HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Svart magi- Sonus Faber Grand piano.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/05/10 :  11:43:44  Show Profile Send Adagio a Private Message


Jag kunde skrivit trämagi, men mina ex är i svart pianolack (när dom heter Grand piano manar det till att köpa ett par i pianolack).
Jag har länge gått och längtat efter att få lyssna på ett par sonus faber(ca 8 år) men något tillfälle har inte uppenbarat sig, tills
i vintras då vår lokale hifi handlare tog sitt förnuft till fånga.

Jag hade sedan 5 år ägt ett par Mosen+underdelar men det var alltid något som gnagde, känslan att det var någonting som kunde bli bättre. Jag hade innan ägt ett par B&W 804 och tyckte att B&W var mycket trevliga, så när den nya serien kom var det dags för ett test. Priset var något högt i förhållande till den gamla serien.
Ljudet mycket korrekt och knaster-tort. Bra men en smula tråkig.
Jag provade en massa högtalare men det var alltid något som gjorde att ett byte aldrig kändes helt rätt.

När sedan Sonus gjorde entre hos vår handlare hörde jag den med Krellmaskiner, allt oinspelat. Visuellt var den allt och mer än jag förväntat mig men ljudet levde inte upp till förväntningarna.
När jag nästa gång lyssnade hade alla grejorna spelat till sig och det lät mycket, mycket bra.
Dags att prova hemma. Upp-packningen är en nästan religös upplevelse för min del, till slut stod den där med på monterade spikes med den gråa skyddsduken/srumpan över sig, i nästa stund i all sin prakt naken.
Finischen är av skyhög kvalitet, inte en miss någonstans. Av alla märken som kommit och gått i mitt lysningsrum var denna stjärna den som lyst starkast. Och så över till ljudet.
Helt plötsligt lät pukorna i stora orkesterstycken helt rätt, precis lagom av allt. Där vissa högtalare focuserade på anslag men saknade den luftiga tjognen från själva pukan andra hade tjong men saknade anslag, här fanns allt men lagom mycket. Sträng-instrument hade också den rätta balansen mellan strängljud och klanglåda, allt placerat i en vidunderlig holografi.
Röster återges med en kuslig naturlighet och det är lätt för hjärnan att skapa en ilusion av att det man hör verklige utspelar sig framför en.
Det är väl inte rätt högtalare till den som älskar hårdrock (Den bjuder inte på den fethet som den musiken kräver) elektronisk musik klarar den förvånansvärt bra men den rullar av lite väl tidigt för att kunna återge de lägsta tonerna, men för den som älskar akustik musik, rock, blues, jazz och klassisk musik kan jag garantera en riktig rysare. Basen är i mitt tycke fantastisk, den är så homogen med mellan registret att det är omöjligt att höra övergången mellan de olika elementen, ingen klangförändring där inte. En stå-bas kan spela genom hela registret utan att ändra på vare sig klang eller styrka, en egenskap som få andra lyckats lika bra med.
Denna svarta, bländande, formsköna skapelse som för tankarna till både italienska högprestanda-bilar och vackra instrument, lyckas verkligen trolla fram både ett otrolig ljud och ett otroligt ha-begär. För 24.000SEK får den anses som löjligt prisvärd jag skulle lätt betalat 45.000SEK för den, efter att ha provat högtalare mellan 20.000-55.000SEK, den känns helt rätt för mig men cremonan är några rejäla strån vassare. Auditorn är också ruskigt bra men den rullar av en aning för tidig för att kunna presentera all musik på ett trovärdigt sätt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/06/12 01:07:11

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/10 :  14:14:31  Show Profile Send Timbre a Private Message


Någon gång måste man ju bara lyssna på Grand Piano under ordnade former...
Vad driver du dom med...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/05/10 :  14:27:39  Show Profile Send Adagio a Private Message
Inget våldsamt dyrt. McCormack DNA-1 deluxe.
185W/8 ohms
370W/4 ohms
600W/2 omhs
50 Amp/kanal
Frekvens respons -3dB @ 0.5Hz,250 KHz

