Ska man börja ha 7.1 system med likadana högtalare runt om, så blir det onekligen jäkligt mycket pengar om man dessutom vill gå upp i highend segmentet. Och att placera ut allihopa..... Snacka om låg WAF faktor.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/05/14 :  15:48:56  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja, du David A om du läser mitt svar till Niklas så anser jag att det här med att ha fler än 5 högtalare kostar i mesta laget. Även placeringsmässig stökar det till sig. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/14 :  22:55:24  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ett mycket bra tips om man inte vill spendera så mycket pengar men ändå få ett mycket bra ljud i både hembio OCH tvåkanal är Roksans Caspian DSP, en riktigt bra processor, även om den "bara" är i 5.1. Men kan prestera högkvaliativ hifi och bio för en inte alltför stort hål i plånboken.. Klart rekomenderbar !!!
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/05/14 :  23:29:01  Show Profile Send ryst a Private Message
Annars så är min 5.1 processor/försteg till salu till ett vrakpris.
Marantz AV9000 endast 6.500, bara att slå till

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Jogus
Member

79 Posts

Posted - 2003/05/15 :  09:31:00  Show Profile  Visit Jogus's Homepage Send Jogus a Private Message
Jag säger bara Meridian 861.4!
OBS kolla in testen i The absolute sound.

Johan, Lefflers

Lefflers arbetare
www.lefflers.se

Edited by - Jogus on 2003/05/26 14:57:45
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/05/26 :  15:00:51  Show Profile Send gardd a Private Message
Synd att du ville ha en apparat som klarar både 2-kanalsljud och surround. Hade du bara valt surround skulle jag lagt mina pengar på en processor från Lexicon. Deras Lexicon MC-1 slumpas numera bort begagnat för en spottstyver (jämfört med nypriset). En av världens bästa hemmabioprocessorer...

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/05/26 :  15:04:26  Show Profile Send gardd a Private Message
Synd att du ville ha en apparat som klarar både 2-kanalsljud och surround. Hade du bara valt surround skulle jag lagt mina pengar på en processor från Lexicon. Deras Lexicon MC-1 slumpas numera bort begagnat för en spottstyver (jämfört med nypriset). En av världens bästa hemmabioprocessorer...

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/26 :  15:12:12  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

aha, det är väl klart jag vill ha en kombinerad låda!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/26 :  15:13:36  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Skall man köpa processor idag är det väl en självklarhet att den klarar 6/7.1 tycker jag. Samt att den har 5.1 analoga ingångar... De två extra bakkanalerna ger en mycket större rymd åt surroundljudet även vid 5.1 avkodning men det säger ju sig själv...

Vilken processor som är bäst är nog svårt att säga, beror lite på om man ska använda den bara till film eller lika mycket till 2 kanalslyssning...

Själv har jag 4 surroundhögtalare och dom är vackra som de finaste möbler...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/26 :  15:33:06  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jo det dära med extra surroundkanaler det tycker jag är mer relistiskt.
Har varit hemma hos IÖ och Knoppen, och de har bägge två 10st surroundkanaler,
och det är mkt mkt mkt mer realistiskt ljud än med bara 2st. Klart 4st är bättre
än 2, men 10st va helt otroligt.

Det blir så lätt att "pinpointa" vart ljudet kommer ifrån med få högtalare.

Med "surroundkanaler" menar jag antal högtalare, och inte kanaler i dekodern.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/05/26 :  18:57:07  Show Profile Send dali a Private Message
Hur får man 10 surroundkanaler? Antar att det då blir 13.1-ljud vi talar om, eller kanske rent av 13.2/3/4. Mig veterligt så finns det max 6.1-ljud på DVD-skivor, har läst någonstans att 7.1 är samma som 6.1, med skillnaden att i 7.1 är det två högtalare som spelar samma kanal som "6:an" (center bak) i 6.1.

Det förklarar också varför NN upplever att det blir en diffusare ljudbild med fler surroundhögtalare, samma ljud kommer från flera högtalare. Men för flerkanalsmusik är det väl knappast ett plus, i audiofilvärlden är det väl inte positivt med en ljudbild där man INTE kan höra varifrån instrument/ljud kommer? Hembio och flerkanalsmusik verkar dra åt olika håll ...


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/26 :  20:21:43  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Nej du kopplar flera högtalare till samma kanal.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/26 :  20:22:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
En av de mest intressanta processorerna jag har vet idag är Simaudios Attraction..Har det mesta man kan behöva idag och är mycket bra som försteg i tvåkanal !!! Simaudios produkter för A/V är byggda med deras stereoprodukter som förebilder, nått som borgar för ett bra användande både i hembio och i stereo. Och behöver jag säga välbyggdt och väldesignat...

http://www.simaudio.com/moonattraction.htm
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000