Author |
Topic |
|
Jalk
Member
85 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 21:21:44
|
Det är väl möjligtvis inte någon som har en ritning på ett par högtalare typ Sperrlings DP-serie.
Lådan är inte sluten och inte heller någon basreflex konstruktion utan istället är hela bakstycket fullt av slitsar (spår), princip distributed port.
/Janne |
"Den som gräver en grop åt andra, använder oftast en spade..." |
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 00:14:55
|
Hej Janne! Vad kul att du gillar Sperrlings högtalare, jag har ett par av hans Horn i källaren här (dom låter underbart). Jag har lyssnat väldigt mycket på DP lådorna, alla från DP1-DP4 pga att jag arbetade med Sperrling under en tid.
Ang. låda så måste den ju anpassas till vilket element som du vill använda. Sperrling använder Fostex FE 206E i sina lådor fast han Modifierade elementen en del.
Sperrling har löst dipol biten med att såga upp rektangulära hål om ca 2cm höjd och 2dm bredd, ca 50-60% av baksidan är uppsågad och lådorna är 120cm höga, dessa högtalare ger inte någon djup bas (40-50hz) men om man är ute efter dynamik och en åktur till de härliga blåsorkestrarnas land så är det inte mycket som slår dom på fingrarna. Synd att Mr S ska spela så jäkla högt på dom jämt bara.
|
|
|
Jalk
Member
85 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 21:30:42
|
Hej LaZyWorM!
Ja, hornen är mycket trevliga men dom har ju tyvärr storleken emot sig.
DP-1 har jag lyssnat ganska mycket på, DP-2 hade jag ett par stående hemma hos mig i cirka 6 månader så dem har jag lyssnat väldigt mycket på (12-13år sen), 2-63 hornen har jag också lyssnat på en hel del (fast det är ju tyvärr rätt så länge sen).
Vad jag hade hoppats på var att någon skulle ha ritning på ett par "mindre" lådor typ DP-Mini med förslag på lämplig bestyckning.
DP-3 är numera 3-vägs och har 11-tums basar kommer inte ihåg vad det är för element i dem, Electrovoice diskanterna är också utbytta till någon sort som det sitter flera stycken av,höjden har har även den ökat till ca. 130cm.
Nyfiken som jag är så undrar jag om det är länge sen du jobbade med Roger?
Hälsningar Janne
|
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 21:45:46
|
Tjenare igen Janne! Inte bara storleken, även färgen, mina är röda :) så sambofaktorn gjorde att dom hamnade i replokalen i källaren :( Jag jobbade med Roger för ganska exakt 10 år sen, i Horn/Småland :) Men jag var borta hos han i Vasastaden för ca 1 år sen och fick kolla lite på de nya dp lådorna. Jag har inte lyssnat på dom men de Audax mellanregistren (som sitter i mina horn och även i min Center) låter jäkligt bra. däremot har jag svårt att se att de diskanterna han har piskar EV T35an men det kanske dom gör.
Tyvärr har jag inte så bra koll på de nyare dp lådorna. :( |
|
|
Jalk
Member
85 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 22:31:01
|
LaZyWorM
Ok, ja Horn var ju ett passande ställe att hålla till på.
Bor du i småland nu?
Jag ska nämligen försöka ta mig tid och åka ner till småland och lyssna på ett par nya Alta slutsteg.
Du kan väl höra av dig om du hittar ett par T-35:or och (eller) ett par modifierade Fostex 9" som ligger skräpar.
vad det gäller de nya DP-modellerna så har jag varken hört eller sett dem , men Roger berättade om dem när jag pratade med honom för några veckor sedan.
/Janne
|
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 00:41:11
|
Janne! Jag bor i stockholm! Var bor du? Vem är det i småland som har Alta stegen? 250W versionen tycker jag om väldigt mycket :) T-35orna är underbara, sitter en i min center :) men de T350 som sitter i mina horn ujujujj :) Dom ser ut på samma sätt som T-35an fast den är mer än dubbelt så stor och magnneten är nog 5ggr så stor :) |
|
|
|
Topic |
|