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/05/10 :  14:43:43  Show Profile Send Brosk a Private Message
..Men ganska kraftfullt...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/05/10 :  20:14:52  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det går åt till Sonus Faber, de är ju notoriskt strömkrävande. Även om dom inte är trögdrivna på pappret slukar dom gluppskt ström och gör om det till välljud.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/05/12 :  08:15:28  Show Profile Send B Peter a Private Message
Adagio, av ren nyfikenhet, hur vet du att de är strömkrävande? Sonus Faber sägs ju låta ännu bättre med rörförstärkare och de är ju inte direkt kända för sina "strömleveranser".
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/05/12 :  18:10:40  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är bara som jag läst mig till och hört ryktesvägen. Det kan ju vara ett rykte sen SF Extrema testades i pressen, men enligt mig kan man inte jämföra transitorer och rör med effektdata, någon annan mera kunnig person än jag kanske kan förklara följande fenomen.
T.ex elektrostater skall enkelt kunna drivas av effektsvaga rör men med transistorer går det åt mycket mer effekt.
Min personliga åsikt är att man aldrig kan ha för mycket ström, tom så kallade lättdrivna högtalare behöver något som kontrollerar elementens rörelser.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/05/13 :  17:23:58  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, nu vet jag inte om du har helt rätt.
Det går INTE åt mer effekt när du använder trissor
än rör. U=R*I eller om ni vill Z=U*I, detta gäller
naturligtvis både trissor och rör.
Sen är det väl så här, när en trissa lämnar mycket
ström, så blir den varm, detta resulterar i mer fria
elektroner, lägre resistans, mer ström, tills det går åt
helskotta med trissan. Därför kan en liten stärkare brinna
upp när den körs med en knepig elektrostat.
Rör är mycket mer tåliga, sen när röret distar, ger dom
ofta mer öronvänlig jämn övertons distortion.
Sen har ju nästan alla rör en utgångs trafo, som kanske
spelar in också? Så, en watt är en watt, men hur dom låter
när dom distar spelar en jäkla roll. Det är väl därför det sägs
att en "rör watt" är mer än en "triss watt" vilket är BS. Det har
nog snarare med disten att göra än något annat.
Kanske jag som är ute och cyklar nu? får nog veta snart.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/05/13 :  17:37:06  Show Profile Send Adagio a Private Message
Syftningfel i meningsbyggnaden av mig, jag ber om ursäkt jag menade ju inte att fysikens lagar som genom ett trollslag skulle upplösas.
En watt är ju 1 watt(men hur många amper?) hur man en vrider på det, vad jag menade är att man subjektivt upplever de olika konstruktionerna som olika potenta att driva en given last(högtalaren).

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/05/15 :  08:18:18  Show Profile Send niklass a Private Message
grattis till dina sonusar!
jag har ett par av en annan sort i deras sortiment och jag är minst lika lyrisk över dem :)
om du tycker att det rullar av lite tidigt i nederkanten kan jag rekommendera gravis-subben en sån har jag oxå :) den är helt suverän och går att justera ihop med högtalarna så att man inte märker att det är en sub med i bilden (ljudet)

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/05/16 :  18:05:20  Show Profile Send Adagio a Private Message
Tack Niklass.
Intressant det där med Gravis, den är inte så dyr heller vill jag minnas?
Är den aktiv?
Berätta mer!!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/31 :  02:51:41  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
En kul sak som hände mig för ett tag sen..

Var och lyssnade på dessa pjäser hos Denniz Brunby i Kalmar och tyckte att dom lät intressant..

Hade en kompis med mig (som jag senare skulle bygga ett par DIY:are åt). Hade med mig en SEAS-diskant av modell 19TFF1..(Var inte meningen)

Tyckte att SF diskanten var otäckt lik så jag halade fram den ur paketen och jämförde, exakt likadan..

Visade Denniz diskanten och gav inte med sig att det var samma utan specialbeställt till Sonus Faber från Seas..Det har man ju hört innan..

