Author |
Topic |
Belsebub
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 00:05:06
|
Nu är mina högtalare klara för spelning, jag har inte gjort något åt finishen än......... Högtalaren är en 2vägs golvare Dappolito med 2 st Seas CA212REX och 1 st Seas H881 27TFFC. Jag har inga referencer allts, har inte hört några bätter eller dyrare Hifi system, jag har tidigare haft billiga Jamo och Genexxa högtalare. Så första upplevelsen är att det låter JÄTTE BRA, Basen spelar djupt och kontrolerat Diskanten är knivskarp Mellanregistret är mycket tydligt. Men ljudet är inte vad jag vill ha........ Basen spelar "nästan för" djupt jag saknar den såkallade Discobasen, mellan registret är för hårt och dominant. Förhoppningsvis går detta att fixa med ombyggnad av delningsfiltret och ändra portningen(Avstämningen) på lådan. En mycket större redovisning kommer snart oxå massa bilder.
// Joakim
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 00:09:36
|
Belsebub,
Låter som ett intressant projekt ... Kul att du verkar nöjd! Ser fram emot bilderna
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 00:47:01
|
Var inte filtret bra då?
Du får vänja dig lite också.. Det är stort att gå från disco till hifi-ljud. |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 12:28:11
|
det låter som tonkurvan behöver justeras kraftigt, aktuell lådvolym och avstämningfrekvens? vem har konstruerat filtret? |
sound pollution |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 18:10:09
|
Det du beskriver om hur dina högtalare låter är typiskt snack om man går från tex en Jamo discohögtalare till ett par renodlade hifihögtalare. Basen går för djupt???????????
Att du saknar kicken i midbasen beror inte på högtalaren utan dig själv!!! Så ska det låta.. Mellanr. hårt och dominant????
Nu hör du mellanregistret vilket du inte har gjort någonsin innan, dom högtalarna du haft innan har ju medvetet en hängmattekaraktär i frekvensgången och då blir ljudet loudness-betonat vilket en riktig hifihögtalare inte gör därav namnet-High Fidelity = Hög trofasthet.
Kom tillbaks när du har vant dig vid dom lite. Annars får sälja dom för du kommer aldrig få nåt "disco-sound" ur Seas element!!
Ps. Jag har konstruerat filtret Ds. |
|
|
Petter
Member
129 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 22:53:31
|
Det krävs ju en viss inspelning också...låt dem spela på hög volym en hel dag och provlyssna sen igen...det brukar höras skillnad. Jag upplevde mina högtalare(som f ö också bygger på seas element)lite ljusa och vassa den första tiden, men det var nog både en invänjnings- och inspelningsprocess som krävdes.... Jag hade inte precis HiFi-högtalare innan jag heller och nu trivs jag utomordentligt bra med mina Seas! Och som MaxMartin skrev så är det väl inte riktigt discohögtalarelement som Seas tillverkar... |
/Petter Lind
"Friskt lödat, hälften brunnet." |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 01:13:00
|
Tror att Seas "spelar" in sina baselement under produktion, lite småcoolt.
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/05/11 01:14:34 |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 13:20:30
|
Det har jag faktiskt aldrig märkt. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 14:34:40
|
varför är det alltid lyssnarens fel om denna inte gillar en komponent, högtalare i detta fall, att det sedan är konstruktören som skyller på lyssnaren gör ju saken än sämre, tycker iaf jag. här tycker jag att det mer än nåt annat är systemmatchningen som är illa vald, ungefär som att man sålt en tvåsitsig roadster till den stora barnfamiljen... och visst kan man få *dunkadunka* ur seas-element! |
sound pollution |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 15:43:29
|
Hej "Belsebub",
kul att du är nöjd med dina högtalare, mindre kul att du blir uppläxad för att du anser att de har viss brister. Du har natruligtvis helt rätt. Dina ideal kan man aldrig ifråga sätta just därför att de är dina egna känslor och din smak. Du säger ju inte att högtalaren är felaktig, bara att du saknar vissa delar hos den.
quote: Att du saknar kicken i midbasen beror inte på högtalaren utan dig själv!!! Så ska det låta..
Nåväl, låt oss lämna dessa sura kommentarer bakom oss och se vad som kan åtgärdas. Du var själv inne på att ändra basporten, mina erfarenheter visar att man genom att leka lite med bas-porten kan man stämma om högtalaren i djupbasområdet och fixa en liten "disco"-kläm på slutet. Du missar en del av rappheten och det sista i lågfrekvensegenskaperna. Men, det kanske kan ge dig lite mer av det du vill ha?
Vänligen, P
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 16:48:36
|
testa att kompensera med en eq, sätt kontrollerna som en hängmatta. om det låter som du vill ha det då så var antagligen dina förra väldigt hängmattelika, och denya mer neutrala. sen vad som är bra eller dåligt är ju upp till var och en |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 23:03:21
|
Celef: Du kan ju hålla dig till HFLS-tråden istället om du inte gillar denna.
Varför jag vet detta om att hans inställning måste ändras är ju att han haft rena disco-högtalare innan och visst kan man få dunka, dunka ur Seas element men jag menade riktig dunka, dunka!! (Läs=Cerwin-Vega och sådana)
Jag har själv haft kompisar innan som har gått över till hifi och har upplevt det samma som Belsebub.
