HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp mig med diy högtalarkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Cliff Barnes
Member

72 Posts

Posted - 2003/05/05 :  22:11:05  Show Profile Send Cliff Barnes a Private Message
Tänkte att jag skulle göra en vanlig fyrfläta men har lite svårt att rodda i den djungel av kablar som finns. Någon som kan tipsa om vilken kabel (hyfsat billig sådan) jag bör använda? Tipsa gärna om var den finns att köpa också!

Im not a loser

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/05 :  22:39:19  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har flätat ihop en sexfläta av cat5-kabel. Men jag har inte lyssnat på den än. Det var många som rekomenderade den. Det är en bi-wajrad kabel med tre trådar upp och tre trådar ner. Jag köpte en 300-metersrulle för 370:-. Är man flera och delar på en sådan rulle så blir det väldigt billigt. Jag får se sen när jag lyssnat på dom om det var värt besväret. Kabeln köpte jag på www.direktronik.se (ligger i Nynäshamn) och den heter 90-9094.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Cliff Barnes
Member

72 Posts

Posted - 2003/05/05 :  22:46:58  Show Profile Send Cliff Barnes a Private Message
Tack för tipset! Är ingen hejare på att fläta så jag skulle gärna vilja att du berättade lite utförligare hur du flätade sexflätan till en biwire.

Im not a loser
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/05/05 :  23:03:09  Show Profile Send yak52 a Private Message
Hej!

Du kan läsa mer här om hur du ska tillverka en CAT 5 kabel: http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html

Flätningen gick lättare än jag trodde, men sedan är det många trådar att skala.

Om du tar det lite lugnt går det nog säkert bra.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/05 :  23:06:33  Show Profile Send divander a Private Message
Mycket enkelt. Kan du fläta trefläta så kan du fläta sexfläta. Det är bara att lägga kablarna två och två i tre "grupper". Sen är det bara att fläta en en trefläta med "parkabel". Om du inte korsar kablarna så blir det en platt och ganska trevlig fläta. När det är en lagom bit kvar så delrar du på paren. Fläta vanliga treflätor en bit (bas-diskant). Skala av ytterhljet sista 10cm. Separera de tvinnande "trådarna". Tvinna eller fläta de vita för sig och de färgade för sig. Skala och löd på en kontakt. Klart. Om du flätar från mitten av kabeln så blir det inte lika trassligt. Sen är det bara att vända och fläta andra sidan. Det blir lite pyssel. Men det är ju bara trevligt. Det är bättre att fläta kablar än att brodera bonader eller sticka tröjor. Du flätar nog ihop dom på en timme.

Oops! I did it again

Edited by - divander on 2003/05/05 23:08:58
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:18:37  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
vad är det för skillnader mellan patch och installationskaeln?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:31:47  Show Profile Send Nagref a Private Message
patch är flerkarderlig och installtionkabeln är enkarderlig

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/05/06 :  19:50:04  Show Profile Send Parasite a Private Message
Lite nyfiken bara, det har vart en del tjat om ekk vs cat5. Enligt vad folk verkade komma fram så skulle biwiring ekk till basen och cat5 till övrigt vara ganska omtimalt, sitter odck och funderar på vad för alternativt nackdelar skulle bli om man man flätade ihop ekk och cat5 som högtalarkabel UTAN att biwira?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/05/06 :  21:46:16  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Parasite: Gör en och provlyssna, enda sättet att veta hur det blir...sen kan du ju komma med en rapport till oss andra...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/05/06 :  21:51:11  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Hmmm....ärligt talat så vet jag inte vad skillnaden skulle bli, men jag tvivlar på att det skulle ge någon större vinst, kanske mest en väldigt otymplig fläta, fy vad jobbigt att fläta ekk!...

/Petter Lind

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/05/06 :  21:58:14  Show Profile Send Parasite a Private Message
tor inte jag har anläggning nog att göra en bra provlyssning , men men, får se hur jag gör =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/06 :  22:25:28  Show Profile Send divander a Private Message
En nackdel med ekk är att den är väldigt styv och otymplig. Men i vissa situationer gör ju inte det så mycket.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/05/06 :  23:46:46  Show Profile Send dax a Private Message
En sån här kanske!

Jag har iofs tänkt mig fyra tåtar istälet för tre!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

andwa
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/05/07 :  10:28:58  Show Profile Send andwa a Private Message
Varför använd 2 tåtar till plus å bara en till minus? borde de inte vara två till varje eller är det så att minus inte behöver samma area? hmmm... är ingen fena på sånt här men det verkar som ett projekt att göra en ny kabel...

det är inte mutterns fel att skruven är för liten
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/05/07 :  10:55:05  Show Profile Send bassman a Private Message
Cat5 vs EKK 2,5mm2
Båda flätade och biwirade.
Cat5 är bättre: bättre detaljer och diskant, djupare bas, låter renare helt enkelt.
EKK låter lite fläskigare med avrundade ytterändar, lite mer pang på.

