Author |
Topic |
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 00:40:51
|
Belsebub, Belsebub, Belsebub, Belsebub, Belsebub, var är du??
|
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
Belsebub
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 00:18:10
|
Hej igen Mycket att göra på jobbet och hemma...... MaxMartin: Känsligheten är hög men det visste jag att den skulle bli, så än sålänge e det inga problem Som det ser ut just nu så är lådvolymen på 75.5 liter och 2 Bas/Mellanregister delar på detta. Portarna har en diameter på 70mm och är 175mm långa ink. "tratten" och detta 2 st i varje låda. Jag kommer ihåg att ni gav mej längd och diameter på portarna, men efter som min ritning är borta så är längden inte rätt, ganska säker på att dom är för långa. Varför är det bättre med basportarna riktade bakåt ??
Vad jag har för kring utrustning.............en lånad Philips DVD spelare modell: DVD710, lånad AKAI Reciver Modell: AA-R31L. När jag är "färdig" med högtalarna ska jag bygga slutsteg och köpa förförstärkare. Bara jag får fixat avstämningen på lådorna ska dom limmas och skruvas igen för gott, sen spacklas slipas och sprutlackas med billack för att få en fin yta.
Jag lyssnar på musik och ser på film så mycket jag hinner och ljudet blir bara bättre och bättre, ljudet känns STORT och FYLLIGT men ändå väldigt detaljrikt. Men jag börjar oxå höra brister. Den övre basen som jag kallar Midbas är väldigt Bummlig, men inte vid all musik. Kanske kan bero på portningen ?? Och det är väldigt viktigt var jag sitter och lyssnar, sitter jag inte i "mitten" så blir ljudet sämmre och beroende på vilken skiva jag spelar så är höger kanal mera dominat än den vänstra. Kanske beror på lödningen av delningsfiltret eller förstärkaren.
Så jag är fortfarande väldigt nöjd, men hoppas det kan bli bättre. Några tips ??
// Joakim
|
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 02:13:51
|
Om jag nu räknat rätt så ska rören vara 14cm styck för en portfrekvens vid ca 40Hz.
Du kan pröva lite kortare om du vill men inte mindre än 11cm. (45Hz)
Vad är det för trattar? Frovena? Isåfall räkna varje som 4cm över 12cm. Är det noname så blir det ca 2cm styck.
Att ha basportarna bakåt ger en förstärkning från bakväggen och då blir dom mer plac.känsliga men du låter diskant och mellan jobba bättre. Hur långt till bakväggen har du? Dom låter mindre bumligt om du flyttar ut dom från bakväggen lite.
Ang. att det låter mer i ena kan bero på att den högra står närmare en vägg än den andra plus den andra också kan stå precis bredvid ett dörrhåll och då tappar basen effekt från rummet betydligt.
Bara så du vet så är det du lyssnat på långt ifrån det dom kan med den utrustningen.
Har du bas nu lär du få ännu mer + att mellanr. och diskant kommer ha ännu bättre upplösning, men det visste du kanske redan?? Om du skaffar bättre anläggning.
Ett tips jag har är att du ställer högtalaren på sk SD-fötter.
Du får tightare bas (mindre bumlig) och ett renare och bättre övre register. Väl värt pengarna:) 250:-/8st
"Mitten" som du beskriver det är det världskända "stereoperspektivet" som vi muppar kallar det. En bra hifihögtalare låter alltid bäst där men det beror egentligen på spridningen i diskanten och det är där dappolito gör nytta med ännu bredare spridning än vad du hade kunnat åstadkomma med 2,5-vägs.
Mvh Johan
|
|
|
Belsebub
Starting Member
21 Posts |
|
Belsebub
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 11:44:18
|
Jag har nu limmat lådorna förgott och kapat portarna för avstämmning runt 40Hz, stoppade oxå lite mera dämpning. Men efter detta så försvan dem djupa basen........tycker jag. Plaseringen av högtalarna är samma och kringutrustningen oxå. Ljudet blev mindre och torrare, den rummliga basen hörs men inte så mycket längre. Men detta gäller inte all musik ???
