HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp mig med diy högtalarkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/05/08 :  11:46:40  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Skillnad mellan Cat5 och Cat6 borde väl vara samma som skillnaden mellan elektronikutrustning som är Cat5 eller Cat6 märkt?

Exakta skillnader har jag inte i huvudet, men det har något att göra med för vilka applikationer de är godkända (exempelvis utomhusbruk eller inomhusbruk, temperaturer, fukthalter etc. etc.).

Ingen som har provat att använda sig av de industriella varianterna av TP-kablar som är skärmade?
Eller är det uteslutande de skärmade varianterna som ni pratar om?

Någon som provat sig på exempelvis Profibus kabel eller någon annan partvinnad signalkabel inom industrivärlden?

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

andwa
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:42:57  Show Profile Send andwa a Private Message
divander å petter:
Nu föll saker å ting på plats! tack för uppläxningen.

det är inte mutterns fel att skruven är för liten
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/08 :  18:34:38  Show Profile Send divander a Private Message
Alla cat5-kablar som jag har sett eller läst om har varit oskärmade. Men det är ju inget som hindrar att skärmat är bättre. Jag följer bara strömmen. Eftersom alla andra har oskärmat så har även jag det. Man vill ju inte vara en anorlunda udda kuf. Eller hur? Men törs du köra skärmat så gör det. Men räkna inte med att människor som du tidigare kände kommer att hälsa på dig när ni möts på gatan.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:15:47  Show Profile Send jonsson a Private Message
den skärmade kabeln (stp istället utp) skall man tydligen inte använda vad jag läst...det finns de som provat och kommit fram till att utp funkar bättre... ang. skillnad på cat5 och cat6 så handlar det om vilka överföringshastigheter de äör godkända för... Cat5 ligger på 100Mbit/s(är inte säker på enheten men det kan nog nån vänlig själ hjälpa mig med :-)) sen finns det ochså cat5e(fö. en sån jag använt till mina tripleT snokar som jag använder i dags dato)den är "uppgraderad" till 150Mbit/s och cat6 ligger ännu en bit upp på 200Mbit/s.. Anledningen som jag ser till att cat 6 bör funka bättre än en cat5 är logisk: Cat6:en är ju helt enkelt gjord för att kunna överföra data snabbare och med ytterst låga förluster, sen är det ju bara att komma på lämpligt recept för att erhålla bra kapacitans/konduktans/resistans värden... Så "enkelt" borde det väl vara;-)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/05/08 :  22:40:08  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Man flätar ju för att få en lågimpediv kabel väl? Skärmar man då varje individuell kabel så lär man ju inte få samma effekt...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/05/09 :  08:38:52  Show Profile Send dax a Private Message
Flätningen undertrycker påverkan från yttre magnetfält!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

carlin
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/05/14 :  14:04:35  Show Profile Send carlin a Private Message
Är det något "magiskt" med talet tre (tex geometrin map. magnetfältet)? Många DIY-kablar verkar vara baserade på 3- alt 6-flätor. Är just klar med flätningen men det blev en 4-fläta istället (ala Svalander).

http://www.svalander.se/teknik/kablar/flata.htm

Någon som jämfört cat-5 mot korskopplad Belden 89259 (den är redan klar och håller på att spelas in, klar skillnad/förbättring jämfört med min WAF-kabel...13 m VdH Snowline dragen längs taklisten...inga svarta ormar tvärs över vardagrumsgolvet här inte...), någon idé att jag börjar skala och löda...?

//Kalle

“Eventually, all land east of the St. Andreas Fault will slide in to the Atlantic...” Murphy’s law #245
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/05/14 :  17:33:23  Show Profile Send copland a Private Message
Jag minns att IXOS hade en trefläta med två ledare och en ickeledare. Deras motivering var att vinkeln mellan ledarna blev närmre 90 grader än med en tvinnad kabel. Vet inte hur det förhåller sig med den saken om man jämför 3- 4- och 6-flätor. Jag har dock själv gjort en 4-fläta av EKK som låter helt OK. Den blev dock inte så snygg då jag använde alla ledarna från en 4-ledad kabel, inklusive grön- och gulrandig jord... Tänkte göra ett mer seriöst försök vid senare tillfälle. Kanske.

/Manne

Mann
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/14 :  19:39:09  Show Profile Send divander a Private Message
Ja varför är inte ekk-kablarna i lite roligare färger. Varför finns dom inte i lila, rosa, ljusblå, m.m. Har inte elektriker någon smak och fantasi. Det borde åtminstone finnas "säsongens färg" att välja åp i elbutiken. Eller? Skall vi strejka tills det kommer roligare färger? Skulle alla på forumet strejka och inte köpa några ekk-kablar skulle säkert värdens kabeltillverkare bli lite skraja, och både det ena och det andra skulle hända.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/05/14 :  23:45:46  Show Profile Send iffe a Private Message
Annars gör man som jag och trär över kabelstumparna med krympslang + drar kabelstrumpa över hela kitet. Mycket finare, givetvis en avsevärd ljudförbättring också.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000