Jag har båda varianterna hemma, men det är ingen diskussion om vad som används: CAT5

Men testa båda vetja, EKK var riktigt spännande att göra i 4-fläta 2,5 meter
Och du kan göra intressanta böjar på den, och ha den som skulptur samtidigt.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/05/07 :  11:05:22  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Hehehe..."ha den som skulptur samtidigt"...låter som en bra idé...
Jag funderade lite nu på morgonen. Och jag undrar om det är så bra att biwira med ekk och cat5, de har sannolikt inte samma impedans och kapacitans vilket väl kan leda till fasförskjutningar mellan basen och diskanten??
Det bästa måste väl vara att biwira med två kablar som har nästan exakt samma karaktäristik, frågan är ju då om det verkligen är bra att biwira?
Bara lite funderingar...

/Petter Lind

Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/05/07 :  12:14:03  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jag säger flätad Cat6, bäst av de DIY-kablar jag lyssnat på. Jag har testat EKK i många olika variationer, Cat5 i diverse konfigurationer och 6.an är bäst.

Nu undrar jag om man kanske borde skärma den litet för ännu bättre resultat? Tips någon?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/07 :  15:23:27  Show Profile Send divander a Private Message
---------
Varför använd 2 tåtar till plus å bara en till minus? borde de inte vara två till varje eller är det så att minus inte behöver samma area? hmmm... är ingen fena på sånt här men det verkar som ett projekt att göra en ny kabel...
---------

Hälften av varje kabel går till plus och hälften går till minus. I varje kabel finns 8 trådar. Hälften av dessa är vita och hälften är färgade i olika färger. Alla vita trådarna från de olika kablarna skall tvinnas ihop. Och alla de färgade skall tvinnas ihop. Då får du lika många till plus och lika många till minus.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/05/07 :  16:55:31  Show Profile Send bassman a Private Message
kentkreitler, Cat6 säger du, låter intressant.
Är det enkardelig?
Hur blir skillnaden mot Cat5?

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/05/07 :  18:50:35  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Cat6 är enkarderlig, skillnaden är att det låter bättre tycker jag. Lite mer luft och kanske lite mer detaljer, samt att jag tycker de framhäver de lägre regsitren bättre.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:40:24  Show Profile Send dax a Private Message
Är inte cat5 enkardelig? Jag har lite cat5e och det är solid core iaf!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:57:38  Show Profile Send divander a Private Message
cat5 finns både som entrådig och flertrådig. Den entrådiga är till för fasta installationer medan den flertrådiga är den som sitter i färdiga kablar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

andwa
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/05/08 :  00:24:40  Show Profile Send andwa a Private Message
divander: men den kabel som DAX slängde in en bild på har ju tre ledare varav 2 går till plus, eller är jag bara sned i ögonen efter en hejdundrande hockeymatch? *HEJA JÖNSSONLIGAN*

det är inte mutterns fel att skruven är för liten
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/05/08 :  08:03:48  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
fel andwa:
Varje kabel har 8 ledare, fyra i varje används till minus och fyra till plus; alltså 12 ledare till plus och lika många till minus!
Läs vad divander skrev igen!

/Petter Lind

Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/05/08 :  09:37:01  Show Profile Send yak52 a Private Message
Hej!

Jag repeterar länken till TNT där de beskriver tillverkningen av CAT 5 som högtalarkabel. De har även andra typer som passar som signalalkabel.

TNT verkar kunniga och har bra bilder i sina beskrivningar. Jag provar just nu själv CAT 5 högtalarkabel och Piano 6 (IBM typ 6) som RCA-RCA med Bullet Pluggar.

Det finns alldeles säkert bättre kabler än dessa, men i förhållande till tillverkningskostnaden tycker jag att de låter mycket bra.

Och som många beskriver, olika kablar ger olika effekter i olika system. Bygg och prova själva.

http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/08 :  10:31:56  Show Profile Send divander a Private Message
Jo jag håller med om att det kan se ut som om två kablar går till plus och en till minus. Men förmodligen är det inte så. Det bör i alla fall inte vara så. I min beskrivning står det att hälften av alla kablar är vita. På bilden ser det ut som om hälften av kablarna är oranga. Det spelare ingen roll, olika kablar kan se lite olika ut. Skalar man en kabel så ser man lätt att det går att dela upp de åtta kablarna i två grupper.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.76 sekunder. Snitz Forums 2000