En annan fråga. hur långt isär ska högtalarna stå ?? Mina står 150cm från varandra och ca 320cm till lysnings position, och jag tror att högtalarna möts där jag sitter. Vad tror ni ??
// Joakim
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 11:53:14
|
testa ta två snören från högtalarnma och testa att låta dem mötas 10cm framför ditt huvud!
yes |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 14:11:57
|
Står högtalarna 1,5 m isär så ska du ha ca 1,8m till lyssningsposition.
Du kanke tycker det "nya" ljudet passar bättre till slut nu när du lyssnat in dig på som dom var innan. |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 14:39:06
|
Jag får inte fram bilderna.
Tattardator3524tg9´b´8dfý34 95g |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 17:05:16
|
Max! är det någon generell regel? Om jag sitter ca 4M från högtalarna så har jag ungefär 2m mellan dessa. Jag kan inte så mycket om regler men det e vid dessa ungefärliga mått som jag mår som bäst framför lådorna :)
|
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 20:51:38
|
Regeln är en liksidig triangel men jag brukar tycka att man ska tänja lite på den mot lyssningspositionen och som jag sa 1,8m när det är 1,5m mellan högtalarna.
Är det nån annan som kan se bilderna?? |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 20:58:22
|
Passagenservern verkar vara lite låg...
Ca 42-46 grader mellan högtalarna från lyssningspositionen är det audiologiskt optimala... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 16:26:15
|
Nu kan jag se bilderna utom den första dock.
Jag tycker du verkar ha mycket dämp i lådan, hur mycket??
Gjorde du filtret precis så som jag sa??
Fint bygge! |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/05/19 : 17:22:03
|
Ok! Jag sitter 4 meter ifrån mina högtalare och har 2,8 meter emellan dom (pga min filmduk) men det tycker jag känns som lite för stort avstånd mellan högtalarna fast det i själva verket är mer eller mindre optimalt, när jag däremot backar 2m till så känns det som en mycket härligare upplevelse där inte ljudet poddar fram å tillbaka mellan högtalarna utan flyter ut bättre i en stereobild, är det bara jag som har denna konstiga känsla? |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 07:57:58
|
Jepp
Du kan ju inte peka ut en musiker på det avståndet. Det är ju därför det "flyter" ihop.
Belsebub? |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 19:53:31
|
men det e det jag tycker att jag kan, men när jag har högtalarna lika brett isär som jag sitter ifrån dom så känns det som att gurra på guran spelar i högra delen av rummet fast han kanske i själva verket står rätt nära resten av gänget. Men jag märker att vi tänker och uppfattar ljudkällan annorlunda. :)
|
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 00:49:07
|
Smaken är delad.
Jag hade en ång ett par högtalare med Seas Excel element som lät bäst på långt avstånd så du har inte helt fel. |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2003/05/25 : 15:41:00
|
härliga!
|
Har någon sett en bordshare? |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 02:39:50
|
Har datorn pajat nu igen, Belsebub? |
|
|
jokkon
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 02:57:33
|
Snygga högtalare! Framförallt då det är första försöket!
Nån som skulle säga vad jag borde ha för låda till Seas P17 REX med Seas H457 25TFF. Och hur ett delningsfilter skulle se ut till dom? Har dom i lådor nu, men de är inte riktigt som om dom gör det dom kan i dom... |
DnB for dance, Zappa for life! |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 12:16:22
|
13liter går bra.
Du kan ha mer om du vill göra en golvare. |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 16:03:15
|
Hmmm... ett fullkomligt dumt inlägg kanske, men det ser nästan ut som att staget som delningsfiltret sitter på inte är "håltagit"... fast det kanske det är bakom allt dämpmaterial... fast om det inte är det så är väl kontentan att elementen spelar i en betydligt mindre sluten låda med tillhörande "inbyggt" stativ... dessutom ett portat stativ Nåväl nåväl... |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
Topic |
|