Efter mycket diskussioner fram och tillbaks så plockade han fram skruvmejseln och tog bort diskanten.

Vad stod inte där på en vit klisterlapp; H737 19TFF1 Made in Norway 31/00 (Inte helt säker på det sista..)

Vaa? Framöver ska jag aldrig tror på nånting om specialbeställda till Blabla märke...

Dessa diskanter kostar nya ca 300,-/st.

Hursomhelst så är säkert filter och annat tweakat till att låta Sonus Faber..

Ville inte gnälla utan bara berätta lite info om dessa.

Hoppas du trivs med dina högtalare!!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/02 :  18:49:54  Show Profile Send celef a Private Message
det borde vara fråga om custom-diskanter då sonus faber's logo är ingjutet i frontplattan på diskanten...

sound pollution
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/06/03 :  02:32:59  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Men det var det inte på dessa jag tittade på. Det var väl ca 2-3år sen ungefär.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/04 :  08:21:44  Show Profile Send Adagio a Private Message
Då var det fråga om Grand Piano ej GP Home, för tre år sedan.
Hur som helst är det inte bara elementen som styr hur konstruktionen låter, kombinationen av matrial form på lådan filter mm är avgörande.
Det är inte lätt att bygga högtalare.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/06/04 08:28:50
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/06/04 :  11:40:10  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag ville inte på nått sätt klanka ner utan ville bara berättta vad som hände den dan..

Sonus Faber is peace of art, så är det!


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/10 :  11:07:45  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Adagio

Är mycket nyfiken på Grand Piano Home och ska snart iväg och provlyssna dom. Tänkte bara fråga dig lite innan. Jag har hört av vissa att dom ska ha en höjning i lägre diskanten, är det något du lagt märke till? Spelar dom typsikt italienskt, det vill säga mjukt och romantiskt? Är dom skoningslöst avslöjande mot lite sämre inspelningar eller åt andra hållet? är nyfiken på hur du hade klassat deras generella karaktär.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/10 :  14:01:17  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det beror nog mycket på den övriga utrustningen, men jag upplever klangen som detaljerad utan att överdriva, instrument får en naturlig klang (dvs analoga instrument).
Korrekt med romantisk tuoch, lagom för att man ska trivas och inte sitta som på nålar och vänta på att det närsomhelst ska slå över.
Enligt frekvens-mätningarna, som medföljer finns inga sådana tendenser i mellanregister till diskant, det är en föredömlig kurva på pappret iallafall.
Dom måste vara väl inspelade, mina tog 2 månader av flitigt lyssnande innan de lät som de skulle.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/10 :  14:20:33  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Adagio

Man tackar för ett så snabbt svar! Jag måste säga att jag blir ännu mer sugen på dom efter att ha hört ditt omdöme.

Sitter med Audiovector just nu och känner mig inte riktigt nöjd. Har sneglat en hel del på Sonus Faber, men aldrig lyssnat på dom ordentligt då jag får åka en liten bit för att komma till en affär som har dom på demo. Att dom sen är GRYMT snygga och går att få tag i till ett mycket bra pris gör dom ju inte mindre interessanta.

Hur tycker du dom funkar med elektronisk musik?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:52:20  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag lyssnar till nästan all slags musik och till välproducerad elektronisk musik funkar dom väldigt bra, enl mig. tex Kraftwerk, de flesta Depeche Mode(lite svårt med some great reward tiden annars mycket bra även med de äldre Speak & Spell mfl.
Tyngre modernare musik som Massive Attack, Leftfield, Portishead fungerar ypperligt.
Om man gillar dessa vill jag bara tipsa om Krüder & Dorfmeister: Kd sessions: supersköna remixar av allt möjligt, DM mfl i skönt triphop-sound med analoga trummor, bongos och ståbasar till tunga club-beats sammansmält med jazz, tom bossa-beats.
Så svaret på din fråga är det funkar till det mesta.
De är inga analytiska verktyg utan involverande musikförmedlare, nästan som ett riktigt instrument.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:02:02  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag lyssnade till Audiovector signatur här hemma, den imponerar dynamikmässigt men jag kunde aldrig riktigt koppla av, det var något precis mellan mellanregister och diskant som jag upplevde som hårt eller oroligt svårt att sätta fingret på.
Min referens(sambo) hon sa "Dom skramlar, hur mycket kostar dom?)
Jag upplever basen på SF som svagare men mer tonalt riktig, den hänger ihop med resten, jag spelar nog mest klassikt, förlåt västerländsk konstmusik som är den rätta benämningen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:22:50  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Adagio