Angående konstruktör så har jag endast beräknat filtret till honom och föreslagit att han ska ha dáppolito-konstruktion. Avstämning och allt annat har han gjort själv och jag vet inte hur eller vad det har blivit av det eftersom han inte har hört av sig privat.
Varför vill ni hjälpa till nu när ni inte hjälpte till innan när han behövde hjälp???
Schysst att man bara ska få skit när man försöker hjälpa till.. |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 23:11:38
|
PAC: När man har levt med en puckel i midbasen år efter år och sen tror att man ska få den med ett par Seas element är helt crazy.
Han har helt enkelt valt fel elemnt för det ljudet han tycker om och ska han sen tweaka det för att låta "disco" är väl magstarkt i mitt tycke.
Det han behöver är inspelningstid för både element och hjärna. |
|
|
Belsebub
Starting Member
21 Posts |
|
Belker
Member
504 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 10:22:29
|
Funkar inte...Väntar med spänning på bilder och filterschema (eller har jag missat det?).
De som vill käfta off-topic kan väl använda PM, tack.
Mvh /Mårten |
|
|
tengil
Member
331 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 10:28:14
|
naa nu gråtar jag en skvätt.. länkarna funkar ju inte..
låter jättekul med ett seas projekt! |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 10:32:22
|
Passagen gillar inte att man lägger ut bilder sådär men det är bara att trycka enter i adressraden när man får upp det nya fönstret några gånger.
Ser fina ut f ö!
Trodde nästan först att det var en massiv högtalarkable till vänster i översta bilden men det självklara svaret uppenbarade sig i den nedersta... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Belker
Member
504 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 10:57:43
|
Nu! Gick in på parent dir. Kan ju bli nå't det där. Faner, eller?
|
|
|
Belsebub
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 13:23:29
|
Hej Ja det va inte menigen att skapa ovänskap med mina högtalaqre.
MaxMartin: Delningsfiltert e det inge fel på och det vet vi båda, men jag har haft kontakt med er vid ett flertal tillfällen och fått olika info. Men detta kanske beror på att jag stält frågan(frågorna) på ett felaktigt sätt ?? Både lådvolym och avstämmning frågade jag om hos er och fick hjälp med det, men efter en hårddisk krash så är lådritning och info. om portlängd avstämmning borta. Så jag ska kontakta er igen och höra om ni kan hjälpa mej igen. Det kanske va fel ordval: "Men ljudet är inte vad jag vill ha........" Men efter ganska mycket lyssnande på olika musik och filmer så har antingen jag eller högtalaren ändrat sej, troligen e det jag.
Har även fasvänt diskanten, och jag "tycker" mej uppleva en förändring till det bätter.
Sen finns det mycket att göra med kringutrustning, plasering och möblering mm. Men jag vill bara förtydliga att högtalarna låter mycket bättre an jag hoppats och trott, så jag är ändå mycket nöjd. Detta har öppnat dörrarna till en ny "Värld".
// Joakim
|
|
|
Petter
Member
129 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 14:57:46
|
Ser ut som ett sjysst bygge! Trevligt att du har börjat vänja dig!...du kommer att tycka om dem ännu mer om några veckor tror jag... |
/Petter Lind
"Friskt lödat, hälften brunnet." |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 15:22:08
|
Nä, jag kan inte se några bilder! Försökt på alla sätt.. |
|
|
tengil
Member
331 Posts |
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 16:53:46
|
*Celef: Du kan ju hålla dig till HFLS-tråden istället om du inte gillar denna.*
oops!?!?!?
*Varför jag vet detta om att hans inställning måste ändras är ju att han haft rena disco-högtalare innan och visst kan man få dunka, dunka ur Seas element men jag menade riktig dunka, dunka!! (Läs=Cerwin-Vega och sådana)*
visst kan det krävas tillvänjning, men jag tycker inte att man alltid måste ändra sina ljudideal, det är allt jag vill ha sagt.
*Jag har själv haft kompisar innan som har gått över till hifi och har upplevt det samma som Belsebub.*
ok, men viss musik kan kräva lite olika.
*Angående konstruktör så har jag endast beräknat filtret till honom och föreslagit att han ska ha dáppolito-konstruktion. Avstämning och allt annat har han gjort själv och jag vet inte hur eller vad det har blivit av det eftersom han inte har hört av sig privat.*
det kanske är just detta som är problemet, skarven mellan ditt och hans!?
*Varför vill ni hjälpa till nu när ni inte hjälpte till innan när han behövde hjälp???*
jag tror inte att jag kan hjälpa till då jag saknar all förhandsinfo och kunskap.
*Schysst att man bara ska få skit när man försöker hjälpa till..*
det har aldrig varit min mening att kasta skit på dig, jag ber om ursäkt om så har upplevts! |
sound pollution |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 20:32:27
|
Det är lungna gatan här Celef..
Men jag blev lite rädd när du skrek på mig. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 21:41:23
|
:) |
sound pollution |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 22:20:32
|
Nu jäklar kunde min dator visa bilderna efter lite svordomar hit och dit!!
Belsebub: Det jag personligen hade sett är att rören hade hamnat på baksidan men om vi nu ska tweaka lite så passar det nog Jocke perfa. När jag ändå är igång och gnäller så kunde elementen suttit mer tillsammans men det är ändå över mina förväntningar, bra gjort Jocke!
Vad har du nu för kringutrustning? Kablar? Man kan ju tweaka lite där också.
Tycker du känsligheten är hög?
//Johan\\ |
|
|
Topic |
|