HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 STAX hörlurar och tillbehör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/05/05 :  11:26:57  Show Profile Send B Peter a Private Message
STAX nämndes i en annan tråd men rubriken handlade om något helt annat så jag startar en ny tråd.

Vilka intryck har ni av STAX? Jag har hamnat i ett läge där jag måste säga att hörlursmöblering ter sig mycket mer praktisk än nuvarande högtalarmöblering...

Har alla STAX den ökända färgning av ljudet som beskrivs på Headwize-forumet, bl.a., ett slags metalliskt ljud?

Finns det någon bas i dem överhuvudtaget?

Var kan man provlyssna/köpa dem om man skulle vilja?

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 06:01:56

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/05/05 :  11:32:14  Show Profile Send gromit a Private Message
Dagens tips: Prata med Knoppen...

Sedan finns ju Timbre som har mycket erfarenhet av Stax!

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s

Edited by - gromit on 2003/05/05 11:35:08
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/05 :  13:59:08  Show Profile Send marbrink a Private Message
jag lyssnade på ett stax system i tyskland för inte så länge sen. Det kostade väl ca 7000 kr så det är väl i stort sett instegsmodellen. Det lät mycket bra tyckte jag med en helt otrolig ljudbild. MEN! =) Basen och värmen tyckte jag inte fanns där. Byggkvaliteten var heller inte på topp. Det var plastigt!
Jag hade nog satsat på ett par dynamiska lurar med en riktigt bra hörlursförstärkare istället.
Jag läste i Stereoplay om nya HD 650 SE som ska komma i slutet av sommaren. De ska vara en klar förbättring av HD600. HD 650 SE med en equinox-kabel http://www.stefanaudioart.com/EquinoxHD600.htm och en riktigt bra lurförstärkare som t.ex. http://home.t-online.de/home/meier-audio/prehead.htm då får du nog ett "ganska hyfsat ljud" =)som lätt kan tävla med stax!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:00:38  Show Profile Send marbrink a Private Message
du kan köpa stax från www.audiocubes.com eller http://www.fl-electronic.de/neuklang/stax.html
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:25:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Stax finns i Sverige NU!

Mätmässigt så är basen helt rak ned till 20 Hz. Det finns ingen förhöjd "baspuckel" som i många andra dynamiska hörlurar.

/Johan o Adam

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:37:13  Show Profile Send marbrink a Private Message
var finns stax knoppen??
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:59:41  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Jag och knoppen är numera återförsäljare av stax hörlurar.
Vi har hemma följande hörlurar:

SRS-2020 Basic System mk II

SRS-3030 Classic System mk II

SRS-4040 Signature System mk II

SRS-001 mk II
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/05/05 :  15:49:51  Show Profile Send B Peter a Private Message
hsvip, jag har bara talat med Knoppen (och inte om hörlurar) som hastigast på Sheratonmässan så jag vet inte alls var ni bor eller var ni ämnar låta oss spekulanter lyssna?

Skicka gärna ett PM om saken.

Edited by - B Peter on 2003/05/05 15:52:12
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/05 :  15:55:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
PM kommer!

Vi bor båda i Stockholm. Däremot har jag lärt känna en hel del folk från Göteborg här på forumet, så jag har tänkt att kanske jag och Adam-hsivp framöver ta en liten semestertur till Götet! För du bor väl vad jag minns i Göteborg, B Peter? I så fall kan vi ta med lurarna.

/Johan Lindroos



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/05/05 :  15:55:52  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
B peter-> Vi bor båda i stockholm och har du ingen möjlighet att komma till oss och lyssna så får hörlurarna komma till dig =).

/Adam
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/05/05 :  17:11:32  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag bor faktiskt 1½ timme från Stockholms central (med tåg).
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/05 :  17:13:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
B Peter, var bor du egentligen, jag trodde du är från Göteborg?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/06 :  11:50:03  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Har alla STAX den ökända färgning av ljudet som beskrivs på Headwize-forumet, bl.a., ett slags metalliskt ljud?"

Det finns säkert dom som kan ha synpunkter på STAX, men "metalliskt ljud" är nog det sista jag skulle associera till.
Däremot har man ju hört annat som kan låta plåtburk...
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/05/06 :  11:58:43  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Jag får hålla med Timbre på den punkten, dom är absolut inte metalliska IMHO.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:34:12  Show Profile Send yalpa a Private Message
marbrink > Hd600se har du nåt mer info? vilket nummer av stereoplay? nån mer som vet nåt?

jag VILL ha en baspuckel...skiter i alla mätningar, om nåt låter vasst, så är det orealistiskt...jag har aldrig i verkligheten upplevt vasst ljud, möjligtvis från en vinkelslip, aldrig från ett instrument (nu menar jag "icke-elektriskt"!) eller en sångröst.