Var och lyssnade på Sonus Faber igår. Hur det gick? Ett par Grand Piano Home är beställda och mina audiovector m1 signature har åkt ut. Efter att ha hört Grand Piano Home's mellanregister, klang och homogenitet så var valet inte så svårt. Sen är dom så enormt snygga också, jag har aldrig sett något ens i närheten av prisklassen som kommer i närheten.

Det som jag tycker minst om med audiovector signature är just mellanregistret. Jag upplever det också som något inte riktigt är som det ska där. Tycker också att Audiovector kan bli väl ljusa och jag saknar en hel del värme. Det som dom är bäst på är basen, rappheten och dynamiken. Körde mina signature med en jävla massa elektronik (rega, arcam fmj serien, musical fidelity, vincent, nad silverline, audio analogue, Lavardin IS etc.) och jag fick aldrig "till det". Slutsatsen blev att det är högtalarna som inte passar mig.

Har du några rekommendationer om elektronik som passar bra ihop med Sonus Faber? Har precis gjort mig av med min cd spelare också nämligen.


--------------------------------------------------------------------


Trip-hop och synth gillar jag väl inte sådär jättemycket, men Portishead är ruggigt feta, och spelas mycket hemma hos mig. Lyssnar du på Dj Shadow? Dj Krush? Det är väl också sånt som många vill klassa som trip-hop.


Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/11 :  13:37:59  Show Profile Send Adagio a Private Message
Elektronik jag kan rekomendera? Hm.. beror på prisklass och smak, rör är ju intressant men själv föredrar jag feta separata enheter, med mycket effekt. SF GP home är inte särskilt svår att driva men den mår ju bra av strömstarka steg, vem gör inte det.
Fördelen med transistorer är att anlägningen kan vara påslagen hela tiden = välljud dygnet runt, när det passar mig.
En kompis hade Nelson Pass(han bytte till Krell) men gillar man lite mysljud med finlir är Pass ett utmärkt val.

----------------------------------------------------------------
Dessa DJs känner jag inte till, som sagt smaken är bred med få fördjupningar i det som är bäst.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2003/06/11 :  15:10:44  Show Profile Send lbstr a Private Message
>Adiago
Offtopic, men ändå.
Noterar att du har ett DNA-1. Funderar på att skaffa ett själv.
Vilka erfarenheter har du av olika försteg till detta slutsteg?
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/11 :  15:24:01  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Adagio

Jag hade väl tankarna på elektronik i 15000 - 25000krs klassen för cd spelare och ungefär detsamma för (integrerade)förstärkaren. Jag föredrar själv integrerade förstärkare då jag tycker om att ha det så "minimalistiskt" som möjligt. Sen så sparar man ju pengar på kablar dessutom.

Jag fick inte intrycket av att GP home var särskilt svårdrivna. Har för mig att jag har läst nånstans att dom ska hålla sig runt 90-91db känslighet, vilket är helt okej. Nu beror ju inte "lättdrivenheten" hos ett par högtalare endast på detta mått, men ändå.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/12 :  01:04:48  Show Profile Send Adagio a Private Message
Akhenaton> Naä dom är inte särskilt svåra så det går nog med det mesta, stämmer det där med kablarna , mer pengar till annat.

Ibstr> Jag är mycket nöjd "men smaken.." osv. Den är neutral, auktoritär, dynamisk inte "stickig" men detaljerad och perspektiv och holografin är mycket övertygande vad mer kan man begära?

Riktig tungt bygge ca25kg

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000