Author |
Topic |
jatttelite
Member
520 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 19:57:25
|
Jorma: bra idé ang ppm ekman: OFC och vakuum används ju lite olika vid beskrivnig av företeelser, vakuum används ju inte som försäljningsagument, F.Ö TROR jag att vakum existerar i ex vissa delar av rymden. Vad jag stör mig på, och det är en pettitess jag vet, är att OFC används för att beskriva att en kabel är bra, bättre bäst. Och som jorma skrev OFC-koppar får (tydligen) inehålla 200 ppm syre och det gör alla koppar-kablar. |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 20:32:09
|
jo jag vet jag använde vakuum som exempel bara och för övrigt så är ju inte OFC något speciellt direkt då i princip alla tillverkare har det i sin reklam
och angående vakuum så har dom aldrig stött på det däremot så använder vi ordet vakuum då det finns väldigt få partiklar per yta och det är ju alltså lika missvisande som OFC |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 23:39:35
|
ekman: Vad menar du med att man aldrig stött på vakuum? Bara för att man inte kan pumpa bort precis alla atomer i en kammare så innebär det väl inte att man inte har ett vakuum? Ett vakuum har man när man trycket är avsevärt mycket lägre än det omgivande, om man nu vill ha en definition skulle man väl kunna används Knudsen-gränsen som är 0.01 mBar (1/1000000 av normaltrycket), under detta tryck beteer sig inte atomerna som en gas längre.
Vad gäller OFC-koppar så är inte "OFC" en hifi-term, det är ett handelsnamn även i "normala" sammanhang. Den vanligaste tillämpningen på OFC-koppar är antagligen som värmeledare, det skiljer väldigt lite vad gäller de elektriska egenskaperna mellan OFC och "vanlig" koppar men den termiska ledningsförmågan är faktiskt betydligt bättre för OFC-koppar, i alla fall skiljer det sig så mycket att det är värt den extra kostnaden. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2003/06/13 : 13:08:44
|
Vad är priset på dessa kontakter?
|
Driver sajten component.se. |
|
|
SubZer0
Member
132 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 10:25:59
|
Vart kan man köpa dessa kontakter, vad kostar dom?
mvh. SubZer0 |
|
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!
623 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 10:51:42
|
380 kr för ett enkel uttag och 760 kr för ett dubbel uttag. |
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 12:36:07
|
hej på er allihop.vad är det i dessa kontakter som gör att dom låter bra ?..För jag antar att 4 cm bätre koppar än den övriga 70 milen i väggarna inte är saken.
mvh stefan |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
hsivp
623 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 16:58:58
|
Hej. Tyvärr så är jag ingen fysiker och har därför ganska svårt att vidarebefodra den informationen som Hans Strassner (HMS) ger mig. Men jag ska göra ett försök. Vanliga kontakter (beroende på ålder) uppstår det korrision på och därmed ökar resistansen och kapacitansen betydligt efter ett par år, detta medför sämre ledningsmöjligheter. Han berätta om en massa mätdata som fanns på detta och skillnaden kunde vara upp till 40ggr så stor när det gällde resistans. Så med andra ord så blir det lättare för strömmen att komma fram till din apparat. Det finns natuligtvis en massa andra faktorer som påverkar bla kabeln fram till proppskåp och själva proppen. Porslins säkringar anser han är bäst för att dom inte ökar impedansen och att dom går att skruva fast relativt hårt så att kontakten blir bättre. Så en bättre väggkontakt innebär bättre ström till dina apparater och fortsätter du därifrån så bör du ha bra IEC kontakter på dina strömkablar för bästa kontaktyta mot vägguttaget.
|
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 20:15:57
|
Ok.jag köper att kapasitansen kan sabba det hela.men koritionen bildar väll bara lite värme.och för en apparat som drar ca 300w så bör den efekt förbrukningen vara försumbar.jag kan ju ha fel men blir kanske lite förlätt skeptisk till sådanna här saker.Jag har varitt myckett skeptisk till kablar och är det fortfarande men efter att jag för ett bra tagsedan hadde jorma på besök och vi testade hans kabel så vist hör jag skillnad men inte till vilka priser som hällst.någott som har gett mig myckett lungnare ljud från cdn till förstärkaren var att jorda hela apparaturen med en separat jord det var fint det.. ha det gott mvh stefan |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
hsivp
623 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 20:18:48
|
Ja det enda jag kan rekomendera är att testa så får du veta om det gör någon skillnad i din anläggning. =)
|
|
|
SubZer0
Member
132 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 22:07:50
|
//hsivp Tack för svaret, men vart kan man köpa dessa? Och deras IEC kontakt. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
hsivp
623 Posts |
Posted - 2003/07/01 : 10:59:41
|
Dom finns att köpa på ljudmakarn i stockholm. Prata med Ludwig =).
www.ljudmakarn.se
Dessutom finns dom på creative audio som nämns ovan. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/07/02 : 09:39:41
|
CC: Vilken kontakt var det du testade? Det finns ju Schuko-kontakter i olika prisklasser. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/07/02 : 16:17:48
|
Jag var rädd för det. Det hade underlättat om du skrivit den billiga varianten. Tack för svaret. |
|
|
hsivp
623 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 11:21:16
|
Nu finns HMS väggkontakter på www.ljudmakarn.se Är det skillnad? JA!!! Blir det bättre? JA!!!
|
|
|
Topic |
|