Klarar de inte av att spela in skivor på rätt sätt, då får man väl konstruera elektronik som färgar det varmt. Blir less på allt tjat om mätningar och rak frekvensgång etc. HD600 är inte bastung, trotts baspuckel, undrar hur andra "linjära" lurar låter?

Jag vill kunna dra i botten och njuta av musik utan att öronen trillar av. Tyvärr så finns det idag ingenting som jag kan köpa. Hos varje tillverkare sitter det nån jävla nisse som lägger näsan i blöt och klagar på baspucklar och tillbakahållet mellanregister. Varför inte gå hela vägen då och försöka påverka skivproducenterna. Nej, det är ju för jobbigt va? Istället sabbar man så att vanliga musikälskare slits mellan dåliga inspelningar och ljus skit-fi. Grejt! HD600 låter åtminstone aldrig vasst, det ska Sennheiser ha kudos för, hoppas inte nån mät-nisse har lagt näsan i blöt och förstört en fin lur.

PS. Det var inte meningen att hamna off-topic, men det gick inte längre att hålla sig utanför skottlinjen.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:40:12  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag har läst på lite, det är tydligen den gamla Lambdamodellen som är ökänd, inte de senare modellerna. Det framgick dock inte av de trådar jag läste i ämnet utan krävde lite sökning på nätet. När jag får tid så ska jag använda de egna öronen för att höra hur STAX låter!

Det jag inte gillar med mina nuvarande lurar (AKG K240 drivna av Chrilles Gradoklon eller en Yamahaförstärkare) är att de inte spelar "sömlöst", de har inte samma flyt som jag får i högtalarna (Mosen) med rörförstärkare.

P.S. Jag och min stereo bor i Katrineholm Knoppen!
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/05/06 :  16:26:19  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Det är kul när ett gammalt märke som STAX gör comeback själv äger jag ett par Lambda Signature och som drivenhet har jag en rördriven SRM-T1,fungerar perfekt.
Mvh
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/05/06 :  16:53:38  Show Profile Send B Peter a Private Message
Neon Park, du är ju rätt person att fråga då om det finns något att klaga på gällande just Lambda Signature. Vad tycker du, hör du något "metallic sheen", metalliskt skimmer, som påstås på Headwize.com?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/07 :  15:28:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Yalpa!

Jag har inga kommentarer till din text.

Jag kan bara försiktigt rekommendera en provlyssning och jämföra mot HD600. Jag tror nämligen att det inte behövs särskilt många verbala argument för Stax!

Det tycks gå att spela vilka skivor som helst och ändå med ett njutbart resultat. Man hör förstås om de är dåligt inspelade. Men eftersom ljudet är så rent så hör man ljudteknikernas misstag eller sådant som de medvetet har gjort (t ex pålagd reverb, distorsion, exciter, m m). Då kan man lättare få en insikt hur de tänkt och det känns då lättare att ta till sig musiken. Om det ovanstående låter flummigt så behöver du lyssna i praktiken.

Hälsningar Johan Lindroos



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/05/08 :  01:34:24  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nu kopplar jag, Knoppisen säljer STAX, jag måste säga
att det ser inte helt bra ut i mina ögon att du dissar allt
annat på ett sånt här forum.

Sen, vad kostar instegsstaxen?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/08 :  07:42:55  Show Profile Send yalpa a Private Message
Knoppen >

Mitt påhopp var inte riktat mot STAX, utan i mot alla hifitillverkare. Snart låter allting för ljust med bra energi i mellanregister och diskant. Detta gör inget om man lyssnar på en välinspelad skiva, men de flesta skivor har dålig ljudkvalité och då kan man inte dra på. Snarare blir man lyssningstrött och bara vill gå göra nåt annat.

Jag förstår vad du menar och ska deffinitivt provlyssna STAX när jag får tillfälle, även om jag aldrig kommer att få (ta mig) råd och köpa dem.

mvh. Adam

Edited by - yalpa on 2003/05/08 07:43:58
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/08 :  10:00:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Claes Irland!

Du har väl inte missat att jag gillar Beyerdynamic? (speciellt DT990).

På mitt ordinarie arbete på Teracom har vi förstås en hel massa hörlurar. Jag har lyssnat väldigt mycket på STAX SR Lambda pro (med SR-M Monitor förstärkare), Beyer DT990pro, Sennheiser HD 600, Beyer DT531, Sennheiser HD 250 Linear II, JVC xxx?, Denon xxx?, + Sennheiser HD590 och Sennheiser HD500 hemma, långt innan jag startade min lilla firma. Av dessa lurar har jag alltid föredragit Staxarna, med DT990pro på andra plats, på tredje plats kommer HD600. Så HD600 tycker jag ändå i sammanhanget är ganska bra. Sedan är det väl ganska naturligt att man hellre vill sälja de hörurar man tycker bäst om? Det är lite därför som jag och HSIVP-Adam har startat vårt samarbete, det är för att vi gillar Stax, och vi kände att de skulle vara kul att ge fler den möjligheten. Sedan råder jag ändå att man inte ska köpa något bara för att vissa personer säger att något är bra på ett forum som detta. Man bör alltid lyssna själv och bilda sig sin egen uppfattning. (Har själv gått på den niten då jag köpte en kass Dolby Digital-dekoder för sju(?) år sedan p g a metervis av lyriska tester. Som tur var gick det att lämna tillbaks den). Dessutom kan jag som återförsäljare sälja i princip vilka hörlursmärken jag vill, t ex om en kund vill ha ett speciellt märke, så kunden har ju ändå ett fritt val kan man säga, och det är lätt för mig att visa många andra hörlurar som jämförelse.

