HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Ytterliggare onödiga HIFI prylar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2003/05/04 :  12:44:52  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Schuko stickpropp i ren OFC koppar med 3 lager hårdförgyllning.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2003/05/04 16:48:40

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/04 :  13:00:52  Show Profile Send n0p a Private Message
och den betingar priset?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/04 :  13:43:04  Show Profile Send divander a Private Message
Onödig? Det är ju sådana grejer som imponerar på brudar.

- Skall du inte hänga med hem och kolla på min nya stickpropp? Ren OFC! Va! Gå inte! Sa jag något dumt?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/05/04 :  18:03:29  Show Profile Send Brosk a Private Message
He He "Vänta, så ska jag hala fram min stickpropp"...

Edited by - Brosk on 2003/05/04 18:04:35
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2003/05/04 :  18:40:33  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Bara om du har 3 - lagers förgyllning

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/04 :  22:17:05  Show Profile Send divander a Private Message
Det är kanske en modernare, eller i alla fall en mer väljudande variant av "följ med hem och se min kopparstickssamling".

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/06 :  20:37:35  Show Profile Send Nagref a Private Message
Du Wolfgang, har du inga fina IEC320-apparatkontakter?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2003/05/07 :  16:08:31  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jodå det kommer en ny sådan från Michael Jungblut efter den 27 maj 2003. Jag väntar själv på första exet för utprovning, skall bli spännadnde eftersom den är i mycket kraftig koppar, 3-lager hårdförgyllning och skall ta 4mm2 kabel, passar alldels utmärkt till den nya kabeln jag har med 2 x 2,5mm2 ledare, 4mm2 jord + dubbla kopparskärmar (Kanonkabel). Annars finns ju Wattgate 350 kontakten men jag tycker själv att den är för dyr.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2003/05/07 16:41:42
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/05/08 :  12:43:12  Show Profile Send poppen a Private Message
Ja men hur låter det ????
Är det värt pengarna ???

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:54:23  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Helt kort, jaaaaa....

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:59:07  Show Profile Send ekman a Private Message
kan dom inte komma med lite fina vägguttag för 220v också typ wattgates eller ps audios powerport
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/05/09 :  11:22:11  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Glöm inte att förgylla resten av ledningarna!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:54:06  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jodå Ekman det finns både som enkel och dubbel
HMS Schuko-väggdosa specilatillverkad kontakt i en kvalite som vida överstiger de dosor som finns på marknaden idag.
Högvärdiga antimagnetiska kontakter med dubbel fjädring och lång outröttad fjäderväg.
·Solid 4 mm² skruvanslutningar för stabil och förlustfri strömtransport utan övergångsmoststånd.


++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2003/05/09 13:57:23
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/09 :  23:52:02  Show Profile Send ekman a Private Message
jo jag fick ju se dom igår =) svar på tal direkt helt enkelt hmm du får gärna maila eller pma mig när du vet pris på dubbeluttaget
Go to Top of Page

Björn H
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/05/11 :  01:05:46  Show Profile Send Björn H a Private Message
Det måste bli både billigare och bättre att dra en kabel direkt från säkringen i proppskåpet. På så sätt slipper man ju alla onödiga avbrott.
Sen slog det mig: Är strömbrytar-kontaktytorna i era olika apparater också förgyllda? Annars är ju det ett bra ställe att börja leta onödiga resistanser.

Och till vem det nu var: En förgylld kabel gör ingen nytta, det är bara i kontaktytor som kan oxidera det spelar någon roll. I annat fall hade silver varit bättre än guld.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/05/13 :  22:57:16  Show Profile Send CC a Private Message
Ultimata DYI ideén kommer här

Vill man vara riktigt optimal så kopplar man förbi alla brytare hela vägen från proppskåpet (måste man ha proppskåp föresten?) till trafon i sin elektroniklåda
Lite jobbigt bara om man ska flytta på sina lådor... Men vad gör man inte för att få det optimala ljudet


OBS! Ovan var ett skämt
Det är smartare att investera i dylika produkter såsom Schuko osv... Lite smartare iallafall

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2003/05/18 :  19:44:06  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Efter den 27 maj kommer en ny 320-apparatkontakt
den verkar mycket lovande, återkommer så fort jag vet mera om den. HMS kan också leverera en dubbel väggdosa i svart eller beige.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/05/19 :  19:45:28  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Vänta lite: OFC? Brukar koppar trådar inehålla syre, NEJ DET BRUKAR DOM INTE!
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/05/19 :  22:05:40  Show Profile Send €riC a Private Message
jatttelite

Ööö... JO!

Det finns inte syrefri koppar OFC koppar har däremot en högre renhet än vanlig koppar... Eller var det ett skämt?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/19 :  23:12:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det finns inte koppar som är helt syrefri. Sk. OFC-koppar kan innehålla bortåt 200 ppm (parts/miljon) syre. Dom bästa kopparkvaliteterna ligger på nedåt 10% av detta. Alltså ca. 20 ppm.
Och det är en dyr koppar som inte används till vanliga elledningar.
Den är också mycket renare än "vanlig" koppar vad det gäller föroreningar i form av bla. järn, arsenik, silver och en del andra ämnen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/05/20 :  18:07:40  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Ok, men alla kablar som tillverkas för elektrisk överföring ÄR OFC eller hur!?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/20 :  18:36:14  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ok, men alla kablar som tillverkas för elektrisk överföring ÄR OFC eller hur!?

Nej, det är det inte. OFC (Oxygen Free Copper) är egentligen missvisande.
Den borde egentligen heta ORC (Oxygen Reduced Copper) i olika grad.
Eftersom OFC egentligen inte finns.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/05/20 :  18:52:52  Show Profile Send jatttelite a Private Message
jaja men varför använder man då detta ord innom HiFi om det inte finns, vad jag menar är att det är lite löjligt att använda ett ord som: Antingen inte finns, eller alla koppartrådar uppfyller
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/20 :  19:15:11  Show Profile Send divander a Private Message
Det är väl så att det av någon anledning har blivit en "standard" att använda detta ord. Skulle man använda något annat så blir det lätt missförstånd eller så måste man förklara ordet varje gång.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/20 :  19:27:05  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Man använder det förmodligen för att tala om att man har bättre kvalitet på koppar än vanlig standardkoppar. Och det betvivlar jag inte att det är i dessa kontakter, men beteckningen OFC säger inget om hur mycket bättre kvalitet. Man kanske skulle ta och lägga till
halten av syre i PPM, men det förvirrar nog, och säger inte så mycket för dom flesta som inte känner till vilka kvaliteter som finns.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/20 :  19:28:01  Show Profile Send ekman a Private Message
finns rätt många exempel på ord för saker som inte finns typ vakuum?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000