HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlurar för max 1500kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/04 :  21:52:11  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jag funderar på att skaffa mig ett par hörlurar som främst skall användas till datorn. Tanken är att ha något bättre än ett par trasiga Koss Porta Pro när jag befinner mig på trevliga tillställningar såsom LAN. För seriöst lyssnande har jag ett par Sennheisser HD600, men de blir alldeles för varma om öronen vid längre användande - dessutom är de för dyra att ha med sig på LAN.
Vad som efterlyses är alltså tips på hörlurar för max 1500kr, de skall vara bekväma även under mycket lång tid, så skall de kunna låta bra kopplade till datorn också.

Vad jag just nu främst är nyfiken på är Beyerdynamic DT931 som Ljudmakarn säljer för 1495kr. Det står att de skall ha kostat över 3000kr, så prismässigt verkar det vara ett kap.
Åsikter om dessa och tips andra lurar mottages med stor tacksamhet.

Objektivist

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 06:02:26

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/04 :  22:18:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tycker du ska välja ett par lurar med lite lägre impedans som t.ex. Sennheiser HD280 pro.
de passar nog bra till en dator. DT931 ska du nog ha helst ha lurförstärkare till.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/04 :  22:45:05  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jag kommer ihåg att jag för ett par år sedan lyssnade på lite billigare Sennheiser-lurar och de kan beskrivas med ett ord; loudness. Hur är HD280 Pro när det gäller bas?
Annars vore det kul att veta hur DT931 är jämfört med Senheiser HD600, så jag får en uppfattning om impendansen. HD600 tycker jag nämligen funkar förvånansvärt bra tillsammans med datorn(fast de är lite väl dyra för det ändamålet).

Objektivist
Go to Top of Page

Majesty
Member

104 Posts

Posted - 2003/05/04 :  22:49:38  Show Profile Send Majesty a Private Message
Loudness?

Det är det sista jag skulle säga om mina sennheiser hd497 och vad jag har läst på http://www4.head-fi.org/forums/index.php?s=aecc5e9b78d49f904cec226f063881f2

så ska dom ha ett liknande ljud som hd280.. fasst 280 ska vara betydligt bekvämare dock en hel del dyrare

Edited by - Majesty on 2003/05/04 22:51:53
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/04 :  23:16:05  Show Profile Send DasIch a Private Message
HD497 har jag inte lyssnat på. Tyvär minns jag inte längre vilka lurar det var jag provade, men jag tror de hamnade strax över 1000kr(men det var varken HD500 eller HD570). Nåväl, behöver jag inte oroa mig för loudness finns det ju ingen anledning att inte prova HD497 och HD280.

Objektivist
Go to Top of Page

Majesty
Member

104 Posts

Posted - 2003/05/04 :  23:18:20  Show Profile Send Majesty a Private Message
Tyvärr går inte inte hd497 under kategorin bekväma lurar :( men mycket väljud för pengarna kostar bara 800 280 tror jag kostar 1400
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/04 :  23:26:24  Show Profile Send marbrink a Private Message
jag ska sälja mina hd497 så om du är intresserad PM:a
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/05/05 :  08:33:22  Show Profile Send knabsol a Private Message
Jag skulle vilja rekommendera Beyerdynamic DT 250, i sverige ligger dë på runt 1800kr men från tyskland kan du hitta dem för runt 1200:-. 531 låter inte dumt heller men min personliga favorit är DT250. De är Slutna lurar och du hör i stort sett inget mycket av omvärlden.
Dessutom är de lättdrivna, använder mina ibland direkt ut från datorn och det funkar bra.

Edited by - knabsol on 2003/05/05 08:34:59
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:07:08  Show Profile Send Knoppen a Private Message

DT250: Skräplurar

DT531: Skräp

HD497: Vet ej

Porta Pro: Lite mycket bas va? (Kanske passar spel?)

HD280: Vet ej

HD600: Halvskräpiga till halvbra

DT931: Skräp. Då är t o m HD600 bättre.


Alla ovanstående omsluter öronen (utom Porta pro), så de är säkert varma efter ett tag också.


Snart blir kommer ett stort hörlurstest att genomföras för Musik & Ljudteknik. Dock kommer det mestadels att handla om stora och lite dyrare hörlurar.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:17:31  Show Profile Send OliT a Private Message
Med risk för att rekommendera "inte så mycket hifi" så tycker jag att du ska provlyssna att par Philips Hp890, visserligen lägre prisklass än du är ute efter (ca. 700:- i den "vanliga" handeln), men personligen tycker jag att de låter väldigt fint.

Norrlänning
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:20:49  Show Profile Send knabsol a Private Message
Tycker absolut inte DT 250 är skräplurar, givetvis jämför man med ett par för 10-20 000 så håller de ju inte måttet på långa vägar men med ett maxpris på 1500kr så tycker jag de låter bra. Har testat både 931, 531 och 970 (om jag inte minns fel på modellbeteckningen på den sistnämnda) Jag gillar inte alls sennheisers ljud genomgående, känns tunt och plastigt men många tycker om dem. Annars kanske ett par Grado?
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:30:05  Show Profile Send knabsol a Private Message
Två bra länkar att börja kika och läsa lite på är:

www.goodcans.com" target="_blank">http:\\www.goodcans.com
www.headwize.com" target="_blank">http:\\www.headwize.com
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:34:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag skrev att de är skräp bara för att röra om lite i grytan. Jag tycker att de är skräp oavsett pris. Jag tar sällan med priset i vad jag tycker om saker. Om jag tycker att något är dåligt så är det dåligt oavsett om det kostar 50 kr eller 100 000 kr. Det låter som om DT250 har alldeles för mycket distorsion. De låter inte "rent och klart". De kommer inte att få vara med i testen till Musik & Ljudteknik.

