HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Canton Ergo RC-L
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifisnullen
Member

59 Posts

Posted - 2003/06/20 :  09:37:24  Show Profile Send hifisnullen a Private Message
Hej alla 2-kanalare..
Det jag skriver nu kommer säkert att skapa en del irritation. Men vi börjar från början......
Inhandlade ett par Canton RC-L, placerade ut dom i rummet. Allt var frid o fröjd. Tyckte att allt lät ypperligt. Men så en dag, kom allt på plats. Är detta Hifi eller folk-ljud. För det första så var det omöjligt att få bukt på basen. Provade med ett antal slutsteg. Det värsta hade ett otal ampere... Men inget hjälpte. Narturligtvis så var Boxen på minusläget. Trimmade ut o in, fram o tillbaka. Väldigt svåra att få bukt på. (För svåra) För att ha en rak kurva. Det enda som jag tyckte va bra, var mellanljudet. Inget alls att klaga på
Diskanten!!!! Visst den va där. Men ack så mekanisk. Med tiden så satt man och halv sov när man lyssnade. Ljudet var alldeles för tröttsamt. Tror säkert att många där ute har problem med den långsamme basen. Om ni nu inte bor i ett palats med dubbla jätte monster till basarna.
Summa av kardemumma: Hifi-NEJ Folk-JA

Varför är 2 öl godare än 1?

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/20 :  10:58:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Rc-L kräver sitt rum för att spela bra. Man ska inte se boxen som nått relgage för bas utan mer som en fintrimmning.

Jag har själv digital 1.1 o kör utan den boxen förtillfället. För att få till det i basen står högtalarna 85 cm från bakväggen , det gör att fronten är nästan 1.5 met ut i vardagsrummet.
Nu kan inte alla möblera på det sättet.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/20 :  13:51:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
Personligen har jag aldrig hört ett par Canton som låtit riktigt bra !!! Har iof inte hört ALLA modeller med olika typer av elektronik..Men har knappt höjt ögonbrynen för dessa burkar..
Men smaken är som baken.." rund och go !! "
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/06/21 :  15:10:24  Show Profile Send SW a Private Message
Tror att de är känsligare än många andra högtalare att få att låta bra speciellt i små rum. Detta genom att de har ett frekvensområde som ger bas med full kraft till 25 hz. De kan ge våldsamma problem med rumsresonanser. Har själv haft ett par och använt dom i två olika rum, ett rum på 3.6x5.2meter, ca 18 m2 och ett rum på 4.2x7.2 meter, ca 30m2. I det större rummet lät de riktigt bra med rapp och snabb bas och det med baskontrollen i nolläge. Där hade jag också basabsorbent från Svanå i hörnen. I det mindre rummet går vissa skivor knappt att spela pga rumsresonanser och basen överhuvudtaget är väldigt slö och bumlig. Det spelar ingen roll om jag har baskontrollen på -2.
De funkar heller inget bra till hemmabio i det mindre rummet då rumsresonanserna gör att både tavlor och rutor skallrar trots låg volym.

S
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/06/23 :  18:45:11  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hejsan

Jag har också lite problem med mina RC-L men det är rummets fel! Jag skall flytta, så jag står ut! Racksock i basporten gör susen!!!! Jag lider ej längre!
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/06/23 :  23:13:39  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Jag hade själv RC-L:en under ca 2 års tid tillsammans med en Amplifix och CDFIX i ett vardagsrum på ca 4x5.5 m2 (spelade på bredden) och jag var otroligt nöjd med dom. Även för de 20k som dom kostade då tycker jag det är bland det bästa man kan få för pengarna. Åtminstånde om man vill ha en "fullregister" högtalare. Dom spelade väldigt musikaliskt i mitt rum både med minimalistisk Jazz och hårdare saker som Linkin Park och liknande.. Allt lät väldigt bra, stramt, dynamiskt och välupplöst.
Rumskorrigeringsdosan hade jag +-0 i basen och +1 i diskanten och i mitt rum spelade dom fantastiskt tight och "torrt". När kag sedan uppgraderade till en ML383 förstärkare upplevde jag dock en betydligt mer utmejslad/stabil/stram och precis ljudbild.

Nyligen har jag dock uppgraderat till ett par Revel F30 som jag kan mycket varmt rekommendera. Dom är otroligt dynamiska och upplösning och "närheten" är på en helt annan nivå. Men så kostar dom också lite mer...

Detta är min första post på forumet men jag har lusläst det under ett års tid :-). Det är slående hur mycket elkablar och andra "final tweaks" som diskuteras. Som nykomling/hifi-newbie missar nog många hur viktigt rumsakustiken är. Införskaffande av några absorbenter/diffusorer/bastraps kostar en bråkdel av vad många lägger på en uppgradering av CD spelare osv, och jag är ganska övertygad om att fixa deom grundläggande problemen i rummet först skulle förhindra många felköp.. Och och inte minst visa hur spelaren verkligen kan låta.. Att kompensera ett "dåligt" rum med icke-neutrala komponenter verkar inte logiskt.

Om någon är speciellt kunnig i området akustikförbättringar, vad och var man kan införskaffa de olika typerna och sist men inte minst teorin bakom var de ska placeras hade jag tyckt det kunde bli en väldigt intressant tråd! Speciellt med fokus på "normala" vardagsrum då majoriteten tyvärr inte har möjlighet att dedikera ett helt rum till sin passion.. :-)

Tack till alla för suveräna trådar och reportage!

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/23 :  23:42:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Resolution


Du har Pm

Och välkommen till forumet !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2003/06/23 23:43:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000