Du frågar vad de billigaste betingar:
Stax SRS-2020 Basic System mk II kostar 6495:- (ingår: hörlur SR-202 + förstärkare SRM-212). (det finns en billigare också, bärbar SRS-001 mk II för 3995:-.) Jämför det gärna med ett par HD600/DT990 för 3 papp + hörlursförstärkare som brukar kosta x kr (2000? - 4000?). Då börjar det närma sig ungefär liknande mängd pengar. Om jag ska vara ärlig så ser SR-202 lite plastigare ut än de som kostar mer. Stax har förmodligen gjort dem så just för att kunna erbjuda en modell som är mer överkomlig. Däremot så skiljer det inte lika mycket på ljudkvaliteten, så de verkar inte ha "fuskat" med elektrostatmembranen.

Då får gärna komma och lyssna, sedan får vi se om du också dissar andra hörlurar, alt får du sedan gärna såga Stax om du tycker så.

Men det är riktigt som du säger, innan jag började sälja Stax så har jag dissat HD600, lite för jag tycker att de har fått ett oförtjänt gott rykte tycker jag, lite mer balans behövs tycker jag. Drför har jag alltid sagt att innan man springer och köper sig ett par HD600 så bör man ta en provlyssning på Beyerdynamic DT990 innan man bestämmer sig, för det tycker jag att de är värda. DT990 är lurar som är alltför underskattade, kanske för att det inte har funnits någon hype kring dem. Men jag har vid sidan av detta också alltid sagt att jag allra bäst gillar Stax, för det har jag tyckt alltsedan den gång jag först lyssnade på dem för drygt tre år sedan.


Hoppas att detta ger dig en godtagbar förklaring om varför jag tycker som jag tycker.


Hälsningar Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/05/08 :  12:01:43  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Absolut Knoppisen, trevligt att du
tar dig tid att motivera det du gor.
Kalas att du saljer stax, jag har gillat
dom i manga ar, men distributionen i
Sverige har val inte varit helt pa topp.

Det enda jag efterlyser ar att du ar lite nyanserad
i din kritk av annat an stax sa att saga. Det ser
lite konstigt ut, i mina ogon, att du saljer stax
och sen dissar allt annat. Salj stax, hylla stax,
men var lite mer nyanserad i vad du sager om annat,
som du var i din respons har. Annars tar det bort lite
av vardet av det du sajer. Tror dom flesta inte gillar
en "saljare" som sager "det vi saljer ar bast, resten
ar skit". Bara det jag menar. Tackar for din utforliga
respons.

C
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/08 :  12:18:31  Show Profile Send n00b a Private Message
Måste faktiskt försvara knoppen lite =)))

Alltså Knoppen om någon har väl endå hyllat om Beyerdynamics en väldans massa så han sågar ju inte allt annat =)

När vi var hos Knoppen på en liten träff så jämförde vi någon Beyer-lur mot hd600 och helt klart anorlunda ljud. Nu så hade jag väl iofs fått i mig ett glas vin förmycket så jag kan inte riktigt säga vilka jag gillade mest, men helt klart att dom lät olika iaf.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/05/08 12:19:17
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/08 :  12:43:20  Show Profile Send Timbre a Private Message

Knoppen har lovordat STAX långt innan det var aktuellt med försäljning.
Vi vänder på det Claes:
Just för att dom är så bra kanske det blev intressant att ta in detta märke till Sverige...

Köpte mina första någon gång på sjuttiotalet. Har lyssnat mig igenom en hel del alternativ. Det är fortfarande STAX som gäller och så kommer det sannolikt att förbli.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:16:04  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Oj oj, ni tar det ju pa helt fel satt.
Det jag menar ar bara, jag vet inte om
att Knoppen har lovordat massa andra lurar.
Jag laste en post igar dar han kanske lite
provokativt sa att allt annat var skit
sa gatt som. Saljer man ett marke sa
ska man kanske vara forsiktigt med att kritisera
annat, hylla ditt eget istallet. Inget mer an sa.
Jag gillar STAX, punkt. Det ar inte dar skon klamde.
Uppskattar Knoppens vettiga forklaring, sant inger
fortroende, inte att saga att det andra ar skit.

C
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000