Sennheiser har en lur som är väldigt "basig". Den heter HD500. Det verkar som om Sennheisers lurar inte har någon genomgående "ljudfilosofi", olika modeller låter helt olika varandra. Kanske för att tilltala så många personer som möjligt?


Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:41:34  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Min rekommendation är Sony MDR-7506 (finns även under namnet Sony MDR-V6). Det är en studiomodell som används över hela världen. Många skivor har mixats med den luren kan jag lova. Den låter neutralt och har en bas som är helt otroligt kraftig och samtidigt fast. Kostar runt 1200:- från Tyskland. Fråga om den på Head-fi eller Headwize så kommer du få liknande svar tror jag.

Om du vill se hur den ser ut så kan du kolla in Frasier på Kanal 5, han har på sig sådana när han spelar in sitt radioprogram.

Edited by - mcbiff on 2003/05/05 10:43:03
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:44:25  Show Profile Send knabsol a Private Message
Ok, då kan jag hålla med om att de är "skräp". DT250 har lite svårt för lite mer komplex musik med mycket grejjer samtidigt, men för 98% av den musik jag lyssnar på så passar de utmärkt. Jag har bara lyssnat på 2 olika sennheiser, den ena var en HD600. Lyssnade iofs utan någon lurförstärkare. Grado har jag tyvärr missat helt men många verkar tycka om dem, speciellt SR80 som ligger runt din prisklass.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:52:29  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Knoppen, är det du som ska göra hörlurstestet?
Är du inte lite partisk i en sån fråga

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/05 :  11:19:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Alexi!
Ha-ha, jag bara väntade på den frågan! Nej det är inte jag som ska skriva. Det går ju inte. Däremot kommer jag att samla in lurar och fixa med tid och plats och sådant. Men jag borde väl få vara med som en av deltagarna i en lyssnarpanel? Annars skulle det vara hemskt tråkigt, snyft!

En förmildrande omständighet är ju att jag inte är generalagent, då skulle det naturligtvis vara helsuspekt. Som butik kan man ju sälja alla möjliga märken av hörlurar så det borde inte spela så stor roll tycker jag. Vad tycker du och andra? Jag kanske har en konstig verksamhet, jag säljer normalt bara saker som jag själv tycker om.

Sedan tänker jag så här när det gäller att skriva tester och ha en affärsverksamhet samtidigt: Ingen i Ljudtekniska Sällskapet kan rimligt sett kunna neka mig att driva ett företag. Om det då ogillas att jag skriver tester, så kan jag ju sluta skriva tester. Men det skulle nog desto fler läsare tycka var tråkigt. Lite krav ställer jag därför på läsaren som själv får bedöma eller lita på att det jag skriver är trovärdigt.


Hälsningar

Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/05 :  12:24:29  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det som brukar vara praxis är väll bara att man inte utalar sig om sina egna produkter
Fast som du säger om läsaren VET att du representerar märket så är ju allt i sin ordning

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:07:27  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Snart blir kommer ett stort hörlurstest att genomföras för Musik & Ljudteknik. Dock kommer det mestadels att handla om stora och lite dyrare hörlurar.



Vet du vilka lurar? vilken kringsutrustning?
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/05 :  17:14:27  Show Profile Send DasIch a Private Message
Många svar - det tackar jag för!

Efter att ha läst lite rescensioner är jag nyfiken på Grado SR60 och SR80. De har verkar ha orsakat många lyriska skribenter. Någon som har provat dem och kan berätta lite?

Knoppen: Nu när du rört om ordentligt i grytan, kan du inte tipsa om något du tycker är bra? Jag blir ju nyfiken.

Objektivist
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/05/06 :  23:59:33  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
DasIch>> Kanske ett par monitorlurar á la sennheisser HD25. Kan införskaffas för 1500:- i det stora landet där dom skriker rauss. Däremot är sladden förhållandevis kort, vilket kan skapa problem om du har datorn golvståendes.


________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/05/07 :  00:27:23  Show Profile Send pricer a Private Message
Knoppen gillar DT990. Jag som har Knoppen som hifimentor måste ju nästan ta och byta mina HD600 till ett par DT990, du ska bara veta vad du ställer till med...
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/05/07 :  21:55:37  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Har inte LINN några?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/05/07 :  22:31:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Kan saga att en HD600 med en horlursstarkare inte ar skit.
Den har som sagt valdigt hog impedans sa det passar inte alltid med vilken horlursutgang som helst.
Prova en cardas kabel till den luren, har fatt jakligt bra kritik.
Manga, inte LTS uppenbarligen, tycker att det ar en av de basta dynamiska lurar du kan fa tag i. Som sagt, en bra lurstarkare ar ett maste.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/08 :  10:33:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Claes_Irland, jag och LTS är inte samma person. Jag skriver vad JAG tycker. Det var länge sedan som det stod om hörlurar i Musik & Ljuteknik, så man kan nog säga att Ljudtekniska Sällskapet inte har någon uppfattning alls.

Nu kommer snart en helt ny tråd om ungefär vilka hörlurar som ska vara med i hörlurstestet!


Hälsn Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/08 :  10:36:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Grado 80, 120/125 finns på ljudmakarn och det är fina lurar

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000